Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags blev Fred attackerad av en Tjeckisk varghund, jag var inte med utan min mamma var ute och gick med alla 5 hundar i koppel när den hunden sliter sig och ger sig på Fred så mamma fick så klart släppa alla så det var 4 border collies och en liten australisk terrier som skulle slåss :crazy:
Mamma fick tag på två av bc:na och ägaren, som var inne när det hände, hunden satt bunden utanför, lyckades till slut få bort sin hund. Tyvärr blev Fred så klart skadade men det kunde gått mkt värre, ögonvitan på ena ögat är rött och han har skrapsår på ena kinden och ett hål under hakan. Inte så farligt tänkte jag men sen fick jag se att han hade ett stort sår i nacken som var ca en dm i diameter så han behövde åka in och sys.
Såret sitter så illa till att han kan inte ha tratt på sig så han har får ha socka på baktassen men han lyckades ta bort dränaget på en gång men det har gått bra att hålla hålet öppet ändå. Det som fungerar bäst är att han en t-shirt runt halsen så att han inte kommer åt att klia.

Bilden är från igår då han mådde skapligt dåligt efter narkosen eller om det var de extra smärtstillande han fick. Han pep hela dagen men det släppte till kvällen och nu är han oförskämt pigg. :heart

Men jag är så arg på ägaren, det är en holländare som är här på semester och jag har känt honom i många år men han är så nonchalant med sin hund eftersom han tycker att hundarna får lösa det själva och slagsmål bara sker om hundarna är kopplade. Han hade till och med mage att säga dirket efteråt till mamma att så här går det när de är kopplade. Det beror inte alls på att hans hund har velar döda Fred i flera år. :grin: Det är ju lätt för honom att säga som har en stor varghund, det är ju inte hans hund som blir skadad och i värsta fall dödad! Pratade med honom några dagar innan det hände att han måste ha bättre koll på hunden för den brukar ligga lös ute utan uppsyn. Fick då svaret att då är det ju ingen semester för hunden om han måste vara kopplad och då kunde han ju lika gärna vara kvar hemma :banghead: Då svarade jag att då kunde han gott vara kvar hemma! Tror aldrig jag blivit så arg på någon. :rage:

238560145_4530845690298967_3636186357664047637_n.jpg
Du har väl polisanmält och anmält till länsstyrelsen?
 
Ska tävla rallylydnad i morgon. Idag var det andra klasser på samma klubb med samma domare som i morgon. Och jag har hört att det var både boll och roligt vitt gosedjur i frestelsen...
Vi får se hur det går i morgon.

Frestelsen gick superbra!

Första klassen diskade vi oss som planerat när hon klarat frestelsen. Andra klassen var det två frestelser! Första gick hon igenom utan problem, andra nosade hon bara lite på ett gosedjur men följde med mig vidare. Sedan tyckte hon nog att hon varit tillräckligt duktig för hon glömde hur man backade vid nästa skylt. Så sammanlagt inte godkända poäng men tre frestelser som vi tagit oss igenom. Så nöjd! :banana:
 
Men du kan ju ändå polisanmäla?
Fast varför ska jag göra det? Det var en olyckshändelse denna gång, skulle det hända igen och ägaren inte bryr sig så visst, men jag tror ägaren har fått sig en chock då han nog inte trodde att hans hund någonsin skulle skada en annan hund. Sen är jag rädd om grannsämjan och tycker nog det är bättre att prata med varandra först.
 
Fast varför ska jag göra det? Det var en olyckshändelse denna gång, skulle det hända igen och ägaren inte bryr sig så visst, men jag tror ägaren har fått sig en chock då han nog inte trodde att hans hund någonsin skulle skada en annan hund. Sen är jag rädd om grannsämjan och tycker nog det är bättre att prata med varandra först.

OK. En hundägare som agerat så nonchalant kring sin hund tidigare trots att man pratat med denne och där det senare sker en attack hade jag själv polisanmält, granne eller ej. Även om det inte händer något med anmälan så kan fler råka ut för hunden och då är det lättare att vidta åtgärder om där redan finns en anmälan sedan tidigare.
 
Hade lite privatlektion med HtM igår med min fd instruktör och som nu blivit mer träningskompis. Hon förklarade lite om dom 10 positionerna som jag läst på om innan. Vänster och höger sida fungerar redan jätte bra. Mellan benen fungerar det mesta men behövs en del jobb och så började vi att Milou står med sidan och ska backa med mig. Den var helt ny och lite klurig. Att ha honom så nära och följa med mig med kroppskontakt även i den positionen.

Träningskompisen vill att jag ska gå freestylekursen för henne som börjar på lördag men jag känner att om det väl kommer igång en rallykurs så vill jag satsa på den till 100 % och sen att jag tränar lite HtM privat med henne. Hon blev besviken på att jag inte kommer gå kursen, väldigt besviken. Men jag tänker att vi ju ändå kommer träna med varandra så hon blir ju inte av med mig. Och så tyckte hon jag borde tävla i freestyle igen i oktober. Får se hur jag gör med det men har en del rallytävlingar innan dess.


Känns som jag sviker henne när jag inte går freestyle, jag tror att hon tycker om mig och mina hundar för att vi går in för det och är relativt duktiga och hon får hitta på ganska svåra saker medan många andra på kursen bara gör väldigt enkla saker och att hon gillar utmaningen att matcha Alvin och Milou. Och att jag ville tävla i augusti. Men jag kan ju inte gå för hennes skull.

Det är lite jobbigt för jag tränar på två olika klubbar som delar fält men har staket mellan sig och varsitt hus men samma parkering och det sitter ju liksom ihop. Det jobbiga är att klubbarna hatar varandra och jag går på båda. Gillar freestyleklubben mer men dom har inte rally. Men det är jobbigt att stå mellan där.
 
Åh vilka fina resultat. Då är du nära uppflytt ju! Hade du roligt?
Tack. Hoppas på uppflytt på nästa tävling om några veckor. Nybörjare och fortsättning borde inte vara några problem för oss känns det som. Får se hur jag gör sen med avancerad och mästarklasserna.

Ja jag hade roligt, det har jag haft alla våra tävlingar i både lydnad och rally. Var en trevlig dag och en kompis var med som sällskap så vi hann umgås massor då det blev en lång dag.
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart

Beklagar verkligen ❤️
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
Beklagar din förlust :heart
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart

Åh :cry: Jag beklagar förlusten så :heart
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
Är ledsen för din skull, beklagar :heart
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
Då ledsamt, beklagar din förlust 💕
 
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
:heart Åh det är så jobbigt när de lämnar oss, jag beklagar sorgen. :cry:
 
Testade att jogga med båda hundarna idag och det gick riktigt jävla bra. Trodde att Emiron skulle börja tramsa och fjanta med labben så fort vi började springa allihop men han sprang som limmad vid min vänstersida och labben travade med slack på kopplet framför oss. Nu är min kondition -8 på en 10-gradig skala så det blev ingen lång sträcka, men den sträckan det blev var riktigt bra.
 
Knashund och fjompmatte.

Han gnäller och vill ha mat. Men vill inte äta. Tar jag torrfoder i handen och matar så äter han ivrigt.
Alltså handmatar jag kräket. :meh: Har gjort så i ett antal dagar nu. Ändå får han i sig betydligt mindre än han borde.
Tur att jag är sjukskriven och hemmasittande. Och att det är en så älskad hund.
 
OK. En hundägare som agerat så nonchalant kring sin hund tidigare trots att man pratat med denne och där det senare sker en attack hade jag själv polisanmält, granne eller ej. Även om det inte händer något med anmälan så kan fler råka ut för hunden och då är det lättare att vidta åtgärder om där redan finns en anmälan sedan tidigare.
Men alltså ägaren började ju koppla hunden efter jag sa till, hunden var ju bunden men lyckades slita sig, det är i min värld en olyckshändelse och inget man polisanmäler. Inte heller är det brottsligt att vara en idiot och vara okunnig om hundar.

Jag är jättearg på grannen men anser ändå att det är bättre att försöka prata med varandra om det och lösa det på den vägen. Hade det börja hända fler gånger kommer jag förmodligen tänka annorlunda och risken att hunden skulle attackera fler hundar i Sverige är mkt liten då det i stort sätt inte finns andra hundar här och det är främst Fred den hunden vill ta.
 
Men alltså ägaren började ju koppla hunden efter jag sa till, hunden var ju bunden men lyckades slita sig, det är i min värld en olyckshändelse och inget man polisanmäler. Inte heller är det brottsligt att vara en idiot och vara okunnig om hundar.

Jag är jättearg på grannen men anser ändå att det är bättre att försöka prata med varandra om det och lösa det på den vägen. Hade det börja hända fler gånger kommer jag förmodligen tänka annorlunda och risken att hunden skulle attackera fler hundar i Sverige är mkt liten då det i stort sätt inte finns andra hundar här och det är främst Fred den hunden vill ta.

Strikt ägaransvar gäller även idioter. Men agree to disagree.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
677
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 456
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 694
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp