Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör samma taktik här -dock med bara hälften i antal 😆
Är det promenad så är det promenad, då är det var man (hund) på sin plats! Givetvis efter pinkstund först.
Går vi bara en kortare rastningsrunda får de styra lite mer, nosa och pinka lite varstanns. Inte alltid jag har sinnet i behåll när vi kommer tillbaka efter det bara 🙈

Precis så!
Annars blir det kaaaaos 😂
 
Igår var jag i fårhagen och fixade lite, Spock fick vara med och hänga och Tay fick valla lite. Spock låg faktiskt lugnt och fint även när jag vallade med Tay. Så himla nöjd med Tay, blev bara lite kort men han går från klarhet till klarhet.
Sen lämnade jag Spock hos syster som var snäll nog att vara hundvakt då jag följde med husse till kvällstävling i agility. Husse och Tay sprang tre fina agilitylopp där de vann och fick pinne I två av dom :banana: .
Det dyrt att tävla då jag hittade ett smidigt hundlands täcke som satt bra på Tay som vi köpte :p.


Tay
20221028_205859.jpg
 
Hittat ett starter kit för cykling på axaeco, kan det vara något?
Jag såg selen rekommenderas på FB till liten bc tik så blev såklart nyfiken.
Är det någon här som har erfarenhet av märket?
 
Fick precis veta att lurchervännen blev biten idag av en hund i rastgård inne i Sthlm (Gröndal), vi skulle ha träffats imorgon men istället blev det djursjukhuset för henne och matte för att sy ihop sår :( Nu har matte börjat söka på facebook efter ägaren till hunden som bet, tydligen någon vit, kraftig hund. Men ja. Jag kommer tveklöst fortsätta vägra att släppa ihop mina hundar med okända i rastgårdar...
 
Varje kväll samma sak. Vi lägger oss i sängen alla tre, sedan när jag släcker lampan DÅ ska Ebrah gå och dricka lite vatten. Sedan måste jag sätta mig upp för att hon ska få plats att hoppa upp igen. När hon väl hoppat upp, då ska jag lägga mig, för sedan vill hon in under mitt täcke och gärna lägga sig halvt upp över min rygg :cautious: Och ändå kan jag inte somna utan henne. Det har hänt en och annan gång senaste veckorna att hon faktiskt somnat i soffan och att jag varit väldigt trött i sängen. Då har jag väckt henne och sagt åt henne att det är dags att sova i sängen :o Lily, hon ligger lite mer bekvämt vid mina ben, fast om Ebrah lägger sig vid mitt huvud istället för vid bröstkorgen, då lägger sig Lily högre upp istället. Båda vill vara så nära som möjligt. Världens mysigaste små monster :heart
 
Varje kväll samma sak. Vi lägger oss i sängen alla tre, sedan när jag släcker lampan DÅ ska Ebrah gå och dricka lite vatten. Sedan måste jag sätta mig upp för att hon ska få plats att hoppa upp igen. När hon väl hoppat upp, då ska jag lägga mig, för sedan vill hon in under mitt täcke och gärna lägga sig halvt upp över min rygg :cautious: Och ändå kan jag inte somna utan henne. Det har hänt en och annan gång senaste veckorna att hon faktiskt somnat i soffan och att jag varit väldigt trött i sängen. Då har jag väckt henne och sagt åt henne att det är dags att sova i sängen :o Lily, hon ligger lite mer bekvämt vid mina ben, fast om Ebrah lägger sig vid mitt huvud istället för vid bröstkorgen, då lägger sig Lily högre upp istället. Båda vill vara så nära som möjligt. Världens mysigaste små monster :heart
Torsten ville också vara nära när jag vaknade, och ville upp i sången.
Mindre mysigt med en plaskblöt blöja i ansiktet. Detta var en natt när han inte kunnat hålla sig.

Det går allt bättre, oftast är blöjan torr men så inte i natt. :cry:

(ibland är det en fläck bara men det har jag upptäckt beror på att han juckar mot skvättskyddet...)
 
Idag var det agilityträning på klubben så jag åkte dit med Theo och Izzy. Theo är så rolig att träna med, han är liksom så lagom. Han varvar inte upp så där som bc kan göra utan är mer sansad men samtidigt väldigt förig. Det skär i hjärtat att jag nu lagt ut honom på annons samtidigt som det även känns rätt för nu ligger han nöjd i soffan på ett sätt som han inte gör så ofta eftersom jag inte har tid att träna honom så mycket som han behöver då jag prioriterar vallning och han förtjänar verkligen det bästa. 💔❤️

Filmen visar andra försöket på en bana som några hade varit i väg och tävlat på, vi hoppade dock över slalomet för det har vi inte tränat tillräckligt på. Det är roligt att få testa springa riktiga tävlingsbanor och det känns inte helt hopplöst, vi har bara för lite rutin för att sätta det helt.

Izzy är inte riktigt tänd på agility men hon tycker det blir roligare och roligare för varje gång. Hon älskar leksaker så hon är väldigt lättbelönad. Hon har inte sprungit i tunneln sen i somras och inte så många gånger då så hon var lite tveksam men när hon fick se leksaken på andra sidan fick hon bråttom igenom tunneln. Om nu Theo kommer hitta ett nytt hem kommer jag fortsätta med agilityn med Izzy för det är väldigt roligt även om jag inte har tid att hålla på så mycket med det!
 
Jag och Tilda har varit på klubben ikväll, nosework tematräning, Halloween pyntad och nersläkt hall :) Tilda var dock lite ofokuserad, men det får jag ta på mig. Vi var på kaffedejt innan, och det var nästan fullsatt på fiket trots söndag eftermiddag, så hon kom inte till ro utan var stressad nästan hela tiden, var bara sista kvarten hon slappnade av nog för att lägga sig och vila ❤️ och så är hon inte van att komma in på klubben och direkt söka, så det kändes lite som att hon inte visste vad hon skulle göra, hon hittade dofterna men stannade inte upp ordentligt. Men den 6e och sista stationen fick hon till en riktigt fin och tydlig markering så det kändes skönt ❤️ min lilla gullfia ❤️
IMG_20221030_210821.jpg
 
Torsten gnydde lite vid 04. Så jag frågade om han behövde kissa och fick höga skall till svar. Så jag släppte ut honom. Torr blöja innan dess.

Är det helt enkelt så att han behöver kissa efter typ 5-6 timmar? Känns märkligt för en treårig hund.
Har tagit bort vattenskålen ett par timmar innan läggdags och vi har varit ut och kissat i trädgården. Jag brukar elda innan jag lägger mig och det är i ett annat hus så han får springa fritt under tiden. (han är alltid lös på tomten, går ingenstans)
 
Torsten gnydde lite vid 04. Så jag frågade om han behövde kissa och fick höga skall till svar. Så jag släppte ut honom. Torr blöja innan dess.

Är det helt enkelt så att han behöver kissa efter typ 5-6 timmar? Känns märkligt för en treårig hund.
Har tagit bort vattenskålen ett par timmar innan läggdags och vi har varit ut och kissat i trädgården. Jag brukar elda innan jag lägger mig och det är i ett annat hus så han får springa fritt under tiden. (han är alltid lös på tomten, går ingenstans)
Kan du på annat sätt ändra kvällsrutinerna? Nu vet jag inte hur han gör, men många av mina hanhundsägande vänner tar gärna en något längre rastningsrunda på kvällen för att hundarna verkligen ska kissa ordentligt. På "ut-kissa-in" i trädgården så markerar de bara lite snabbt, men har fortfarande mycket kvar som de kan kissa, vilket de då gör vid en lite längre runda där de får nosa runt och markera "överallt" (på lämpliga platser såklart).

Så gör jag även med min äldsta som gärna markeringskissar och märker stor skillnad. Innan jag ska lämna henne längre stund och sedan någon gång på kvällen så går jag alltid en 10 minutersrunda med henne, då hinner hon kissa minst 2-3 gånger. Hon klarar sig bra även om vi bara går till närmsta gräsplätt där hon kissar en gång, men då kan det hända att hon behöver ut något tidigare nästa gång.
 
Satt precis och gosade med Ebrah när jag tyckte mig känna en svullen lymfkörtel vid halsen... Vid närmare koll är jag 99% säker på att det är spottkörteln jag känner, men innan nästa rastning (dvs så fort hon inte ligger som en ihoprullad boll) så ska jag kolla igenom hela henne... Usch. Jag är så rädd för att även hon ska få lymfom eller att något annat hemskt ska hända henne :(
 
Gry är från o till lös i magen. När hon är det får hon även problem med analsäckarna..
Borde jag utreda allergi? Ska ändå snart in med Knut för 12v vaccineringen.

Det svåra är bara att hon nästan ALLTID hittar nått ute som hon trycker i sig. Har henne mer kopplad men det blir lite tjatigt när jag tror hon luktar på nått sen helt plötsligt hugger hon tag i det o sväljer…
 
Gry är från o till lös i magen. När hon är det får hon även problem med analsäckarna..
Borde jag utreda allergi? Ska ändå snart in med Knut för 12v vaccineringen.

Det svåra är bara att hon nästan ALLTID hittar nått ute som hon trycker i sig. Har henne mer kopplad men det blir lite tjatigt när jag tror hon luktar på nått sen helt plötsligt hugger hon tag i det o sväljer…

Jag tänker att det billigare att utesluta att hon blir det pga saker hon äter ute om du provar ha på munkorg en period. Det blir ju ändå svårt med allergi utredning om hon stoppar i sig annat så det misstänker jag man måste undvika då = munkorg.
Jag har en hund som är lös till och från men han stoppar i sig precis ALLT 🙄, nu senast dotterns ostbågar men även allt som går att stoppa i munnen ute.. Jag är glad att han ändå för det mesta är normal i magen med tanke på allt som slinker ner. Tänker att en hund med allergi ofta får nåt mer symptom än bara lös i magen, typ klåda. Däremot kan ju ett träckprov vara bra att ta, fick precis avmaska mina pga "allätaren"..
 
I lördags spenderade jag min dag som funktionär på ett segrarklass-prov för spaniels. Jag vill gärna ha en spaniel i framtiden och har varit helt inne på cocker tidigare, men efter en dag med bara springers kände jag att det kanske är det man bör satsa på?
De verkar jämnare jaktligt, helt enkelt. Tycker att det säger en del när det är ett helt startfält i högsta klass som består av bara springers, även om cockers också får starta.
Lite som med labradorer och de övriga retrieverraserna..

Det var väldigt intressant i alla fall, och jag lärde mig mycket. Känner mig än mer övertygad om att det ska bli en spaniel i framtiden :D
 
Jag tänker att det billigare att utesluta att hon blir det pga saker hon äter ute om du provar ha på munkorg en period. Det blir ju ändå svårt med allergi utredning om hon stoppar i sig annat så det misstänker jag man måste undvika då = munkorg.
Jag har en hund som är lös till och från men han stoppar i sig precis ALLT 🙄, nu senast dotterns ostbågar men även allt som går att stoppa i munnen ute.. Jag är glad att han ändå för det mesta är normal i magen med tanke på allt som slinker ner. Tänker att en hund med allergi ofta får nåt mer symptom än bara lös i magen, typ klåda. Däremot kan ju ett träckprov vara bra att ta, fick precis avmaska mina pga "allätaren"..

Ja det har du rätt i att de antagligen borde vara fler symptom om de är allergi men uppfattar henne mer känslig i magen nu än förr. Hon har alltid hittat skit ute o äta 🙃
Sen kanske hon får för dåligt med motion iom vi har en valp hemma nu med.. kanske hon inte letar skit lika mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp