Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det premiär för killen jag träffar att själv ta hundarna till rastgården. Han slutade tidigt, jag slutade senare än vanligt :grin: De traskade dit, var där i 10 minuter och gick hem igen. Hundarna mycket(!) glada åt att få en eftermiddagspromenad trots att jag inte var hemma. Ebrah hade hittat en pinne att skutta runt lite med och de båda hade lekt iaf lite. Till kvällen fick de en lite längre promenad än vanligt, så nu ska de väl vara nöjda åtminstone. Imorgon ska vi försöka vara ute hela eftermiddagen och så blir det förhoppningsvis minivandring i helgen.

Har också bestämt mig för att köpa en riktigt lyxig sovsäck till dem för pengarna jag drar in på att jobba så mycket övertid nu. Den är egentligen bättre än min sovsäck (och dyrare :o ) men kommer göra det möjligt att faktiskt komma iväg på längre vandringar. Kommer snart säga upp mig från jobbet och plugga på distans, så tänker att det blir lite lättare att lägga upp det så att man kan vara ute mer än bara helger när det råkar vara fint väder. Ser SÅ mycket fram emot det.
Å vilken sovsäck är det? Är det en modell till hund. Har länge funderat på om jag ska köpa sovsäck till Ascot men är osäker då han rör sig en del på natten.
 
Å vilken sovsäck är det? Är det en modell till hund. Har länge funderat på om jag ska köpa sovsäck till Ascot men är osäker då han rör sig en del på natten.
Nope, inte för hund :) De sovsäckar jag sett till hund är både tunga och dyra. Hade jag bara haft en hund så hade jag satsat på juniorsovsäck till människor, eller en barnsovsäck beroende på storlek på hund. Nu kör jag på fullstor som är öppningsbar så att den blir som ett täcke, och så får båda hundarna ligga i den. Har hittills kört med en hyfsat tung men billig av något billighetsmärke. Nu blev det en från Cumulus.
 
Nope, inte för hund :) De sovsäckar jag sett till hund är både tunga och dyra. Hade jag bara haft en hund så hade jag satsat på juniorsovsäck till människor, eller en barnsovsäck beroende på storlek på hund. Nu kör jag på fullstor som är öppningsbar så att den blir som ett täcke, och så får båda hundarna ligga i den. Har hittills kört med en hyfsat tung men billig av något billighetsmärke. Nu blev det en från Cumulus.
Tack! Smart tänkt med barn- eller juniorsovsäck! Tror jag får kolla på det :).
 
Tack! Smart tänkt med barn- eller juniorsovsäck! Tror jag får kolla på det :).
Ta dig tid att kolla på hur mycket de väger också, samt kolla lite recensioner osv. Mina vuxensovsäckar väger tex ca 700-800g trots en komforttemperatur på 0-4 grader. Många gånger ser jag säckar som väger långt över 1kg, trots att de har komforttemperatur på kanske 10 grader. Självklart blir det en kostnadsfråga också, men kollar man runt lite och även utforskar begagnatmarknaden kan det gå att göra riktiga fynd :)
 
Dagen började bra, på förmiddagspromenaden kom kvinnan som äger hunden som attackerat oss två gånger fram till mig och bad om ursäkt och det slutade med att vi stod och pratade hund i ca 45 minuter. Väldigt trevlig dam och så bra av henne att komma och be om ursäkt och hon visade sig vara en trevlig person och min ilska släppte. Saker kan hända ibland när man har hund, dom är inga maskiner. Och nu hade det ju som tur är inte blivit någon fysisk skada på någon av oss. Det är inte ok att hunden gör så men jag vill inte vara arg mer och jag förstår lite mer vad som hände.
 
Ny träningshund här. Känslosam liten fröken som tyckte att det var jobbigt att byta miljö. Har firat hela morgonen med att gräva otaliga hål i hundgården och springa som en dåre runt fältet med de andra hundarna. Nu: batteritorsk.

Alltid lika spännande att ha nya hundar på träning, på gott och ont...
 

Bifogade filer

  • 20210910_140522.jpg
    20210910_140522.jpg
    263,3 KB · Visningar: 69
Kommer hem efter att vi varit på vift.

Torsten skäller uppfordrande på¨mig. Han ger sig inte, han är hungrig. Alltså sätter jag mig vid hans hög med mat och handmatar honom.
Han skulle kunna äta maten direkt utan att ta den från mina fingrar men det gör han inte.

Om han är SÅ himla hungrig - varför äter han inte. :banghead:
Det kommer att ta tid att begripa hans hjärna, om jag nånsin lyckas.
 
Kommer hem efter att vi varit på vift.

Torsten skäller uppfordrande på¨mig. Han ger sig inte, han är hungrig. Alltså sätter jag mig vid hans hög med mat och handmatar honom.
Han skulle kunna äta maten direkt utan att ta den från mina fingrar men det gör han inte.

Om han är SÅ himla hungrig - varför äter han inte. :banghead:
Det kommer att ta tid att begripa hans hjärna, om jag nånsin lyckas.
Är han rädd för skålen?
 
Är han rädd för skålen?
Vet inte.
Han äter inte från skålar. Blötmaten äter han från tallrik men inte rtorrfodret.

Varför har jag inte riktigt lyckats fatta. Han slickar skålar om det varit nåt gott i dem och han fördiskar sopptallrikar och grytor. Men hundmat äter han inte från dem.

Det började med att jag hade rostfri skål till maten och då rörde han den inte. Så jag köpte plast. Det gick inte bättre. Så jag gick över till tallrik. Det funkar med blötmaten. Inte torrfodret.
 
Igår var jag på coachgrupp i agility med lilla Nike, sååå roligt (och jobbigt).. Dessutom tror instruktören att jag är jätteduktig bara för att maken är det. Efter att jag förklarade att mitt mål är att öht komma ihåg och komma runt banan så sänkte hon ambitionerna för oss något 😂.
Idag har jag försökt sova och sen på eftermiddagen blev det premiär för att springa brevid cykel för Tay, han fattade på en gång och fick även springa lös större delen av rundan.
Sen kom husse hem och jag tvingade ut honom på en kortare tur med Nano och Nike också.
Nessie är som vanligt hos syster, hon ska med på utställning hela helgen tyckte det passade bra nu när jag ändå jobbar natt och behöver sova lite.


20210910_161850.jpg
 
Fortfarande är pälsvård en strid. Behövde klippa bort tovor ur Torstens päls. Eftersom han är så motvillig till att bli borstad och kammad så kommer jag inte åt överallt som jag skulle vilja så det blir tovor.

Han morrar och försöker bita trots att jag inte drar i pälsen eller nyps. Men med lite morrande från min sida också, så fick jag klippa bort de värsta kakorna.
Inser att jag varit bortskämd som bara haft hundar som älskat pälsvård.
 
Vet inte.
Han äter inte från skålar. Blötmaten äter han från tallrik men inte rtorrfodret.

Varför har jag inte riktigt lyckats fatta. Han slickar skålar om det varit nåt gott i dem och han fördiskar sopptallrikar och grytor. Men hundmat äter han inte från dem.

Det började med att jag hade rostfri skål till maten och då rörde han den inte. Så jag köpte plast. Det gick inte bättre. Så jag gick över till tallrik. Det funkar med blötmaten. Inte torrfodret.
Har du testat att lägga maten på en gummimatta eller lägga den ute på en gräsmatta? Eller bara direkt på golvet?
 
Har du testat att lägga maten på en gummimatta eller lägga den ute på en gräsmatta? Eller bara direkt på golvet?
Den ligger på golvet. Antingen på trasmattan vid spisen eller på den tunna skärbrädan som vattenskålen står på. Det händer nån sällsynt gång att han äter av den självmant. Men inte ofta.
 
Vet inte.
Han äter inte från skålar. Blötmaten äter han från tallrik men inte rtorrfodret.

Varför har jag inte riktigt lyckats fatta. Han slickar skålar om det varit nåt gott i dem och han fördiskar sopptallrikar och grytor. Men hundmat äter han inte från dem.

Det började med att jag hade rostfri skål till maten och då rörde han den inte. Så jag köpte plast. Det gick inte bättre. Så jag gick över till tallrik. Det funkar med blötmaten. Inte torrfodret.
Min ena hund vägrar äta sitt torrfoder från någon annan plats än hallgolvet. Ibland är de svåra att förstå sig på, våra små djur :DO_o
 
Min ena hund vägrar äta sitt torrfoder från någon annan plats än hallgolvet. Ibland är de svåra att förstå sig på, våra små djur :DO_o
Och Alvin vill att jag lägger matbitarna i en lång rad så att han kan nosa och följa det lilla spåret och ta en bit en och en och på så sätt närma sig matskålen lite i taget och när han ätit sig fram till skålen så kan han äta ur den okej.

Jag måste dessutom sitta med hela vägen fram till att han når skålen och fixa lite med matbitarna. När han väl börjar äta ur skålen brukar han äta som en vanlig hund men ibland har han tröttnat på mat och struntar i skålen men för det mesta äter han upp.

När han var yngre, typ fram till han var 8 år brukade han plocka ut en matbit i taget och lägga på golvet och leka med den i typ en kvart och sen tveksamt äta upp den. Tog lite tid vid matdags alltså. Han har alltid varit krånglig med maten. Men nya maten gillar han nog bäst hittills. På morgonen blandar jag i mjukmat för annars äter han inte frukost alls. Började med det nyligen och det fungerar fint.

Men det är mycket fix med honom. Milou lägger man bara maten i en skål åt och sen rasslar det till i skålen och vips är allt uppätet. Helt okomplicerat.
 
Och Alvin vill att jag lägger matbitarna i en lång rad så att han kan nosa och följa det lilla spåret och ta en bit en och en och på så sätt närma sig matskålen lite i taget och när han ätit sig fram till skålen så kan han äta ur den okej.

Jag måste dessutom sitta med hela vägen fram till att han når skålen och fixa lite med matbitarna. När han väl börjar äta ur skålen brukar han äta som en vanlig hund men ibland har han tröttnat på mat och struntar i skålen men för det mesta äter han upp.

När han var yngre, typ fram till han var 8 år brukade han plocka ut en matbit i taget och lägga på golvet och leka med den i typ en kvart och sen tveksamt äta upp den. Tog lite tid vid matdags alltså. Han har alltid varit krånglig med maten. Men nya maten gillar han nog bäst hittills. På morgonen blandar jag i mjukmat för annars äter han inte frukost alls. Började med det nyligen och det fungerar fint.

Men det är mycket fix med honom. Milou lägger man bara maten i en skål åt och sen rasslar det till i skålen och vips är allt uppätet. Helt okomplicerat.
När jag fick en av mina tidigare hundar åt hon bara varannan kula torrfoder. Hon tog dem i munnen, smakade och svalde varannan och spottade ut varannan på golvet. Det var alltså exakt likadana kulor.
Och min andra hund höll på att krevera över oredan som skapades. Hon städade upp de överblivna bitarna.
De hade fri tillgång. Så hon kunde äta mer i skålarna om hon ville. Men nej, det var bara städning. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp