Bukefalos 28 år!

Hårdare regler för vissa, eller?

JustInCase

Trådstartare
Har när jag byggt mina boxar och när jag tittade innan läst på så att jag skulle följa gällande regler. Även om jag inte har mer än 4 boxar för tillfället. Tänker att reglerna är väl ändå till för djurens bästa.

Har nu på senare tid fått reda på att det finns ställen i kommunen där jag har mina hästar där det på ställe 1 är 6 st hästar i en lösdrift. Tydligen var det glas, spik etc vid ingången till ligghallen och endast hönät för fönstret. De har inte talat om för kommunen att de har hästar, de hade heller ingen box att tillgå vid ev skada på någon häst. Ställe 2 hade en box för lite så de byggde helt enkelt en spilta med dörr istället för uppbindning, men kallar det spilta och jag tror inte ens att det är tillräckligt brett för att vara en spilta till hästen som står där. De hade heller inga galler för fönstren samt en glasdörr in till stallet.
Vet även ett annat ställe som jag tror hade 9 boxar, varav 4 var utan fönster eller att det var ett mycket litet till ena boxen. Man gick dessutom igenom en box för att komma till alla de andra. Här kom de inte och kollade stället, som sköttes halvdant, utan grannens för att de hade en jordbruksfastighet. Jordbruksfastigheten hade 10 godkända boxar, och där stod de och mätte gallren på mm, medan den andra "gården" kom undan för att det inte var ett jordbruk. Är det någon idé med regler egentligen? Någon som vet av fler ställen med liknande saker som tycks vara helt ok att ha?
 
Sv: Hårdare regler för vissa, eller?

Ja när du säger det... Vi var ju runt och tittade på flera gårdar innan vi fick tag i vår. Bl.a. en "gård" som egentligen var en villatomt på 3,000 kvm med ett väldans fint nybyggt stall. Det skulle finnas "muntligt" arrende på ytterligare 2 ha. Vad jag blev väldigt förvånad över, -det var att all gödsel lades i trädgården :eek:
Och detta var alltså i ett tätbebyggt villaområde.
När jag frågade om gödseln, så kom en dålig ursäkt om att de använder detta som "fylle" för att fylla ut diket i trädgården, och det fanns en tom container ifall myndigheterna skulle komma... Ehh.. jag skulle inte vilja vara granne där med vattenbrunn så nära en gödselhög utan någon platta under.

//Jezz
 
Sv: Hårdare regler för vissa, eller?

Reglerna gäller alla men de stall som kommunen inte vet om kan de ju inte kontrollera.
 
Sv: Hårdare regler för vissa, eller?

Vi har råkat ut för samma sak........de komer ut och kollar vårt relativt nybyggda stall och mätte och donade.De hade inget att anmärka på.

Men vi pratade faktiskt om att flera grannar har hästar också.Men de sa att de skulle ta de "nybbyggda" som de kände till först.

Nu har det gått fem år och grannarna har fortfarande inte fått besök....inte för att de har något att dölja flera av dem har ett jättefint men gammalt stall.Förutom en som har två ponnysar i sin vedbod:eek:
 
Sv: Hårdare regler för vissa, eller?

Det tar väldigt mycket tid för inspektörerna att hitta alla hästhållare, och den tiden finns oftast inte.

T ex om stallet är nybyggt och förprövat av länsstyrelsen får kommunen ett meddelande om detta och ska sedan åka ut och titta på det.

Hästar som står i en vedbod är ju inte lätta att hitta, ring in anonymt till kommunen och säg var de finns så åker de säkert ut och kontrollerar stället.
 
Sv: Hårdare regler för vissa, eller?

Jo visst är det så.

Fast jag lägger mig inte i vad grannarna gör så länge hästarna inte är vanskötta. De får bra mat och ok omvårdnad men de bor i vedboden........
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Miaa
·
Anläggning Hej Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad. Vart får man reda på vad som...
Svar
7
· Visningar
1 850
Senast: Manji
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 181
Senast: LillaMusse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp