Uppdatering ang misstänk testikeltumör och försäkring

Alexandra_W

Trådstartare
Som några kanske minns ska ju min nioåriga hane reras på onsdag pga en misstänkt testikeltumör. och i försäkringsbolagets (Agria) villkor finns ett kryphål stort som bara den. De ersätter nämligen kastraktion om det är testikeltumör eller testikelinflammation. Det 'fina' ikråksången är att man INTE kan veta att det är en tumör förrän man har opererat bort testikeln och skickat den på analys.

Nu har iaf min veterinär pratat med Agrias veterinär och de små jävlarna (ursäkta språket) utnyttjar kryphålet. De kommer INTE att direktreglera, utan jag får betala hela kalaset (5000 kr) själv, och OM analysen av testikeln visar tumör så kommer de ersätta. Visar analysen INTE tumör så betalar de inte. Trots att det är på veterinärens uppmaning han opereras, och just för att vet starkt misstänker en testikeltumör.

Så, jag antar att det jag hoppas på är en godartad tumör.

Och sås ka jag ta mig en allvarlig funderare om jag ska betala 3000 kr/år för en försäkring med sådana 'fula' villkor. Å andra sidan, utförsäkrar jag honom blir han väl påkörd eller bryter benet eller nåt *sucka*
 
Vad har du för försäkring som betalar så mycket per år på en sådan gammal hund??
 
En bekant till mig berättade att hennes vännina, som har två hundar just nu, inte har hundarna försäkrade, hon hade aldrig haft en hund försäkrad under hennes alla år. Utan hon hade ett hund konto som hon satt in ca 200/hund på /mån och om dom behöve vet. vård så tog hon dom pengarna. Hon tyckte att man betalade så otoligt mycket till försäkringsbolagen i alla år och oftast när det var något så fanns det alltid ett kryphål som gjorde att försäkrigen inte täckte. Eller så blev hunden äldre och började visa krämpor och då var den för gammal så då täckte inte försäkringen. Och då har man stått och betalat flera tusen för nått man aldrig utnyttjat. Hon har ju nästan rätt i vet.vårds syfte.
 
Svarar flera i samma:

Byta bolag - Kan inte. Han är nio år gammal, jag kan inte flytta honom, inget annat bolag införsäkrar honom nu, han är för gammal. Så det är stå kvar i Agria eller säga upp försäkringen. Jag har inte bestämt mig än... Inte bestämt mig om jag ska flytta tiken bort från Agria heller... Måste kolla upp andra bolags villkor.

And lägga undan till försäkringen... I Borks fall hade det fungera fint, jag hade haft både till kastraktionen, tandfixen och lite pengar över nu då. Men jag törs INTE köra med 'ingen försäkring och spara på bankkontot'. För man VET aldrig om det kommer gå flera år innan något händer, eller om det går tre månader och sen bryter de benet och du har 600 spänn på kontot. Och efter det år en av hästarna sprängde max ersättningstaket på 40 000 kr i veterinärvård så vet jag att det kan skena iväg nåt så fruktansvärt. Och även om jag sparat alla premier för Bork så står jag mig ändå slätt om han blir påkörd, behöver buköppnas eller så. Så jag har valt att hellre betala för att vara säker på att ha ett skydd. Eller, jag TRODDE ju jag var säker på att ha ett skydd. Jag hade ju ingen aning om att man diagnosticerade testikeltumör 'i efterhand'...

Ang vad jag har för dyr försäkring..

Bork står i Agria. Han är greyhoudn och de ligger i den svindyraste rasgruppen. Sen har han seniortillägg på premien för han är gammal med (han är nio men den går in när de är sju eller nåt). Sen har jag 'Agria Trygghet', men den kostar typ 300 per år. Har den billigare självrisken med vilket höjer premien lite. Total årspremie 3012 kr.

Tiken är också greyhound, står också i Agria och har också 'Agria Trygghet'. Dock den högre självrisken. Hennes årspremie (dvs inget seniortillägg och lite billigare premie för att det är högre självrisk) är 2114 kr.

Men det är just ATT han är gammal som gör premien dyr efter som de lägger på seniortillägg. Sen är det en 'dyr' ras att ha försäkrad med.

Men hanens försäkring kostar bara 600 kr mindre än ena hästens (åringens) försäkring kostar (10 000 i livvärde, ersätter 100 000 kr/år i vetvård och dessutom vets resor, all medicin, även på recept etc), och då är det en bättre försäkring.... ger en del att tänka på...
 
Skulle heller aldrig våga ha en oförsäkrad hund och i stället lägga undan pengar. Det rasslar iväg så vansinnigt fort, även för relativt enkla ingrepp. Säg att din tik får livmodersinflammation och måste kastreras, och ett halvår senare en hältutredning med ett par röntgenplåtar. Där ryker flera års besparingar som man kanske inte ens hunnit spara ihop till. :(

Däremot hoppas jag på att något bolag snart tar efter hästförsäkring, och erbjuder fullständig ersättning mot en högre premie. 20% är ändå 20%.
 
Fast förut när jag funderade på att byta bolag så sa jag att jag bara skulle göra det på ett villkor: Att jag fick ta med den äldsta hunden som då var 10 år gammal. Det hade jag fått utan problem, och utan reservationer. Nu bytt ejag inte trots allt men det är ju alltid värt att fråga? Dvs du säger att du kan tänka dig att byta över tiken men bara på villkor att hanen får följa med.
 
Jag trodde att hundarna försäkrades ned när de var över 7 år. Men det är kanske bara livvärdet som sjunker och veterinärvåden höjs? Jag som såg fram emot en billigare försäkring :crazy: Men jag har liv i nästan 30 så det sjunker väl...
 
Jag trodde att hundarna försäkrades ned när de var över 7 år. Men det är kanske bara livvärdet som sjunker och veterinärvåden höjs? Jag som såg fram emot en billigare försäkring Men jag har liv i nästan 30 så det sjunker väl...

Både liv- och veterinärvård sänks (olika ålder i olika bolag). veterinärvården upphör dock aldrig, när det nått 'minimibeloppet' (det sänks aldrig under ett visst belopp, brukar variera mellan 5 - 10 000 kr/år) så ligger det still.

Men både och sänks. Jag har dock valt bort livförsäkringen på hundarna, de står bara i vetvård.
 
Jag har faktiskt tänkt tanken, att tycka att 'jag flyttar tiken under förutsättning att hanen får följa med'. Trodde inte dte gick dock, men då är det ju väl värt ett försök. Ska ta tag i det när saker och ting lugnat ner sig lite.

Fast det är ont om hundförsäkringar upptäckte jag. Agria, Sveland och Folksam tycks vara ensam som de 'stora'.

Agria har jag ju, Folksam har ang kastraktion att de ersätter om man kan visa veterinärintyg på att det är medicinskt motiverat. SveLand ersätter när det gäller testiklar bara inflammation. ÄNNU 'värre' villkor än Agria alltså.
 
Shit... Jag storknar.. Veterinärvård för 3000 *grön i ansiktet smily*
 
fast kastraktionen måste du väl göra oavsett nu? Det är nog inte riktigt läge att vänt amed det, fast det har du ju själv redan sagt :crazy:
Du kanske inte får bättre villkor på just den delen genom att byta men antagligen får du ner premierna.

Bolaget jag skulle bytt till var SveLand och jag tror det diffade på så mycket som 400 kr/hund (och jag hade fyra hundar som jag tänkte flytta över). Nu bytte jag ju trots allt inte eftersom SveLand vill esätt areservationer på typ allt som mina hundar behandlats för t ex skulle de sätta reservation mot alla slags ledproblem på min hane eftersom han hade fått Metacam som 6-månaders p.g.a växtvärk :crazy: snacka om nitiska :mad:

Själv betalar jag ca 1800 för ungtiken hos agria och då är det vet.vård, liv i 10.000 och agria avel och elit. jag är tacksam över att de inte är så dyr asom greyhound iaf :crazy:
 
Jadå, operationen görs oavsett.

SVELAND har som sagt ÄNNU värre villkor än Agria för just det här så dem skulle jag övht inte välja (dessutom ersätter de bara 75% över självrisken).

Folksam däremot ser lovande ut på pappret iaf, ingen aning om premie. Men som sagt, jag ska ta tag i det där när det lugnat ner sig. Jag har inte bara Borks op här nu, jag har ÅB med valacken med, och domen kommer att falla en gång för alla. Så just nu orkar jag inte engagera mig så mycket i ev försäkringsbyte på de som går att byta..

Och till den som var förvånad - jodå det går alldeles utmärkt på både häst, hund och katt att välja bort livdelen helt och 'bara' ha vetvård. Jag har inget livvärde på någon av hundarna och inte katten heller. (Hästarna har däremot). Innan hon kom hit stod tiken i 30 000 kr i liv btw, jag bara sa till att 'ingen livförsäkring' och så tog de bort den (försäkringen flyttades över, jag övertog den)
 
Folksam har funkat bra för oss i alla år :) Snabba på att betala ut pengar, relativt låg premie osv.

Jag betalar 140 kr/månad för min GD, och dom ska tydligen vara en ganska dyr ras att försäkra dom också. Förvisso betalar jag lite billigare eftersom vi haft hundar där så länge och min mamma är uppfödare och får rabatt där.
 
Folksam har fungerat bra för mig också. Ersatt alla veterinärbesök utan knorr och betalt ut livförsäkringen också :cry:
 
Håller med dig. Dom vovvarna vi haft i våran familj har ALLTID varit försäkrade. Skulle heller alldrig våga man vet ju aldrig vad som kan hända. :crazy:
 
Folksam har ang kastraktion att de ersätter om man kan visa veterinärintyg på att det är medicinskt motiverat

hade du haft folksam hade du med andra ord fått pengar? kastrationen är ju medicinskt motiverad.

jag har folksam och tycker det är jättebra. verkar inte som om de har allt för många kryphål och så är det billigt också. jag betalar ca 210 kr/mån för mina 2 hundar (end vet vård), och då var de inte ens besiktigade före.
 
Om det är försäkrade under 10.000 eller nått sånt i liv så behöver man inte besiktiga de innan. Gällde iaf för If när jag försäkrade upp min hund i liv för nått år sedan och jag tror att Folksam har samma.
 
jag hade labben i agria när han var valp. när jag ville försäkra tiken också så krävde de att hon skulle besiktigas. i samma veva kom jag på att de var vansinnigt dyra och bytte därför till folksam, som tog emot båda direkt.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 669
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp