Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såret och stygnen under Doris öga såg lite konstigt ut igår så jag mailade en bild till veterinären och frågade vad hon trodde.

Hon tyckte att det såg ut som att stygnen hade skurit genom huden, antagligen pga att Doris kommit åt att gnugga sig mot något. Nu ska vi in till veterinären kl 13 för att se om hon kan fixa till det nu eller om det är för svullet och vi får åtgärda det när vi tar stygnen.

Jag förstår att det är mitt fel eftersom jag lät henne gnugga sig mot en kudde när hon låg i soffan utan tratt. Jag tänkte inte på att det kunde vara farligt eftersom en kudde är mjuk och inte kan riva sönder själva tråden som det är sytt med. Nu känner jag mig väldigt klantig och tycker synd om Doris som kanske måste sys igen. 😔
 
Hon hade lyckats skär upp huden så pass att veterinären fick plocka bort alla stygn 😔
Eftersom det är så svullet går det inte att sätta nya stygn utan det ska få läka ihop som är det är så kanske dom får fixa till det senare genom att öppna igen och sy på nytt. Nu ska hon få antibiotika och ha tratten på i 10 dagar innan vi ska tillbaka.

Jag känner mig som världens sämsta hundägare som orsakar att min hund måste ha tratt, styng och sår längre än nödvändigt. Jag kände mig väldigt dum inför veterinären också när jag sa att Doris hade fått ligga utan tratten ibland.

Nu ska jag också hämta ut medicin och kanske köpa några extra goda ben.
 
Igår skrev en bekant om hur otroligt bra inkallning hon lyckats få på sin saluki nu. De tränar väldigt konsekvent och jag är väldigt imponerad av hur bra de lyckas. Så nu bestämde jag mig för att ta med min godisficka ut på vår långpromenad och faktiskt träna lite ordentligt när tillfälle gavs. Och de ÄR jätteduktiga för det mesta, framförallt Lily.

Imorgon ska jag nog passa på att shoppa ännu mer gott hundgodis så att vi kan fortsätta träna, för någonstans har jag känslan av att Lily kan bli lika lätt att ha lös som Aysu i framtiden. Aysu kunde vara lös överallt förutom längs bilväg eftersom hon inte hade något trafikvett och kunde få för sig att tex gå rakt ut på vägen samtidigt som det kom en bil i full fart... Det var kort(!) koppel vid bilvägar som gällde med henne. Jag har inget behov av att ha dem lösa överallt hela tiden, men det är ju väldigt skönt att kunna ha dem lösa i fina områden som inte är precis vid väg.
 
Idag åkte jag till bk och tränade lite med Spock på agilityplan, Tay var också med men fick bara träna lite belöningslekar.
Efteråt åkte vi för att titta till fåren och bonden passade på att köra in en bal mat i hagen när jag var där. Han hade tydligen tyckt att han fixar det själv förra veckan men hade fått himla sjå att ta sig ut utan att få med sig fåren. Så lätt när man har hund, öppnade upp grinden och la Tay vid grindöppningen på pass medans traktorn körde in och ut utan problem. Sen är det himla skönt att jag kunde öppna balen och fixa med maten utan att bli krossad av matglada får när man har hundarna som ligger och håller bort dom. Jag gick in själv med mat en gång i höstas utan hund och det har jag inte gjort om, det var väldigt svårjobbat när man var omringad av får 😅.
Imorgon är planen att fixa lite i fårhagen igen, Spock har börjat få så hög förväntan så nu ska vi bara vara där och hänga lite för att ta ner den några snäpp igen.

Spock
20221026_154751.jpg
 
Jag är mest fascinerad över att det inte är ens en antydan till koppeltrassel. What sorcery is this?! O_o;)

Hemligheten är nog att när vi går, så går vi! De får nosa, kissa, bajsa osv i början av promenaden och sedan när det är klart så travar vi på. Pausar emellanåt för att nosa osv, men annars går vi.
Fyra intakta hanar liksom, vi hade inte kommit någonstans om alla skulle pinka på varenda tuva, och sedan ska det pinkas över de andras pink osv :laugh:
Funkar faktiskt över förväntan, när jag säger ”nu går vi!” så travar de på fint rakt fram :) det funkar också bättre när man traskar på i rask takt.

Vi har ett stort lövhägn dit vi går så de får springa lösa 4-6 gånger/vecka, så jag tar mig friheten att vara lite fyrkantig när vi väl motionerar i koppel 😁

- De är snälla!
- Ja, jo... 🤪

Precis :laugh:
Det är ju ett helt dragspann med hundar. 😆😅

I princip :D
 
Gry (tik, 6år kastrerad) är väldigt mjuk mot valpen, vill vara nära och busa men han är för vild så de urartar ganska fort. Hon gnäller när han biter för hårt och springer därifrån. Han verkar inte fatta alls och än så länge har de svårt att läsa varandra känns det som. Iaf i det avseendet. De funkar bättre ute men då kan Gry lätt bli av med honom då hon är mycket snabbare och går de i koppel har han kortare koppel om han inte kan bete sig.
Valpen biter mig med men jag brukar säga aj, gå därifrån eller ge honom nått annat. De är en balansgång där han känns lite över"igång" ofta när han bits.

Men det är rutiner som ska fasas in på alla nu. Han ska ut o rastas och få mat o då ut igen så han kan kissa o så ska jag jobba mitt i allt 😅
Igår sov de så gott o det gick väl 10 min sen kom grabben ner och drog igång allt igen. Gry måste med ut i köket för han brukar ge henne skinka när han gör kvällsmackan (nått vi ska sluta med) och då ska ju valpen upp med o kolla vad de gör.
Även hänvisat ungdommen att de är lättare att sitta o äta vid bordet nu när vi har en valp än soffan o det verka ha satt sig!
 
Hunden tycker vi ska sluta med träningspausen. Efter kvällspromenaden skulle hon få tugga lite pinne i trädgården, men hon satte sig och tittade uppfordrande på mig. Jag hade ett par godisbitar i fickan så vi testade den senaste heelworkpositionen vi tränat in. Hon kom ihåg den direkt och kunde t o m backa i den.
Så i helgen får vi nog köra ett riktigt träningspass.
 
Idag har vi haft en ganska aktiv förmiddag, sedan var det jobb på eftermiddagen. Äntligen tycker Lily att det är helt ok att vila i personalrummet när jag jobbar. Hon var olycklig tidigare, men nu verkade hon kunna koppla av. Ebrah är hur nöjd som helst på jobbet, hon har sin stora bädd att sova i och då får det vara hur det vill sedan :p Lily blev såklart jätteglad varje gång jag tittade till dem, men jag märkte att hon låg och vilade innan jag öppnade dörren iaf. Det ska nog bli bra det här.
 
Hundstackaren är förstoppad. Han kämpar rejält för att kunna bajsa.

Kollade biverkningar på Andapsin och förstoppning ingår där. Så nu blir det slut med förebyggande med den.

Vad kan jag ge för att få honom att bajsa mer normalt? Eller släpper förstoppningen direkt när jag slutar med Andapsinet?
Rårivet äpple har jag hört om han gillar de ♥️
 
Hundstackaren är förstoppad. Han kämpar rejält för att kunna bajsa.

Kollade biverkningar på Andapsin och förstoppning ingår där. Så nu blir det slut med förebyggande med den.

Vad kan jag ge för att få honom att bajsa mer normalt? Eller släpper förstoppningen direkt när jag slutar med Andapsinet?
Köp en microlax eller toilax på apoteket och ge i rumpan. Om han fortsätter vara förstoppad efter det kan du ge laktulos för att göra avföringen mjukare. 0,5-1 ml/kg i munnen några gånger per dag.
 
Hemligheten är nog att när vi går, så går vi! De får nosa, kissa, bajsa osv i början av promenaden och sedan när det är klart så travar vi på. Pausar emellanåt för att nosa osv, men annars går vi.
Fyra intakta hanar liksom, vi hade inte kommit någonstans om alla skulle pinka på varenda tuva, och sedan ska det pinkas över de andras pink osv :laugh:
Funkar faktiskt över förväntan, när jag säger ”nu går vi!” så travar de på fint rakt fram :) det funkar också bättre när man traskar på i rask takt.

Kör samma taktik här -dock med bara hälften i antal 😆
Är det promenad så är det promenad, då är det var man (hund) på sin plats! Givetvis efter pinkstund först.
Går vi bara en kortare rastningsrunda får de styra lite mer, nosa och pinka lite varstanns. Inte alltid jag har sinnet i behåll när vi kommer tillbaka efter det bara 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp