Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Izzy har fått påbörja kommandoträning nu och hon snappar verkligen upp saker fort! Hon är väldigt naturlig och fin runt fåren och det är en fröjd att träna med henne! :love:
Det stärker mig också i beslutet att sluta valla med Theo för det blir bara lydnadsvallning. Det blir sån skillnad när man tränar med en som har så mycket naturligt runt fåren till en som inte har mkt djurkänsla alls. Theo kan visserligen läsa fåren bra men han vet inte vad han ska göra med den informationen och då går han upp i stress. Han hade nog egentligen haft det bättre i ett hem mer inriktat på sport för sånt älskar han verkligen :heart men idagsläget mäktar jag inte med att sätta ut annons på honom också. Jag önskar att någon bara kunde dyka upp och vara ett perfekt hem för honom så jag slapp den jobbiga biten. 😅
310875367_5843671665683023_6828713616437467888_n.jpg
 
Nu var det visst Lilys tur att vara trasig :( Vi träffade en vän och hennes nya valp (supergullig afghanvalp!). Lily och valpen lekte, sprang som tokar och mitt i leken så skrapade Lily i något. Herregud så hon skrek :( Jag kollade igenom henne och konstaterade att inget var brutet eller liknande, men när vi sedan gick lite så upptäckte jag att hon ändå hade två blodiga skrapsår, ett på framben och ett på bakben. Lite djupare än skrapsår på frambenet, men inget som jag bedömer som speciellt allvarligt.

Lily däremot bedömer allt som väldigt allvarligt, och troligen har båda benen trillat av henne :cautious: Hon var oerhört ledsen i början, men jag envisades med att gå runt lite med henne, inte minst eftersom hon precis sprungit som en tok. Hon stod helt stilla hemma när jag gjorde rent såren och därefter har hon fått på sig en tröja för att inte slicka på såret som är på frambenet. Det på bakbenet låter hon bli än så länge. När vi kom hem ville hon inte gå, inte hoppa upp i soffan, ingenting. Hon bara stod och var olycklig, troligen lite chockad över att ha gjort sig illa. Nu däremot ligger hon på rygg i soffan, har ätit lite och verkar på det stora hela nöjd.

Vi får väl se hur det fortsätter. Förhoppningsvis är allt mer som vanligt imorgon igen.
 
Nu var det visst Lilys tur att vara trasig :( Vi träffade en vän och hennes nya valp (supergullig afghanvalp!). Lily och valpen lekte, sprang som tokar och mitt i leken så skrapade Lily i något. Herregud så hon skrek :( Jag kollade igenom henne och konstaterade att inget var brutet eller liknande, men när vi sedan gick lite så upptäckte jag att hon ändå hade två blodiga skrapsår, ett på framben och ett på bakben. Lite djupare än skrapsår på frambenet, men inget som jag bedömer som speciellt allvarligt.

Lily däremot bedömer allt som väldigt allvarligt, och troligen har båda benen trillat av henne :cautious: Hon var oerhört ledsen i början, men jag envisades med att gå runt lite med henne, inte minst eftersom hon precis sprungit som en tok. Hon stod helt stilla hemma när jag gjorde rent såren och därefter har hon fått på sig en tröja för att inte slicka på såret som är på frambenet. Det på bakbenet låter hon bli än så länge. När vi kom hem ville hon inte gå, inte hoppa upp i soffan, ingenting. Hon bara stod och var olycklig, troligen lite chockad över att ha gjort sig illa. Nu däremot ligger hon på rygg i soffan, har ätit lite och verkar på det stora hela nöjd.

Vi får väl se hur det fortsätter. Förhoppningsvis är allt mer som vanligt imorgon igen.
Stackarn! Hoppas det är bortglömt imorgon!


Som dobbisägare måste jag däremot säga att det är helt främmande att en hund skulle reagera starkt på något sådant. Det är liksom tvärtom här. Hundjäkeln gör saltomortaler i luften eller springer in i saker så man själv blundar och går igenom hunden - och han tycker man är tramsig och vill fortsätta springa 😅 . Tänker att man borde ha hundarna mittemellan, varken drama queens eller skakar av sig allt..
 
Stackarn! Hoppas det är bortglömt imorgon!


Som dobbisägare måste jag däremot säga att det är helt främmande att en hund skulle reagera starkt på något sådant. Det är liksom tvärtom här. Hundjäkeln gör saltomortaler i luften eller springer in i saker så man själv blundar och går igenom hunden - och han tycker man är tramsig och vill fortsätta springa 😅 . Tänker att man borde ha hundarna mittemellan, varken drama queens eller skakar av sig allt..
Haha jag tänkte lite samma när jag läser inläggen, fast jag har inte dobermann utan dalmatiner 😂 har flera gånger sett mina hundar med blodet forsandes längs benen när de lekt, några gånger till o med så illa att det behövt sys, och de själva har ingen aning om att de är skadade 😂

Typ detta :p
99B9C01F-6931-4ED0-995E-8649C261F531.jpeg
 
Stackarn! Hoppas det är bortglömt imorgon!


Som dobbisägare måste jag däremot säga att det är helt främmande att en hund skulle reagera starkt på något sådant. Det är liksom tvärtom här. Hundjäkeln gör saltomortaler i luften eller springer in i saker så man själv blundar och går igenom hunden - och han tycker man är tramsig och vill fortsätta springa 😅 . Tänker att man borde ha hundarna mittemellan, varken drama queens eller skakar av sig allt..
Samma här- problemet för oss är att hundarna måate kroppsvisiteras varje dag för att kolla så de är hela. De visar ingenting när de gör sig illa 🙄
 
Stackarn! Hoppas det är bortglömt imorgon!


Som dobbisägare måste jag däremot säga att det är helt främmande att en hund skulle reagera starkt på något sådant. Det är liksom tvärtom här. Hundjäkeln gör saltomortaler i luften eller springer in i saker så man själv blundar och går igenom hunden - och han tycker man är tramsig och vill fortsätta springa 😅 . Tänker att man borde ha hundarna mittemellan, varken drama queens eller skakar av sig allt..

Haha jag tänkte lite samma när jag läser inläggen, fast jag har inte dobermann utan dalmatiner 😂 har flera gånger sett mina hundar med blodet forsandes längs benen när de lekt, några gånger till o med så illa att det behövt sys, och de själva har ingen aning om att de är skadade 😂

Typ detta :pVisa bifogad fil 103162
Här brukar det vara lite olika. Om det är småsaker, som nu skrapsår (förvisso lite mer rejäla, men bara ytligt) så skriks det något extremt och alla ben går av och det går inte att röra sig osv. Däremot när det verkligen är något illa, typ benbrott, då är det inte ens ett pip... Så, ju mer mina skriker desto mindre oroar jag mig. Det är om de springer, gör en kullerbytta och INTE säger något som jag blir orolig, typ.
 
Kan ju passa på att gnälla lite mer nu när jag ändå är igång.
Nämen. Idag rastade jag Ebrah på eftermiddagen, gav mig iväg med killen jag träffar för att handla lite och kom tillbaka ungefär 1 1/2 timme senare. Eftersom jag var tillbaka precis innan det var middagsdags så hade hundskrället pissat inne. Igen. Hon hade varit på långpromenad med lösspring under förmiddagen, LC igår, nyrastad osv men nä, hon fortsätter pissa inne om jag lämnar henne precis innan middagstid. Tidigare i veckan när jag jobbade så lämnade jag henne i 4 timmar, inga som helst konstigheter just för att det var mitt på dagen. SUCK. Vad sjutton gör man!? Kattlåda modell XL?:banghead:

Imorgon kommer killen iaf att jobba hemifrån, då kommer han hit och äter lunch med mig och sitter sedan här och jobbar. På så sätt behöver inte Ebrah vara ensam alls när jag sedan har kort stängningspass på jobbet. Sedan i veckan ska jag börja vänja henne vid att vara på jobbet så att hon kan vara med när jag har stängningspass och då kommer jag kunna rasta + mata innan hon hittar på dumheter. Men ja....
 
Stackarn! Hoppas det är bortglömt imorgon!


Som dobbisägare måste jag däremot säga att det är helt främmande att en hund skulle reagera starkt på något sådant. Det är liksom tvärtom här. Hundjäkeln gör saltomortaler i luften eller springer in i saker så man själv blundar och går igenom hunden - och han tycker man är tramsig och vill fortsätta springa 😅 . Tänker att man borde ha hundarna mittemellan, varken drama queens eller skakar av sig allt..
m9t3ydfdapf91.jpg

Jag har greyhounds. 100% accurate. En natt väckte en av hundarna oss med dödsvrål. Tassen under en prydnadskudde.
 
Visa bifogad fil 103188
Jag har greyhounds. 100% accurate. En natt väckte en av hundarna oss med dödsvrål. Tassen under en prydnadskudde.

Kom till stallet en gång och när jag öppnar bildörren tror jag att nån ramlat av och gjort sig riktigt illa.

Visar sig vara stallägarnas Salukis som fick sitta på utsidan stallet och inte följa med sin ägare in (fast de såg henne hela tiden)...
 
Kom till stallet en gång och när jag öppnar bildörren tror jag att nån ramlat av och gjort sig riktigt illa.

Visar sig vara stallägarnas Salukis som fick sitta på utsidan stallet och inte följa med sin ägare in (fast de såg henne hela tiden)...
Kanske släkt med Ebrah då :p Häromdagen spelade jag in hur hon skrek och gnällde och var olycklig. Jag skickade det till en vän som oroat undrade vad som var fel, för Ebrah lät SÅ eländig. Problemet? Ebrah låg 10cm ifrån mig och jag klappade inte på henne. Hon var därför väldigt ensam och övergiven. Borde se om jag kan lyckas dela det, för herregud så hon lät. Detta trots att jag inte klappar på henne när hon gör så just för att inte uppmuntra att hon tjuter.
 
Kan i alla fall konstatera att Lily är klart bättre idag. Benen verkar sitta fast igen och såret som vätskade sig lite ser fint ut nu också. Inga svullnader och hon rör sig i princip normalt igen. Hon är bara lite irriterad på frambenet, men jag räknar med att det har gått över till ikväll. Hon ska dock få ha tröja på sig är jag är iväg och jobbar bara för att inte komma åt att slicka på det. Hon tittade mycket besviket på mig nu på morgonen när vi satte oss i soffan och jag sa åt henne att hon inte fick tvätta sitt sår :p Men ja, jag är glad att hon verkar vara bra igen.
 
I fredags under älgjakten fick jag möjlighet att testa min hoffe på skarpt eftersök efter en påskjuten kalv som inte hittats av hundförarna och deras hundar. Tror ni inte hon hittade den då! Jag är så sjuuuukt stolt och imponerad över min hund så det finns inte ord! Vi tränar mycket viltspår men ett skarpt eftersök är ju inte alls samma sak och detta var vårt första skarpa!

Utmanande förutsättningar då det var mycket älgspår, hundspår, gubbspår och inget blod på skottplatsen och väldigt tät skog på många ställen. En ren chansning att testa henne efter att ena jaktledaren fråga mig. Jag trodde egentligen inte på det själv, så jag var lite chockad när hon hittade den. Jag fick skjuta ett döskott också och den biten var heller inga problem, hon är inte skotträdd tack och lov. Verkligen kvitto på vilken duktig spårhund hon är :heart
 
Jahapp, var såklart tvungen att ta det där testet jag med. Rottweiler i topp på 86%, staffe på andra plats.

*******
Spårade som en KUNG ikväll :love: Jag la ett spår som jag insåg var by far svårast hittills, krokar och svängar och diken osv. Men hon gick som tåget :heart Precis lagom avbusad innan för att inte bara gasa på, utan tog sig tid att fundera.

A3716A12-D936-441C-B6B4-1DF407332793.jpeg
 
Kan ju passa på att gnälla lite mer nu när jag ändå är igång.
Nämen. Idag rastade jag Ebrah på eftermiddagen, gav mig iväg med killen jag träffar för att handla lite och kom tillbaka ungefär 1 1/2 timme senare. Eftersom jag var tillbaka precis innan det var middagsdags så hade hundskrället pissat inne. Igen. Hon hade varit på långpromenad med lösspring under förmiddagen, LC igår, nyrastad osv men nä, hon fortsätter pissa inne om jag lämnar henne precis innan middagstid. Tidigare i veckan när jag jobbade så lämnade jag henne i 4 timmar, inga som helst konstigheter just för att det var mitt på dagen. SUCK. Vad sjutton gör man!? Kattlåda modell XL?:banghead:

Imorgon kommer killen iaf att jobba hemifrån, då kommer han hit och äter lunch med mig och sitter sedan här och jobbar. På så sätt behöver inte Ebrah vara ensam alls när jag sedan har kort stängningspass på jobbet. Sedan i veckan ska jag börja vänja henne vid att vara på jobbet så att hon kan vara med när jag har stängningspass och då kommer jag kunna rasta + mata innan hon hittar på dumheter. Men ja....
Jag litar inte påmin så han har skvätskydd nattetid och när jag åker iväg.
Majoriteten av gångerna är bindan i skyddet torr men det händer ibland att han pinkat.

Kan du inte sätta på damen en barntrosa med hål för svansen - med binda i? Eller ett tikskydd?
 
Jag litar inte påmin så han har skvätskydd nattetid och när jag åker iväg.
Majoriteten av gångerna är bindan i skyddet torr men det händer ibland att han pinkat.

Kan du inte sätta på damen en barntrosa med hål för svansen - med binda i? Eller ett tikskydd?
Det skulle nog behövas att jag satte fast en hink där bak för att samla upp allt kiss :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp