Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
I samband med lite rasklubbsarbete så fick jag anledning att fundera på det där med att kastrera tik i förebyggande anledning, med tanke på livmoderinflammation. Rottweiler verkar ju tyvärr ha högre risk. Hur har ni tänkt, hur tänker ni, vad gör ni?

Har varit rätt förskonad vad gäller livmoderinflammationer i min närhet, men så fick två av svärmors tikar det nära inpå varandra förra året…
Jag skulle inte göra det av flera anledningar.
1: Eftersom det är vanligare med Pyo i vissa linjer/raser än andra så vill jag inte kastrera på rutin, för då tappar man möjligheten att ha koll på var problemen finns och kan inte ens försöka avla på de linjer där det är mer ovanligt förekommande.
2: Jag vill inte försöka "laga något som inte är trasigt".
3: Kastratpäls är inte speciellt kul alla gånger, och så finns det risk för inkontinens även om det ofta går att behandla.

Min älskade Aysu kastrerades, men det var enbart för att vi upptäckte vätska i livmodern som enligt vet mycket troligt skulle leda till Pyo vid nästa löp. Bättre då att kastrera när hon fortfarande mådde bra än när hon var sjuk. Hon fick kastratpäls men var i övrigt oförändrad, tror jag. Det är lite svårt att avgöra vad som resulterade i vad, men efter kastreringen fick hon svårare att bygga muskler, hålla bra kondition osv. I den vevan var hon dock inne för operation 4 gånger på ett halvår, och det kan ju säkert ha påverkat tex konditionen det med, och hon var äldre, så efter viloperioder och tappad kondition så kanske det skulle varit svårt att komma tillbaka även om hon inte hade kastrerats. Men nej, jag kommer inte kastrera i förebyggande syfte annat än i fall där det finns misstanke om något som kan leda till Pyo.
 
Jag skulle inte göra det av flera anledningar.
1: Eftersom det är vanligare med Pyo i vissa linjer/raser än andra så vill jag inte kastrera på rutin, för då tappar man möjligheten att ha koll på var problemen finns och kan inte ens försöka avla på de linjer där det är mer ovanligt förekommande.
2: Jag vill inte försöka "laga något som inte är trasigt".
3: Kastratpäls är inte speciellt kul alla gånger, och så finns det risk för inkontinens även om det ofta går att behandla.

Min älskade Aysu kastrerades, men det var enbart för att vi upptäckte vätska i livmodern som enligt vet mycket troligt skulle leda till Pyo vid nästa löp. Bättre då att kastrera när hon fortfarande mådde bra än när hon var sjuk. Hon fick kastratpäls men var i övrigt oförändrad, tror jag. Det är lite svårt att avgöra vad som resulterade i vad, men efter kastreringen fick hon svårare att bygga muskler, hålla bra kondition osv. I den vevan var hon dock inne för operation 4 gånger på ett halvår, och det kan ju säkert ha påverkat tex konditionen det med, och hon var äldre, så efter viloperioder och tappad kondition så kanske det skulle varit svårt att komma tillbaka även om hon inte hade kastrerats. Men nej, jag kommer inte kastrera i förebyggande syfte annat än i fall där det finns misstanke om något som kan leda till Pyo.

Tack för erfarenheter, även @Nepenthe!
 
I samband med lite rasklubbsarbete så fick jag anledning att fundera på det där med att kastrera tik i förebyggande anledning, med tanke på livmoderinflammation. Rottweiler verkar ju tyvärr ha högre risk. Hur har ni tänkt, hur tänker ni, vad gör ni?

Har varit rätt förskonad vad gäller livmoderinflammationer i min närhet, men så fick två av svärmors tikar det nära inpå varandra förra året…
Jag skulle inte göra det helt utan indikationer, men har nyligen fått operera bort juvertumörer och kastrerade då i samband med det. Tidig kastrering ska enligt veterinären (som refererade till forskning, men jag har inte själv läst studier i ämnet) ska vara ett bra skydd mot just juvertumörer.
 
5 dagar med bara korta promenader börjar göra damerna ganska uttråkade, men, nu är åtminstone Lilys svullnad borta och då känns det ok att börja länga promenaderna igen. Imorgon ska det snöa, så då ska vi passa på att faktiskt gå i skogen. Idag blir det nog mest lydnadsträning och fortsatta längre rastningsrundor.

Igår på vägen hem från jobbet var Ebrah helt vild. Hon hoppade och skuttade bredvid mig, vrålade och försökte ha dragkamp med min jacka :rofl: Lite kul med tanke på att jag tidigare igår fick kommentar om att hon "börjar bli äldre". Jag tror inte riktigt hon håller med.

Får se lite när jag vågar låta dem springa igen. Tänker inte(!) börja med att släppa dem tillsammans iaf, för då lär det bli på tok för vilt och galet. Men ja, jag längtar. Och jag längtar efter sommar, värme och långa vandringar.
 
Imorse fick med oss husse på promenad så hela gänget fick komma ut samtidigt :love: det var inte igår! Det var så himla fint ute och alla var nöjda.
Nu har jag badat och fönat Zeppelin, klippt klor på 3 av 4 och ska bara äta middag så ska jag ta Zeppelin på långpromenad som jag lovat. Det börjar dock bli kallt -21 i skrivandes stund så det blir till att bylta på sig ordentligt 🥶
 
Är väldigt sugen på att köpa en kickbike! Känner att det skulle vara lättare att köra kickbike där man har större risk för många mötande.

Lättare att kliva av en kickbike än cykel. Är det någon här som har en kickbike som dom kan rekommendera? :)

Jag har tittat på en modell från Stiga, vill ha lite mer rejäla hjul så den funkar på grusväg.
Kickbike känns mycket smidigare än cykel, min hund är liten så kommer garanterat cykla över honom 😆
 
Idag är jag valpvakt till syrrans juvel 😍😍😍.
Tay är värsta lekfarbrorn, Nike är jättesur och Spock är ledsen då han inte får leka med valpen.. Spock är verkligen supersnäll men det är så stor skaderisk för en liten valp då Spock har noll koll på sin egen storlek och styrka.
Nu är bc grabbarna och tränar med husse och jag, Nike och valp ligger och slappar i soffan.

20230205_103805.jpg
 
Selar för att dra med låg tyngdpunkt… är det bara specialbeställningar som gäller då? Sugen att testa dra släde och nosa på weight pull, men vad ska man satsa på? Känns ju saftigt att bränna av 2000 kr för något som vi kanske inte fastnar för 🤔
 
Valpskrälle! Hon kom och la sig bredvid mig i sängen, jättemysigt, sådär riktigt nära uppe vid min huvudkudde. Sedan PRUTTADE HON!! Och därefter vände sig bort, som för att själv undvika att känna lukten av det... Tur att det inte var värsta sortens hundprutt iaf... Men alltså. Valp.
 
I fredags for vi ner till Malmö, jag pojkvännen och Pajaz. Han är nu åter hos sin förra ägare och kom direkt in i flocken igen. Med oss hem fick vi Herr Terv som verkar trivas kanon som ensamhund. Vi åkte till Norrköping på lördagen till min bästa vän för en natt där. Herr Terv har nästan aldrig träffat barn men blev bästis med hennes dotter. Hemfärd söndag som var kaos. Jag var bakfull som ett as (dricker typ aldrig pga det), vi fastnade i hissen när vi skulle åka (jag har hisskräck) och sen fick vi en epatraktor i sidan på bilen innan vi ens lämnat stan. Allt gick bra med folk och djur även om Terv var ytterst upprörd över situationen och skällde ut alla som kom i närheten. Men det var inga problem att hoppa in i bilen igen och han låg lugnt hela vägen hem. Han fick vänta i bilen en timme för ett snabbt stopp på sjukhuset men var helt lugn när vi kom tillbaka.

Han är lite stel idag men det värmer ur med rörelse. Han verkar lugn och trygg med att han ska bo här nu. Han och katten har nosat på varandra.

Det här känns ändå bra.
 
Har lämnat hundarna hos mina föräldrar, för vi ska ha barn (förhoppningsvis denna veckan). Men så dåligt samvete, gammeltanten är väl lugnt, men min andra som är van att vara i skogen tre timmar fyra dagar i veckan, klubben två dagar i veckan och med träningsgänget.. Nu kommer de vara sällskapshundar tills vi kan ta tillbaka dem, och få göra i princip vad de vill ( mina föräldrar är underbara, och det är tur att båda hundarna är "lätta", men hunduppfostran eller ens vara konsekventa är de rätt kassa på). Tänker att båda hundarna kommer ha glömt allt när de kommer tillbaka....

Försöker tänka att bara vara tacksam att de får vara där...
 
Har lämnat hundarna hos mina föräldrar, för vi ska ha barn (förhoppningsvis denna veckan). Men så dåligt samvete, gammeltanten är väl lugnt, men min andra som är van att vara i skogen tre timmar fyra dagar i veckan, klubben två dagar i veckan och med träningsgänget.. Nu kommer de vara sällskapshundar tills vi kan ta tillbaka dem, och få göra i princip vad de vill ( mina föräldrar är underbara, och det är tur att båda hundarna är "lätta", men hunduppfostran eller ens vara konsekventa är de rätt kassa på). Tänker att båda hundarna kommer ha glömt allt när de kommer tillbaka....

Försöker tänka att bara vara tacksam att de får vara där...
De kommer inte glömma något, och inte heller ha problem med att det är olika regler.
Min hund är regelbundet hos mina föräldrar. Hon vet att hos mig får hon vara i soffan men inte hos dem. Och hos dem får hon slicka filmjölkstallrik på morgonen och inte hos mig. Och hon har uppfostrat mamma till att ge henne godis när hon snällt går förbi den lilla hunden som skäller i trädgården, eller andra hundmöten, något jag slutade med när hon blev vuxen.
 
Har lämnat hundarna hos mina föräldrar, för vi ska ha barn (förhoppningsvis denna veckan). Men så dåligt samvete, gammeltanten är väl lugnt, men min andra som är van att vara i skogen tre timmar fyra dagar i veckan, klubben två dagar i veckan och med träningsgänget.. Nu kommer de vara sällskapshundar tills vi kan ta tillbaka dem, och få göra i princip vad de vill ( mina föräldrar är underbara, och det är tur att båda hundarna är "lätta", men hunduppfostran eller ens vara konsekventa är de rätt kassa på). Tänker att båda hundarna kommer ha glömt allt när de kommer tillbaka....

Försöker tänka att bara vara tacksam att de får vara där...
De glömmer inte! De kanske kommer vara lite rastlösa och understimulerade när de kommer tillbaka, men inte värre än så. Ang regler så brukar i alla fall mina hundar snabbt lära sig att det är olika regler i olika hem. I vissa hem får man vara i alla möbler, i andra bara i hundbädd och i vissa hem bara i en specifik soffa eller liknande. Hos mig får man inte tigga, men det kan man göra med andra, man kan också bete sig som f*n vid hundmöten när man går med vissa personer, men uppföra sig exemplariskt med andra och det här med att komma på inkallning, inte en chans att någon annan än jag får dem att komma när jag ropar... :p Så försök slappna av, och hoppas allt går bra med barnet! Hundarna, de har det säkert fint :)
 
De kommer inte glömma något, och inte heller ha problem med att det är olika regler.
Min hund är regelbundet hos mina föräldrar. Hon vet att hos mig får hon vara i soffan men inte hos dem. Och hos dem får hon slicka filmjölkstallrik på morgonen och inte hos mig. Och hon har uppfostrat mamma till att ge henne godis när hon snällt går förbi den lilla hunden som skäller i trädgården, eller andra hundmöten, något jag slutade med när hon blev vuxen.

Samma här!
Min mor låter dem tigga mat, ger dem av mackan (därför de tigger) mm
Men de gör inte så hemma hos mig :)
 
Sitter och pular på att få till en bra hundgård. Den kommer inte bli särskilt stor och underlaget kommer vara gräs + en bit av ett trädäck.
Hundlucka in till hennes hall (uppvärmt) som hon ligger i redan nu om hundarna är hemma. Vågar inte ha dem ihop pga storleksskillnaden, kanske när de blir äldre och hon har mer hum om sin storlek.

Funderar på sätta upp tätt trästaket som går ut mot hagarna för att slippa att hon triggas och vill "staketvalla" och ha något luftigare på de andra sidorna.
Kommer ev. gräva ner nät för att förhindra att hon kan gräva sig ut. Skulle hon klättra sig ut trots allt så kan jag stänga av så att i värsta fall hamnar hon i en större fålla med elstaket som hon inte kan ta sig igenom.
Jag har så att hon kan få upptill 100kvm, men jag tror faktiskt inte hon fixar så stort utan hade nog snarare tänkt trädäck 10 kvm + 40 kvm gräsmatta.

Upphöjd liggplats behövs, jag har en liten biltemapool jag tänkte hon kan få ha. En grävhörna med sand kanske. Vad mer har man (berikning) för att de ska ha något att göra dem timmarna hon är själv?
 
De glömmer inte! De kanske kommer vara lite rastlösa och understimulerade när de kommer tillbaka, men inte värre än så. Ang regler så brukar i alla fall mina hundar snabbt lära sig att det är olika regler i olika hem. I vissa hem får man vara i alla möbler, i andra bara i hundbädd och i vissa hem bara i en specifik soffa eller liknande. Hos mig får man inte tigga, men det kan man göra med andra, man kan också bete sig som f*n vid hundmöten när man går med vissa personer, men uppföra sig exemplariskt med andra och det här med att komma på inkallning, inte en chans att någon annan än jag får dem att komma när jag ropar... :p Så försök slappna av, och hoppas allt går bra med barnet! Hundarna, de har det säkert fint :)
Men så fort du ropar igen så kommer dom? För det är också en grej, de kan ropa, och ropa, och ropa, och ropa och då kommer de ju såklart inte för då vet de att inget händer och att de itne behöver komma. Tanten har ju fått rätt mycket sämre inkallning överlag efter att ha varit där mer frekvent än unghunden...
Men som sagt, tacksam att de kan ha dem, får försöka släppa lite...
 
Lycka är en sväng till fårhagen, både för mig och bc killarna 🥰. Få se om vi åker ut en sväng imorgon också om syster vill ha hjälp.

Jag är så taggad på att jag och Tay ska på helg kurs om en månad, är lite rädd för att vi kommer vara ungefär sämst. Det känns som om man blivit lite ringrostig över vintern 😅..


Tay

20230207_162102(0).jpg
 
Jag tror det går framåt med kissen och Tilda. Vid vissa tillfällen åtminstone 😂 Tilda skäller och viftar på svansen, Skrållan fräser och springer och gömmer sig. Men Skrållan kommer tillbaka fram efter varierad tid, och nu på kvällen har faktiskt Tilda fått syn på henne nån gång utan att skälla, plus att hon springer inte till gallret så fort Skrållan jamar. Skrållan fräser ju dock i förebyggande syfte (såklart) och då skäller Tilda gärna 🙄 vi har gjort som så att Tilda har fått vara hos min mamma några timmar varje dag, så jag kan ägna lite tid åt katten så hon faktiskt vågar fram när jag är hemma själv, tänker att ju mer trygg hon blir med mig desto lättare blir det med Tilda.
Hon har ju bara bott här i 3 dagar, så jag tycker nog det går helt okej ändå. Om bara Tilda kunde låta bli att skälla vore det ju lättare😂
 
Tandborstning - funkar de där gummitutorna man sätter på fingret eller är det bättre med en riktig hundtandborste? Och har man tandkräm om man kör gummituta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp