Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Doris var idag på återbesök hos veterinären efter att stygnen hade lossnat förra onsdagen. Veterinären var överraskad över hur fint det såg ut med tanke på hur det såg ut förra veckan och tyckte att jag skulle vara jättenöjd och gå hem och njuta av helgen. Inga nya stygn, fler återbesök eller mer mediciner utan hon är helt enkelt färdigbehandlad. Bra början på helgen 🙂.
 
Jag förstår mig inte på min hund

Försökte få ut honom en sväng. Han ville inte alls. Försökte lyfta och putta men då blev han förbannad och morrade.
Så jag gick upp för att lägga mig. Han följde efter och sätter sig och skiter mitt på golvet.

Då tar jag ner honom till nedervåningen och tar ut honom. Då kissar han, rejält.
Tänk om man kunde prata med honom!!!

Otroligt trött på att ha en icke rumsren hund.
 
@tanten fast att hunden inte VILL gå ut betyder ju inte att den inte behöver gå ut. Nike tycker aldrig att hon vill ut sista rundan (eller när det regnar) men det betyder ju inte att hon inte behöver tas ut, hon får ju gott följa med ändå.
Jag kan inte riktigt förstå att du har en icke rumsren hund som du inte släpar ut oavsett vad han vill innan läggdags, det känns ju som upplagt för att misslyckas?
 
Jag förstår mig inte på min hund

Försökte få ut honom en sväng. Han ville inte alls. Försökte lyfta och putta men då blev han förbannad och morrade.
Så jag gick upp för att lägga mig. Han följde efter och sätter sig och skiter mitt på golvet.

Då tar jag ner honom till nedervåningen och tar ut honom. Då kissar han, rejält.
Tänk om man kunde prata med honom!!!

Otroligt trött på att ha en icke rumsren hund.
Men varför låter du honom bestämma om ni ska ut eller inte?
Nu bangar Ammo aldrig att gå ut - men hade han inte velat hade jag släpat ut honom ändå, för jag vill oavsett inte bli väckt på natten av en nödig hund.
 
Jag förstår mig inte på min hund

Försökte få ut honom en sväng. Han ville inte alls. Försökte lyfta och putta men då blev han förbannad och morrade.
Så jag gick upp för att lägga mig. Han följde efter och sätter sig och skiter mitt på golvet.

Då tar jag ner honom till nedervåningen och tar ut honom. Då kissar han, rejält.
Tänk om man kunde prata med honom!!!

Otroligt trött på att ha en icke rumsren hund.
Så gör min hund när hon inte mår bra. Hon håller sig och vill bara gå ut absolut minimum.
Har ni gjort återbesök för att se så allt har gått som det ska?

Sen hade jag ställt klockan på 5 tider utspritt under dagen där jag hade gått ut med honom vare sig han vill eller inte för att få bukt på det.
 
Jag förstår mig inte på min hund

Försökte få ut honom en sväng. Han ville inte alls. Försökte lyfta och putta men då blev han förbannad och morrade.
Så jag gick upp för att lägga mig. Han följde efter och sätter sig och skiter mitt på golvet.

Då tar jag ner honom till nedervåningen och tar ut honom. Då kissar han, rejält.
Tänk om man kunde prata med honom!!!

Otroligt trött på att ha en icke rumsren hund.
Instämmer i att ha en hund som inte vill gå ut på lvällskissning. Det händer att jag får sätta på honom halsband och koppel för att han ska resa på sig när han tycker att han har gått och lagt sig för natten. Men han vet också att det inte är något som går att diskutera. Normalt är han alltid på att gå ut.
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.

Alltså, ta på hunden kopplet och gå ut. Det behöver varken vara hårt eller markeras. Uppenbarligen kan han ju inte göra valet själv så då får du göra det åt honom och inte strunta i att rasta för det.
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.
När jag ska få ut mina hundar på kvällsrastning så får jag allt som oftast lyfta huvudet på dem där de ligger och sover, dra på halsbandet och antingen dra upp dem eller locka med godis (jag lockar hellre med godis än sliter av dem huvudet). Framförallt Ebrah vill INTE ut när hon tycker att det är sovdags, men om hon inte går ut så behöver jag ta ut henne någon gång mellan kl 3 och kl 5 på morgonen, vilket för mig inte är ett alternativ.
Nu har jag haft salukis i ca 16 år och alla mina hundar har varit sådana som vägrar gå ut i regn, antingen vill skippa kvällsrastning eller morgonrastning... De får inte som de vill hela tiden. Det jag kan göra är att korta ner långpromenaderna under dagar med uselt väder, så länge de kommer ut och rastar sig, men att helt skippa att gå ut fungerar inte om man är en hund.

Det betyder inte att vi bråkar, att jag är "hård" eller elak eller så. Det betyder bara att jag är tydlig med vad vi ska göra. Följer man våra enkla regler hemma så får man massor av frihet, men man kan inte göra vad som helst hela tiden eller när som helst. Och som sagt var, jag mutar dem med godis för att få upp dem ur sängen om det verkligen behövs, men de kommer inte undan att gå ut. Inte en chans.
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.
Det handlar inte om att vara hård utan bestämd och ha lite ordning och reda med regler.

Sätt på koppel och gå ut bara istället för att bråka med honom.
 
Oki. Jag får bli hårdare helt enkelt. :(

Har inte haft - i övrigt normala och goa - hundar som protesterat så kraftigt när något går emot hans vilja. Alltså morrande och lufthugg. Som jag markerar mot men det hjälper inte mer än att han signalerar underkastelse. Men behåller sin åsikt.

Han mår bättre än på länge. Äter bra, busar och leker full av spring i benen ute i skogen.

Jag får helt enkelt gråa hår av detta. :cry:
Det har alltid varit roligt att ha hund. Med denna är det roligt, och stundtals bedrövligt.
Jag tänker att han morrar och markerar snarare handlar om osäkerhet än att han protesterar och det blir en ond cirkel när du markerar.
Jag ignorerar ofta även om jag fullföljer det jag har tänkt göra. Dvs jag gör ingen sak av att han låter, men sätter på honom halsband och koppel och tar med honom ut. Det gör att han så småningom förstår vad det är jag vill utan att vi behöver gå i konflikt om det.
 
Här åkte vi 100 mil tur/retur förra veckan för att hämta hem vår nya familjemedlem Trolla :D. Haft ögonen på hennes mamma ett tag och såg för ett tag sedan hon skulle ha en kull. Mamman är en jättetrevlig träning/tävlingshund som jag verkligen gillar. Pappan är en väldigt trevlig individ men har tyvärr inte tävlat något men har en fin mentalitet.

Hexa var lite fundersam och skeptisk den första dagen men sen insåg hon att Trolla nog skulle stanna och att man kan leka med varandra. Dem hittar varandra mer och mer för var dag.
Dem är helt olika och det tycker jag ska bli riktigt spännande :).

Nu har Trolla bott hos oss i 1 vecka och känns som hon alltid varit här. Vi har mest tagit det lugnt och försökt lära känna varandra.
Precis så känns det här hemma också❤️ Snart en vecka men känns som jämt.

Stella & Smilla 😍
1B4A6EF2-A808-4548-B336-B639601D9FDB.jpeg
 
Idag var det ännu lugnare med damerna på jobbet, nu låg Lily och vilade även några gånger när jag tittade in i lunchrummet. Tidigare har hon förvisso vilat, men jag har märkt hur hon hoppat upp så fort hon hört mig. Ebrah, hon verkade nyvaken när det var dags att gå hem :p
 
Fick precis veta att Lilys bror var på någon lure coursing-tävling idag, blev bäst i rasen och missade "best in field" med en ynka poäng :D Jag hoppas att Lily kan få lika fina placeringar när hon är gammal nog att tävla (tävlingarna, reglerna och åldersgränserna skiljer sig rejält mellan USA och Sverige, därav att brorsan kan tävla men Lily inte är gammal nog än).
 
@tanten jag tänker att om du inte redan har ett så kan det vara värt det att köpa ett retrieverkoppel (finns för under hundralappen) till kvällsrastningarna. Då kan du väldigt enkelt få på kopplet, utan att ta i hunden och/eller fippla runt huvudet vilket göra situationen mer spänd om han inte vill. Han har inte heller en chans att ta sig ur kopplet utan det är bara att följa med även om du måste släpa honom.

Hur reagerar han när du säger ifrån när han gör inne?
 
@tanten jag tänker att om du inte redan har ett så kan det vara värt det att köpa ett retrieverkoppel (finns för under hundralappen) till kvällsrastningarna. Då kan du väldigt enkelt få på kopplet, utan att ta i hunden och/eller fippla runt huvudet vilket göra situationen mer spänd om han inte vill. Han har inte heller en chans att ta sig ur kopplet utan det är bara att följa med även om du måste släpa honom.

Hur reagerar han när du säger ifrån när han gör inne?
Hittills har jag inte kopplat honom. Vi går ut tillsammans. Han reagerar inte speciellt är man tar i huvudet. Det är kroppen som triggar. Dvs om jag försöker fösa eller lyfta ut honom.

Jag ser inte när han gör inne. Det sker på natten när jag sover, i rummet intill. Sover gör han nedanför min säng. Jag hittar en hög på golvet. Mao finns det ingen möjlighet att banna honom. Han har alltid skvättskydd när jag inte är hemma och när han är inomhus på något annat ställe.

Igår fick han inte mat sent och hade gjort ifrån sig sent på eftermiddagen. Han kissade ordentligt när vi skulle gå och lägga oss och blöjan ar torr. Men högen hade han lagt inatt.

Sker inte varje natt men nån gång per vecka. .
 
Hittills har jag inte kopplat honom. Vi går ut tillsammans. Han reagerar inte speciellt är man tar i huvudet. Det är kroppen som triggar. Dvs om jag försöker fösa eller lyfta ut honom.

Jag ser inte när han gör inne. Det sker på natten när jag sover, i rummet intill. Sover gör han nedanför min säng. Jag hittar en hög på golvet. Mao finns det ingen möjlighet att banna honom. Han har alltid skvättskydd när jag inte är hemma och när han är inomhus på något annat ställe.

Igår fick han inte mat sent och hade gjort ifrån sig sent på eftermiddagen. Han kissade ordentligt när vi skulle gå och lägga oss och blöjan ar torr. Men högen hade han lagt inatt.

Sker inte varje natt men nån gång per vecka. .
Hur många gånger per dag bajsar han på ett ungefär?
 
Hittills har jag inte kopplat honom. Vi går ut tillsammans. Han reagerar inte speciellt är man tar i huvudet. Det är kroppen som triggar. Dvs om jag försöker fösa eller lyfta ut honom.

Jag ser inte när han gör inne. Det sker på natten när jag sover, i rummet intill. Sover gör han nedanför min säng. Jag hittar en hög på golvet. Mao finns det ingen möjlighet att banna honom. Han har alltid skvättskydd när jag inte är hemma och när han är inomhus på något annat ställe.

Igår fick han inte mat sent och hade gjort ifrån sig sent på eftermiddagen. Han kissade ordentligt när vi skulle gå och lägga oss och blöjan ar torr. Men högen hade han lagt inatt.

Sker inte varje natt men nån gång per vecka. .

Som redan konstaterats får du börja koppla honom så att det inte blir en konflikt när han ska ut.

Om utrustning gör du som du vill men jag tänker att det finns ett värde i att ha lite olika utrustning beroende på situation. Min egen (stökiga!) unghund har lite allmänt hopp och lek ibland men hon VET att det finns vissa grejor där förhandlingsutrymmet är extremt litet: utställningskopplet, visselpipa (när hon är lös) och retrieverkopplet. Lättare för mig att vara 99 % konsekvent kortare stunder än hela tiden.

Om natten: superjobbigt! Komposthage?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp