Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
EM i freestyle och heelwork-to-music pågår nu och en svensk har gått till final i heelwork. Och jag har tränat för henne och har en till träning inbokad i oktober. Och jag har insett att den jag var på läger för i somras har tidigare vunnit EM och varit med i VM.
Fördelen med sitt ha fastnat för en liten sport, det är inte långt mellan nybörjare och toppen. Även om jag inte siktar så högt.
 
EM i freestyle och heelwork-to-music pågår nu och en svensk har gått till final i heelwork. Och jag har tränat för henne och har en till träning inbokad i oktober. Och jag har insett att den jag var på läger för i somras har tidigare vunnit EM och varit med i VM.
Fördelen med sitt ha fastnat för en liten sport, det är inte långt mellan nybörjare och toppen. Även om jag inte siktar så högt.
Svensken till final är Tiljas uppfödare! Så galet spännande :laugh:

Jag kan typ inget om HtM, men är så imponerad av sporten och vad folk lär sina hundar. Så coolt.
 
Idag fick vår gamla Sigge, 14 år och nästan 3 månader, somna in. 💔

Det gick lugnt och fint till, vår veterinär från grannbyn kom hem till oss och Sigge somnade för sista gången, liggande i sin bädd ute i solen medan han åt kokt skinka. Usch så tomt det blir utan honom. Han kom till oss som omplacering vid ca. 1 års ålder så i hela 13 år har vi fått ha honom hos oss. Hans kullbror Garibaldi somnade in för ett drygt år sedan och det känns väldigt konstigt att båda bröderna nu är borta. :cry:

Men det var dags, Sigges kropp började ge upp och det är ju den sista tjänsten vi kan göra dem efter ett långt liv med all den kärlek de gett oss. Nu ska bara mitt hjärta läka igen...

Sista bilden på honom, ett par timmar innan han lämnade oss.

242134731_10158487667284537_5056640329941017999_n.jpg



Fina bröderna Garibaldi och Sigge, på bilden 3 år gamla... en evighet sedan.

242271878_10158487666839537_3612207248646957525_n.jpg
Beklagar er förlust ❤ Vilken glädje och kärlek att få ha dem så pass länge även om det alltid är tungt när de inte längre är kvar 💕
 
Var på min partners mor häromdagen om att hon skulle starta sin fina spaniel på lite fler jaktprov, så att han får parningsförfrågningar från några andra än framförallt agilitycockers (eftersom han är framgångsrik där), underförstått att detta är pga att jag vill ha en valp så småningom…. Igår, efter ett par dagars jakt, ringer hon glatt och säger att nu har han fått en förfrågan från en tik som vann SM för något år sedan, ”om det duger för fröken?!” :laugh:

Satan. Nu blir jag väl med cocker också!
 
Var på min partners mor häromdagen om att hon skulle starta sin fina spaniel på lite fler jaktprov, så att han får parningsförfrågningar från några andra än framförallt agilitycockers (eftersom han är framgångsrik där), underförstått att detta är pga att jag vill ha en valp så småningom…. Igår, efter ett par dagars jakt, ringer hon glatt och säger att nu har han fått en förfrågan från en tik som vann SM för något år sedan, ”om det duger för fröken?!” :laugh:

Satan. Nu blir jag väl med cocker också!
Välkommen!

Obs! Det är ganska svårt att bara ha EN cocker, just saying... :angel: :D
 
Var på min partners mor häromdagen om att hon skulle starta sin fina spaniel på lite fler jaktprov, så att han får parningsförfrågningar från några andra än framförallt agilitycockers (eftersom han är framgångsrik där), underförstått att detta är pga att jag vill ha en valp så småningom…. Igår, efter ett par dagars jakt, ringer hon glatt och säger att nu har han fått en förfrågan från en tik som vann SM för något år sedan, ”om det duger för fröken?!” :laugh:

Satan. Nu blir jag väl med cocker också!
Jag säger JA!
 
Har precis shoppat hundmat. 17kg färskfoder utan massor av onödig urfyllnad för knappt 30kr/kg. Känns bra! Har några andra sorter hemma redan att blanda med så att det inte blir så enformigt. Nu behöver jag nog inte köpa foder på en månad ungefär.
 
Var på min partners mor häromdagen om att hon skulle starta sin fina spaniel på lite fler jaktprov, så att han får parningsförfrågningar från några andra än framförallt agilitycockers (eftersom han är framgångsrik där), underförstått att detta är pga att jag vill ha en valp så småningom…. Igår, efter ett par dagars jakt, ringer hon glatt och säger att nu har han fått en förfrågan från en tik som vann SM för något år sedan, ”om det duger för fröken?!” :laugh:

Satan. Nu blir jag väl med cocker också!
Välkommen till cockervärlden 😁
 
Idag fick sparven en liten egen promenad i stan innan jag hämtade hen hundarna från mina föräldrar :) Han har börjat hetsa upp sig vid hundmöten, tror mycket beror på att Humla ju är rädd för andra hundar. Skönt att öva på detta lite med en hund i taget, och det gick så himla bra idag 🤩 Fick närmare 10 hundmöten, och med gott godis och avstånd gick det fint 👍
 
Våran hundgård blev "färdig" igår såpass att den går att använda. Ska in lite mer grejer och den ska egentligen byggas ut några sektioner till. Vi såg först nu att det faktiskt finns plats att göra den större så när det finns tid att åka och köpa fler sektioner så ska vi göra det. Sen har dom hundlucka in i nybyggda isolerade uppvärmda sadelkammaren, när hela stallet var klart så bestämde jag mig nämligen för att sluta med hästar 🤪 så skönt att den kan komma till användning nu ändå. Tänkte även byta ut diskbänken där mot en större tvättbalja för hundbad i ergonomisk höjd och en bänk brevid för trimningen 😁
Det är bara en gång i veckan som min och gubbens arbetstider krockar så det är bara några timmar då som dom måste vara i hundgården. Men sen tänkte jag även att dom skulle få vara där kortare stunder när man är iväg på nått så att dom känner sig hemma där.
Förut hade jag alltid hundvakt vid dom här tillfällena men efter allt som hänt(hundattacker)så vill jag bara promenera själv med mina hundar numera.
 
Hemma från viltspårprov, Rhiannons första öppna spår och det kunde ha gått bättre. Jag förstår mig inte riktigt på hunden. Ibland spårar hon klockrent, ibland känns det som att hon fladdrar och galopperar runt i spåret. Idag var en sådan dag. Hon snurrade som jag vet inte vad, men kom tillbaka till spåret av sig själv upprepade gånger - till tredje sträckan där hon kom bort sig och domaren var tvungen att ta tillbaka henne på spåret. Sedan tog hon sig med visst vimsande fram till skottplatsen. Skottet gick ua och därefter var vi nästan vid klöven. Det blev ett andrapris.

Jag är väl lite bortskämd med mina tidigare hundar som båda tog sina championat på tre raka öppna spår. Speciellt Myrten var klockren och dessutom lätt att läsa. Det kändes direkt i linan och syntes på svansen när hon var på spåret resp osäker och då kunde man ta ner tempot så hon tog det lugnare. Rhiannon har ibland bra tryck i linan, men idag var det inte så. Hon gick ganska högt, tog väl doften i vinden och svansen var det full fart på - även när hon gick av spåret. Det kändes som att hon vimsade bort sig, men när hon inte går på ordentligt är det svårt att justera det. På slutet var hon nog lite trött, och det är klart att man blir när man går dubbelt så långt som spåret egentligen är.

Vi får ta nya tag. Jag vet inte riktigt om jag ska göra ett uppehåll och vänta på att hon mognar, för hon HAR svårt med fokus, eller köra på och se det här som ett bra träningsspår. Får se.

I tävlingen kom vi tvåa av tre i öppna klassen.
 
Trött hund idag. Bodde i husbil mellan fredag och lördag, vilket hon dock verkar ha vant sig vid nu. Sedan rallytävling igår, där vi fick två godkända rundor, så nu har hon titeln RLD A. Sedan stannade vi och åt middag hos mina föräldrar när vi lämnade tillbaka husbilen och min syster med familj var där.

Själv tittar jag på EM i heelwork och håller tummarna för svenskan. Programmet såg bra ut, men det gjorde det för fler.
 
Tog en kort, lugn cykeltur med hundarna nu på kvällen. De var inte helt pepp, men tyckte nog det var skönt att komma ut ändå. Noterade dock att vi var de enda(!) med reflexer ute, och vi verkade ändå ge oss ut i värsta hundrastningstimmen. Bara längs den 10 minuter långa vägen ut mot skogen mötte vi iaf 5 hundar och sedan någon människa utan hund, men nope, inga reflexer trots att solen gått ner sen länge då :cautious:
 
Välkommen!

Obs! Det är ganska svårt att bara ha EN cocker, just saying... :angel: :D

Jag säger JA!

Välkommen till cockervärlden 😁

Vi får se :D eventuellt tar jag en om det blir parning till våren och därmed leverans i sommar, men allra helst hade jag väntat till nästa vår.
Jag hade gärna sett att Louie hade fått bli ett år äldre och kommit längre i sin träning innan det blir en valp till… Speciellt när det gäller en ny ras, med ett för mig nytt jaktsätt och som behöver en annan typ av träning.

Men, man blev ju inte mindre sugen efter att ha sett ett gäng cockers på gårdagens rapphönsjakt!
 
Vi får se :D eventuellt tar jag en om det blir parning till våren och därmed leverans i sommar, men allra helst hade jag väntat till nästa vår.
Jag hade gärna sett att Louie hade fått bli ett år äldre och kommit längre i sin träning innan det blir en valp till… Speciellt när det gäller en ny ras, med ett för mig nytt jaktsätt och som behöver en annan typ av träning.

Men, man blev ju inte mindre sugen efter att ha sett ett gäng cockers på gårdagens rapphönsjakt!
Jag tänker att cocker är lite mellantinget mellan labbe och wachtel 😇😁 det går nog fint. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp