Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hann jag med en cykeltur med bc pojkarna och lilla Nike fick köra uppletande av boll. Sen kom bästisen Solo över och han lekte med Spock på baksidan medans Tay suktade efter ankorna som han hade fått flytta till framsidan. Spock upptäckte vattenbaljan och det var ju nästan roligare att plaska i den än att leka med kompisen 😝.

Syrran har frågat om Tay har planer för helgen så jag misstänker att hon tänker låna honom och valla med 😁.

Spock:
20221010_160909.jpg
 
De är som Skalman med mat- och sovklocka :D
Frukosten är mina inte särskilt kitsliga med, den kan dom få under promenaden eller på lite olika tider. MEN middagen vid 17 får inte flyttas på. Alvin känner av när klockan närmar sig fem och ställer sig vid soffan och stirrar ut mig med stora söta hundögon så han ser helt miserabel ut. Sen får han sin mat, äter några tuggor och sen är det inget mer med det. Någon dag i veckan äter han allt men oftast inte. Ändå är det super viktigt att äta just fem :rofl:

Milou måste kissa direkt när sista tuggan är uppäten, samma procedur varje dag.
 
Igår körde vi agility träning på klubben med alla hundarna, vi hade sol!
Idag har det också varit strålande sol och jag hade privatlektion i vallning med Tay på förmiddagen. Spock fick också gå en vända och kika på fåren medans Tay hade paus. Nike var med och fick titta på och ligga i solen under tiden.
Vet inte vem som blev tröttast i huvudet av mig eller Tay men det blev lite kortslutning i huvudet. Jag skrek "vänster, vänster" och instruktören bara; "vilket håll går han åt?" Eeeeeh, han gick ju vänster hundstackaren men jag hade fått för mig att han gick åt fel håll :banghead:.. Man känner sig ju helt dum i huvudet ibland men förutom det så gick det hyfsat bra. Fick skäll för att jag inte börjat vissla än, ska göra en ansträngning och försöka komma igång med det.

Har trötta och nöjda hundar hemma nu 😁.

Tay
20221012_152818.jpg
 
I helgen tog jag äntligen tag i saken och skrev ett inlägg på min facebook att Roy söker nytt hem. Jag tyckte jag hade förberett mig mentalt hur jag skulle hantera folk som jag tyckte verkade olämpliga men jag fick inse att jag hade inte förberett mig alls för hur jag skulle förhålla mig till folk jag känner och som jag inte tycker är ett lämpligt hem till honom. Det blev lite jobbigt faktiskt. Jag har fått en del svar som eventuellt skulle kunna passa men de känns inte klockrena och jag känner att jag måste fundera lite mer på saken. Jag har inte bråttom med att hitta nytt hem till honom, huvudsaken är ju att det blir rätt! :heart
311435270_5821104647939725_2242553107569747050_n.jpg
 
I helgen tävlade jag och Hexa för första gången i rallylydnad nybörjare och vi tävlade i två olika klasser. Den första klassen gick jättebra och kändes väldigt bra då hon var med mig till största delen och nosade bara nån enstaka gång. Men vi förlorade 10 poäng då jag var otydlig vid ett sitt, ligg gå runt hunden och hon satte sig upp. På denna rundan fick vi 65 poäng och den andra banan gick inte riktigt lika bra. Var en mer teknisk bana och fick mycket minus för omtramp, sträck koppel och att hexa vid denna banan mer nosade och var lite disträ. Så här fick vi 56 poäng men jag är väldigt nöjd med henne men vet nu vi måste träna mer på följsamheten när jag inte ger godis med täta mellanrum :D.

Hon ska också börja löpa när som och lite disträ på grund av det :). Men med tanke på att löp kan börja när som/har börjat så har jag avanmält oss till söndagens startklass.
Känner också vi måste knäcka vår kod till ett bra följsamhet och funderar därför på att kanske ta privatlektioner.

Men jag har världens bästa Hexa :heart
 

Bifogade filer

  • 310714482_2105938079591481_1391096113889060735_n.jpg
    310714482_2105938079591481_1391096113889060735_n.jpg
    259 KB · Visningar: 56
Idag blev det en kortare cykeltur med Tay och Spock när jag vaknade, Nike fick gå ut och köra boll-sök.
Tay fick gå lite på ankorna och jag försöker vissla stoppen nu, testade det jag vill ha som fram men jag lyckades inte riktigt få fram det ljudet jag tänkt mig. Så jag börjar med stopp där jag har rätt konsekvent ljud och så tar jag nästa när jag känner att det sitter. Tay fattade nästan på en gång och stannade fint när jag fick ut rätt ljud. Tänker att övning ger färdighet och om jag bara kommer igång så är jag en bit på väg iallafall.

Syrran har hämtat Tay nu, hon lånar honom för att gå på vallkurs i helgen. Eftersom vi lånar hennes får så får hon låna Tay, hon får såklart låna Spock också men honom har man inte nån större nytta av än. Tror det första gången Tay sover borta men jag tänker att det bra så vet man också att man kan lämna iväg honom om man skulle få för sig att resa bort.

Tay
20221008_130747.jpg
 
Vi hade sista gången på nosework kursen i tisdags, så nu har vi klarat av grundkursen! Diplom och fin rosett fick vi också 😁 skulle vilja gå någon mer kurs, för att Tilda ska bli säkrare på markeringar och lite på att hon hittar det hon letar efter, även när jag inte vet var det är.

IMG_20221013_174100.jpg
 
Min hundkompis och instruktör är död. Dom ringde nyss. Jag har gråtit och gråtit, känt henne i 12 år nu. Var bara några dagar sen vi skrev till varandra och idag var jag orolig för jag skrev till henne och fick inget svar och så ringde dom och berättade att hon hittats död hemma. Hon var sjuk men hon sa hela tiden att hon inte skulle dö. Lugnade mig. Men så dog hon. Bara borta utan att jag fått säga adjö. Jag älskade hennes tankesätt kring hundar och livet och allt. Hon stod mig så nära och jag kan inte sluta gråta.
 
Min hundkompis och instruktör är död. Dom ringde nyss. Jag har gråtit och gråtit, känt henne i 12 år nu. Var bara några dagar sen vi skrev till varandra och idag var jag orolig för jag skrev till henne och fick inget svar och så ringde dom och berättade att hon hittats död hemma. Hon var sjuk men hon sa hela tiden att hon inte skulle dö. Lugnade mig. Men så dog hon. Bara borta utan att jag fått säga adjö. Jag älskade hennes tankesätt kring hundar och livet och allt. Hon stod mig så nära och jag kan inte sluta gråta.
Beklagar ♥️
 
Min hundkompis och instruktör är död. Dom ringde nyss. Jag har gråtit och gråtit, känt henne i 12 år nu. Var bara några dagar sen vi skrev till varandra och idag var jag orolig för jag skrev till henne och fick inget svar och så ringde dom och berättade att hon hittats död hemma. Hon var sjuk men hon sa hela tiden att hon inte skulle dö. Lugnade mig. Men så dog hon. Bara borta utan att jag fått säga adjö. Jag älskade hennes tankesätt kring hundar och livet och allt. Hon stod mig så nära och jag kan inte sluta gråta.
Åh nej, så sorgligt! Har du något sällskap nu så att du får stöd och eventuellt hjälp som behövs för att ta dig igenom den värsta sorgen och chocken?
 
Åh nej, så sorgligt! Har du något sällskap nu så att du får stöd och eventuellt hjälp som behövs för att ta dig igenom den värsta sorgen och chocken?
Min mamma finns, hon frågade om hon skulle sova över igår men jag sa att jag fixar det. Men prata om det kommer jag behöva göra. Pappa finns också.

Hon som dog var mer än bara en instruktör och hundkompis, hon var så väldigt nära. Hon har sett mig i livets alla skeeenden och förstod mig så bra. Sett mig när jag var som sjukast, sett mig på sjukhuset och sett mig må bättre. Hon lyfte mig och fick mig att se att jag kan tusen gånger mer än jag tror, det fanns inget som var omöjligt. En otrolig sorg är allt jag känner nu, och hela tiden bilder av henne i huvudet. Att det sista jag sa till henne var att hon inte skulle stressa med kursen om hon inte orkar, att hon är viktigare än den. Det viktigaste är att hon mår bra. Och det gör hon ju inte.

Och så är det. Jag bryr mig inte om kursen, jag blev erbjuden att gå klart kursen med en annan instruktör men det vill jag inte, det var ju just henne jag jobbade med. Och tanken på att vara där några dagar efter att jag fått veta att hon är död gör bara ont.

Hon såg alltid det bra i varje hund. Tog fram det dom var bra på och utvecklade det. Men utmanade oss till mer än jag trodde gick.

Stor sorg och stor chock
 
Vega har fyllt ett år! Firades med att ligga hemma i covid 😅 Jättekul att försöka vila samtidigt som man har en understimulerad tonåring hemma..

Vi har dock hittat många nycklar sedan jag uppdaterade sist. Jag har fått jobba mycket med att lära mig hur hon fungerar, hon har mycket egna åsikter och är inte sen med att handla. Många situationer som tidigare varit en utmaning är nu inga problem alls. Andra hundar är en fortsatt utmaning, hon blir fortfarande för känslosam så där behövs fortsatt mycket styrning och att hon får fortsätta sätta nya rutiner. Nu när jag vet mer hur hon funkar och hur jag hjälper henne så är det dags att våga sätta oss i lite mer utmanande situationer 🤞

Inte minst för att hon ska kunna genomföra ett BH-prov nästa år som är planen. Och för att jag ska få mer tid att lägga på lydnadsdetaljer istället för vett och etikett 😈 Hon är grym i skyddet och spåret börjar det också bli ordning på.
 
Tonto som bor hos mina föräldrar har nu hand om två av deras barnbarn. Dom klär honom i enhörningshorn och bäddar ner honom i soffan som en liten docka och han är så nöjd. :laugh: Hunden som HATADE barn hela sin uppväxt har nu blivit ursnäll och tycker om barn? Tog bara sju år det med.
 
Är på klubbmästerskap i lure coursing. Lily sprang för första gången ett helt lopp och var SÅ duktig :love: Hon sprang snabbt, fint och okomplicerat. Efteråt kom flera olika personer fram och sa att de var imponerade av hur hon flög fram, och en funktionär tappade hakan när hon fick veta att det var Lilys första hela lopp :D

Ebrah sprang också fantastiskt. Hon följde trasan superfint och när hon pga det hamnde efter konkurrenten så tog det inte många språng innan hon tog sig förbi. Hon var så snabb, glad och fin!

Nu väntar vi på prisutdelning, men oavsett resultat är jag superglad bara av att ha sett dem springa så fint. Jag hoppade också in som funktionär en stund, det var också skitkul. Så trots att det nu regnar har jag en jättebra dag :)
 
Inga priser idag, men helt ärligt så gör det ingenting. Banan var så kort att de inte kunde springa riktigt ordentligt (bara 500m. På tävling brukar det vara 700-800m), men av det som gick att se så sprang de verkligen fantastiskt.

Jag fick film på Lily också. Tyvärr ösregnade det när Ebrah sprang så det var inte riktigt läge att filma då...
 
ldag gick jag vallningsprovet med Tripp och han är nu godkänd vallhund :love:

Han är nog den hund jag kommer vara mest stolt över någonsin att ha klarat av det för han är en svår hund, visserligen har han väldigt fina vallningsegenskaper och rör sig väldigt mjukt och fint runt fåren men han har dålig samarbetsvilja. Nu är han kastrerad så det blir inga valpar efter honom men jag tycker ändå det är viktigt för statistiken att han åtminstone uppfyller minimikraven.

Fåren var lite luriga för vissa testade att stanna för att se om de verkligen behövde gå och vissa sprang fort iväg, det gjorde att en del hundar faktiskt hade besvär och helt enkelt struntade i vissa får och blev därmed inte godkända. En tacka testade det med Tripp också när han gick och tryckte på på ena sidan av gruppen och det var så intressant att se hur han direkt märkte av det och bara tog ett par steg i hennes riktning och så följde även hon med. Han har visserligen aldrig haft problem med tappade djur men det var så roligt att se det så tydligt att han verkligen har full koll.
311599767_5840566582660198_6860665490559905254_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp