Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck. Dietfodret som han ska äta har han nu börjat rata.Lyckades med handmatning och lite bus få i honom en halv dagsgiva igår. Och den dagsgivan är ändå snålt mätt för att hålla ner hullet.
Lite drygt att behöva handmata sin hund :D
 
Jag har haft en intensiv arbetshelg med 27 timmars jobb fre em-sön em, och har delade pass imorgon också. Väldigt lite aktiviteter för hundarna alltså, och idag när jag är ledig, är fokus på återhämtning. Mako hjälper till ❤
 

Bifogade filer

  • 20220530_135752.jpg
    20220530_135752.jpg
    309,8 KB · Visningar: 46
Man vänjer sig fort vid vissa saker. Tiken var en orolig själ som vandrade mycket. Satt jag still var hon still men reste jag mig så gjorde hon detsamma.
Hanen ligger mestadels i soffan/bädden och kopplar av. När han ser att jag tar på mig promenadskorna är lyckan total. Men annars har han en väldigt tydlig av-knapp inomhus.
Även om vänner och bekanta försöker busa upp honom inomhus så väljer han hellre att bara bli klappad. Utomhus i ett sånt läge får de skylla sig själva om de busar upp honom :angel:
Är era hundar duktiga på att koppla av inomhus?

Floki ligger som en död sill, man märker inte ens att man har hund. :)
 
Är era hundar duktiga på att koppla av inomhus?
Just nu i soffan här hemma:
283969671_536408238130943_2194918168113302885_n.jpg

Det här är standardstilen, och Lily, hon ligger ofta på något svalt ställe men eftersom hon är ganska varm av sig kan hon byta sovplats då och då. De bryr sig knappt om jag går till annat rum, lämnar dem hemma eller någonting. Sedan är det klart, går jag till sängen kommer de ofta efter en stund eftersom de gillar att ligga nära och går jag till köket är de lite extra uppmärksamma på om jag kommer ut därifrån med något gott.

Lily är ju valp, så hon kan då och då busa lite men är på det stora hela väldigt okomplicerad. Det är mest så att hon mördar någon kartongbit eller tuggar på ett renhorn om det blir tråkigt, och så gillar båda att ibland titta ut en stund genom fönstret. Soliga dagar ligger de på balkongen.

Hade blivit knäpp om jag haft hundar som skulle springa efter mig överallt eller ha ständig förväntan på att något skulle hända. Mina kommer gärna med ut och går gärna flera timmar per dag, men de håller inte på och tigger om det eller försöker dra igång mig.
 
Igår var sista tävlingen för den här säsongen, finns ingen mer tävling i närheten ända fram till i höst. Sista freestyle kursen förra helgen och ikväll sista rallykursen.

Det känns skönt, det har varit för mycket i huvudet ett tag och att jobba med för mycket på en gång. Det har varit en jobbig vår på alla vis utanför hundlivet. Så nu tar vi sommarlov från kurserna och tränar själva på allt som våren fått mig att inse att jag behöver jobba mer med och stärka det vi kan och utveckla nya saker bara för att det är roligt och förbereda oss för höstens kurser och tävlingar fast lite mindre stressigt.

Vet inte vad jag ska tänka inför tävlingar i framtiden, jag gillar utmaningen och att ha mål att jobba mot men blir så nervig inför varje gång. Även om jag var mycket lugnare nu mot förra tävlingen och Milou var lugnare mellan våra rundor även om han lät lite någon gång. Resultatet var uselt rent poängmässigt men vi tog oss igenom vår första fortsättningstävling på något vis trots att det var lite svårt med fokuset ibland. Men nu är jag klar med allt i alla fall.
 
För att vara en reaktiv hund med könsbunden aggressivitet och som dessutom behöver sitt personliga space för att må bra på en promenad tycker jag min vovve är ganska duktig som idag gick förbi med slakt koppel och fokus på godiset i min hand istället för en korkad man med mycket bristfälligt uppfostrad spaniel utan vare sig koppel eller halsband. Jag var mycket bråkigare, så att säga. :angel:
 
Fick ta hjälp av min fantastiska distriktsveterinär här hemma istället. Superduktig men har så klart inte samma resurser som en större klinik. Hon gjorde samma bedömning som mig att det inte är värt för vovves skull att operera men vi ska ge det ett försök med metacam i några dagar och eventuellt antibiotika efter odlingssvar. Håller alla tummar att vi kan få ett tag till med henne ❤️ hon är helt som vanligt nu i alla fall. Får se vad som händer efter behandlingen.
 
Känner mig bedrövad. Ebrah pissade på sig själv i soffan nu ikväll och verkade inte ens tänka på det. Jag märkte det för att hela hennes ben var blött när jag bad henne flytta sig eftersom det kommit in en geting som jag inte ville att hon skulle ta.

Detsamma hände en gång tidigare, även då var hon skendräktig. Samtidigt vågar jag inte kastrera eftersom en av biverkningarna kan vara just inkontinens. Med tanke på att hon dricker (och pissar) kopiösa mängder vatten skulle det bli ohållbart om hon dessutom blev inkontinent. Det enda bra i det här är att hennes piss är mer som vatten än piss. Det luktar inte ens något.

Fyfan vad jag önskar att någon kunde veta vad som är fel. Men nä. 4 1/2 år har gått sen det här började och det enda jag lyckats klura ut är att hur mycket hon dricker påverkas av vad hon äter. Vad som påverkar och åt vilket håll? Oklart. Det som fungerar en gång kan göra henne värre en annan gång, medicin som fungerar slutar fungera efter en vecka. Veterinärer hittar absolut inget fel hur mycket tester vi än gör. Hennes syster hade liknande problematik (nu död pga olycka). Det var skrämmande hur mycket som lät exakt likadant när jag pratade med matte till systern tidigare.
 
Fick ta hjälp av min fantastiska distriktsveterinär här hemma istället. Superduktig men har så klart inte samma resurser som en större klinik. Hon gjorde samma bedömning som mig att det inte är värt för vovves skull att operera men vi ska ge det ett försök med metacam i några dagar och eventuellt antibiotika efter odlingssvar. Håller alla tummar att vi kan få ett tag till med henne ❤️ hon är helt som vanligt nu i alla fall. Får se vad som händer efter behandlingen.
Vad skönt att du fick hjälp!!
 
Liite tappat motivationen till träningen just nu, för följsamheten går sådär (Tar gärna tips! Han stutsar gärna framför, funkar bäst med bästa leksaken under armen, som jag droppar när han går korrekt, men det går liksom bara sekunder han gör det, tränat inomhus med, med vägg tex som hjälp, men det funkar då..) så just nu tar vi långa skogspromenader, idag gick vi 1,2 mil! :)

Är det jaktfot eller ett lydnadsfot du jobbar med? :)
 
Funderade på om galastop skulle vara en bra idé till Ebrah nu, men så läser jag att de kan börja löpa tidigare nästa gång om man ger det... Inte lockande alls. Hon är ju pigg, glad och igång som vanligt annars. Det är bara det jäkla drickandet och pissandet som verkar blivit värre nu, men det är absolut inte säkert att det är pga skendräktigheten... Åh vad jag hatar att inte veta vad jag ska göra. Ska försöka läsa mer.
 
Tanterna i kursen har gått den 10-12 gånger allihop och är inte över förtjusta i att någon ny dvs jag kommer in, men vill dom träna själva får dom väl starta en egen träningsgrupp och inte förvänta sig att vara ensamma på en allmän kurs.

Hade noll lust att åka dit för jag mådde inte bra och inget kändes bra när jag gick banan för vi har ju inte gjort allt och inte hunnit träna. För att sluta med en bra känsla körde jag en halv bana till och avbröt sen och då gick det super bra. Men jag borde inte åkt dit.

Min mamma var med och sa att jag hade mindre problem än vad flera av dom andra hade, att vi definitivt inte var så dåliga och att jag har orimliga krav på mig själv. Jag ser bara mina fel. Måste jobba med det. Fick diplom för att jag klarat mästarklass men det kändes inte som att jag var värd det.

Nåja, blir sommarlov blandat med rally och så tänker jag träna agility för att se om det passar Milou bättre med lite mer fart och att det händer saker hela tiden så han inte svävar iväg i tankarna.
 
Usch. Tidigt imorgon bitti åker vi till djursjukhuset för operation av ena bakknäet.
Jag är inte alls bekväm med det hela. Ser skräckscenarier framför mig.

Jo, jag vet att sannolikheten för att det kommer att gå alldeles utmärkt är stor. Men jag har blivit en sån hönsmamma.
Jag har akut tagit bort hästar många gånger. Bl.a. efter benbrott i hagen. Har åkt till djursjukhus med väldigt sjuka djur och klara den mentala pärsen alldeles utmärkt.
Men lille lurvplutten får mig nervös :crazy: De ska karva och såga i hans ben.

Och jag ser inte alls fram emot sex veckors konvalescens. Han kommer att ha "boxvila" den tiden.
Mattes plutt.
 
Usch. Tidigt imorgon bitti åker vi till djursjukhuset för operation av ena bakknäet.
Jag är inte alls bekväm med det hela. Ser skräckscenarier framför mig.

Jo, jag vet att sannolikheten för att det kommer att gå alldeles utmärkt är stor. Men jag har blivit en sån hönsmamma.
Jag har akut tagit bort hästar många gånger. Bl.a. efter benbrott i hagen. Har åkt till djursjukhus med väldigt sjuka djur och klara den mentala pärsen alldeles utmärkt.
Men lille lurvplutten får mig nervös :crazy: De ska karva och såga i hans ben.

Och jag ser inte alls fram emot sex veckors konvalescens. Han kommer att ha "boxvila" den tiden.
Mattes plutt.
Nu har jag nog missat vad som är fel med hans ben, men kan trösta dig med att min Aysu splittrade knäskålen en gång, så illa att veterinären (chefsveterinären på Strömsholm) sa att det såg ut som om en bomb exploderat i knät och han trodde aldrig att hon skulle kunna använda benet igen. Hon opererades, eftersom jag litade på min fysioterapeut, gick två veckor med gips från tass till höft och kanske 4 veckor (minns inte exakt) med rejält bandage från tass till höft. Därefter försiktig men intensiv rehab tillsammans med fysioterapeuten. Ett halvår senare sprang hon igen. Ett år senare tävlade hon lure coursing igen. Full fart och precis lika rörlig, kraftfull och energisk som innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp