Bukefalos 28 år!

Säker uppbindning för akrobatisk häst???

C

cafu

Hej!

Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar uppbunden i ätspiltan i lösdriften när hennes kompis rids, körs eller bara leds ut i hagen (lös kan hon inte vara för då klättrar hon över boxväggen direkt hon blir lämnad).

I början tränade vi bara detta korta stunder samtidigt som hon fick sitt kraftfoder. Det har senaste tiden fungerat mycket bra, även om hon blivit lite orolig precis i början har hon kunnat stå själv en längre stund och lugnt äta sitt hö.

Men så häromdagen efter en promenad när jag ställt henne i spiltan för att ta ut och tömköra valacken blev hon plötsligt alldeles förtvivlad. Slet och drog i grimskaftet och hur hon bar sig åt vet jag inte men plötsligt stod hon med båda hovarna i krubban på väg att hoppa över boxväggen. Som tur var fick jag snabbt loss henne och tajtat grimskaftet ordentligt, men så fort vi gick iväg på nytt lyckades hon med samma konststycke igen! Kopplade då ihop grimman med en halsrem, men det fungerade inte heller för då fastnade hon med huvudet så fort vi gick iväg. Band henne kort även i en ring i väggen men inte heller detta sätt kändes säkert. Hur jag än försökte binda upp henne lyckades hon slänga upp och fastna med ben eller huvud på ett eller annat sätt, så jag var till slut tvungen att ge upp för dagen för att hon inte skulle skada sig själv.

Det är inte så att hon blir uppstressad av att sitta fast rent allmänt eller ens när hon fastnar på de mest konstiga sätt utan det är bara att gå tillbaka och lugna och ta loss henne så fortsätter hon att äta sitt hö som om ingenting hade hänt. Hon vill bara inte vara själv helt enkelt, och det var ju väldigt dumt att hon lyckades klättra upp i krubban för nu vet hon ju att det funkar och att jag då kommer tillbaka till henne. Jag tror att om jag bara lyckades binda upp henne så att hon absolut inte kunde fastna på något sätt skulle hon ge upp sina försök att komma loss, för hon får inte panik av att vara själv. Men jag kan ju inte riskera att hon fastnar och skadar sig under tiden jag t ex leder ut valacken till hagen.

Bygger boxar och kommer när de är klara om 1-2 veckor stänga in henne därinne så kan hon vara lös och stolla sig bäst hon vill, får se om det fungerar bättre. Men jag vill ju gärna att hon ska kunna lämnas uppbunden t ex i en spilta om det skulle behövas någon gång.

Efterlyser härmed tips på ett idiotsäkert uppbindningssätt som fungerar utan risk för skador! Har kollat igenom en mängd trådar om uppbindning och har testat de flesta varianter av uppbindning som beskrivs i dessa. Problemet är alltså att hur kort hon än binds slänger hon upp benet över huvudet och får det över grimskaftet alternativt fastnar med huvudet.
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Du skriver att du provat allt, vad nu det kan innebära.
Generellt sett när du säger att hon får över ett ben över huvudet så håller jag med om att det verkar vara akrobatik på hög nivå.
Jag skulle prova att binda henne uppifrån, antingen från taket eller högt från väggen i en bindring.

Då är det ju frågan det här med mat, antingen hönät, fast då kanske hon klättrar upp i det också? Alternativt en sån där uppbindning som ser ut som en telefonsladd, så att den blir elastisk.

Eller så får du rappa på med boxarna som ändå verkar vara det bästa alternativet.
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Jag tycker att det verkar vara för tidigt att lämna hästen ensam och hon visar det för dig med all tydlighet. Jag förstår att det är problem om man bara har två hästar. Risken är att det hela trappas upp och att hon skadar sig i sina försök att följa "flocken". Jag vet att det finns delade meningar angående detta men min erfarenhet är att det inte är några problem med att lämna en unghäst ensam om man väntar tills de är någorlunda trygga med sig själva.

Jag tror inte att det finns någon säker uppbindningsanordning. Jag tror inte man kan binda fast en häst som inte är mogen för att vara bunden utan risk för att den skadar sig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Ja, hon är verkligen vig, jag fattar inte riktigt hur hon bär sig åt för att lyckas!

Vad jag menar med att hon får upp benet över huvudet är dock såklart inte att hon får det över och bakom nacken utan att hon får upp benet i jämnhöjd med huvudet och därmed kan klättra upp i krubban på så sätt. Binder jag henne med huvudet, i stället för bogen som är det normala, i jämnhöjd med krubban böjer hon ner det så att hon i stället får grimskaftet över huvudet.

Har funderat på att binda henne i en balk i taket men är rädd för att hon ska dra sönder den då (kanske inte går men hur vet man det?), skulle ju kunna testa att sätta en bindring högt upp i väggen också.

Du skriver att du provat allt, vad nu det kan innebära.
Generellt sett när du säger att hon får över ett ben över huvudet så håller jag med om att det verkar vara akrobatik på hög nivå.
Jag skulle prova att binda henne uppifrån, antingen från taket eller högt från väggen i en bindring.

Då är det ju frågan det här med mat, antingen hönät, fast då kanske hon klättrar upp i det också? Alternativt en sån där uppbindning som ser ut som en telefonsladd, så att den blir elastisk.

Eller så får du rappa på med boxarna som ändå verkar vara det bästa alternativet.
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Förstår din tolkning, men det konstiga är ju att vi tränat detta successivt under två års tid och att det sista tiden gått hur bra som helst? Det kanske dock är så att hon fått för många krav på sig den senaste tiden (nyligen kommit hem från en tre månaders inkörning och därefter tömkörts/körts/promenerats själv regelbundet + att hon den senaste tiden vants att bli lämnad först i hagen på morgonen) och nu protesterar mot detta genom att helt plötsligt vägra stå uppbunden?

Om det är förklaringen vill jag inte bråka med henne just nu utan tror vi fortsätter med ensamträningen när boxarna är klara. Men någon gång i framtiden vill jag ju dock också kunna binda upp henne och då på ett så säkert sätt som möjligt i alla fall, så tips är fortfarande välkomna.

Jag tycker att det verkar vara för tidigt att lämna hästen ensam och hon visar det för dig med all tydlighet. Jag förstår att det är problem om man bara har två hästar. Risken är att det hela trappas upp och att hon skadar sig i sina försök att följa "flocken". Jag vet att det finns delade meningar angående detta men min erfarenhet är att det inte är några problem med att lämna en unghäst ensam om man väntar tills de är någorlunda trygga med sig själva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Då behöver hon nog bara "landa" i sin gamla flock igen så är det säkert inga problem. Ge henne lite tid bara och träna på det som du vet att hon kan så att hon får självförtroendet tillbaka. När man märker att det börja gå lite galet så är det nog bra att backa tillbaka i utbildningen så att hästen får känna sig duktig igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Å! en med samma problem som jag! Har ett 4-årigt sto som beteer sig på samma sätt.. Fast vi har henne i box som är helt stängd, dvs med galler upptill och hon kan se och höra alla, så har hon idag lyckats sparka så mkt på dörren att den lossnat från fästena i skenan och hon har alltså krupit ut!:( Man blir helt stum. För övrigt står hon och sparkar konstant på dörren eller i golvet.. Har både hö, lucern i krubban, morötter inget hjälper.. Nu har jag dock haft min häst bara i snart 14 dgr så jag funderade just över det här med tryggheten.. Men ändå.. vill ju inte att hon ska bära sig åt så och att hon ska gå att lämna själv..
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Kort transportgrimskaft? Och plocka ner krubban så där inte finns något att klättra på?
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Jo, har funderat på det. Men problemet är att så fort hon binds i något längre än en hovs bredd så lyckas hon slänga upp benet och fastna med det mellan bindringen och grimman......

Kort transportgrimskaft? Och plocka ner krubban så där inte finns något att klättra på?
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Hur högt? Band henne i går i två-tre karbinhakars längd i en bindring i väggen som satt i huvudhöjd och det såg lika riskfyllt ut det. När kompisen leds iväg och hon märker att hon sitter fast när hon försöker följa med protesterar hon genom att försöka stegra sig och det såg i alla fall ut som att hoven var farligt nära att kunna fastna mellan väggen och huvudet. Jag kan ju inte gärna sätta fast henne direkt i väggen heller, lite rörelsefrihet måste hon ju ha för att få eftergift när hon står still.

 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Hej! Ja, det är det jag är lite rädd för också, att hon ska sparka sönder boxen i stället när de är klara härhemma...

Men i ditt fall kommer det förhoppningsvis bli bättre så snart hon känner sig lite tryggare i den nya miljön. Måste du börja med ensamträningen redan? Eller håller hon på som du beskriver även med andra hästar i boxar intill?

Å! en med samma problem som jag! Har ett 4-årigt sto som beteer sig på samma sätt.. Fast vi har henne i box som är helt stängd, dvs med galler upptill och hon kan se och höra alla, så har hon idag lyckats sparka så mkt på dörren att den lossnat från fästena i skenan och hon har alltså krupit ut!:( Man blir helt stum. För övrigt står hon och sparkar konstant på dörren eller i golvet.. Har både hö, lucern i krubban, morötter inget hjälper.. Nu har jag dock haft min häst bara i snart 14 dgr så jag funderade just över det här med tryggheten.. Men ändå.. vill ju inte att hon ska bära sig åt så och att hon ska gå att lämna själv..
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Hur högt? Band henne i går i två-tre karbinhakars längd i en bindring i väggen som satt i huvudhöjd och det såg lika riskfyllt ut det. När kompisen leds iväg och hon märker att hon sitter fast när hon försöker följa med protesterar hon genom att försöka stegra sig och det såg i alla fall ut som att hoven var farligt nära att kunna fastna mellan väggen och huvudet. Jag kan ju inte gärna sätta fast henne direkt i väggen heller, lite rörelsefrihet måste hon ju ha för att få eftergift när hon står still.

Fast med ett transportgrimskaft, dvs kort, borde hon inte kunna stegra sig? Alltså de måste ju få upp huvudet med för att resa sig, och går inte det så?

Alltså, jag ifrågasätter inte att hon lyckas, jag förstår bara inte riktigt hur hon gör?
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Hej igen!

Jag fattar inte heller hur hon lyckas. Hon har inga problem att få upp frambenen i huvudhöjd även om huvudet nästan sitter fast i väggen.

Ska se om jag kan lyckas ta ett kort på fenomenet :idea:

Fast med ett transportgrimskaft, dvs kort, borde hon inte kunna stegra sig? Alltså de måste ju få upp huvudet med för att resa sig, och går inte det så?

Alltså, jag ifrågasätter inte att hon lyckas, jag förstår bara inte riktigt hur hon gör?
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Hej igen!

Jag fattar inte heller hur hon lyckas. Hon har inga problem att få upp frambenen i huvudhöjd även om huvudet nästan sitter fast i väggen.

Ska se om jag kan lyckas ta ett kort på fenomenet :idea:

Jättegärna ett kort!

En tanke annars, med reservation för att den kanske är idiotisk redan i terin (som sagt blir jag inte riktigt klok på VAD hon gör) är ju att prova med 'stallplatsuppbindning högt, alltså uppbindning från vardera sido till vardera sidoring till grimman (ev i de höga sidoringarna?), om det att hon får över ett ben på något vis hänger ihop med att hon vrider/knixar/sänker huvudet.

Med en hög uppbindning kan de inte sänka huvudet lika lågt, och får ffa inte något 'slack' på linan neråt att trassla in fossingar i. Något lättare rsa sig dock, men om jag jämför med hur jag har i släpet där jag har två 70 cm långa, elastiska transportgrimskaft från vardera sidoring på bommen till grimman, och de ändå har STOR rörelsefrihet att backa etc (och 'små' hästar), så de kan aldrig få ett ben över då repen aldrig hamnar under bomhöjd, samtidigt som de inte kommer tillräckligt 'högt' med huvudet för att resa sig över bommen. Nu har jag dock inga hästar som nånsin haft minsta tendens att resa sig över bommen, så ska inte svära på att en 'erkänd bomhoppare' skulle ha problem kravla över bommen. Däremot har jag haft ett sto som gärna vevade med frambenen i släpet och fick frambenet över grimskaftet om det sett i nedre ringen i främre väggen, eller i mittringen i bommen (fråga mig inte hur hon bar sig åt..)

Bara en tanke som sagt, och JÄTTEGÄRNA kort på 'akrobatiken' om du kan!
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

Yes! Tror att det kan fungera nu. Flyttade på uppbindningsringen från ca 140 cm till 160 (hästen ifråga är mellan 1.45-1.50 i mankhöjd) och mycket riktigt blev det direkt svårare för henne att kunna resa sig. Visst försökte hon, men kom liksom inte så högt upp förrän det tog emot. Och när hon väl märkte att det tog stopp och att hon nog fick bli stående där verkade hon inte direkt få panik ens när sambon gick iväg med kompisen, utan såg mest paff ut.

Tror inte jag vågar lämna henne uppbunden så här i dagsläget, men tänkte att vi tränar en kort stund såhär varje dag för att befästa att uppbindning betyder att man ska stå still och inte klättra eller stegra sig. Så kanske det på sikt går att ha henne uppbunden i spilta på vanligt sätt när hon insett att det inte är så farligt att stå uppbunden och bli lämnad själv.

Fast med ett transportgrimskaft, dvs kort, borde hon inte kunna stegra sig? Alltså de måste ju få upp huvudet med för att resa sig, och går inte det så?

Alltså, jag ifrågasätter inte att hon lyckas, jag förstår bara inte riktigt hur hon gör?
 
Sv: Säker uppbindning för akrobatisk häst???

tyvärr höll hon på så på gården hon kom från så detta är inget nytt, men visst förstår jag henne hon är på ny plats och du har rätt kanske inte det viktigaste i nuläget att lära henne att stå själv. Hon gör lika dant när andra hästar är i närheten... En klurig situation att hitta en bra lösning så dom inte skadar sig..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp