Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt när Knut och Gry skulle kissa dök de upp en mård! Tänkte först, ”vilken jätteekorre?” men insåg snabbt de var en mård.
Ett varv runt ena flygeln men båda stannade när jag skrek nej 🙈
Inte vad man väntar sig mitt i natten i tofflor…
 
Nu har vi bokat tid hos veterinären för att undersöka Ebrah pga svullna lymfor. Fick en tid redan på onsdag. Hoppas verkligen att det bara är något litet ofarligt, även om jag inte kan komma på vad det skulle vara...

Kan hon ha någon annan infektion i kroppen?
Håller tummarna att det inte är något allvarligt!
 
Kan hon ha någon annan infektion i kroppen?
Håller tummarna att det inte är något allvarligt!
Ja alltså, hon kan väl egentligen ha vad som helst antar jag (hoppas jag...). Hon har inga symptom på något öht, men så är lymforna inte jättesvullna heller. Det är bara en i halsen (kan eventuellt vara spottkörteln jag känner) och de vid knävecken som kan kännas. Hon har druckit lite äckligt vatten ute, vet inte om man kan ha sån tur att hon fått i sig något olämpligt som kan ge infektion/svullna lymfor men som annars är ofarligt.
 
I lördags spenderade jag min dag som funktionär på ett segrarklass-prov för spaniels. Jag vill gärna ha en spaniel i framtiden och har varit helt inne på cocker tidigare, men efter en dag med bara springers kände jag att det kanske är det man bör satsa på?
De verkar jämnare jaktligt, helt enkelt. Tycker att det säger en del när det är ett helt startfält i högsta klass som består av bara springers, även om cockers också får starta.
Lite som med labradorer och de övriga retrieverraserna..

Det var väldigt intressant i alla fall, och jag lärde mig mycket. Känner mig än mer övertygad om att det ska bli en spaniel i framtiden :D

Ingen setter då? 🥰
 
Märker nu att Ebrah ligger och skakar för att hon fryser. Vi var ut på kort(!) rastning och hon blev blöt om tassarna, men det är ändå 10 grader ute. Så ja, något är nog tokigt med henne ändå, men då kanske jag inte behöver vara lika rädd för lymfom. Kanske. Blir vilodag och varma kläder på imorgon. Nu ligger hon nedbäddad under filtar i soffan.
 
Här fick vi åka in akut idag o ta bort den äldre hunden. Under natten blev han riktigt dålig o hjärtat orkade inte längre så dom 30 minutrarna till veterinären kändes som en evighet när man satt o gjorde allt för o hålla honom vid liv. Valpen springer runt o letar efter honom o har svårt att komma till ro
 
Här fick vi åka in akut idag o ta bort den äldre hunden. Under natten blev han riktigt dålig o hjärtat orkade inte längre så dom 30 minutrarna till veterinären kändes som en evighet när man satt o gjorde allt för o hålla honom vid liv. Valpen springer runt o letar efter honom o har svårt att komma till ro

Beklagar ♥️
 
Märker nu att Ebrah ligger och skakar för att hon fryser. Vi var ut på kort(!) rastning och hon blev blöt om tassarna, men det är ändå 10 grader ute. Så ja, något är nog tokigt med henne ändå, men då kanske jag inte behöver vara lika rädd för lymfom. Kanske. Blir vilodag och varma kläder på imorgon. Nu ligger hon nedbäddad under filtar i soffan.
Oftast när dom skakar har dom ont eller feber. Har du tempat henne?
 
Här fick vi åka in akut idag o ta bort den äldre hunden. Under natten blev han riktigt dålig o hjärtat orkade inte längre så dom 30 minutrarna till veterinären kändes som en evighet när man satt o gjorde allt för o hålla honom vid liv. Valpen springer runt o letar efter honom o har svårt att komma till ro
Beklagar :heart
 
Oftast när dom skakar har dom ont eller feber. Har du tempat henne?
Yes, har tempat och hon låg på 38,4. Hon slutade frysa snabbt, men det känns som om det är något som inte riktigt stämmer med hennes mående ändå. Nu har jag precis varit ut på cykeltur med Lily, Ebrah får vila hela dagen idag. Hoppas verkligen att de hittar något lättåtgärdat hos veterinären imorgon... Lymforna är iaf inte lika stora som på Aysu. Där såg jag dem när det väl var så att vi skulle in till veterinären. Ebrahs syns inte, jag känner dem bara när jag medvetet undersöker, men i vanliga fall så är de snudd på omöjliga (för mig) att hitta så de är absolut större än normalt.
 
Här fick vi åka in akut idag o ta bort den äldre hunden. Under natten blev han riktigt dålig o hjärtat orkade inte längre så dom 30 minutrarna till veterinären kändes som en evighet när man satt o gjorde allt för o hålla honom vid liv. Valpen springer runt o letar efter honom o har svårt att komma till ro
Beklagar :heart
 
Hade blivit ombedd att ta en sväng för att titta till fåren idag så Tay fick valla och Spock också. Tay fick ha på sitt nya täcke en stund då jag ville se om det funkar att ha även under jobb och det verkar väldigt smidigt och stör inte honom. Idag var det inte så kallt men det skönt om han har nåt sen när det biter till och han kanske får vänta en stund. Nu är han ju med lös i hagen och ligger även lös när jag går med Spock, det smidigt om fåren skulle dra att kunna fånga upp dom med Tay.

Tay
20221101_105400.jpg
 
Hemma från veterinären. Vi kunde bara ta blodprov idag. Alla lymfor är förstorade men hon skrek bara av att veterinären skulle palpera så det går inte att ta prover på lymforna utan lugnande, så nu har vi bokat tid på fredag för det. Så jävla surt, jag funderade på om vi skulle skippa frukosten men tänkte att det nog var onödigt. Hade jag skippat den så hade vi kunnat ta prov redan idag...

Ebrah är iaf fortsatt ok. Hon försökte precis busa med Lily och tyckte att det var onödigt att gå hem, hon vill gå långpromenad istället. Men ja, jag är så jävla rädd att hon också ska ha fått lymfom...
 
Hemma från veterinären. Vi kunde bara ta blodprov idag. Alla lymfor är förstorade men hon skrek bara av att veterinären skulle palpera så det går inte att ta prover på lymforna utan lugnande, så nu har vi bokat tid på fredag för det. Så jävla surt, jag funderade på om vi skulle skippa frukosten men tänkte att det nog var onödigt. Hade jag skippat den så hade vi kunnat ta prov redan idag...

Ebrah är iaf fortsatt ok. Hon försökte precis busa med Lily och tyckte att det var onödigt att gå hem, hon vill gå långpromenad istället. Men ja, jag är så jävla rädd att hon också ska ha fått lymfom...
Usch vad jobbigt, hoppas det går bra på fredag! Är lymfom vanligt på Salukis?
 
Usch vad jobbigt, hoppas det går bra på fredag! Är lymfom vanligt på Salukis?
Jag vet att när de väl blir sjuka så är det ofta någon typ av cancer de får, och det är (vad jag vet) cancer som är den vanligaste dödsorsaken hos hundarna från Ebrahs uppfödare. Däremot är det inget jätteproblem i rasen och det är vanligt att salukis blir åtminstone 11-12 år. Ebrah är bara 7 1/2år, så jag tycker att hon ska ha åtminstone några år kvar :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp