Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag en trött och ynklig Torsten hemma. Han går på benet men stöder inte fullt ut, vilket nog är vad man kan vänta sig. Han har också lite undertemp - 36,9. Försöker täcka honom med en filt men det gillar han inte.
Sex veckor i relativ stillhet och så ska vi försöka hitta ett ställe som har vattentrask. Känns surt att behöva åka mer än en timme för att komma tillbaka till kliniken för traskandet. Har messat kompisen på kliniken i grannbyn för att höra om hon vet om det finns någon på närmre håll

Lilla hjärtat :heart
Visa bifogad fil 92109
Messade lite med kompisen på kliniken om var det finns vattentrask. Hon föreslog promenad i strandkanten vid sjön. :D
Ska fundera på det. Fin badstrand med sand. Bara en liten bit bort. Kanske är nåt att testa så småningom. Får åka dit på kvällen när ingen annan badar :rofl:
 
Nu har jag en trött och ynklig Torsten hemma. Han går på benet men stöder inte fullt ut, vilket nog är vad man kan vänta sig. Han har också lite undertemp - 36,9. Försöker täcka honom med en filt men det gillar han inte.
Sex veckor i relativ stillhet och så ska vi försöka hitta ett ställe som har vattentrask. Känns surt att behöva åka mer än en timme för att komma tillbaka till kliniken för traskandet. Har messat kompisen på kliniken i grannbyn för att höra om hon vet om det finns någon på närmre håll

Lilla hjärtat :heart
Visa bifogad fil 92109
Lillplutten då! ❤️ Vad skönt att han är hemma nu!
Har gått in och kollat här flera ggr för att se hur det gått för honom. Heja Torsten!
 
Kompisen messade nu på morgonen att hon hållit på lite med rehab när hon jobbade i storstan. Dt finns program att följa. Låter bra. Hellre kliniken fem km bort bland bekant personal än att åka till stora djursjukhuset timmar bort.
Får ta en diskussion när vi tar stygnen där.
 
Börjar misstänka att jag kanske är Gud eller något :rofl:
Jag och hundarna tog en tidig promenad till rastgården. Hundarna sprang, solen sken, allt var bra. Plötsligt dunkade Lily in med högersidan i bänken som står där (hatar förövrigt bänkar i rastgårdar). Som hon skrek! Hon skrek i högan sky, sprang och gömde sig i en buske och ville absolut inte springa mer. Jag lockade till mig henne och vad som var fel blev tydligt: vänster bakben gick INTE att gå på ordentligt.

Så, jag kände igenom hela henne, först högersidan eftersom det var där hon slagit i, sedan det icke-fungerande vänsterbenet. Knappt hann jag undersöka henne klart innan hon började sprattla omkring, nu ville hon jaga efter Ebrah i full fart!

När hon fick springa igen, då for hon iväg, full fart och hur glad som helst. Alla benen fungerade perfekt och inte heller när hon drog ner på tempot syntes minsta tecken på problem. Med andra ord: jag lagade tydligen det trasiga benet bara genom att känna lite på henne med händerna :D
 
Har fått kontakt med en uppfödare av rasen vi funderat på som nästa hund. Som har rätt inriktning för oss(verkar inte finnas så jättemånga av dom). Vi fick bra kontakt och blev dit bjudna på besök 😃 så roligt! Dessvärre har dom en kull nu i sommar och jag hoppas innerligt att alla blir tingade snabbt så jag inte riskerar att trilla dit 🙈 passar mycket bättre med valp nästa år.... 😅 Har ju inte helt bestämt oss för om det ska bli denna rasen eller den andra vi velar mellan, hoppas att det här besöket kan ge lite mer klarhet.
 
Har fått kontakt med en uppfödare av rasen vi funderat på som nästa hund. Som har rätt inriktning för oss(verkar inte finnas så jättemånga av dom). Vi fick bra kontakt och blev dit bjudna på besök 😃 så roligt! Dessvärre har dom en kull nu i sommar och jag hoppas innerligt att alla blir tingade snabbt så jag inte riskerar att trilla dit 🙈 passar mycket bättre med valp nästa år.... 😅 Har ju inte helt bestämt oss för om det ska bli denna rasen eller den andra vi velar mellan, hoppas att det här besöket kan ge lite mer klarhet.
Spännande! Vill du säga vilka raser det är ni funderar mellan? :D
 
Spännande! Vill du säga vilka raser det är ni funderar mellan? :D
Detta är stabijhoun men vi har även varit inne på munsterländer 😁 vill ha en hund som kan stå för fågel, apportera, eftersök och lite rallylydnad vid sidan av 🙂 känns dock som att många stabijuppfödare avlar mer mot aktiv sällskaps-hund hållet och inte så mycket jaktegenskaper medans munsterländern börjar inrikta sig mer och mer mot drivande jakt på klövvilt vilket vi inte är intresserade av. Vill ha en stående fågelhund med bra näsa och mycket go 😁
 
Kliniken lovade recept på smärtlindring när jag lämnade in Torsten för operation. Igår hade inget recept kommit och jag påminde när vi hämtade honom.
Idag finns det inte heller nåt recept, så jag har hängt länge i telefonkö för att be dem kolla receptet.
Morr - har det gått troll i detta?

Annars får jag kolla med kliniken i byn om de kan skriva ett recept.
Apoteksbesök innebär att sanera sig och åka in till stan. Inget jag vill göra i onödan.
 
Detta är stabijhoun men vi har även varit inne på munsterländer 😁 vill ha en hund som kan stå för fågel, apportera, eftersök och lite rallylydnad vid sidan av 🙂 känns dock som att många stabijuppfödare avlar mer mot aktiv sällskaps-hund hållet och inte så mycket jaktegenskaper medans munsterländern börjar inrikta sig mer och mer mot drivande jakt på klövvilt vilket vi inte är intresserade av. Vill ha en stående fågelhund med bra näsa och mycket go 😁
Ni är inte intresserade av Breton? Lite liknande men känns mer inriktade på fågeljakt än stabijhoun som jag håller med om ofta är mer sällskapshundar. Kul med ny ras oavsett! 😃
 
54233501-53CF-4B24-8A5F-E28C63FEF080.jpeg

5 veckor och 5 dagar har gått nu. Inte jättetjock, men hon är ju förstagångstik. Hon är bredare över ryggen och spenarna är lite rosa. Hon är bekräftat dräktig, uppfödaren har palperat fosterblåsor så vi vet inte hur många valpar det är. Tror det är mest den extra/fetare maten som gjort henne tjock :angel: Hon är personlighetsförändrad på så sätt att hon är mer hungrig och mer rädd om sig. Hon var väldigt trött i början men nu är hon nästan piggare än vanligt 😂 Snart flyttar hon till uppfödaren. Ska bli spännande att se hur många valpar det finns där inne.
 
Veterinären ringde idag angående det senaste blodprovet. Hon har en ganska omfattande nybildning av röda blodkroppar och i kombination med att hon är vinthund så bedömer de att blodbristen är måttlig. Nästa steg blir att se om det kan finnas en blödning i mage eller tarm orsakad av t.ex. magsår eller parasiter.

Tyvärr fick vi inte tid för provtagning förrän om nästan två veckor, men hon ska börja behandlas med Omeprazol omgående så att vi inte förspiller någon tid om det är magsår.
 
Ni är inte intresserade av Breton? Lite liknande men känns mer inriktade på fågeljakt än stabijhoun som jag håller med om ofta är mer sällskapshundar. Kul med ny ras oavsett! 😃
Har kollat lite på Breton men inte riktigt fastnat men är värt att kolla upp mer🙂 Någon här tipsade mig även om Drent men dom verkar vara ganska svåra att få tag på här i Sverige, annars verkar även det kunna vara en passande hund.

Det är det jag är lite rädd för med stabij, att det inte alls ska funka med jakten och då bli något som jag saknar i framtiden. Den uppfödaren jag har haft kontakt med har dock jaktmeriter på dom flesta av sina hundar.
Men munsterländer är nog ett säkrare kort men det känns som att den avlas för att användas till så mycket olika jakt att den kanske inte blir riktigt bra på något men lite bra på allt(endast mina egna fördomar) 😅 känner dock till en uppfödare av munsterländer som jag haft lite kontakt med som är mest inriktad på fågel så det kommer nog i så fall bli valp där ifrån. Och det hänger ju självklart mycket på hur mycket tid vi väljer att lägga på träning på fågel.

Men mitt ❤️ sa JAAA när jag träffade en stabij och inte lika mycket när jag träffat munsterländer 🤔😅
Varför kan det inte kännas enkelt och självklart? 😅
 
Igår kväll tog jag av bandaget på Torstens bakben (enligt order). En kompress täckt med plasttejp - typ Tegaderm.

plasten satt benhårt. Jag pillade lite i taget men han protesterade vilt och skrek. Stackarn. Till slut fick jag bort den -drog av det sista snabbt. Såret ser fint ut. Ingen rodnad, svullnad eller sårvätska.

Har legat i dialys på förmiddagen och han har varit ensam hemma. Tog ut honom direkt när jag kom hem och han hoppade mest på tre ben. Men efter en liten (väldigt liten) promenad började han sätta i bakbenet i marken, Det lugnade mig. Jag hann blir lätt hysterisk :o

Tänker fortsätta med täta och väldigt korta promenader så han inte stelnar till. Ska boka stygnborttagning om en vecka på kliniken i grannbyn.
 
Jag har svängt runt lite i mina tankar kring kommande hund och efter min rallykurs blev jag för tusende gång rätt säker på att det är en Tollare jag vill ha. Tog fram mina hundrasböcker och i alla dom sitter ett gem på nakenhundar och ett på Tollare när jag gått igenom alla raser gång på gång. Känner mig lugn i att det kommer gå bra.

Jag önskar att jag skulle kunna ha tre hundar men det är helt, helt omöjligt rent praktiskt. Och jag vill att Alvin ska bli världens äldsta hund så Tollaren ligger nog långt bort men det känns bra att ha tagit beslutet och ska börja kika på uppfödare.
 
Idag åkte jag till bk med valp och Nike och hängde där och hjälpte till att klippa agilityplan. Husse har varit iväg med Tay och tävlat agility och han hade gjort riktigt fina lopp. Han hade svårt för slalomet antagligen för att han inte van vid gräsunderlag så han lyckades inte bromsa upp tillräckligt men det blir ju till att köra ute hela sommaren så han lär väl bli van.
Imorgon blir det troligtvis en sväng till fårhagen.

Spock
20220604_164754.jpg
 
Har börjat ta med Ebbot på cykelturer när barnen vill på utflykt. Blir inte allt för många kilometer och tempot är rätt lågt. Han är super duktig! Idag cyklade vi förbi flertalet skällande hundar och Ebbot sträckte lite extra på sig men travade snällt förbi varje gång.
Dock höll jag på att skrota en gång :angel: Ebbot slog tvärnit och ner med näsan. Jag hann inte släppa kopplet utan kastar mig av cykeln och slänger den åt sidan, lyckas på något vänster landa på fötterna.
Då hör jag en man som ropar, ”våra tikar löper” och så skrattade han. Måste ha varit en syn - inte helt lätt att rubba 55 kg som stannar :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp