Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har totalt galet väder, det regnar så sjukt mycket. Alvin och Milou vägrar bajsa. Jag har tvingat ut dom men nu får jag vänta en liten stund tills nöden övervinner regnhatet. Dom ser så miserabla ut och jag med, vatten in i gummistövlarna, genomblöta byxor för att jag knäppt nog glömde bort att ta regnbyxor, blöta strumpor men med en suverän jacka som höll mig torr på överdelen.

Milous öron brukar stå upp men nu hängde dom slokande mot sidorna, vattnet var ca 5-10 cm högt på vissa ställen och för två små hundar är det väldigt högt. Risk för översvämning och jag hoppas det inte blir som senaste ovädret när flera källare på min gård och i stadsdelen och vår tvättstuga blev förstörda men mitt förråd klarade sig som tur var.
 
C683E193-CD31-4A1A-A241-178DDDD4A0F9.jpeg
Annat är det i min del av landet idag — solig och varm söndagstur!

Galoppera i diken med djupt myrvatten och koncentrerat spåra vilt i långa sträckor, det är livet på en pinne minsann!
 
Hur såg runda två ut? Trolig cert?!
Det såg bra ut! Från där jag stod såg hon ut att följa bra, klarade en kurva fint där jag förstod att flera sprungit bort sig, och så var hon först på trasan i mål (och tog den faltiskt ordentligt!).

Tyvärr haltade hon dock från fältet :( Verkar som om hon har ont i en muskel i ena bakbenet. Som tur är känns muskeln iaf inte konstig på något vis, så det är nog inget allvarligt, men ska ändå kolla igenom mer ordentligt när vi kommer hem och se hur jag ska ta hand om det hela.
 
Det brukar ju synas mest efter längre vila om det är nåt muskulärt. Hoppas det bara är nån sträckning.
Står i kö via någon app till veterinär för att rådfråga. Fan alltså. Jag vet inte vad jag ska tänka :( Det är inte heller lätt när hon är en extrem dramaqueen. Det KAN vara något allvarligt. Det kan vara någon liten skitsak. Helt omöjligt att veta bara på hur hon beter sig.
 
Står i kö via någon app till veterinär för att rådfråga. Fan alltså. Jag vet inte vad jag ska tänka :( Det är inte heller lätt när hon är en extrem dramaqueen. Det KAN vara något allvarligt. Det kan vara någon liten skitsak. Helt omöjligt att veta bara på hur hon beter sig.

Alla dessa tankar som man hinner älta när ett djur inte är ok… Hoppas hoppas att det bara är något snabbt övergående!
 
Står i kö via någon app till veterinär för att rådfråga. Fan alltså. Jag vet inte vad jag ska tänka :( Det är inte heller lätt när hon är en extrem dramaqueen. Det KAN vara något allvarligt. Det kan vara någon liten skitsak. Helt omöjligt att veta bara på hur hon beter sig.
Jag har blivit så sjukt van. Tyvärr kanske.

Men ja, som sagt, kyla ska du göra oavsett. Och ingen total vila. Det blir alltid rätt då du gör så. Tre dagar så, sen kan du börja med lite varmare vatten med dusch (mikromassage) växlande med kyla och fortsatt ofta men lite rörelse.
 
Jag har blivit så sjukt van. Tyvärr kanske.

Men ja, som sagt, kyla ska du göra oavsett. Och ingen total vila. Det blir alltid rätt då du gör så. Tre dagar så, sen kan du börja med lite varmare vatten med dusch (mikromassage) växlande med kyla och fortsatt ofta men lite rörelse.
Det blir att vi åker in till vet redan nu. Pratade med först en mobilveterinär och sedan en i receptionen på djursjukhuset. Båda tyckte att det lät bra att komma in nu direkt. Fan alltså. Jag hoppas att det trots allt är något enkelt :(
 
Mina har total vägrat att gå ut. Milou är värst, han gör fysiskt motstånd för att demonstrera vilken hemsk matte han har som tvingar ut honom i ösregn. Men sina behov går ju inte att trolla bort. Han måste kissa och bajsa. Men några långa promenader har jag inte dragit ut dom på.
 
Nu har en veterinär tittat på henne. Precis som jag hann börja ana när vi åkte till veterinären så är det i hasen som problemet sitter. Hon har dock inte brutit något.

Det blir stark smärtlindring, vila och boka tid för röntgen och eventuellt ultraljud. Stackars lilla saluki :(
 
Mitt i hela bergochdalbanan måste jag ändå säga att jag är imponerad av Lily.
Hon blev för första gången någonsin inkastad i en bilbur vägg i vägg med främmande hundar under tiden jag var funktionär, inga som helst problem. Hon låg lugnt och vilade med Ebrah. Sedan var det ju hela grejen med att gå runt på en tävlingsplats fylld av stökiga, okända hundar. Men hon var bara glad och nyfiken på allt. Eftersom jag inte hade bil idag så hade jag ställt upp ett tält. Hon har aldrig varit i tält heller, men vilade där lugnt med Ebrah utan att ens försöka ta sig ut genom nätdörren när jag var iväg.

Och så sedan avslutningen hos veterinären. Då var hon förvisso trött efter en lång dag, men hon gick lugnt runt och undersökte lite, la sig sedan för att sova på en fäll och så var det inte mer med det. Djurvårdaren fick också ta bort en fästing på henne som vi upptäckte först där, helt lugnt det med.

Så trots att hon bara är knappt 11 månader så är hon så otroligt enkel att ha med överallt. Hon är bara glad, nyfiken och avslappnad. Och trots att hon har mycket(!) energi så känns hon så samlad på ett sätt som jag inte är van vid hos unghundar. Det är inte det här okontrollerade sprattlet åt alla håll samtidigt, utan hon använder faktiskt hjärnan lite också :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp