Bukefalos 28 år!

Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Som hovslagare skulle jag mkt gärna vilja veta vad din hovslagare ser i h bak och som kan kopplas till levern.:confused:

I förra tråden kunde h*n ju se att njurarna var påverkade genom att titta på vänster bak. :confused:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.....

Och enligt ts så ska hovis vara utbildad. (ännu mera skrämmande iså fall)
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

undrar vart den hovisen är utbildad i såna fall =P

ne usch..
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag kanske ska ringa Sv. Hovslagarförbundet och höra om några av deras hovslagare kan ställa alla diagnoser genom att titta på hästens hovar, i så fall vill jag ha en sån. Min nuvarande kan nämligen inte det , så jag funderar på att byta då det vore ett toppen sätt att spara in på dyra veterinärräkningar. :idea:
Annars kan jag ju alltid sätta ut en annons.

Att jag inte tänkt på det tidigare:confused:


*skojar*
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Men varför startar du en ny tråd om du sen inte vill att någon ska skriva? Att vi skulle fortsätta ifrågasätta hur du gör med din häst kunde du väl räknat ut med lilltån?

Är din hovis utbildad hovslagare (inte hovvårdare eller annat kraffs alltså) och ansluten till hovslagarföreningen?
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Läs noga HH:s svar ang. medicineringen.... och SE SEDAN TILL ATT ÅKA TILL EN KLINIK!!!!! Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är du håller på med? VARFÖR åker du inte? VAD skulle skada med att ta hästen till en kunnig vetrinär på klinik som dessutom har utbildad hovslagare som kan hjälpa er med hästens fötter?
Visar det sig vid klinikbesöket att hästen är i toppskick så har du mitt fulla förtroende att använda dig av adekvat naturmedicin om det skulle behövas men före det finns det inget försvar för att förvägra hästen en ordentlig undersökning.
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Läste förra tråden och den här i em. Snacka om man blir mörkrädd :eek:.

Har själv inget emot naturpreparat och SERIÖSA alternativ. När det gäller seriösa så kan jag berätta vad som menas med en liten historia :angel:

När jag fick min nuvarande foderhäst så kändes det att det var något stelt i ryggen och kändes som en låsning (visade inga större taktfel utan det var mer en magkänsla att något inte var som det skulle). Tog ut en rekomenderad kiropraktor som kände igenom hästen ordentligt. Han kände att det fanns låsningar mm men misstänkte att det var trassel med båda bakknäna. Så han skickade oss till klinik för hältutredning.

Hade telefonkontakt med kiropraktorn efter klinikbesöket och han sade åt mig att ringa efter återbesöket igen så vi kunde boka tid för en första behandling. Vid första behandlingen så läste han vet pappret för som en av hovisarna här redan nämnt så är det lätt att glömma fakta som kan vara avgörande. Så tycker jag en seriös "alternativare" jobbar.
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag blir riktigt upprörd när jag läser den här tråden. Jag läste även den andra och hoppades innerligt för din hästs skull att du skulle ta ditt förnuft till fånga och låta hästen bli undersökt.

Om du var sjuk och inte kunde rå om dig själv, skulle du vilja att dina vårdtagare tog dig till en läkare?
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag väljer då att lämna denna tråd och inte läsa/svara på dessa inlägg. :bow: Hoppas att ni som skriver förstår.

Jag förstår inte varför du startade denna tråd utifrån din andra tråd. Jag förstår heller inte ditt resonemang med att andra användare INTE kan ha en annan åsikt än den du har. Jag förstår heller inte varför du inte tar till dig dom råd som många har gett dig och som skrivits av mkt hästkunniga personer. Jag förstår heller inte vad din hästkunskap grundar sig i för grundkunskap.

Meningen med ett forum är väl att man ställer en fråga för att få andra personers synpunkter och erfarenhet utifrån det problem och saknad av kunskap utifrån sin fråga, vet man själv så finns det ju ingen anledning att ställa en fråga eller??

Bästa sättet att undvika frågeställningar som inte motsvarar medhåll och en klapp på axeln utifrån andra användares inlägg är väl att undvika att ställa en fråga eller??

Sedan vill jag bara här offentligt be dig om en tjänst,, undvik att skicka PM till mig fortsättningsvis utifrån den typen av PM du har skickat. Det kan hända att jag kommer delge boj din PM växling för granskning.

Jag tänker här nu till allmän beskådan lägga ut det enda svaret jag skrev till dig utifrån dina PM vilket knappast kan bryta mot några regler då det är mina ord och jag själv som lägger ut dom offentligt.

PM svar till tintilar:Jag tror inte ett ögonblick på det så länge du inte kan uppvisa att dessa hovar har röntgas eller ett Vet. utlåtande som styrker ditt påstående.

P.S. Din nya tråd förstår jag inte alls varför du startade då den enbart kommer leda till låsning då den är en uppföljning av din tidigare tråd. Ligg lågt i den så du inte retar upp moderatorerna eller Gunnar.

Ha en bra sensommar själv.


skickat den 12/8-07 kl 16:48

Varför lyssnade du inte på mitt råd???
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Den som kan läsa och vill lägga sig i mitt handlande ska föst läsa vad jag skrivit tisigare och kan där finna att jag har tillkallat veterinär tidigare och de har sagt till mig att de inget kan göra och att de inte har ngt att hänvisa mig till. Varpå jag enligt djurskyddsmyndigheten och kommunala djurskyddsinspektören har rätt att ta hjälp från annat håll. Jag har dessutom rådfrågat veterinärer - 3 st om jag inte minns fel.

Det är just detta som är problemet. Folk läser andras svar, personer som ej själva heller läst allt, och därav blir det missförstånd på missförstånd och så slutar det i tråkig stämning.


Jag väljer då att lämna denna tråd och inte läsa/svara på dessa inlägg. :bow: Hoppas att ni som skriver förstår.

Jag har läst allt och det ända jag vill ha svar på är
Varför åker du inte med hästen till en klinik? Om inte det är kostnaden som hindrar dej (och vore du den så borde du inte skaffat häst från första början), vad är det då? Du kan ju behandla den med dina häxbrygder ändå! Och kom inte med att vetten sa att du inte behöver åka in. Man får verkligen verkligen komma dit om man vill med sin häst.
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Läs noga HH:s svar ang. medicineringen.... och SE SEDAN TILL ATT ÅKA TILL EN KLINIK!!!!! Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är du håller på med? VARFÖR åker du inte? VAD skulle skada med att ta hästen till en kunnig vetrinär på klinik som dessutom har utbildad hovslagare som kan hjälpa er med hästens fötter?
Visar det sig vid klinikbesöket att hästen är i toppskick så har du mitt fulla förtroende att använda dig av adekvat naturmedicin om det skulle behövas men före det finns det inget försvar för att förvägra hästen en ordentlig undersökning.

Det löjliga är att dessa "terapeuter", hovvårdare och andra TS har anlitat förmodligen har kostat mer än det hade gjort att hämta veterinär till hästen... :crazy:
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag blir upprörd,ta hästen till vet. och skicka räkningen till mig !
Kan inte förstå vad det är för fel på dig.
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Väldigt gulligt av dig! Kan jag ha erbjudandet till godo? :D:idea:

FAst jag antar att det egentligen var riktat till TS, eller?
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Naturligtvis var det riktat till den som skapade tråden.
Jag får skylla på att jag var och är upprörd.Nästan så jag funderar på att hon bara driver med oss eller?:devil:
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Det finns gränser för "naturlig hästhållning".

Du har passerat den.

Norrland
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Det finns gränser för "naturlig hästhållning".

Du har passerat den.

Norrland

Hehe, fast ska man dra naturligheten till sin spets så skulle ju en sjuk individ självdö eller repa sig själv :idea: :devil:

Naturen när den är som bäst :bump:

*ironisk, för tydlighets skull*
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag läste igår en artikel i Stallmagasinet nr 5-2007.
"Alternativmedicin - tro eller vetenskap", med Anna Bergh, veterinär och forskare vid SLU.

Citerar hennes checklista att ta till INNAN man tar ut en alternativ behandlare:
*Har hästen en veterinär diagnos?
*Finns det vetenskaplig dokumentation på att metoden fungerar?
*Har behandlaren en lång utbildning eller en endagskurs? Har de bara köpt en aparat?
*Blir behandlingen dokumenterad? Har de en kunskapsbas?
*Har behandlaren ansvarsförsäkring?

Listan följdes av lite info om de vanligaste metoderna som jag inte orkar skriva av.
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag läste igår en artikel i Stallmagasinet nr 5-2007.
"Alternativmedicin - tro eller vetenskap", med Anna Bergh, veterinär och forskare vid SLU.

Citerar hennes checklista att ta till INNAN man tar ut en alternativ behandlare:
*Har hästen en veterinär diagnos?
*Finns det vetenskaplig dokumentation på att metoden fungerar?
*Har behandlaren en lång utbildning eller en endagskurs? Har de bara köpt en aparat?
*Blir behandlingen dokumenterad? Har de en kunskapsbas?
*Har behandlaren ansvarsförsäkring?

Listan följdes av lite info om de vanligaste metoderna som jag inte orkar skriva av.


Skicka den listan till TS via PM. Fast iofs så hjälper det nog föga. Hon har ju tydligt bestämt att hon inte vill blanda in kunnigt veterinärfolk. USCH!
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Ja det skulle jag kunna göra, men det hjälper nog inte som sagt. Jag förstår faktiskt inte hennes sätt att ta hand om hästens problem! :(
 
Sv: Uppdatering hovtråden "Vad tror i om dessa hovar"

Jag blir bara full i skratt när hovslagaren kan uttala sig om att hästen har problem med levern genom att titta på en hov. Blir väldigt nyfiken var denna personen har lärt sig att se sådant. Då hade ju även veterinärerna kunnat gå den utbildningen och sluppit ta massa dyra prover för att konstatera att levern inte är riktigt bra.

En seriös terapeut behandlar inte en häst som ägaren misstänker är sjuk, om hästen först inte har varit hos en veterinär och fått ett utlåttande där!

Hovarna ser inte bra ut på hästen, jag personligen hade först slösas penagrna på en komplett veterinär undersökning och därefter gåt vidare beroende på vad som kommer fram.

Jag är absolut inte emot allternativmedecin, men man ska gå via veterinär fösrt och sedan gärna i sammrådan med veterinär köra allternativmedecin.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 547
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 092
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp