Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roxy är halt :( Hon var hos hundvakt igår och något måste hänt då, kanske när hon busat eller gått i trappan. Hundvakten såg inget (vilket jag fattar, hon är liten och svart vilket gör det ännu svårare) men jag såg direkt att nåt var fel. Hon tog också som hoppsasteg med ena bak inatt och imorse, men det verkar ha slutat nu...

Hade sånt flax att jag jobbade idag och veterinären hade tid, så han kollade henne snabbt innan mitt pass började. Han sa att det var en väldigt låggradig hälta och gav ordination om koppelvila ett tag. Hon kommer nog explodera! Han hittade inget direkt fel, och kunde inte heller manipulera fram nån patellaluxation. Så vi gissar och hoppas på att det är muskulärt och läker med vila, annars får vi åka in på en riktig utredning.
 
Vi har varit ute bland folk :eek: Ville fick hänga med i bilen när jag körde sonen till bussen och sen tog vi en promenad vid en turistattraktion, jag trodde att det skulle vara lugnt där i och med att det är lite fel säsong, men det var många och speciellt barnfamiljer och hundägare.
Men det gick ändå hyfsat, efter en lite stund kom han ihåg hur man beteer sig bland folk och att då är inte alla människor till för att han ska hångla upp dem och hundarna är inte där för att han ska få leka. När den polletten ramlade ner så kunde vi gå, stanna och läsa skyltar och passera andra utan några problem. Några lekinviter blev det till en extra fin tik men annars så gick det fint. :)
 
Trött-trött Torsten ligger vid kylan från altandörren.
Han är fortfarande trött efter förmiddagens långa promenad med sällskap. Så mycket att kolla på, så många dofter att undersöka och så två damer att beskydda. Han behövde kissa på varje stolpe och varje buske.

Försökte lyfta upp honom i knäet för en stund sen, men han protesterade och morrade till slut så jag fick släppa ner honom.

Imorgon ska vi bege oss ut i en så väldigt mycket lugnare skog där inte en massa stadshundar kissat in reviret :D
 
Killen jag träffar frågade precis om han kan få göra en kopia på mina bilder imorgon, bara för att helt säkert ha kvar bilder på Aysu... och det var allt som krävdes för att jag själv skulle börja storgråta igen. Fyfan alltså. Hon kommer verkligen aldrig tillbaka...
 
Det var fint väder igår på eftermiddagen så jag tog en cykeltur med Nessie och Tay. Det blev lite onödigt dramatiskt då Nessie sprang på fel sida av en snöpinne när vi var på 70 vägen och jag tappade bägges koppel. Nessie stannade på en gång men Tay som kände att det släppte efter lite drog väl 100 meter innan han upptäckte att vi inte var med. Såklart kommer det en bil bakom oss och Tay som kom springande tillbaks mot oss längs vägrenen skulle väl kommit fram ungefär samtidigt som bilen skulle passera och det kändes risky då jag ropar ligg och Tay lägger sig fint i väggrenen 50 meter bort och stannar där medans bilen passerar och sen kallar jag in honom och kan ta reda på kopplena igen. Så tacksam att jag har ett bra stopp på hundarna och att bilen som paserade hade sänkt farten lite, det var bra sikt så troligen såg de incidenten för oftast blåser de på runt 90 där..
Det var otur men jag hade inte kunnat göra nåt annat, hade jag hållit kvar i kopplena så hade jag troligen rasat med cykeln ner i diket över hundarna i värsta fall. Tyvärr måste man en bit på 70 vägen för att komma ut på nån runda.
Det hade lätt kunnat sluta olyckligt så väldigt glad att det gick bra.

Nessie och Tay
20220313_160513.jpg



Idag blir det sista tillfället på lydnadskursen med Nessie, den har varit otroligt givande!
 
Milou fyllde 3 år precis nu och har hamnat i någon sorts trotsålder. Han som ALDRIG jagat något djur sprang glatt efter några änder. Ingen fara egentligen och inte långt bort men det var på en bro och lätt att ramla i så då reagerade jag mycket starkare än vanligt.Sen fick han mängder av tokryck där han for runtomkring i riset i skogen helt inne inne i sig själv. Tokhund!Jätte kul när han är så busig men igår var han som att ha koll på 20 stycken hundar. Efter ett tag tröttnade jag så då fick han fortsätta gå lös resten av tiden men gå precis vid min sida, osynligt koppel eller fot. Så fint gick han lös 20-25 minuter så då var matte nöjd och han fick springa lös igen.
 
Det straffar sig att ropa hej för tidigt. Jag som tyckt att Kryzas löp gått smidigt och Ivar inte varit allt för påverkad.
I förrgår drog nog höglöpet igång och nu har jag en hund som skäller och gnyr på ovanvåningen och en annan som ylar för fulla muggar på undervåningen. Living the dream! 🥴

Bara typ... 7 dagar kvar?
 
Visst är ni ett helt gäng som har läst Hundens beteendebiologi vid LiU? Hur tung tycker ni att den var? Hur många timmar måste man lägga ungefär om man anser sig vara normalbegåvad men med rätt kass studieteknik?
Jag läser redan 100% på Lärarhögskolan så jag är redan inne i systemet så att säga men känner att jag skulle behöva göra något som jag faktiskt tycker är roligt också.
 
Visst är ni ett helt gäng som har läst Hundens beteendebiologi vid LiU? Hur tung tycker ni att den var? Hur många timmar måste man lägga ungefär om man anser sig vara normalbegåvad men med rätt kass studieteknik?
Jag läser redan 100% på Lärarhögskolan så jag är redan inne i systemet så att säga men känner att jag skulle behöva göra något som jag faktiskt tycker är roligt också.

Har läst, det är dock några år sen nu. :) Kul kurs men det är ju en del vetenskapliga artiklar och bok/böcker att tugga i sig förstås. En del på engelska, vilket ju kan ge en liten extra utmaning. Nu vet jag dock inte hur litteraturlistan ser ut i dagsläget, men det kan du ju se på LiUs hemsida. Minns inte att jag tyckte den var särskilt tung men då pluggade jag ju inte 100% annat ämne heller utan läste just då enbart etologi.
 
Nu har Roxy slutat halta igen, så hon måste bara ha stukat röven eller nåt :D Jag är lite sugen på att anmäla oss till en rallylydnadsträning om 2 veckor, men vi är ju totala nybörjare och kommer säkert skämma ut oss totalt... Vi kanske bara ska åka dit och titta, jag får fundera. Hund- och människomöten har iallafall börjat gå så mycket bättre nu, hon är mycket stadigare i fotgåendet även om vi såklart fortfarande behöver träna mer med störningar i olika former. Men det går inte bakåt! Hon har även fått följa med på promenad med medryttarhästen ett par gånger och det har funkat riktigt bra, men jag vågar inte riktigt sitta på hästen än utan då måste hon få mer stadga i platsliggande först så att jag vågar lita på henne till 110% även om vi får möte. Just nu behövs kopplet som säkerhetsbälte emellanåt ;)
 
Har läst, det är dock några år sen nu. :) Kul kurs men det är ju en del vetenskapliga artiklar och bok/böcker att tugga i sig förstås. En del på engelska, vilket ju kan ge en liten extra utmaning. Nu vet jag dock inte hur litteraturlistan ser ut i dagsläget, men det kan du ju se på LiUs hemsida. Minns inte att jag tyckte den var särskilt tung men då pluggade jag ju inte 100% annat ämne heller utan läste just då enbart etologi.
Tack! Engelska är inga problem för min del. Men att ta sig tiden att läsa är ju en annan femma.....
Jag slänger in en anmälan så får vi se hur det går, alltid lättare när det är något man tycker är roligt till skillnad från nästa termins matte-tema på lärarutbildningen :D.
 
Nu har Roxy slutat halta igen, så hon måste bara ha stukat röven eller nåt :D Jag är lite sugen på att anmäla oss till en rallylydnadsträning om 2 veckor, men vi är ju totala nybörjare och kommer säkert skämma ut oss totalt... Vi kanske bara ska åka dit och titta, jag får fundera. Hund- och människomöten har iallafall börjat gå så mycket bättre nu, hon är mycket stadigare i fotgåendet även om vi såklart fortfarande behöver träna mer med störningar i olika former. Men det går inte bakåt! Hon har även fått följa med på promenad med medryttarhästen ett par gånger och det har funkat riktigt bra, men jag vågar inte riktigt sitta på hästen än utan då måste hon få mer stadga i platsliggande först så att jag vågar lita på henne till 110% även om vi får möte. Just nu behövs kopplet som säkerhetsbälte emellanåt ;)
Man åker på träning och kurs för att lära sig. Vore man proffs behövdes ingen träning. :up:
 
Man åker på träning och kurs för att lära sig. Vore man proffs behövdes ingen träning. :up:
Jo, det är klart, men det känns lite läskigt när man är på 0 och de andra kanske satsar på att tävla osv. Vi behöver få en bättre grundkommunikation när det är massa andra hundar och folk runtomkring, det är inte alltid jag är mest intressant då. Menmen, vi får ju anpassa det till vår nivå!
 
Jo, det är klart, men det känns lite läskigt när man är på 0 och de andra kanske satsar på att tävla osv. Vi behöver få en bättre grundkommunikation när det är massa andra hundar och folk runtomkring, det är inte alltid jag är mest intressant då. Menmen, vi får ju anpassa det till vår nivå!
Till det är ju rallyn perfekt!
Jag har kört tre rallytävlingar (utan träning innan :o) nu bara för att återupprätta min och Vampyrhundens relation på tävlingsplanen. Efter det har vi faktiskt börja ha ROLIGT tillsammans igen. Så från och med nu kommer jag rekommendera alla att tävla rally emellanåt för att kunna ha lite roligare på tävlingsplanen.
Ska vi vara ärliga så är ju IGP lydnaden rätt så skitnödig och inte speciellt kul :angel1:.
 
Till det är ju rallyn perfekt!
Jag har kört tre rallytävlingar (utan träning innan :o) nu bara för att återupprätta min och Vampyrhundens relation på tävlingsplanen. Efter det har vi faktiskt börja ha ROLIGT tillsammans igen. Så från och med nu kommer jag rekommendera alla att tävla rally emellanåt för att kunna ha lite roligare på tävlingsplanen.
Ska vi vara ärliga så är ju IGP lydnaden rätt så skitnödig och inte speciellt kul :angel1:.
Nej, det är därför man tävlar agility.. 😉😂
 
Jag har fullständig panik inför kursen som börjar på måndag för att jag inte redan kan allt… Får samma svar och säger samma till dig. Kurser och läger och utbildningar är för att man ska lära sig. Man behöver inte kunna allt innan för då vore det onödigt.Vi börjar avancerad/mästare på måndag och jag kommer behöva vara snäll mot mig själv för vi kommer definitivt inte klara allt till 100% direkt. Vi har bara gått en rallykurs jag och Milou så det känns väldigt nervöst. Men ska försöka ta det lugnt.

Åk på träningen tycker jag, då blir det en extra morot att träna grunder och annat naturligt innan och under tiden.
 
Nej, det är därför man tävlar agility.. 😉😂
Vet inte om det är någon höjdare när stress och ljudande på tävling är det största problemet :o. Men det klart, jag skulle ju inte få några avdrag för konstant bevakningsskall inne på planen :D. Men jag tror att tjockismatten skulle dö på kuppen.

Men med det sagt så har hunden faktiskt vunnit blåbärsagility men med annan förare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 186
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp