Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar tänka mer och mer på att det nog vore bra för Cessna med hundsällskap här hemma. Samtidigt pluggar jag, äger inte mitt boende än (kommer alltså eventuellt i framtiden vara beroende av att bo i andrahand och det är nog så svårt att hitta boende som godkänner en hund, svårare med två) och har heller inte körkort. Hade jag haft en stadig inkomst, bott på ett tryggt ställe och haft tillgång till bil så hade jag nog köpt en till hund. Men det funkar bara inte nu som jag lever. Sen hade jag inte vetat heller vad för typ av hund jag skulle köpa. Ändrar åsikt var och varannan dag om nästa hund bara ska vara en aktiv sällskapshund/utställningshund eller om jag vill ha en till arbetsmaskin. Allt beror ju på NÄR i livet jag skaffar den och just nu är jag inte där så vet inte. Basenjis verkar ju oerhört trevliga men samtidigt vill jag nästa dag ha en kommande lydnadsstjärna till :angel:

Ja ja, bara lite lösa tankar från min lilla hjärna. Jag vet att det rätta och kloka är att avvakta, men önskar det vore enklare att hitta hundsällskap till Cessna. Funderar på att försöka bli dagmatte till någon, men har märkt att det är svårare nu under covid när alla ändå jobbar hemma och de få som behöver passning vill ha regelbundet 5 dagar i veckan. Jag vill kunna åka till kontoret och skolan ibland och framåt november kanske skolan blir på plats, så då funkar det ändå inte att vara dagmatte...
 
Ja, efter lite sms pepp från @Sleepan så har jag mailat hon som är övergripande ansvarig för kurserna där med feedback och frågan om jag kan få lite pengar tillbaka eller åtminstone tillgodo för annan kurs.

Sen vill jag bara förtydliga att jag inte på något sätt kan mer rally än någon av de andra på kursen, men jag vill ju gärna på lite nya vinklar och verktyg när jag är på kurs, inte bara samma samma hela tiden och inga ordentliga genomgångar.
Uppdatering: Fick svar från kursansvarig, och fick rabattkod för motsvarande det som är kvar på kursen 👍
 
Har definitivt rätt typ av hund. Förra helgen bodde vi i husbil under två dagars tävling, mycket aktivitet.
Förra veckan var hon hos mina föräldrar, fått promenader men ingen mental träning. Denna veckan har jag varit ovanligt trött och upptagen så aktivering på dagis men lugna kvällar.
Hon tittar på mig, suckar när inget händer och lägger sig fast hon helst vill träna lite. Jag skulle aldrig fixa en brukshund som istället skulle hitta på någon egen aktivitet.
 
KM i rally igår med alla tjejerna, husse och Tay var på agilitykurs under tiden.
Jag startade Nike och Nano i fortsättningsklass, Nike var ett yrväder (och jag tränar typ aldrig rally med henne, hon var egentligen anmäld med husse som dubbelbokat sig) vi fick fel övning på första två skyltarna för hon var så övertaggad men sen kom vi runt hela banan jättefint förutom några sneda sitt. Hon hade jätteroligt och vi fick 77 poäng!
Nano var verkligen superduktig, hon klättrade dock över hindret då jag sagt åt henne på skarpen tidigare för hon har en tendens att fara iväg på glädjevarv efter det så jag måste träna det så hon vet vad som förväntas då hon är lite osäker på det nu. I åttan så låg det en apportbock och oj vad svårt det var att inte gå fram till den så det enklaste är ju om man undviker den och hamnar på fel sida om matte :p. Förutom varsin femma på de momenten (som inte hade varit nåt problem om jag tränat dom lite efter förra tävlingen) så hade vi bara ett litet -1 och hamnade på 89 poäng och tvåa. Så nöjd med denna fröken och det är några veckor sen vi tränade rally dessutom men hon var superpepp! :heart
 
Nu sitter det! Alla moment i rally nybörjare och dom flesta i fortsättning och vissa i avancerad, har senaste 3 veckorna sen jag anmälde mig till tävling fokuserat på nybörjare så nu sitter allt förutom ibland sneda ligg och sitt och stå ibland men även där är det en markant skillnad mot för bara en vecka sen. Sen är ju tävling en helt ny grej så räknar med viss brist på kontakt pga gott luktande gräs eller ljud från hundar utanför banan. Där har vi ju ingen stor erfarenhet. På freestylen hade han fullt fokus först starten men på konstgräset i innehallen blev det för lockande. Men nu är vi ute på söndag. Blir spännande att se hur det kommer gå, kanske diskar jag mig och gör något roligt om han tappar fokus eller så sätter vi det super fint.
 
Grannens katt har typ flyttat in i våran soffa på altanen. Den ligger där hela nätterna. Jag tycker om katten och den får gärna vara där, MEN… När mina hundar vaknar mitt i natten och behöver ut så vill jag kunna släppa ut dom. Nu får jag snällt klä på mig, koppla hundarna och gå runt kvarteret.. :arghh: katten är heeeelt obrydd, så att släppa ut hundarna och låta de jaga bort katten funkar inte för den springer inte.
 
Grannens katt har typ flyttat in i våran soffa på altanen. Den ligger där hela nätterna. Jag tycker om katten och den får gärna vara där, MEN… När mina hundar vaknar mitt i natten och behöver ut så vill jag kunna släppa ut dom. Nu får jag snällt klä på mig, koppla hundarna och gå runt kvarteret.. :arghh: katten är heeeelt obrydd, så att släppa ut hundarna och låta de jaga bort katten funkar inte för den springer inte.
Ursäkta min morgontrötta hjärna - varför kan du inte släppa ut hundarna om katten inte bryr sig?
 
Ursäkta min morgontrötta hjärna - varför kan du inte släppa ut hundarna om katten inte bryr sig?
De skäller och väcker grannarna kanske?
Det finns en risk att de äter katten.. :angel: inte flatten, och förmodligen inte springern. Men dalmatinerna tar sig gääärna ett smakprov :angel:

Den satt i mörkret i skuggan av våran häck igår när vi gick kvällspromenaden. Vi såg den inte, min min dalmatinerhane var nära på att klippa den då. Min sambo lyckades precis korta upp kopplet så hunden inte nådde katten. Och katten bara satt där som inget hade hänt.. O_o
 
Det finns en risk att de äter katten.. :angel: inte flatten, och förmodligen inte springern. Men dalmatinerna tar sig gääärna ett smakprov :angel:

Den satt i mörkret i skuggan av våran häck igår när vi gick kvällspromenaden. Vi såg den inte, min min dalmatinerhane var nära på att klippa den då. Min sambo lyckades precis korta upp kopplet så hunden inte nådde katten. Och katten bara satt där som inget hade hänt.. O_o
Vi har hittat en sån katt på en av våra rundor. På bilden passerar vi med några m bara (så långt ifrån vi kunde komma) och katten bara reser ryggen och blänger. Banksy blir ju helt tossig!
20210830_074419.jpg
 
När jag växte upp hade vi en golden och i huset bredvid bodde både hund och katt. Den katten flyttade sig aldrig för hundar, och vår hund hade strategin att titta åt ett annat håll och "inte se" den konstiga katten som inte sprang.
När grannhunden blev gammal och fick tas bort ville katten ha en ny hund. I ett par veckor satt den precis utanför vår dörr och väntade på att vår hund skulle komma ut och försökte bli kompis. Vår hund var inte med på noterna...
 
Karlas barnbarn (annan uppfödare, från innan Karla kom till mig) är här på kollo i några dagar. Så fränt att köra en hund som jag känner så många led bakåt (jag jobbade ju med Karlas mormor och mamma innan!). Tänk att minspel, gosljud och djurhantering kan gå i arv så tydligt ❤
 
Karlas barnbarn (annan uppfödare, från innan Karla kom till mig) är här på kollo i några dagar. Så fränt att köra en hund som jag känner så många led bakåt (jag jobbade ju med Karlas mormor och mamma innan!). Tänk att minspel, gosljud och djurhantering kan gå i arv så tydligt ❤
Min förra hund var barnbarn till en av mina tidigare hundar. Mormors var liksom ett unikum.! Så annorlunda litet ufo! ❤️
Mormodern har aldrig träffat barnbarnet. De gjorde båda väldigt udda ljud, exakt samma. De lekte på samma mycket udda sätt. De hade samma rörelsemönster och mimik. Så häftigt att se!
Och för mig som fick ett till tokroligt Ufo tack vara att det nedärvts. 😍
 
Min förra hund var barnbarn till en av mina tidigare hundar. Mormors var liksom ett unikum.! Så annorlunda litet ufo! ❤️
Mormodern har aldrig träffat barnbarnet. De gjorde båda väldigt udda ljud, exakt samma. De lekte på samma mycket udda sätt. De hade samma rörelsemönster och mimik. Så häftigt att se!
Och för mig som fick ett till tokroligt Ufo tack vara att det nedärvts. 😍
De hade också exakt samma form på bröstkorgen. Det vet jag efter år av nötande med klapp och kli.. 😅
På samma revben och samma punkt hade de som en upphöjd knöl i skelettet också.
 
Karlas barnbarn (annan uppfödare, från innan Karla kom till mig) är här på kollo i några dagar. Så fränt att köra en hund som jag känner så många led bakåt (jag jobbade ju med Karlas mormor och mamma innan!). Tänk att minspel, gosljud och djurhantering kan gå i arv så tydligt ❤
Alvin och Milou är också släkt. Kommer från samma uppfödare. Alvins mamma är mormor till Milou. Och dom är totala motsatserna i det mesta. Förutom avskyn mot att ligga i vått gräs och vara ute i regn. Kineser är inte vattentäta :D

Jo dom är lika i att dom gillar att träna, vara aktiva och vara nära och gosiga med både oss människor och varandra. Fast Alvin är lite lugnare med åren. Och att dom är väldigt knutna till just mig.

Men det är roligt när folk frågar vilken ras dom är och ingen tror mig när jag säger att det är samma ras och att dom är släkt.
 
Min förra hund var barnbarn till en av mina tidigare hundar. Mormors var liksom ett unikum.! Så annorlunda litet ufo! ❤️
Mormodern har aldrig träffat barnbarnet. De gjorde båda väldigt udda ljud, exakt samma. De lekte på samma mycket udda sätt. De hade samma rörelsemönster och mimik. Så häftigt att se!
Och för mig som fick ett till tokroligt Ufo tack vara att det nedärvts. 😍
Likadant med Ebrah och min förra saluki, som var moster till Ebrah. De träffades aldrig, men herregud så många likheter de har! De vill sova på samma sätt, sprattlar i bädden på samma sätt, leker med pinnar på samma sätt, har många gånger samma blick... De är läskigt lika på många punkter.

Aysu är sedan väldigt lik min första tik. De är också släkt, om än inte lika mycket/nära. De har samma sätt att kalla på uppmärksamhet, lika röst när de skäller, stundtals samma blick där med och båda två har alltid sett sig som bäst i världen och ägare av universum :angel: Justja, de sover också på väldigt lika sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp