Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma från veterinären. Vi kunde bara ta blodprov idag. Alla lymfor är förstorade men hon skrek bara av att veterinären skulle palpera så det går inte att ta prover på lymforna utan lugnande, så nu har vi bokat tid på fredag för det. Så jävla surt, jag funderade på om vi skulle skippa frukosten men tänkte att det nog var onödigt. Hade jag skippat den så hade vi kunnat ta prov redan idag...

Ebrah är iaf fortsatt ok. Hon försökte precis busa med Lily och tyckte att det var onödigt att gå hem, hon vill gå långpromenad istället. Men ja, jag är så jävla rädd att hon också ska ha fått lymfom...
Åh vad jobbigt ❤️

Hade veterinären någon idé om vad orsaken är till att de är förstorade?
 
Jag vet att när de väl blir sjuka så är det ofta någon typ av cancer de får, och det är (vad jag vet) cancer som är den vanligaste dödsorsaken hos hundarna från Ebrahs uppfödare. Däremot är det inget jätteproblem i rasen och det är vanligt att salukis blir åtminstone 11-12 år. Ebrah är bara 7 1/2år, så jag tycker att hon ska ha åtminstone några år kvar :(
Usch, känns som sån himla otur om nu Ebrah får samma som Aysu 😢 hoppas det inte är så illa! ❤️
 
Åh vad jobbigt ❤️

Hade veterinären någon idé om vad orsaken är till att de är förstorade?
Nä. Alltså. Den veterinären vi träffade nu har jag inte träffat tidigare, och jag tänker se till att vi inte träffar samma igen :cautious:

Veterinären höll helt på att glömma att alls lyssna på hjärta och lungor, det gjordes precis när vi skulle gå hem... Då kunde hon konstatera att allt lät utmärkt. Innan det hade hon stått och pratat om att eftersom Ebrah har svullna lymfor borde man röntga hela bröstkorgen och ultraljuda alla organ för att se om något spridit sig och om det alls är någon idé att behandla öht.

När jag då frågade om hon kunde se några tecken på att Ebrah alls har någon typ av cancer eller annat som motiverade röntgen + ultraljud så fick jag inget klart svar. Det var mer "Vi kan göra det" utan motivering. Jag frågade varför vi inte istället börjar med blodprov och att ta prover från lymforna, och den frågan resulterade att vi stod i säkert en halvtimme(!) och bara käbblade om vad som alls skulle göras...

Jag försökte hela tiden vara tydlig med att jag såklart(!) vill att Ebrah ska undersökas så som behövs för att ta reda på vad som är fel, men att jag inte tänker låta henne genomgå undersökningar om inte ens veterinären kan ge ett svar på varför. Jag är inte helt okunnig när det gäller djurvård och med de andra veterinärerna på samma klinik så har vi alltid givande, tydliga diskussioner om läget och vad som bör göras. Nu kändes det mer som att hon ville döma ut Ebrah på en gång och samtidigt passa på att mjölka mig på pengar...

Det är möjligt att allt det berodde på någon brist i kommunikationen, men även om det är så, så behöver jag i så fall framöver komma till veterinärer som jag kan kommunicera med. På fredag när vi ska in igen så är det som tur är en av våra vanliga veterinärer som blir aktuell.

Och justja. Ett tag efter att jag kommit hem så ringde veterinären igen. Hon hade visst glömt att fråga om vi skulle kolla någon extra grej på blodprovet som kunde säga om det handlar om lymfom eller inte. Hon behövde ringa och kolla det för det skulle kosta extra. Men ja. Det kändes som att lite allt möjligt blev bortglömt. Kan tilläggas att hon aldrig kollade tempen på Ebrah heller, trots att hon tyckte att Ebrah verkade trött.
 
Nä. Alltså. Den veterinären vi träffade nu har jag inte träffat tidigare, och jag tänker se till att vi inte träffar samma igen :cautious:

Veterinären höll helt på att glömma att alls lyssna på hjärta och lungor, det gjordes precis när vi skulle gå hem... Då kunde hon konstatera att allt lät utmärkt. Innan det hade hon stått och pratat om att eftersom Ebrah har svullna lymfor borde man röntga hela bröstkorgen och ultraljuda alla organ för att se om något spridit sig och om det alls är någon idé att behandla öht.

När jag då frågade om hon kunde se några tecken på att Ebrah alls har någon typ av cancer eller annat som motiverade röntgen + ultraljud så fick jag inget klart svar. Det var mer "Vi kan göra det" utan motivering. Jag frågade varför vi inte istället börjar med blodprov och att ta prover från lymforna, och den frågan resulterade att vi stod i säkert en halvtimme(!) och bara käbblade om vad som alls skulle göras...

Jag försökte hela tiden vara tydlig med att jag såklart(!) vill att Ebrah ska undersökas så som behövs för att ta reda på vad som är fel, men att jag inte tänker låta henne genomgå undersökningar om inte ens veterinären kan ge ett svar på varför. Jag är inte helt okunnig när det gäller djurvård och med de andra veterinärerna på samma klinik så har vi alltid givande, tydliga diskussioner om läget och vad som bör göras. Nu kändes det mer som att hon ville döma ut Ebrah på en gång och samtidigt passa på att mjölka mig på pengar...

Det är möjligt att allt det berodde på någon brist i kommunikationen, men även om det är så, så behöver jag i så fall framöver komma till veterinärer som jag kan kommunicera med. På fredag när vi ska in igen så är det som tur är en av våra vanliga veterinärer som blir aktuell.

Och justja. Ett tag efter att jag kommit hem så ringde veterinären igen. Hon hade visst glömt att fråga om vi skulle kolla någon extra grej på blodprovet som kunde säga om det handlar om lymfom eller inte. Hon behövde ringa och kolla det för det skulle kosta extra. Men ja. Det kändes som att lite allt möjligt blev bortglömt. Kan tilläggas att hon aldrig kollade tempen på Ebrah heller, trots att hon tyckte att Ebrah verkade trött.
Gud så frustrerande!

Kanske lika bra att ni måste tillbaka på fredag så att du får prata med en veterinär som känns vettigare?

(Alltså inte något hat på veterinärer men just den här personen verkar ju inte riktigt ha haft koll)
 
Gud så frustrerande!

Kanske lika bra att ni måste tillbaka på fredag så att du får prata med en veterinär som känns vettigare?

(Alltså inte något hat på veterinärer men just den här personen verkar ju inte riktigt ha haft koll)
Ja, jag tänker det med. Nu kommer det förvisso bli att jag lämnar in Ebrah på morgonen och hämtar henne på eftermiddagen, men det lär ju ändå bli henne jag pratar med om hur det gått och om provsvar osv. Skulle det bli att den första veterinären ringer så tänker jag faktiskt be om att någon annan tar över. Jag har gått till samma ställe nu i flera år, just för att jag alltid fått utmärkt bemötande och känt mig helt trygg där, alltid rekommenderat dem till andra osv. Men ja, inte ens den kliniken kan väl lyckas ha 100% personal som jag trivs utmärkt med.

Ser iaf fram emot att kunna ta en lååång skogspromenad med Lily på fredag, med massor av inkallningsträning och verkligen trötta ut henne ordentligt. Tänker att jag tar och åker iväg till en jättefin skog dit jag ofta åkte med Aysu förut när jag hade bil. Nu är det såpass långt bort att det känns lite bökigt och därför inte blir av mer än någon enstaka gång per år.
 
Min dotter har nu försökt med hundsport med vår dvärgschnauzer i fyra månader. Startat i rallylydnad och freestyle och blivit diskad alla gånger. Omogen och omotiverad att träna. Jag har dragit ett stooooorrt motivationslass och nu vill hon inte längre och jag förstår det.

Hon går tillbaka till sin konståkning en gång i veckan.

Det positiva i kråksången är att jag hittat något som passar mig och hunden så nu huka er så börjar vi slipa på finesserna i ett freestyle program. Så kul
 
Började morgonen med att ringa till kliniken, bad att få prata med ägaren och frågade då om det fanns möjlighet att någon annan veterinär ringde tillbaka för att prata om provsvaren. Han frågade noga om hur jag upplevt allt och vad som hänt, tog det hela på mycket stort allvar och föreslog snabbt att en annan veterinär (som råkar vara min favorit där) ska ringa till mig och så pratar vi igenom allt kring Ebrah.

Det var öht precis det bemötande jag hoppats på, även om jag avskyr att vara potentiellt "bråkig, jobbig kund som klagar på personalen". Försöker såklart mitt bästa att vara vänlig, inte dumförklara någon eller så utan ge så lugn och saklig info som möjligt. Men ja, jag sitter och är helt skakis nu pga det, trots att det rakt igenom var ett bra samtal.
 
Idag är det sex år sedan jag hämtade hem Floyd 🧡 det bästa impulsköpet i mitt liv! Så mycket roliga grejer vi gjort, och människor vi lärt känna på den här resan.

11A48543-E5D3-4C87-BF08-62687D64A153.jpeg
 
Nu ligger vi på golvet på djurkliniken och väntar. Veterinären börjar jobba kl 9, men vi har redan tagit några röntgenbilder på Ebrah eftersom förra veterinären tyckte det. Jag hade hellre sett att pålitlig veterinär undersökte innan röntgen, men ja... Det fick bli såhär nu. Jag är bitter, trött, hungrig och har konstant skällande hundar i rummet bredvid. Ebrah kunde iaf vara vaken under röntgen, trots bilder både från sida och när hon låg på rygg. Det enda jag hoppas på nu är att vi hittar något (lättåtgärdat) fel...
 
Nu ligger vi på golvet på djurkliniken och väntar. Veterinären börjar jobba kl 9, men vi har redan tagit några röntgenbilder på Ebrah eftersom förra veterinären tyckte det. Jag hade hellre sett att pålitlig veterinär undersökte innan röntgen, men ja... Det fick bli såhär nu. Jag är bitter, trött, hungrig och har konstant skällande hundar i rummet bredvid. Ebrah kunde iaf vara vaken under röntgen, trots bilder både från sida och när hon låg på rygg. Det enda jag hoppas på nu är att vi hittar något (lättåtgärdat) fel...
Håller alla tummarna för er ❤️
 
Hade lyxig träning med Sparven i onsdags. Vi hyr ridhus för agilityträning varje vecka hela vintern, och är 8 personer. Jag försöker passa på när vi är lite färre på plats, så vi kan köra en hund i taget, och i onsdags var vi bara två på plats 😃

Gruppen före hade lämnat en klass1-bana framme, men skulle säga att den var mer blåbärsnivå. Kunde ta oss igenom den del för del och avslutade med att köra hela banan (utom slalomet). 16 hinder i rad 🤩 Så roligt!
 
På väg hem igen. Dagens veterinär var som jag önskat. Trevlig, tydlig och proffsig. Också intressant att Ebrah skrek även vid palpation av förra veterinären, och nu inte sa ett pip med den lugna. Hon stod tyst och snällt och med lite lokalbedövning kunde vi lätt ta fler prover. Under tiden låg Lily och vilade på en filt.

Blodproven sen tidigare visar på någon typ av infektion, men annars ser allt bra ut.
 
Valpen har rullat sig en död mask eller nått o han skulle bada idag. Då toppar Gry med att rulla sig i nått klet (vill ej veta) så båda fick bada.
Valpen verkar fälla i små tjok?
Endel luddig underpäls…
 

Bifogade filer

  • FF778791-01C5-4BB3-A4CD-9331F7885319.jpeg
    FF778791-01C5-4BB3-A4CD-9331F7885319.jpeg
    696,4 KB · Visningar: 80
Helt slut, igår sov jag 2 + 2 timmar efter att ha varit vaken ett dygn, idag är det 3,5 timme på sömnkontot. Skickat iväg maken att träna hundar, eller iallafall Spock och Tay, medans jag passat på att duscha, lyxa till det med ansiktsmask och ligger nu under värmefilt i soffan med lilla Nike. Två nätter kvar att jobba..
Har anmält mig och Spock på en kortkurs i följsamhet, tänker att jag ska få en spark i baken och komma igång med lite mer lydnads träning.
Igår var vi ute på över en timmas promenad i mörkret och tränade en liten stund på agilityplan innan jag skulle till jobbet. Spock höll ett himla liv när de andra hundarna tränade så testade att lägga honom lös med platskommando istället för att ha honom fast och då var han tyst. Han är så himla exalterad när vi kommer till klubben för han vet att det vankas träning så jag ska nog försöka åka dit och bara ta promenader ibland för att dämpa förväntan lite.

Spock
20221031_113257.jpg
 
Torsten har börjat ljuda för allt och inget. Väldigt irriterande.

Vissa gånger är det ok. Som när jag fråga om han behöver kissa och han skäller gällt. då vet jag att han vill gå ut. Vill han inte gå ut svarar han inte på frågan.

Med detta ständiga skällande när han TROR att nån går förbi utanför. Eller han hör rådjur eller grävlingen ute i trädgården och bara måste stå och gallskrika inomhus.

Testat några olika förhållningssätt men har inte fått speciellt mycket resultat. Vill inte att de ska bli så att vi står och skäller på varann - det är föga konstruktivt.
 
Tränade rallylydnad i vardagsrummet led Lily nu ikväll. Snacka om att det går framåt nu! Hon är otroligt glad och pepp, och bara jag tänker igenom belöningsplaceringarna känns det som att hon kan lära sig precis allt.

Hon börjar bli duktig på utgångsposition och fotgående, kan sitt, ligg och stå och några enkla växlingar mellan dem. Hon börjar bli duktig på att stanna och stå kvar även när jag fortsätter gå. Hon kan snurra, gå runt mig och tricket "vacker tass".

Nu ska vi bara få till något av det i mer spännande miljö än i vardagsrummet också 😁 Ska börja försöka lägga in lite av träningen under våra promenader till en början.
 
Här åkte vi 100 mil tur/retur förra veckan för att hämta hem vår nya familjemedlem Trolla :D. Haft ögonen på hennes mamma ett tag och såg för ett tag sedan hon skulle ha en kull. Mamman är en jättetrevlig träning/tävlingshund som jag verkligen gillar. Pappan är en väldigt trevlig individ men har tyvärr inte tävlat något men har en fin mentalitet.

Hexa var lite fundersam och skeptisk den första dagen men sen insåg hon att Trolla nog skulle stanna och att man kan leka med varandra. Dem hittar varandra mer och mer för var dag.
Dem är helt olika och det tycker jag ska bli riktigt spännande :).

Nu har Trolla bott hos oss i 1 vecka och känns som hon alltid varit här. Vi har mest tagit det lugnt och försökt lära känna varandra.
 

Bifogade filer

  • 314417476_417069120629744_3336182241971954757_n.jpg
    314417476_417069120629744_3336182241971954757_n.jpg
    7,5 KB · Visningar: 118
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp