Bukefalos 28 år!

Uppdatering, snälla läs

Empalie

Trådstartare
Min häst har behandlats för hovledsinflammation i båda fram samt en knäledsinfla. i hb. Han har nu stått i sjukhage två veckor och jag promenerar med honom varje dag.
Han har alltid varit himla snäll och lätt men pigg och väldigt busig. Åkte in till klnik p.g.a hälta som jag märkte i skritt en dag då jag skulle rida. Dock haltade han inte dagarna efter innan klinikbesök men alla i stallet märkte att han kortade steget fram ngt när han leddes ut och in till och från hagen.
I sjukhjagen står han för det mesta still han är ute varje dag från 8 på mårgonen till 19 på kvällen, försökte att ha honom inne mer i början men han är betydligt lugnare ute. Sjukhagens underlag är bark. Min fundering är alltså hur han kan vara så lugn, han är en rejält fartfylld gosse i hagen annars men är nu hur lugn som heöst och har accepterat läget, på promenaderna biter han lite efter mig och skuttar till ibland men han är så lugn och go.
Varje gång jag har varit ute och gått så går han på bra, han har ej vart svullen haft feber eller liknande. I humöret är han en gladare häst. Men ändå tykcer jag det är så svårt att veta hur han har svarat på behandlingen , anatr att det bara är att vänta till återbesöket (om en vecka).:cool:
Hur har era hästar betett sig och har de gått på hemma bra under perioderna och ändå kommit in och varit halta på återbesöket. Ibland vill man tro det bästa men sedan får man ju inte hoppas för mkt heller, svårt de där:confused: :cry:
 
Sv: Uppdatering, snälla läs

Mitt lilla sto har nu stått c:a 4 månader för en hovledsinflammation höger bak... Jag har varit i väg 3 ggr på klinik och hon har fått cortizon/tuppkam i hovleden, men tyvärr svarar hon inte på behandlingarna... Jag har nu vänt mig till en annan klinik och ska dit nästa vecka- tror det är bra att en annan veterinär med "nya" ögon tittar på henne...

Med detta menar jag inte att du och din häst kommer hamna i samma situation,tvärtom, märker du redan nu att han går bättre så är det ju positivt och han har säkert svarat bra på behandlingen!!!
Det är två andra hästar i vårt stall som råkat ut för samma sak - och de har blivit bra relativt snabbt! Behandlats 1- 2 ggr!
Det jag har förstått är att man ska vara väldigt försiktig när man sätter igång dem igen!

Lycka till nu med din häst !!!
 
Sv: Uppdatering, snälla läs

Har hon tex fortfarande inte gått rent när du promenixar eller hur har du märkt att hon inte svarar på behandlingen?:confused:
Snälla bertätta!!!!!
 
Sv: Uppdatering, snälla läs

Enda gången jag märkt ngn förbättring var efter första behandlingen med tuppkam/cortizon samt fenylbutazon, då var hon tom ohalt!
Jag tog det väldigt försiktigt o fortsatte promenera - började sedan skritta väldigt försiktigt, men hon blev halt efter ca 2 veckor igen:(

Efter detta har hon inte svarat alls på behandlingarna, jag har inte alls märkt ngn förbättring och hon har inte alls gått rent när vi promenerat:(

Behöver inte alls vara så här i ditt fall! Jag vet som sagt 2 hästar som blivit ok ganska snabbt!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 129
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp