Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittills har jag inte kopplat honom. Vi går ut tillsammans. Han reagerar inte speciellt är man tar i huvudet. Det är kroppen som triggar. Dvs om jag försöker fösa eller lyfta ut honom.

Jag ser inte när han gör inne. Det sker på natten när jag sover, i rummet intill. Sover gör han nedanför min säng. Jag hittar en hög på golvet. Mao finns det ingen möjlighet att banna honom. Han har alltid skvättskydd när jag inte är hemma och när han är inomhus på något annat ställe.

Igår fick han inte mat sent och hade gjort ifrån sig sent på eftermiddagen. Han kissade ordentligt när vi skulle gå och lägga oss och blöjan ar torr. Men högen hade han lagt inatt.

Sker inte varje natt men nån gång per vecka. .

Nu har jag för mig att han inte tål vilken mat som helst? Du har säkert redan tänkt på det här men olika mat ger väldigt olika mycket bajs. Jag har ett högenergifoder till min hund ibland, det blir väldigt lite bajs av det. Även färskfodret ger väldigt lite bajs. De gånger vi har fått köpa nödmat på Ica blir det Doggy och enorma mängder bajs. Både fler tillfällen och större mängd varje tillfälle.
 
Hittills har jag inte kopplat honom. Vi går ut tillsammans. Han reagerar inte speciellt är man tar i huvudet. Det är kroppen som triggar. Dvs om jag försöker fösa eller lyfta ut honom.

Jag ser inte när han gör inne. Det sker på natten när jag sover, i rummet intill. Sover gör han nedanför min säng. Jag hittar en hög på golvet. Mao finns det ingen möjlighet att banna honom. Han har alltid skvättskydd när jag inte är hemma och när han är inomhus på något annat ställe.

Igår fick han inte mat sent och hade gjort ifrån sig sent på eftermiddagen. Han kissade ordentligt när vi skulle gå och lägga oss och blöjan ar torr. Men högen hade han lagt inatt.

Sker inte varje natt men nån gång per vecka. .

Jag hade begränsat honom inne med kompostgaller. Runt hans bädd så han ligger där och sover och inte vandrar runt.
Innan ni ska sova gå en sväng vare sig han vill eller inte.
Gå 10min iaf så han hinner bajsa/kissa. Inte bara släppa ut eller stå o titta på han utan GÅ med honom utanför tomten.

Sen känner jag mig tveksam till hur han mår.. låter som han har ont i magen ändå? Eller hur han mår psykiskt... Och inget av detta är såklart ditt fel :heart
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.
Markera tillbaka bör man göra, men också fullfölja det man påbörjat. Dvs lyfta upp och gå ut i det här fallet och för enkelhetens skull ta på koppel hädanefter.
Går ju att koppla lös när ni kommit ut.
 
Lite positivt mitt i det trista.

Han gick prydligt fot idag. Normalt har han inte riktigt haft tid och mest skuttat runt efter nån meter. Det har gjort att jag lagt mer det.

Nu gick han lugnt bredvid och tog kontakt. Testade bara några korta sträckor men nu var han klockren
Glad!
 
@tanten, han gör avståndsökande signaler som att morra och nafsa ifrån och blir bemött med korrigering vilket spär på hans känsla av otrygghet och obehag. Har du testat att istället prata lungt och bekräfta honom? När han morrar så säg lungt typ ja jag ser och hör att du inte känner dig bekväm men vi måste fortfarande gå ut och kissa.

Jag hade en omplacering som morrade när han var trött, jag bråkade aldrig med honom om det utan bekräftade lungt alternativt ignorerade och gjorde det jag skulle utan bråk. Han slutade snabbt att morra och blev avslappnad istället.
 
@tanten, han gör avståndsökande signaler som att morra och nafsa ifrån och blir bemött med korrigering vilket spär på hans känsla av otrygghet och obehag. Har du testat att istället prata lungt och bekräfta honom? När han morrar så säg lungt typ ja jag ser och hör att du inte känner dig bekväm men vi måste fortfarande gå ut och kissa.

Jag hade en omplacering som morrade när han var trött, jag bråkade aldrig med honom om det utan bekräftade lungt alternativt ignorerade och gjorde det jag skulle utan bråk. Han slutade snabbt att morra och blev avslappnad istället.
Jag tror - som min instruktör och som de bedömde på BPH att han är trygg och lugn.

Däremot har han rätt starka åsikter. Alltid munkorg hos veterinären för han har en tendens att bita om han inte gillar behandlingen. Han är väldigt rädd om sin bakdel - även om det blivit bättre genom idogt pillande och smekande. Plus att han är reaktionssnabb.

Iom att han var så himla rädd för ALLT när han kom så har jag hanterat honom väldigt lugnt. Tror inte det är där knuten är. Har väl till viss del hanterat honom med silkesvantar, så troligen blir det bättre om jag inte backar när han inte vill.
 
Jag hade en omplacering som morrade när han var trött, jag bråkade aldrig med honom om det utan bekräftade lungt alternativt ignorerade och gjorde det jag skulle utan bråk. Han slutade snabbt att morra och blev avslappnad istället.
Jag har också haft hund som morrat vid kvällsrastning, och tänkt att det var tur att den hunden inte bodde hos någon som tänkte korrigera det eller så. Det var rejält morrande som lät jätteargt, helt enkelt för att hunden inte ville gå ut när det var skönt i sängen. Det var en hund som på alla sätt var väldigt "pratig" och kommunikativ.

Jag gjorde som dig, lite "Jaja, du morrar, men vi ska faktiskt ut ändå" och så var det inte speciellt mycket mer med det. Däremot var jag noga med att varna eventuella hundvakter för att det kunde ske och att det kanske var bäst då att låta bli att gå ut, just för att jag inte ville att det skulle råka bli bråk när jag inte var med.
 
Jag tror - som min instruktör och som de bedömde på BPH att han är trygg och lugn.

Däremot har han rätt starka åsikter. Alltid munkorg hos veterinären för han har en tendens att bita om han inte gillar behandlingen. Han är väldigt rädd om sin bakdel - även om det blivit bättre genom idogt pillande och smekande. Plus att han är reaktionssnabb.

Iom att han var så himla rädd för ALLT när han kom så har jag hanterat honom väldigt lugnt. Tror inte det är där knuten är. Har väl till viss del hanterat honom med silkesvantar, så troligen blir det bättre om jag inte backar när han inte vill.
Munkorg hos veterinären ser jag inte som nått konstigt alls. Har haft hundar som jag sett som en självklarhet att ha munkorg på hos veterinären utan att det varit några konstigheter, konflikter eller liknande i vardagen.

Han kan ju vara trygg i miljöer och liknande men ändå ha social osäkerhet mot människor. Jag har inte träffat Torsten utan utgår enbart från vad du skrivit på Buke.

Jag säger inte att du nödvändigtvis ska backa, jag föreslog en annan typ av kommunikation.
 
Jag tror - som min instruktör och som de bedömde på BPH att han är trygg och lugn.

Däremot har han rätt starka åsikter. Alltid munkorg hos veterinären för han har en tendens att bita om han inte gillar behandlingen. Han är väldigt rädd om sin bakdel - även om det blivit bättre genom idogt pillande och smekande. Plus att han är reaktionssnabb.

Iom att han var så himla rädd för ALLT när han kom så har jag hanterat honom väldigt lugnt. Tror inte det är där knuten är. Har väl till viss del hanterat honom med silkesvantar, så troligen blir det bättre om jag inte backar när han inte vill.

Det där tror jag inte alls på tyvärr.
Smärta och/eller osäkerhet.
En trygg/lugn/frisk hund kissar/skiter inte inne och hugger.
Ja eller så förstör du hans förtroende för dig om du "inte backar"
 
Äntligen en rejäl hundbur inköpt!
Begagnad men som ny. Fjäderdämpning på grindarna o de är även låsbara (vilket jag nog aldrig kommer använda när hundarna är i)
Mellanvägg o inget skrammel 🤩
A24AC2F8-C7F0-45F1-977E-D32A619A2E06.jpeg
 
Jag tror - som min instruktör och som de bedömde på BPH att han är trygg och lugn.

Däremot har han rätt starka åsikter. Alltid munkorg hos veterinären för han har en tendens att bita om han inte gillar behandlingen. Han är väldigt rädd om sin bakdel - även om det blivit bättre genom idogt pillande och smekande. Plus att han är reaktionssnabb.

Iom att han var så himla rädd för ALLT när han kom så har jag hanterat honom väldigt lugnt. Tror inte det är där knuten är. Har väl till viss del hanterat honom med silkesvantar, så troligen blir det bättre om jag inte backar när han inte vill.

För mig är det stor skillnad på att markera mot hunden och att inte backa!
 
Igår när jag var ute med Hexa och Trolla så hör jag någon skrika upprepande gånger efter något. Kollar lite runt omkring men kan inte se något men personen fortsätter argt att skrika någons namn. Skriken kommer närmare och vänder mig då om, ser då en stor bullshit hund komma springande mot oss tre med full ragg och ägaren står typ 50 meter bort och skriker på hunden.
Har som tur är Hexa lös och vet hon kan springa ifrån hunden ifall hon vill men lyfter upp valpen i famnen. Hunden rusar mot oss och Hexa ställer sig vid mig, Jag springer fram och skriker arg "nej" mot den och sparkar mot den. Den tvekar och jag sparkar då fullt med stenar på den som gör att den tar ett steg bakåt. Fortsätter att sparka stenar medans ägaren fortsätter att stå och skrika på hunden 50 meter bort. Han gör inte en enda antydan till att försöka komma och hämta sin jäkla hund..

Hunden vänder sedan och går sakta mot ägaren.

Jäkla människor det finns!!
 
För mig är det stor skillnad på att markera mot hunden och att inte backa!
Kanske en definitionsfråga.

När jag säger markera menar jag att jag säger nej och tyst när han morrar.

Inte backa innebär att jag fullföljer det jag tänkt utan att bry mig om att han inte vill -i detta fall att gå ut.

Hur definierar du?
 
Kanske en definitionsfråga.

När jag säger markera menar jag att jag säger nej och tyst när han morrar.

Inte backa innebär att jag fullföljer det jag tänkt utan att bry mig om att han inte vill -i detta fall att gå ut.

Hur definierar du?

Ja men precis så tänker jag med. Ibland verkar det som att folk tänker att om man inte markerar låter man hunden få som den vill.

Ibland ser man folk markera mot hunden men sen låta den få som den vill ändå och ibland ser man folk som fullföljer det de tänkt utan en min utan att varesig markera eller backa för hundens tjafs.

Menar inte att du gett uttryck för nått feltänk eller så utan funderar bara vidare på att markera mot hundar som markerar mot människor.
 
Igår när jag var ute med Hexa och Trolla så hör jag någon skrika upprepande gånger efter något. Kollar lite runt omkring men kan inte se något men personen fortsätter argt att skrika någons namn. Skriken kommer närmare och vänder mig då om, ser då en stor bullshit hund komma springande mot oss tre med full ragg och ägaren står typ 50 meter bort och skriker på hunden.
Har som tur är Hexa lös och vet hon kan springa ifrån hunden ifall hon vill men lyfter upp valpen i famnen. Hunden rusar mot oss och Hexa ställer sig vid mig, Jag springer fram och skriker arg "nej" mot den och sparkar mot den. Den tvekar och jag sparkar då fullt med stenar på den som gör att den tar ett steg bakåt. Fortsätter att sparka stenar medans ägaren fortsätter att stå och skrika på hunden 50 meter bort. Han gör inte en enda antydan till att försöka komma och hämta sin jäkla hund..

Hunden vänder sedan och går sakta mot ägaren.

Jäkla människor det finns!!
Fy fan! Min mardröm. Jävla tur att den backade. Hoppas du slipper se den hundägaren med hund något mer
 
Igår när jag var ute med Hexa och Trolla så hör jag någon skrika upprepande gånger efter något. Kollar lite runt omkring men kan inte se något men personen fortsätter argt att skrika någons namn. Skriken kommer närmare och vänder mig då om, ser då en stor bullshit hund komma springande mot oss tre med full ragg och ägaren står typ 50 meter bort och skriker på hunden.
Har som tur är Hexa lös och vet hon kan springa ifrån hunden ifall hon vill men lyfter upp valpen i famnen. Hunden rusar mot oss och Hexa ställer sig vid mig, Jag springer fram och skriker arg "nej" mot den och sparkar mot den. Den tvekar och jag sparkar då fullt med stenar på den som gör att den tar ett steg bakåt. Fortsätter att sparka stenar medans ägaren fortsätter att stå och skrika på hunden 50 meter bort. Han gör inte en enda antydan till att försöka komma och hämta sin jäkla hund..

Hunden vänder sedan och går sakta mot ägaren.

Jäkla människor det finns!!

Jag hade liknande situationer där jag bodde innan. Började promenera med ridspö/vandringsstav som jag kunde skrämma bort hundar med. Det är så jävla vidrigt när det händer. Och så undrar folk varför man inte tycker om shitbulls. :banghead:
 
Igår när jag var ute med Hexa och Trolla så hör jag någon skrika upprepande gånger efter något. Kollar lite runt omkring men kan inte se något men personen fortsätter argt att skrika någons namn. Skriken kommer närmare och vänder mig då om, ser då en stor bullshit hund komma springande mot oss tre med full ragg och ägaren står typ 50 meter bort och skriker på hunden.
Har som tur är Hexa lös och vet hon kan springa ifrån hunden ifall hon vill men lyfter upp valpen i famnen. Hunden rusar mot oss och Hexa ställer sig vid mig, Jag springer fram och skriker arg "nej" mot den och sparkar mot den. Den tvekar och jag sparkar då fullt med stenar på den som gör att den tar ett steg bakåt. Fortsätter att sparka stenar medans ägaren fortsätter att stå och skrika på hunden 50 meter bort. Han gör inte en enda antydan till att försöka komma och hämta sin jäkla hund..

Hunden vänder sedan och går sakta mot ägaren.

Jäkla människor det finns!!
Jag hade dött 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp