Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter hemma och äter frukost och tänker på hur glad Lily kommer bli om några timmar. I helgen är det lure coursing-tävling i närheten. Ebrah ska tävla och jag ska vara lite funktionär. Idag ska dock själva fältet förberedas och banan börja byggas, så om några timmar åker vi iväg för att hjälpa till lite med det och då ska även Lily få springa lite. Visserligen bara raksträcka eftersom hon inte är ett år än, men hon kommer älska det :D Ska även passa på då att kolla efter lämplig munkorg till henne eftersom den jag tidigare köpte inte var så bra som väntat.
 
Vi är på Bruks/IGP/mondioring SM i Leksand. Valkyria skulle gärna varit med ute på planen under inträningen till IGP, tror hon tyckte hon hade varit bättre. De där korkade hundarna sprang ju och letade i vartenda skul när hon hade kunnat visa rätt skul på direkten 🤣.

IMG_20220826_100054.jpg
 
Sitter hemma och äter frukost och tänker på hur glad Lily kommer bli om några timmar. I helgen är det lure coursing-tävling i närheten. Ebrah ska tävla och jag ska vara lite funktionär. Idag ska dock själva fältet förberedas och banan börja byggas, så om några timmar åker vi iväg för att hjälpa till lite med det och då ska även Lily få springa lite. Visserligen bara raksträcka eftersom hon inte är ett år än, men hon kommer älska det :D Ska även passa på då att kolla efter lämplig munkorg till henne eftersom den jag tidigare köpte inte var så bra som väntat.
Najs, de tar emot funtionärshjälp!
 
Rallytävling i morgon och väderprognosen ändrar sig hela tiden. I förrgår såg det ut som ösregn och nu ska det bli strålande sol och 27 grader varmt. Kan det inte bara vara mulet och 18-20 grader (hunden tycker ner mot 15 grader om hon får bestämma.)
 
Rallytävling i morgon och väderprognosen ändrar sig hela tiden. I förrgår såg det ut som ösregn och nu ska det bli strålande sol och 27 grader varmt. Kan det inte bara vara mulet och 18-20 grader (hunden tycker ner mot 15 grader om hon får bestämma.)
Typ det jag är mest nervös för inför tävlingar. Vädret! Mina grabbar är som jag skrivit tidigare definitivt inte vattentäta…Och kurser också, det kan vara helt omöjligt att träna för att hunden blir så miserabel om det regnar väldigt mycket eller är blött i gräset. Håller tummarna för att du får perfekt väder imorgon och lycka till.
 
Vem har bytt ut min hund??

Jag har klippt både klor och tasshår helt utan problem. Klorna brukar gå bra om jag tar ett par i taget men nu kunde jag ta en hel tass åt gången, även framtassarna. Och hon är vanligtvis väldigt kittlig när jag klipper under tassen. Men inte idag. Satt som ett ljus och lät mig hålla på.
 
Nu har damerna jagat trasa! Även Ebrah fick springa en raksträcka. Jag har också fått prova att faktiskt köra ut linan, vilket var betydligt knepigare än väntat.

Just nu står det dock att det ska ösregna så mycket på söndag att det känns tveksamt om det går att ha LC. Hoppas väderprognosen ändrar sig, eller att vädret inte bryr sig om den :p
 
Kursen blev inställd för att instruktören var sjuk.Vi åkte dit ändå och jag tränade först lite agility och kan nu glatt konstatera att vi inte har något problem med tunnlar, Milou var snabb som en liten iller genom både korta, långa, böjda och från båda hållen,vi gick igenom lite mer och sen satte vi igång att jobba på det vi gör i freestylen. Hittade på lite nytt idag som Milou satte nästan precis från första sekunden och Alvin fick fler utmaningar han också. Min lilla farbror är inne i en period av bus, energi, pigghet, glädje, gos, nyfikenhet och lek.

Mycket, mycket nöjd med vår träning för båda grabbarna gick in för allt med sån glädje och då blir jag också glad. Det ska ju vara roligt att träna.
 
Alltså folk, ibland går det inte att förstå sig på dom. På träningsplanen kom det in två till hundägare som också skulle varit på kursen. Så långt är allt okej. Men problemet är att den ena kvinnan låter sin hund springa runt överallt utom kontroll och jag vill inte att den kommer fram till oss. Sa till henne att om hon skulle ha hunden lös vore det bra om den höll sig där hon var. Mina är också lösa när jag tränar men jag har stenkoll på dom, låter dom inte springa iväg bakom mig eller fram till andra. Tycker det är respektlöst för hon sa bara att hon skulle fortsätta ha den lösspringande för att den är snäll.

När instruktören inte kom vände sig dom andra till mig och frågade om jag kunde hjälpa till. Jag har tränat mest och är mest erfaren. Jag gick igenom grunderna med klinkern och fortsatte förklara hur hon skullle börja träna att backa när hon frågade. Jag förklarade ett sätt man kan göra som hunden oftast förstår men fick svaret ”Men det tar ju tid..” och dam nummer två med den lösa hunden var förfärad över hur mycket belöning som behövs om man tränar med klinker och det var inget för henne. Fick förklara att hon inte behöver klicka utan kan träna hur hon vill men att hunden oftast vill ha positiv förstärkning av något slag för att behålla glädjen. Godis, leksak, kamp osv.

Förstår inte riktigt vad dom gör på en freestyle kurs om man inte vill belöna hunden och inte vill lägga ner tid på det man vill lära sig?

Det damerna gjorde var att klämma in hundarna i ett trångt utrymme och pressa dom bakåt rent fysiskt, den ena lyfte till och med bak hunden. Jag tror inte det var särskilt positiv träning för hunden och inte att dom lärde sig något heller, visst att man kan ta stöd av saker när man vill träna på ett rakt backande men det här var inte på det viset. Inget av det jag sagt hade gått in, det går inte att prata med den ena damen. Hon tror att hon är så otroligt viktig och bäst på allt. Hennes min och blick känns som is. Det går inte att resonera med henne.

När jag hade gått iväg för att rasta mina såg jag på håll hur en av damerna hade gett sig på gungbrädan utan att veta hur man ska lära hunden tekniken för att klara den och en svart liten pudel bara flög iväg i luften i något sorts panikartat hopp när den var som högst uppe på brädan.

Vissa människor är bara så omöjliga att förstå sig på.
 
Vi har visst blivit med en till så nu är familjen komplett :)

Nya vovven känns väldigt rätt, väldigt lik vår älskade hund vi fick ta bort pga ocd, mjuk men med massa fart 😍
Känns väldigt rätt att inte köpa en valp också för herre gud så skönt att slippa valptiden 😅

718B88B8-8CED-4D13-AD6C-E2AC3FA23015.jpeg
 
Har en humla i sovrummet. Lily är galen och försöker döda den. Jag kom på att jag inte vet om de kan göra sig illa av att bita humlor i stil med getingstick eller så, så jag tog ut henne ur sovrummet och försöker nu googla på det hela. Gillar inte att ha en humla där mitt i natten...
 
Så nöjd med dagens rallytävling. I första klassen tog vi inte enbart igenom frestelsen med bara ett litet bris, vi tog vårt första cert med 90 poäng.

:banana:

I andra klassen sneglade hon på frestelsen när hon satt inför en inkallning och jag råkade använda inkallningsordet när jag bara ville att hon skulle titta på mig så fick för tidig inkallning, mattes fel. Sedan vägrade hon lägga sig med en geting surrande runt huvudet, getingens fel. Men hon gick sedan fint genom frestelsen så då tog jag fram leksaken och belönade en stund och sedan avslutade vi med favoritövningen konskick.

Supernöjd matte!
 
Har en humla i sovrummet. Lily är galen och försöker döda den. Jag kom på att jag inte vet om de kan göra sig illa av att bita humlor i stil med getingstick eller så, så jag tog ut henne ur sovrummet och försöker nu googla på det hela. Gillar inte att ha en humla där mitt i natten...
Lyckades med hjälp av matlåda, papper och en bricka att få ut humlan genom fönstret. Inte säker på att den var oskadd så den kanske dör snart, men nu slipper jag iaf oroa mig för Lilys mun :( Usch. Jag hade hellre sett att den aldrig ens kom in här.
 
Idag var det cykelpremiär för Spock. Skulle bara ta en liten liten lugn tur med Tay och då tänkte jag att Spock kunde få introduceras till cykeln i samma veva. Ca 2 km men kanske 1 km brevid cykel då vi varvade med promenad om vartannat. Han skötte sig jättefint och det var nog bra att ha med Tay som sällskap.
Har beställt ett nytt halsband till Spock, var så nöjd med Tays, med hans namn på.

Imorgon är det pre-agility kurs för Spock igen!
20220827_174937.jpg
 
Idag var det cykelpremiär för Spock. Skulle bara ta en liten liten lugn tur med Tay och då tänkte jag att Spock kunde få introduceras till cykeln i samma veva. Ca 2 km men kanske 1 km brevid cykel då vi varvade med promenad om vartannat. Han skötte sig jättefint och det var nog bra att ha med Tay som sällskap.
Har beställt ett nytt halsband till Spock, var så nöjd med Tays, med hans namn på.

Imorgon är det pre-agility kurs för Spock igen!
Visa bifogad fil 98813
Hur gammal är Spock nu?

Jag sa senast idag att jag önskade mig en skrittmaskin. Ibland är det mycket tryck i lilltjejen.
 
Har en humla i sovrummet. Lily är galen och försöker döda den. Jag kom på att jag inte vet om de kan göra sig illa av att bita humlor i stil med getingstick eller så, så jag tog ut henne ur sovrummet och försöker nu googla på det hela. Gillar inte att ha en humla där mitt i natten...
Tilja tog en humla när hon var liten och brände nosen. Vi hade kontakt med veterinär som sa att det inte var nån fara, och det gick bort av sig själv på ett par timmar. Men det såg verkligen vansinnigt ut och kan inte ha varit särskilt skönt!

Screenshot_20220828-000003_Instagram.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp