Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tandborstning - funkar de där gummitutorna man sätter på fingret eller är det bättre med en riktig hundtandborste? Och har man tandkräm om man kör gummituta?
Ja dom funkar men tandborste är bäst.
Tandkräm är att föredra inte minst för smaken så det blir trevligare för hunden.
Eltandborste fungerar jättebra om du lägger lite tid på att lära in den (en del kan tycka eltandborste är lite läskig).
 
Blev en sväng till fårhagen idag igen med Tay och Spock, perfekt när man är lite deppig. Tay lever också upp och humöret är på topp när han fått jobba lite, tänk att man märker så otroligt stor skillnad på honom.
Spock fick fösa i lina, det känns som om vi ligger lite efter, han är 11 månader snart och har knappt gjort nåt. Samtidigt är det svårt den här årstiden då underlaget ställer till det.
Jag ser fram emot våren då vi förhoppningsvis kan börja träna ordentligt 💖.

Tay idag
20230208_155028.jpg
 
E74EA560-9EDD-4C0D-A34F-FD8699FAA672.jpeg


Vi har VAB hemma och då har vi övat på att ligga och vila även utan avspärrning när barnen leker.
Tog några gånger minst sagt innan hon fann sig till ro 🤯

Drar man för avdelaren (kompostgaller 😁) i hallen ligger hon konstigt nog och vilar hela tiden inomhus även om barnen springer runt 🙄
 
Lät damerna springa i rastgård igår för första gången sen de krockade ute. Filmade också och noterade i filmen att Lily rör sig annorlunda mot hur hon gjort innan. Förhoppningsvis berodde det bara på att marken var väldigt hård. Ebrah rörde sig inte på samma sätt utan mer som vanligt, men så halkade Ebrah också vilket inte Lily gjorde... Har känt igenom Lily ordentligt igen, märker inte av någon svullnad, inget konstigt alls, ingen ömhet när jag trycker/böjer... Men om hon rör sig konstigt nästa gång, när jag släpper på bättre underlag, då borde jag kanske ta henne till veterinär igen ändå. Uppfödaren är såklart väldigt orolig, men så sitter hon också i annat land utan möjlighet att se Lily på samma sätt som jag gör.
 
Jag och Louie var på ett jaktlydnadspass igår, och han var så duktig!
Vi har inte gått mycket på linje alls, trots att han rent åldersmässigt borde ha gjort det mycket mer. 1 timme fotgående lös vid sidan med dummies och bollar som flög överallt, tighta vändningar, skick utmed linjen och tjoande och tjimmande.
Vi var tolv ekipage, så det blev en bra linje! Svårt att få till i vår vanliga träning.
Han lämnade sin position ett fåtal gånger, annars var han tight vid sidan, lugn och cool hela tiden och skötte sig prima 🫶

Har bokat in många träningstillfällen under våren och hoppas att vi ska komma ut på ökl-starter framåt sommaren. Nu får våren och värmen gärna komma, så vi hinner träna lite vatten :laugh:

99D79B2A-F031-41FC-B410-68B5859809B8.jpeg
 
Jag och Louie var på ett jaktlydnadspass igår, och han var så duktig!
Vi har inte gått mycket på linje alls, trots att han rent åldersmässigt borde ha gjort det mycket mer. 1 timme fotgående lös vid sidan med dummies och bollar som flög överallt, tighta vändningar, skick utmed linjen och tjoande och tjimmande.
Vi var tolv ekipage, så det blev en bra linje! Svårt att få till i vår vanliga träning.
Han lämnade sin position ett fåtal gånger, annars var han tight vid sidan, lugn och cool hela tiden och skötte sig prima 🫶

Har bokat in många träningstillfällen under våren och hoppas att vi ska komma ut på ökl-starter framåt sommaren. Nu får våren och värmen gärna komma, så vi hinner träna lite vatten :laugh:

Visa bifogad fil 112348

Det låter så häftigt tycker jag! Och han är så fin 😍
 
Det är roligt att ha hund igen. Är inte rädd vid varje promenad längre att bli omkulldragen om jag möter ngn granne med hund. Det händer visserligen sällan här, men en tant längre bort i byn har gått förbi med sin stora jämthane ett par gånger senaste veckorna, trots att hon vet att det bodde en aggressiv hund här, hon går stappligt och vår väg är det skridskoföre på. Hade INTE uppskattat att möta dom på detta underlag med Pajaz. Dessutom finns det bättre utbud på promenadvägar i hennes byände :D

Jag kan slappna av på ett helt annat sätt nu. Jag vet att jag orkar hålla Lakrits och stå på benen även vid utfall, och även utan halti. Men pga tidigare nämnda skidskoföre så har vi hittills hållit oss på vår äng och korta sträckor på vår grusväg. Men inatt kom det lite snö ovanpå isgatan vilket gav mycket bättre fäste så idag gick vi hela vår grusväg i solskenet. Och det var så förbaskat skönt att bara kunna promenera.
 

Bifogade filer

  • B3F69D6C-0C53-45BA-99B1-C89CF14D2B50.jpeg
    B3F69D6C-0C53-45BA-99B1-C89CF14D2B50.jpeg
    135,1 KB · Visningar: 88
Yes!! Äntligen säger Gry ifrån till Knut!
4 månader senare. Hon är inte så självsäker och har hela tiden gett efter för honom. Han är inte överjobbig utan tar nej från alla hundar men Gry har bara gett upp leksaken,tugget whatever. Men ikväll! Sa hon ifrån på skarpen 😍💪🏼
En del hundar har svårt att säga till valpar, men så fort dem börjar bli mer unghundar så tar dem igen det. :p
 
En del hundar har svårt att säga till valpar, men så fort dem börjar bli mer unghundar så tar dem igen det. :p
Jasså? De har jag aldrig tänkt på men i detta fall låter de sant 🙂
Trodde de var för han ganska snabbt blev fysisk större än henne men hoppas detta håller i sig nu
 
Jasså? De har jag aldrig tänkt på men i detta fall låter de sant 🙂
Trodde de var för han ganska snabbt blev fysisk större än henne men hoppas detta håller i sig nu
Vår sheltie var sådan, han tog alldeles för mycket av snoriga valpar, men var bra på att sätta gränser mot unghundar. Hoppas det blir likadant för Gry. :)
 
Jag trodde aldrig det skulle gå så här fort,men så skönt det är. Tror Tilda och Skrållan kommer bli fina vänner ❤️ det är såklart inte särskilt stabilt det här lugna, men mer lugnt än skäll och fräs, och båda verkar vilja vara nära varandra. Visa bifogad fil 112375
Mina fick syn på katt ute idag, innan jag fick syn på den. Herregud vilket kaos. "TJOHOO, LEKA!" sa de båda samtidigt, och triggade igång varandra så att det blev riktigt hetsigt de få meter som de hann ta sig innan kopplen tog stopp och jag började bromsa. Mest glad att katten inte attackerade, och att mina faktiskt mest vill leka med katt och inte döda. Samtidigt kändes det lite bra att det hände där och då, för katten var på väg till fågelbordet som satts upp. Känns lite dumt att först mata fåglar på ett ställe och sedan låta en katt gå lös precis runt där :cautious: Kanske katten tycker det är lite läskigare att smyga på fåglarna där framöver (fast mest troligt fortsätter den väl som vanligt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp