Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alvin har piggnat till rejält nu, vet inte om det är medicinen som redan börjat verka? Eller om det är att vi inte har 30 grader varmt och vindstilla här utan mer trivsamma 21 grader. Han pinnar på i full fart ute, inne är han alltid pigg så där är det samma men ute har han inte varit så här pigg under hela sommaren. Här har vi nog haft den varmaste och minst regniga sommaren på åratal.

Alvin fyllde 11 igår så då kom familjen och båda vovvarna fick paket. Dom var överlyckliga över att ha alla samlade plus att få massor av paket. Alvin bryr sig inte om innehållet i paket, han vill bara slita pappret i bitar. Milou däremot satte i sig både sitt och Alvins grisöga i ett nafs så imorse ville han inte bajsa trots att vi vandrade omkring över 30 minuter och han i vanliga fall bajsar inom 5-15 minuter. Fick gå hem igen och gå ut lite senare. Verkar som att två stor grisöron var lite svårsmält för en liten kines, nästa gång får han snällt hålla sig till sitt eget.

Men grattis till fina Alvin och att han får leva länge till :heart
 
Tävling idag igen! Trevligt anordnat med fina sökområden, men tyvärr lite dåligt uttänkt med väntplatserna. Nose Work har ju ändå ryktet om sig att vara bra för reaktiva hundar osv, men här valde de att ha två väntplatser på samma ställe, där det dessutom var trångt och svårt att se vem som var på tur 👎

Humla var dock jätteduktig! Hon var lite ofokuserad så jag fick jobba mycket med att peppa henne och be henne söka av olika områden, men vi fick vårt bästa resultat hittills, med råge 🤩 Tre klarade sök, och en felmarkering på sista söket. Är så nöjd!
 
Tävling idag igen! Trevligt anordnat med fina sökområden, men tyvärr lite dåligt uttänkt med väntplatserna. Nose Work har ju ändå ryktet om sig att vara bra för reaktiva hundar osv, men här valde de att ha två väntplatser på samma ställe, där det dessutom var trångt och svårt att se vem som var på tur 👎

Humla var dock jätteduktig! Hon var lite ofokuserad så jag fick jobba mycket med att peppa henne och be henne söka av olika områden, men vi fick vårt bästa resultat hittills, med råge 🤩 Tre klarade sök, och en felmarkering på sista söket. Är så nöjd!

Ni är så bra!
 
Tävlingsdag nummer två gick inte så bra. Första klassen kom hunden på att leksaken låg utanför banan och sprang ut halvvägs genom programmet. Andra klassen var hon trött.

Men hon har varit glad och opåverkad av omgivningen. Förra året var den hundhallen lite otäck, men jag tror hon kände igen sig för hon ville gå in och leta godis (det finns alltid tappat godis i hundhallar). Och på utebanan behövde hon bara titta på de stora högtalarna en gång sedan var de ok. Vi såg dem också förra året men på ett annat ställe. Hundar har visst bra minne.

Och jag hade trevligt och min klubbkompis gick det superbra för!
 
Äntligen är labradorernas jaktsäsong igång 🥰 igår jagade vi änder och i förmiddags jagade vi änder. Igår var vi bara apportörer, idag var jag skytt med Floyd vid sidan. I eftermiddags hade bonden tröskat havren, så då kunde jag inte låta bli att ta med grabbarna ut i gömslet och spana efter duvor. Det gick fint!
Louie sover som en stock nu dock :laugh: igår var han med på sin första andjakt, och idag sin första duvjakt. Floyd är också lite trött, vilket kanske inte är så konstigt - han har ju gjort nästan allt jobb medan Louie mest tittat på :D

Bild i spoiler pga fågel med på bilden.

F4829090-CD08-49AB-B41B-719D09AF5C60.jpeg
 
Totte har varit hos veterinären och tagit prover för att se om han kan sövas inför tandrengöring.
1888 kr. Det är dyrt kilopris på den där hunden alltså :D
Alvins ultraljud gick på 3930 kr så typ 4000 kr för ett besök på 15-20 minuter… Mycket pengar och dyrt att ha hund. Hans medicin är dock relativt billig som tur är.
 
I morse fick jag plocka fram både reflexvästar och pannlampa till morgonpromenaden med hundarna. Klockan ringde 05.00 och då var det näst intill kolsvart ute fortfarande. Var tog sommaren vägen? Får nästan lite panik över att det drar mot höst redan. Emiron har börjat vilja följa med på morgonpromenaderna på senare tid nu. Tidigare har han sovit som en gris och vägrat gå upp så jag och labben har fått gå själva men nu är han förvånansvärt pigg helt plötsligt och kommer lufsande ut i hallen när jag börjar fippla med selar och koppel. Labben är som ett brandlarm i vanlig ordning... :meh:
 
Äntligen har dom lagt ut rallykurserna för hösten. Jag har uppdaterat ca 5-6 ggr/dag för att hålla koll och få plats och idag kom dom ut. Jag har nu anmält mig till rallylydnad fortsättning med Milou. Hoppas verkligen jag får en plats men jag har ju tittat så ofta att jag måste vara en av dom första att anmäla mig men får vänta en vecka på svar. Hoppas verkligen på det här, vill så gärna gå rallykurs!
 
Jag har blivit med valp 😍. En liten Australian Shepherd tik som fått namnet Hexa 😁.

Hon är än så länge tuff, modig, sjukt smart och älskar att hänga sig fast i byxbenen 🤣.

Detta ska bli spännande men samtidigt sjukt läskigt!.
Har så mycket planer men försöker ta en dag i taget.

Men är så glad och min första aussie 🤩.

Fotograf: Jalma Ingman
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1629266577785.jpg
    FB_IMG_1629266577785.jpg
    82,4 KB · Visningar: 68
Har hunden idag. Normalt så går vi på promenad samtidigt som dottern går till skolan och då är han helt chill när vi kommer hem. Idag var jag seg så hon gick till skolan och vi blev kvar inne 30 min till innan promenad. När vi kom hem nu så lägger han sig hallen istället för nedanför soffan. Det har hänt förut när han sett dottern lämna lägenheten. Jag kan bara tolka det som att han väntar på att favoriten ska komma tillbaka :heart

Jag har för övrigt fått schemat för nästa kurs nu och det verkar som att iaf 70% kommer ske via zoom så då kan jag fortsätta ha fluffet hos mig! :love:
 
Katten var inne på morgonen så jag tog en liten kvalitetsstund med Dreamies.
Torsten blev helt tokig. Han tiggde Dreamies och pep och sprang :DSå ivrig blir han inte av hundgodis.

Efter en längre tids matvägran gick han idag självmant till torrfodret och åt Antingen har Andapsinet gjort verkan eller så var han bara på humör.
 
Vi har varit på liten road trip: Karlskoga - Göteborg - Sydhalland och Bjärehalvön - tillbaka till Göteborg - Backamo/Ljungskile - Strängnäs och så hem till Uppsala. Syftet var att träffa släkt och vänner och så var vi på utställning i Backamo igår.

Rhiannon är ju född under pandemin. När jag började träna för utställning i våras gick det upp för mig hur mycket socialträning jag fått "gratis" med mina tidigare hundar. De har fått vänja sig vid rätt långa bilturer från späd ålder, hälsat på främmande människor och djur, sovit borta osv. Rhiannon har inte gjort något av detta (eller mycket begränsat). Sedan jag skaffade bil i juni har vi sökt oss ut lite längre, men tills i fredags hade hon aldrig åkt längre än åtta mil enkel resa. Nu har hon det och tycker att det är helt ok att åka både i sin bur och 1,5 timme enkel resa från Göteborg ner till Skåne där hon satt bältad. Att sova hemma hos vänner (fyra egna hundar) och hos min syster (två katter) har gått bra. På utställningen var hon visserligen på hugget, men skötte sig ändå bra både inne i och utanför ringen. När vi som sista stopp stannade hos vänner i Strängnäs för att dricka kaffe slocknade hon under köksbordet (hon har varit där förr) och utomhus umgick hon glatt med deras hundar som har stor variation i storlek och temperament.

Mycket nöjd med detta. Mina hundar har alltid varit enkla att resa med, men med Rhiannon har det varit en del pyssel. Tydligen beror det på bristande träning. Hon kommer att bli som "de gamla" men det tar längre tid.
 
Vi ska börja ge Alvin smärtstillande för att se om han mår ännu bättre och får det lite lättare med vardagliga situationer för lite av hans symtom och problem kan bero på att han har ont på grund av åldern. Ska börja några veckor och sen utvärdera ifall han ska fortsätta stå på det. Det kanske inte hjälper och då är det bara att acceptera att han blivit en liten gubbe och anpassa efter det som vi redan gör.

Dom ringde till mig från veterinärkliniken och ville följa upp efter ultraljudet, dom är jätte bra och det känns bra att dom hör av sig av sig själva och att dom läser allt och bryr sig. Jag kunde ställa alla mina 1000 frågor och fick bra svar på allt. Som tur är ligger kliniken bara 15 minuter promenadväg härifrån.
 
min knäppa lilla pappskalle

Han väckte min vid halv sju. Vägrade gå ut när jag öppnade dörren. Nyss fick jag tvinga ut honom och kommendera honom att gå och kissa :D
Han väckte mig bara för att han hade tråkigt
 
min knäppa lilla pappskalle

Han väckte min vid halv sju. Vägrade gå ut när jag öppnade dörren. Nyss fick jag tvinga ut honom och kommendera honom att gå och kissa :D
Han väckte mig bara för att han hade tråkigt
Det gjorde min lilla inatt med. Iom valp så är jag ju på hugget och vill ha ut henne om det är ngt.
Jag rusade ner med henne iklädd en filt och ut i regnet. Inget hände mer än "Heeeeeeej! Jaaaaaa! Leeeeeka!" :cautious::laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 251
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 436
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp