Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knashund.
Han sover ju på nedervåningen numera. Han väckte mig vid halv sju genom att gnälla och skälla. Jag masade mig upp.

När jag kommer ner vägrar han att gå ut. Försöker locka honom att gå och morgonkissa men han tittar dumt på mig och vägrar gå till dörren.
Däremot vill han leka. Jag har alltså gått upp alldeles för tidigt för att hunden var leksugen. Inte för att han var nödig.:meh:
 
Knashund.
Han sover ju på nedervåningen numera. Han väckte mig vid halv sju genom att gnälla och skälla. Jag masade mig upp.

När jag kommer ner vägrar han att gå ut. Försöker locka honom att gå och morgonkissa men han tittar dumt på mig och vägrar gå till dörren.
Däremot vill han leka. Jag har alltså gått upp alldeles för tidigt för att hunden var leksugen. Inte för att han var nödig.:meh:

Han har kattgener :D
 
Jaha, då var det tävlingsdags i morgon igen då! Körde ett genrep med min träningsgrupp igår, med både en lång walkup och en drive. Floyd kändes väldigt stadig och fin, markerade bra och var följsam. Lade sig t om och vilade på driven?!
På de blinda linjerna får jag fortfarande kliva in och styra en del, för att gå rakt är väldigt svårt :laugh: men så länge han är lydig så blir det ett mindre problem om än lite omständigt.

Efteråt fick Louie komma ut med de andras slynglar. Han var ganska pigg efter att ha suttit i bilen och lyssnat på oss i typ 2h, särskilt eftersom att vi avslutade med driven typ 45m från bilarna 🙄 men efter en stund samlade han sig och var stadig, tyst och fin vid sidan. De fick lite markeringar, och han som knappt har fått några sådana löste dem fint på det öppna fältet! Tog sig snabbt till området, drog ner rejält på hastigheten och letade fint och noga. Mycket nöjd med honom!
Förhoppningsvis ska jag starta BPH med honom i morgon, efter tävlingen. Har snackat med arrangören och vi är välkomna på ”drop in”, om det fortfarande finns platser kvar och vi hinner klart med tävlingen i tid :) Väldigt schysst!

Kvällen avrundades med en lösspringarrunda i hägnet för alla utom Floyd som fick vara hemma och vila. Ladda höll på att skrämma livet ur mig genom att vara puts väck när vi skulle gå hem :nailbiting: ropade och letade i typ 10 min (4,5ha är ändå inte så stort…) men det började bli mörkt och där är rejält kuperat. Var orolig för att hon hade trillat ner för någon avsats, hon brukar alltid komma direkt när jag ropar och hon var ju vid mig precis innan jag bestämde mig för att gå hem. Sprang hem med grabbarna, hämtade Floyd och ficklampor och tog bilen tillbaka.
Trodde att hon kanske skulle vara vid grinden när jag kom, men icke! Fick ropa och lysa i några minuter innan damen behagade att komma traskandes från toppen av det lilla berget….
Eftersom hägnet är helt nytt och jag dessutom körde runt och kollade staketet innan visste jag ju att hon inte hade tagit sig därifrån (annars hade de så klart aldrig fått vara lösa där från början och speciellt inte fått springa så fritt som de får), men man hinner ju börja tänka både det ena och det andra… usch!
Ladda var oavsett väldigt nöjd och hälsar att hennes matte är sjåpig och att kondisen inför jaktsäsongen börjar bli riktigt bra, tack vare dagligt lösspring på hennes favoritplats på jorden - det kuperade hägnet :p
 
Håller tummarna för morgondagen!

Atan är avis på hägnet men hälsar att hon minsann fick jaga igår :D Dvs hon hade fullt drev på en igelkott som tyckte det var lämpligt att gå framför oss på trottoaren...

Tack! Tummar kan behövas :D

Ojoj, vilken jakt :laugh: blivit lite lös i skallet på det sista? :D
 
Idag ska vi på doftprov kl2 (trots att vi bara tävlat en tävling officiellt klass 1 😂)
Tänkte jag skulle träna igår, och körde tre behållarsök där två behållare hade störningsdoft i sig. Supernöjd ska jag plocka undan och inser att jag kört med Eukalyptis, inte Lagerblad 🙈😂 Kör två sök till med Lagerblad och de gick med fint, tack och lov 😅
 
Knashund.
Han sover ju på nedervåningen numera. Han väckte mig vid halv sju genom att gnälla och skälla. Jag masade mig upp.

När jag kommer ner vägrar han att gå ut. Försöker locka honom att gå och morgonkissa men han tittar dumt på mig och vägrar gå till dörren.
Däremot vill han leka. Jag har alltså gått upp alldeles för tidigt för att hunden var leksugen. Inte för att han var nödig.:meh:
Här är det lek flera gånger om varje dag och mina grabbar tycker att lek är en viktig rättighet som Torsten.

Det är grabbarna som börjar och dom vill ha det på ett visst sätt. Alvin tar en leksak som Milou snor ur munnen på honom men det bryr sig inte Alvin om, då vill han att jag ska säga ”Och vad har Alvin för leksak, ska vi leta?” och då ska vi gå in i sovrummet och hitta en duglig leksak (kräsen pojke) sen ska jag ha dragkamp med båda samtidigt och kasta lite så dom får hämta. Ibland tar dom samma leksak och kör dragkamp med varandra.

Idag tyckte Milou att jag lekte för mycket med Alvin i rummet bredvid och pep för att jag skulle komma och leka med honom.

Har en leksak som heter Stora apan, bra fantasi va? :p Som är lika stor som dom i princip. Den älskar dom, speciellt Alvin, han är så söt när han bär runt på den. Han måste sträcka upp halsen långt upp för att få med sig den så han ser så stolt ut :love:Som i förmiddags efter leken sprang Alvin in i sovrummet när jag var i vardagsrummet och började morra och göra rolig ljud, då har han tagit Stora apan och busar med på egen hand. Min lilla farbror har barnasinnet kvar.

Om Milou vill leka brukar han sparka runt på fotbollen och gnälla. Eller ta en leksak och trycka den mot mitt ben för att få uppmärksamhet.
 
Pratade med en ny kollega idag, hon hade hundar och den ena var 17 år! En jack russel. Visste inte att hundar blev så gamla!
Min första hund, Papillon, blev 18 år. Hon var frisk och rörlig in i det sista då hon blev akut sjuk och togs bort. Hon sov mer, hörde och såg sämre. Men när hon var vaken var det bus och lek. Tuff tant! :heart
Tror hennes morsa blev 17 år.
 
Min första hund, Papillon, blev 18 år. Hon var frisk och rörlig in i det sista då hon blev akut sjuk och togs bort. Hon sov mer, hörde och såg sämre. Men när hon var vaken var det bus och lek. Tuff tant! :heart
Tror hennes morsa blev 17 år.
När började ni märka hörsel och syn? Smög det sig på lite i taget? Märktes det något i vardagen?
 
När började ni märka hörsel och syn? Smög det sig på lite i taget? Märktes det något i vardagen?
Det kom gradvis. Skulle tippa från då hon var 15-16 kanske.
Det märktes väl då hon var 18 på så sätt att hon inte hörde så bra om hon kom för långt bort. Och hon såg inte lika långt heller.
Så om hon drog iväg för långt bort för att höra mig skickade jag min unga hund att hämta henne. Unga hunden buffade tanten i bogen och så följde tanten henne till mig.
Hon såg ok på nära håll. Och nog fasen hörde hon maten som landade i matskålen även om hon sov två rum bort. 😅
 
Just nu är det mycket viltspår och utställningsträning för oss. Jag inser att jag måste ta upp själva vardagslydnaden igen. Har inte tränat inkallning på hela sommaren pga harungar i mina träningsmarker och det märks. Jag ska ta tag i det plus komma igång med spanielträningen igen och då fokusera på att hitta en kurs i apportering. Men eftersom jag har såväl spårprov som utställningar inbokade är det prioriterat just nu.

Jag lade ett spår till en väns hund idag. Han tränar för anlagsprovet. Jag passade då på att göra första övningen inför öppen klass för Rhiannon och lade ett kort spår med återgång som enda "händelsen". Sen fick hundarna gå sina spår och båda klarade det mycket bra! Det var första gången Rhiannon testade återgång och det var inga problem. Direkt där jag hade vänt och gått tillbaka åkte nosen upp, hon gick tillbaka till stället där blodet upphörde, ringade och hittade spåret. Mycket duktig. Rhiannon har verkligen blivit förtjust i detta med viltspår. Hon blir SÅ GLAD när selen tas fram!
 
Igår var jag och Humla och gjorde doftprov för klass 2. Är långt ifrån att tävla klass två, men hon kan doften och gillar behållarsök så tänkte det var en bra träningsgrej :) Hon var lite ofokuserad först, och bara gick förbi lådorna, men så såg man att hon fick doften i näsan, vände tillbaka en låda, och gjorde en jättefin markering :D

Idag var vi i Jönköping och gjorde vår andra officiella start i nw. Först var fordonssöket, och då var hon väldigt ofokuserad så jag blev lite uppgiven innan tiden ens gått ut. Fick superbra feedback av domaren och kunde ändra min inställning och peppa igång henne på utomhussöket och fick en supermarkering och 25 poäng 🤩

Efter en liten paus var det inomhussök. Där markerade hon superfint, men var ca 15 cm från gömman så det blev inte godkänt. Är jätteglad över att hon orkade söka även om hon började bli trött, och att hon faktiskt hittade doften även om hon inte kom enda fram till källan 😅
Sen var det behållarsök och där var hon för trött helt enkelt, så tiden tog slut.

Så, inga superresultat på pappret, men mer fokus och uthållighet än förra tävlingen 🤩 Superbra domare som gav värdefull feedback. Kul att se att hon inte var riktigt påverkar av miljön med!

Två tävlingar till nästa vecka, ska bli så kul!
 
Torsten följde med på evenemang på kulturgården idag. Avkomman och jag skrattade lite åt honom när vi kom dit. Han är där ofta, eftersom jag jobbar i trädgården där med jämna mellanrum. Nu tog han täten i kopplet och gick med bestämda steg in på SIN gård. Det var så tydligt hans revir. Han satt sedan och håll björnkoll på allt och alla.

Min lilla vakthund och gårdvar ;)
 
Idag har vi tränat lite lydnad, då det snart är dags för förhoppningsvis tre starter i startklassen 😅
Sjukt sugen på att ta titeln innan ungen kommer ut så att vi kan lägga det bakom oss och fokusera på klass 1. Får väl se hur det går.

Imorn styr vi kosan mot Sälen! Då blir det lydnadsträning, lite vandring, nosework och ringträning. Och massa god mat och häng med våra fantastiska vänner som har Ebbas lillasysters. Längtar ihjäl mig!
 
Ska tävla rallylydnad i morgon. Idag var det andra klasser på samma klubb med samma domare som i morgon. Och jag har hört att det var både boll och roligt vitt gosedjur i frestelsen...
Vi får se hur det går i morgon.
 
Gjorde en slövariant av viltspårsträning idag och återanvände spåret jag lade till min kompis hund igår. Förr gjorde jag ofta så när jag spårade för aktiveringens skull med mina gamla hundar. Eftersom jag inte kan se hur det kan påverka negativt beslutade jag mig för att testa med Rhiannon fast hon är under uppträning. På så sätt fick hon ett spår som legat över natten. Liggtiden blev 23 timmar.

Hon klarade spåret, men helt klart behöver hon träna mer på spår som legat över natten. Hennes spårsätt har utvecklats mycket, men nu var det som att se henne första gången=inte lika metodiskt. Men det är ju inget annat att vänta sig eftersom det var första gången. Ska nu be någon träningskompis lägga ett spår som vi kan gå dagen efter.
 
Fick ett spår lagt till oss igår, som vi gick efter ett par timmar. Både spårläggaren och jag körde appen geo tracking när vi gick och jäklar vad min hund är spårnoga 🙂
Nu kan jag alldeles för lite om spår, men ni som vet - är hon det för att hon oerfaren eller är det hennes sätt att spåra? Tänker att det påverkar hastigheten i spåret, men å andra sidan tappar hon ingen tid på att behöva leta på spåret igen. Om vi nu skulle tag i brukslydnaden och tävla spår tänker jag (är uppflyttad från appell) .
 
I fredags blev Fred attackerad av en Tjeckisk varghund, jag var inte med utan min mamma var ute och gick med alla 5 hundar i koppel när den hunden sliter sig och ger sig på Fred så mamma fick så klart släppa alla så det var 4 border collies och en liten australisk terrier som skulle slåss :crazy:
Mamma fick tag på två av bc:na och ägaren, som var inne när det hände, hunden satt bunden utanför, lyckades till slut få bort sin hund. Tyvärr blev Fred så klart skadade men det kunde gått mkt värre, ögonvitan på ena ögat är rött och han har skrapsår på ena kinden och ett hål under hakan. Inte så farligt tänkte jag men sen fick jag se att han hade ett stort sår i nacken som var ca en dm i diameter så han behövde åka in och sys.
Såret sitter så illa till att han kan inte ha tratt på sig så han har får ha socka på baktassen men han lyckades ta bort dränaget på en gång men det har gått bra att hålla hålet öppet ändå. Det som fungerar bäst är att han en t-shirt runt halsen så att han inte kommer åt att klia.

Bilden är från igår då han mådde skapligt dåligt efter narkosen eller om det var de extra smärtstillande han fick. Han pep hela dagen men det släppte till kvällen och nu är han oförskämt pigg. :heart

Men jag är så arg på ägaren, det är en holländare som är här på semester och jag har känt honom i många år men han är så nonchalant med sin hund eftersom han tycker att hundarna får lösa det själva och slagsmål bara sker om hundarna är kopplade. Han hade till och med mage att säga dirket efteråt till mamma att så här går det när de är kopplade. Det beror inte alls på att hans hund har velar döda Fred i flera år. :grin: Det är ju lätt för honom att säga som har en stor varghund, det är ju inte hans hund som blir skadad och i värsta fall dödad! Pratade med honom några dagar innan det hände att han måste ha bättre koll på hunden för den brukar ligga lös ute utan uppsyn. Fick då svaret att då är det ju ingen semester för hunden om han måste vara kopplad och då kunde han ju lika gärna vara kvar hemma :banghead: Då svarade jag att då kunde han gott vara kvar hemma! Tror aldrig jag blivit så arg på någon. :rage:

238560145_4530845690298967_3636186357664047637_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp