Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar inte skriva här men...bästa lilla sällskapshunden var vi tvungna att ta bort för 2,5 år sedan pga sjukdom. Helt förtvivlad tänkte jag aldrig någon ny hund.
Men det blev tomt hemma mannen tryckte på och det blev en welsh springer spaniel. Helt annan typ av hund. Och hon har varit sååå jäkla jobbig. Rädd, vimsig, stressad och jaktinstinkt. Ingenting verkade gå in när vi försökte lära henne något första året. Lärde sig inte ens sitt, blev hysterisk när vi skulle ut ur bilen, kunde fortfarande inte gå i koppel efter ett år for hit och dit som en vindrutetorkare på promenaderna, jagade cyklister och joggare, och vi fick ibörjan bära ut henne för hon vågade inte gå utanför tomten. Jag var så besviken och tyckte att vi hade köpt en hund med kass mentalitet.
Nu är hon två år och hon har landat....hon hänger med överallt, åker bil, buss, tunnelbana och skärgårdsbåt utan problem, går fint i koppel, lyssnar bra, tar kontakt, kan vara ensam hemma, lämnas i bilen, ligger lugnt under bordet på uteserveringar, har inte jagat cyklister senaste halvåret och fungerar hur bra som helst ( förutom om någon hare eller kanin är i närheten det trots allt en spaniel) hon älskar pälsvård också och hon är inte stressad längre. Hon har blivit en lugn välfungerande sällskapshund👏👏
Så glad att jag inte gav upp😊😊 Det var nära några gånger. Hon hade inte kass mentalitet eller så har vi kompenserat för vi har tränat mycket. Och vilken fin hund vi har fått😊
Tänker göra mentaltest på henne i framtiden. Spännande
 

Bifogade filer

  • A8110DBB-B0BE-4B6A-A54B-2284BF6D2D35.jpeg
    A8110DBB-B0BE-4B6A-A54B-2284BF6D2D35.jpeg
    158,7 KB · Visningar: 21
Idag har jag haft en kelsjuk hund. Kan låta vardagligt men med min Torsten, som inte ville bli rörd eller hanterad alls när han kom till mig, är stunderna han vill ligga i knä och vill bli smek stort.

Han har legat i knäet medan jag tittat på datorn. Avslappnad och tryckt mot min mage. Länge. :love:
 
Alvin tål inte sin smärtstillande medicin :crazy: Hjärtmedicinen kallar jag godis och han käkar upp den direkt trots att han är världens kräsnaste hund.

Men den smärtstillande pajade hans mage så det var diarré en hel dag, som tur var blev han bra inom ett dygn när jag slutade ge honom medicinen. Så nu får jag ringa veterinären imorgon och be om någon annan medicin. Den här skulle vara snäll mot magen men tydligen hjälpte det inte.
 
Nosework för hela slanten i helgen!
Husse och Ebba fixade sista diplomet i TSM 1 igår så nu är de också uppflyttade till klass 2. Känns kul eftersom meriterna börjar följa hunden istället för ekipaget efter nyår (helt rimligt).

Jag och hon tävlade klass 2 idag med asbra känsla i två första söken som var ett enormt inomhussök i ett gammalt grisstall och sen ett fordonssök.

När vi kom till behållarsöket hittade hon först en och sen blev hon jääättteintresserad av en väska. Och då blev jag också jääättteintresserad av samma väska, vilket gjorde att jag pushade fram en felmarkering. Så besviken på mig själv 😝💩

Utomhus hittade vi en av två och sen gick tiden ut. Såå tråkigt, trodde verkligen det skulle gå vägen idag 😂
 
Verkar som att Ebrah fryser lätt nu. Vet inte om det kan bero på skendräktighet eller om jag ska vara orolig att något är fel? På tävlingen förra helgen började hon skaka för att hon var kall, utan att fryslorten Aysu reagerade på kyla. Hemma vill hon ligga nerbäddad under filtar ganska ofta, är olycklig annars och känns kall om tassar vid de tillfällena. I övrigt ingen som helst förändring i allmäntillståndet och inget ändrat i vardagen, mer än att temperaturen ute inte varit allt för mysig såklart. Hade även Aysu reagerat hade jag inte oroat mig, men att Ebrah blir kall innan Aysu känns skumt.
 
Verkar som att Ebrah fryser lätt nu. Vet inte om det kan bero på skendräktighet eller om jag ska vara orolig att något är fel? På tävlingen förra helgen började hon skaka för att hon var kall, utan att fryslorten Aysu reagerade på kyla. Hemma vill hon ligga nerbäddad under filtar ganska ofta, är olycklig annars och känns kall om tassar vid de tillfällena. I övrigt ingen som helst förändring i allmäntillståndet och inget ändrat i vardagen, mer än att temperaturen ute inte varit allt för mysig såklart. Hade även Aysu reagerat hade jag inte oroat mig, men att Ebrah blir kall innan Aysu känns skumt.
Har du tempat henne?
Nano har blivit en liten fryslort nu men det är inte så konstigt då hon fällt ur och inte har nån underull kvar öht.
 
Och Milou gör det igen, en väska jag lagt högt upp helt stängd har han på något sätt nått upp till och dragit ner på golvet, han kan uppenbarligen bli ännu längre på bakbenen än vad man tror. Och sen nosat sig till var i väskan godiset låg och öppnat dragkedjan, han var överlycklig. Han öppnade också varje enskild förpackning som godiset låg i. Dumma hund och dumma matte som underskattat honom. Förstod att det var hyss på gång då han inte kom och hälsade när jag kom hem…
 
Banksy kom ur selen nyss :eek: tack och lov så kom han direkt till mig när jag kallade på honom. Men hjärtat hann hoppa ut ur bröstet tre gånger på de sekunder han var lös.
 
Oj så spännande! Ska du ha en valp själv? Eller det beror väl såklart på vilken hane uppfödaren väljer...
Precis, beror på vilken hane uppfödaren väljer :D Hon hade en hane bestämd sen länge, men det har blivit lite ändrade omständigheter så hon kommer med största sannolikhet byta. Bra, tycker jag, för den första gillade jag inte alls. Nu finns det hopp om nånting bra, vi har diskuterat lite och det ser lovande ut tycker jag ;) jag som veeerkliiigen behöver en valp till..:angel:
 
Precis, beror på vilken hane uppfödaren väljer :D Hon hade en hane bestämd sen länge, men det har blivit lite ändrade omständigheter så hon kommer med största sannolikhet byta. Bra, tycker jag, för den första gillade jag inte alls. Nu finns det hopp om nånting bra, vi har diskuterat lite och det ser lovande ut tycker jag ;) jag som veeerkliiigen behöver en valp till..:angel:

En behöver ALLTID en valp till! :D :sneaky:
 
Jag och Humla går en rally-kurs, och jag är så besviken :(
Upplägget går ut på att instruktören berättar om vad skyltarna betyder, men knappt nånting om hur man ska genomföra dom. Sen får vi gå lite banor hen har byggt upp, men alla (läs vi) får inte lika mycket feedback. Inte mycket nytt av det hon säger heller.
Tyvärr var Humla väldigt påverkad av miljön första gången, och jag är medveten om att det så klart med påverkar mitt intryck, men jag känner mest att upplägget är så tråkigt. Gick ju en inför-rally kurs i våras med massa targets och roliga övningar, så detta blev lite antiklimax.

Funderar på om jag ska hoppa av helt eller orka åka hit med Sparven för miljöträningen…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 209
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 359
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp