Sömtryck?

Tyvärr gav besöket inte så många svar. En ordinär bedövning lades som släcker kotan och allt nedanför. Tyvärr släckte den inte hältan alls. Så sannolikheten att det är sömtryck eller hovböld är minimal till obefintlig. Han reagerade ingenting på visitertång innan bedövningen heller. Så nu ska han stå på box i två veckor, få metacam och så ska vi tillbaka 6e juli.
IMG_20210622_114407_473.jpg
 
Tyvärr gav besöket inte så många svar. En ordinär bedövning lades som släcker kotan och allt nedanför. Tyvärr släckte den inte hältan alls. Så sannolikheten att det är sömtryck eller hovböld är minimal till obefintlig. Han reagerade ingenting på visitertång innan bedövningen heller. Så nu ska han stå på box i två veckor, få metacam och så ska vi tillbaka 6e juli.Visa bifogad fil 72252
Tog dom inga plåtar?
 
Nej. Detta var en akuttid så större utredning blir gjord om två veckor. Idag blev det inga svar på var vi skulle börja röntga, så det hade tagit lång tid. Om det är nån fraktur nånstans ska han ändå bara stå still.
Men fy vad jobbigt att behöva gå och vänta - lider med dig. Hoppas ändå på positiva besked vid utredningen!
 
Men fy vad trist och jobbigt! Håller tummarna att det ändå är något "lättfixat"! :heart

Om det kan hjälpa så kan jag ju berätta om min gamla häst som blev blockhalt pga fissur (sprica) i benet efter en spark... han stod på box några månader och tränades därefter långsamt upp och återgick till samma nivå som innan skadan (1,20 hoppning och MsvB dressyr)
 
Nej. Detta var en akuttid så större utredning blir gjord om två veckor. Idag blev det inga svar på var vi skulle börja röntga, så det hade tagit lång tid. Om det är nån fraktur nånstans ska han ändå bara stå still.
Ok, håller tummarna för att du får mer svar på åb och att det löser sig till slut! 🤞 🤗
 
Liten uppdatering om läget. Dio står rätt snällt på box och har de senaste två dagarna fått följa med utanför stallet och betat gräs. Han ser MYCKET bättre ut och är nog helt ohalt i skritt nu. Ingen aning om det beror på att boxvilan gör att han inte anstränger skadan, metacamet eller om han faktiskt läker. Oavsett är det skönt att han inte har så ont längre.
IMG_20210625_163826_286.jpg
 
Liten uppdatering om läget. Dio står rätt snällt på box och har de senaste två dagarna fått följa med utanför stallet och betat gräs. Han ser MYCKET bättre ut och är nog helt ohalt i skritt nu. Ingen aning om det beror på att boxvilan gör att han inte anstränger skadan, metacamet eller om han faktiskt läker. Oavsett är det skönt att han inte har så ont längre.Visa bifogad fil 72438
Åh, vad skönt! Fingers crossed att det fortsätter så! 🤞
 
I lördags gav jag sista dosen metacam. Tycker han började reagera i magen och höll på att blöta höet så vågade inte fortsätta. Hade pratat om detta med veterinären innan, just för att metacam och boxvila båda var för sig är elakt mot magen och kombinationen är inget vidare.

Han har fortsatt sett ohalt ut i skritt och i två dagar har han fått komma ut några timmar i sjukruta. Verkar inte bli sämre av den mera belastningen. Imorgon tänkte jag kolla honom på linan och beroende på hur han ser ut diskutera med veterinären om återbesöket. Tänker att om han blir så bättre av vila, så kan han lika gärna få fortsätta vila. Samtidigt är det käckt att veta vad som är fel. Ja ja, får väl se. Hursomhelst känner jag mig betydligt mer hoppfull nu💖.
20210629_134811.jpg
 
Kollad idag och MYCKET bättre🙏! Är ju ett mysterium vad som felar alltså. Återbesöket framflyttat till nästa fredag. Tänker utöka sjukhagen lite allteftersom och ha lite koll på honom förstås så att han inte blir sämre. Tänker att får han komma ut på gräset nästa vecka bör han hålla sig rätt lugn.

https://www.instagram.com/p/CQynmqznuxb/?utm_medium=copy_link
Håller tummarna! Min kom in på tre ben på julafton. Distriktaren kom ut,vi behandlade det som en hovbensfraktur och hästen gipsades( vet kunde inte röntga pga att hon var gravid). Röntgades 7 dagar senare,hittade ingenting men hästen var blockhalt.Hon fick sjukbeslag och fortsatt boxvila.Röngades 14 dagar senare igen, syntes fortfarande ingenting och liinte mindre halt. Tre veckor senare kollade vi henne och hade redan bestämt att det fick bli en Mr. Häst var otalt!? Fullständigt ren på både böjprov och longering!Vi tror en stengalla,men vet inte🤔 Ville bara ge dig lite hopp om att det faktiskt sker underverk ibland🥰
 
Håller tummarna! Min kom in på tre ben på julafton. Distriktaren kom ut,vi behandlade det som en hovbensfraktur och hästen gipsades( vet kunde inte röntga pga att hon var gravid). Röntgades 7 dagar senare,hittade ingenting men hästen var blockhalt.Hon fick sjukbeslag och fortsatt boxvila.Röngades 14 dagar senare igen, syntes fortfarande ingenting och liinte mindre halt. Tre veckor senare kollade vi henne och hade redan bestämt att det fick bli en Mr. Häst var otalt!? Fullständigt ren på både böjprov och longering!Vi tror en stengalla,men vet inte🤔 Ville bara ge dig lite hopp om att det faktiskt sker underverk ibland🥰
Hästen var alltså ohalt....
 
Kollad idag och MYCKET bättre🙏! Är ju ett mysterium vad som felar alltså. Återbesöket framflyttat till nästa fredag. Tänker utöka sjukhagen lite allteftersom och ha lite koll på honom förstås så att han inte blir sämre. Tänker att får han komma ut på gräset nästa vecka bör han hålla sig rätt lugn.

https://www.instagram.com/p/CQynmqznuxb/?utm_medium=copy_link
Skönt att han är bättre!
Akta bara så han inte springer och river upp det igen om han får större hage. Den missen gjorde jag i november när Nelly mirakulöst var ohalt på återbesök efter en månad, det var då hon blev så dålig sen så hon fick stå en vecka på box med misstänkt fraktur och hela grejen blev helt utdragen.
Det är kanske något helt annat som felar för er och jag är ju färgad av vår senaste skada, men utifall att 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 285
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 437
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 400
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp