Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kunde vi ta dränaget på Ivars sår. Det ser ut att läka fint men det låter precis som det är luft under huden på ett ställe, ca 15 cm från såret. Det låter liksom lite ihåligt och knastrigt när man tar där. Någon som varit med om något liknande?
Ingen ömhet, svullnad eller värme när man tar på stället och han har ingen feber. Tanken är att resten av stygnen ska tas på typ söndag.

Har ringt upp kliniken som sydde ihop honom men de skulle ringa upp under dagen.
Vet bara fall på människor men då har det i alla fall försvunnit av sig självt efter ett tag.
 
Pga allergi lagar jag egen mat till Viktor i samråd med veterinär. Har precis fixat matlådor för 5-6 dagar med 2 olika sorters mat och har några matlådor kvar med annan mat sedan tidigare. Vad gör jag till mig själv? Slänger in en färdigrätt i micron :o:D

Tänk om jag tog hand om mig själv lika bra som jag tar hand om hunden :heart
 
Något knakade i Doris när hon bytte ställning för en stund sedan. Jag har inte hört det tidigare och blev orolig att hon kanske gjort sig illa då hon halkade omkull på promenaden tidigare i dag. Typ att hon brutit något ben som nu knakar när hon rör sig (egentligen helt orimligt va? Hon var helt opåverkade under resten av promenaden och är precis som vanligt).

Googlade på det iaf och kom in på sidor om artros på hundar. Ett tecken på artros är att hunden är stel, speciellt efter att den legat stilla ett tag, och jag fundera på om jag tycker att Doris är stel men kan inte komma på att jag sett något tecken på det.

Hur märker ni om era hundar är stela? Rör dom sig långsammare eller tar kanske kortare steg?
 
Pga allergi lagar jag egen mat till Viktor i samråd med veterinär. Har precis fixat matlådor för 5-6 dagar med 2 olika sorters mat och har några matlådor kvar med annan mat sedan tidigare. Vad gör jag till mig själv? Slänger in en färdigrätt i micron :o:D

Tänk om jag tog hand om mig själv lika bra som jag tar hand om hunden :heart
Påminner mig när jag började träffa min sambo som är restaurangkock. Han höll på att få en stroke när han såg Fenna serverades med oxsvans, vaktelägg, gås, hjort och listan fortsätter.
Jag levde typ på vatten och bröd under tiden. :rofl::angel:
 
Påminner mig när jag började träffa min sambo som är restaurangkock. Han höll på att få en stroke när han såg Fenna serverades med oxsvans, vaktelägg, gås, hjort och listan fortsätter.
Jag levde typ på vatten och bröd under tiden. :rofl::angel:
Haha visst är det typiskt. Alltid hundens välmående som är viktigast.

Viktor får inte riktigt så fin mat 😂 Han tål häst, fläsk, fisk och kanin. Så igår blev det fläskfärs och tonfisk som bas i matlådorna.
 
Tay är i himmelriket, vi har fått nya ankor och han har fått vara ute och titta på dom fyra gånger igår för att de ska gå ihop sig lite. Dessutom är det mer rörelse bland dom så mycket tid ägnas åt att spana på dem genom fönstret, border collie tv :p.

Idag hade all snö smält bort och det nästan barmark och +8 ute så vi tog en cykeltur men det var fläckvis isigt så det blev ganska kort men Nessie och Tay var glada att få sträcka ut iallafall.

På måndag börjar min kurs i lydnadsklass 3 med Nessie, det ska bli spännande! Vi har ju fortfarande inte egentligen befäst några klass 2 moment ordentligt då vi inte tränat så mycket alls utomhus sen snön kom. Det väl vittringen främst som vi inte kommit så långt i, det mesta andra tar vi oss igenom tror jag om än inte med höga poäng.
 
Tay är i himmelriket, vi har fått nya ankor och han har fått vara ute och titta på dom fyra gånger igår för att de ska gå ihop sig lite. Dessutom är det mer rörelse bland dom så mycket tid ägnas åt att spana på dem genom fönstret, border collie tv :p.

Idag hade all snö smält bort och det nästan barmark och +8 ute så vi tog en cykeltur men det var fläckvis isigt så det blev ganska kort men Nessie och Tay var glada att få sträcka ut iallafall.

På måndag börjar min kurs i lydnadsklass 3 med Nessie, det ska bli spännande! Vi har ju fortfarande inte egentligen befäst några klass 2 moment ordentligt då vi inte tränat så mycket alls utomhus sen snön kom. Det väl vittringen främst som vi inte kommit så långt i, det mesta andra tar vi oss igenom tror jag om än inte med höga poäng.

Vad hände med de gamla ankorna? :laugh:
 
Något knakade i Doris när hon bytte ställning för en stund sedan. Jag har inte hört det tidigare och blev orolig att hon kanske gjort sig illa då hon halkade omkull på promenaden tidigare i dag. Typ att hon brutit något ben som nu knakar när hon rör sig (egentligen helt orimligt va? Hon var helt opåverkade under resten av promenaden och är precis som vanligt).

Googlade på det iaf och kom in på sidor om artros på hundar. Ett tecken på artros är att hunden är stel, speciellt efter att den legat stilla ett tag, och jag fundera på om jag tycker att Doris är stel men kan inte komma på att jag sett något tecken på det.

Hur märker ni om era hundar är stela? Rör dom sig långsammare eller tar kanske kortare steg?
Alvin har inte artros men åldersrelaterad stelhet som jag utrett hos veterinären för att jag var orolig att det var artros men det var det som sagt inte, bara tecken på att han åldras. På honom märkte jag bara på att han inte hängde med i tempot på promenaderna. I övrigt inget alls. Han får medicin och nu traskar han på bra och är glad. Vill springa och busa på promenaderna och full fart.
 
Min fina Fred :love: Om några veckor fyller han 9 år, helt galet vad fort tiden går!

Jag bävar samtidigt lite för att han ska bli äldre för han tillhör de hundar som inte kommer vara nöjd som lugn pensionär. Han är fortfarande lika busig som unghundarna. Jag har dragit ner lite på vallningen och det märks på honom, han får direkt mer olater för sig. Han blir mer skällig och stirrar på katter och leksaker och då får han ändå valla flera timmar i veckan. Inte nu dock pga vintern men när det är barmark så det känns ju som att den där hemska dagen närmar sig, inte än men han kommer nog inte bli så gammal. Han älskar att leta efter saker så brukar göra det också men han blir aldrig riktigt trött och nöjd av det.

Leksaken han håller i på bilden är allas favoritleksak. Märkligt nog är denna pipleksak 20 år gammal. Mamma köpte den till sin hund som var född -99 och alla hundar har älskat den. Nu i höstas gav pipen äntligen upp men den är fortfarande lika populär för det! :heart
271266851_5004734542910077_3670088068747083768_n.jpg
 
Idag fick Yara möta vår lurcherkompis, och vilken succé det blev! :banana:
Jag tänkte att de skulle trivas ihop eftersom de båda är supersnabba och har oändligt med energi, men att det skulle bli en så perfekt lekdejt hade jag inte ens kunnat föreställa mig.

Vi möttes vid tågstationen. När hundarna såg varandra så började de spana, smått smyga på varandra och det förvånade mig eftersom Yara annars brukar reagera med att flyga mot andra hundar i full fart. De kom nära varandra, nosade lite... och poff så ville de leka och sprattla runt som galningar båda två! Jag och matte hade tänkt gå en stund för att låta dem bekanta sig med varandra, men beslutade raskt att gå raka vägen till rastgården.

Väl i rastgården... herregud vilket galet tempo det blev :rofl: Alltså, vinthundar är ju snabba, men de är två är ruskigt snabba även för att vara vinthundar, och de sprang så fort det gick där i rastgården. Jag och matte blev nästan rädda när vi såg hur fort det gick, och de sprang länge! Efter en stund verkade de trötta, men ville inte koppla av, så vi kopplade dem och gick en ca 5 minuter lång promenad. När vi kom tillbaka var rastgården som tur var fortfarande ledig, så vi gick in där igen.

Poff, full fart igen, och de sprang länge igen! Till sist blev det i alla fall att benen rörde sig i galopptempo, men det var inte riktigt galopptempo på hundarna :p Därefter travade de, puttade lite på varandra och gick till grinden. De var helt enkelt totalt slutkörda båda två. Vi gick till tåget igen och beslutade att ses även imorgon. Det gäller att passa på när det går.

Men det som var mest fascinerande ändå var att se hur de lekte. Normalt sett tycker jag alltid att det är någon som vill leka lite hårdare än den andra, eller så vill båda jaga och den ena är inte bekväm med att bli jagad, eller så vill någon brottas lite när den andra inte vill, eller så är de för ojämnt snabba... De här två lekte så perfekt! Jämnsnabba, lika uthålliga, lika i kommunikation och lekstil, turades om med vem som jagade och vem som blev jagad... Det skulle tveklöst gå att filma hela deras lek och ha som någon slags undervisningsmaterial för att visa hur fint det blir med två riktigt synkade hundar.

Efter den lekdejten fick Yara lite extra mat, och herregud så trött hon har varit! Tidigare i veckan har hon sprungit ut i hallen så fort jag har rotat runt bland ytterkläder, oavsett hur mycket vi varit ut. Tydligen gör hon så hemma också allt som oftast om jag förstått det rätt. Hon är iaf alltid ivrig på att komma ut. Men inte nu ikväll! Nä, hon låg på soffan när jag hade på mig jacka och kom med hundarnas reflexvästar. Jag fick börja med att ta upp Aysu för att Yara alls skulle tycka det var intressant att följa med ut. Hon ville bara sova :D

Jag gillar trötta hundar :angel:
 
Även idag träffade vi lurchervännen, fast idag orkade varken hon eller Yara springa speciellt mycket, vi har helt enkelt kört slut på dem! (Matte @Netted visste inte ens att det var möjligt) :rofl: Efter att de fått springa av sig så hämtade vi Aysu och Ebrah, de fick också springa i rastgård men var inte så igång eftersom de mest ville leka med de trötta dårarna. För att ändå njuta av solen så gick vi en långpromenad. Vi gick en runda som är ca 5km och det känns fint :)

Just nu är mina damer lite rastlösa, de väntar på middag, Yara sover. Mina kommer garanterat sova så fort de fått middag, vilket de ska få ganska snart. Får se vad vi hittar på imorgon, som är Yaras sista dag här innan matte kommer tillbaka. Gissar att deras energinivå i kombination med vädret får avgöra det.
 
Mina ”valpar” röntgas en efter en just nu vilket är toppen MEN när min fodertik röntgades säger veterinären till fodervärden något i stil med ”hon har ett läckage i hjärtat men det är inget att oroa sig för mer än att ha koll vid vaccinering”. Hon va UA vid besiktningen och röntgande veterinär har flera gånger under året lyssnat på tiken, senast i oktober och aldrig sagt något. Nu får fodervärden ta henne till en annan veterinär och ta reda på mer. Jag måste ju veta om det påverkar eventuell avel på tiken och/eller hennes syskon.
 
Mina ”valpar” röntgas en efter en just nu vilket är toppen MEN när min fodertik röntgades säger veterinären till fodervärden något i stil med ”hon har ett läckage i hjärtat men det är inget att oroa sig för mer än att ha koll vid vaccinering”. Hon va UA vid besiktningen och röntgande veterinär har flera gånger under året lyssnat på tiken, senast i oktober och aldrig sagt något. Nu får fodervärden ta henne till en annan veterinär och ta reda på mer. Jag måste ju veta om det påverkar eventuell avel på tiken och/eller hennes syskon.
Om blåsljudet hörs även av annan veterinär så måste man ultraljuda för att veta vad som orsakar det. Finns även så kallade fysiologiska blåsljud, som inte beror på sjukdom.
 
Jag och Frank var med på hundforumet för sisådär tre år sen, men sen har jag inte varit nåt på buke sedan dess. Har dock hoppat in i vi som pluggar-tråden nu då jag flyttat tillbaka till Uppsala för att läsa färdigt min utbildning så jag kan ju lika gärna skriva nåt här också!

Om det är någon som minns Frank så är han numer ffa soff- och promenadhund. Fyller 9 i år så han är ju inte gammal än för rasen men han tycker nog själv att han är lite av en farbror ändå ;). Ställde ut honom en del för några år sedan och han har hunnit bli SE UCH.

Har också hunnit skaffa en till liten terriertjej så nu är de två! :D Stella har hunnit bli två (fyller tre i år :eek:) och är världens gladaste lilla hund. Har tyvärr varit struligt att få det att funka mellan hundarna, lång historia men det funkar nu okej med en hel del anpassningar. Stella och jag tränar rally men det har inte blivit någon tävling där av olika orsaker, och så ställer vi ut!

8135F43E-9332-41CE-9489-9C7A979846E2.jpeg

Bild på fröken med sin bästa salukikompis
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 274
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 317
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 319
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp