Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fruentimber

Trådstartare
Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :)

Fortsätt uppdatera!

På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den yngsta. Nu läser ju inte SKK av ED-plåtar på kortbenta längre, så de skickas till USA istället. Ser allt ok ut så ska det bokas in ett DM-prov framöver och hålla alla tummar och tår för att hon inte är carrier. Då ryker min tilltänkta Iris/Lasse-kombo.

Senaste kombinationen med Lars gav tyvärr bara en tikvalp pga parning sent i löpet, så gissningsvis gör vi om den kombon på tikens nästa löp. Hon är i varje fall, förstås, alldeles bedårande!

received_813397873277419.jpeg
 
Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :)

Fortsätt uppdatera!

På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den yngsta. Nu läser ju inte SKK av ED-plåtar på kortbenta längre, så de skickas till USA istället. Ser allt ok ut så ska det bokas in ett DM-prov framöver och hålla alla tummar och tår för att hon inte är carrier. Då ryker min tilltänkta Iris/Lasse-kombo.

Senaste kombinationen med Lars gav tyvärr bara en tikvalp pga parning sent i löpet, så gissningsvis gör vi om den kombon på tikens nästa löp. Hon är i varje fall, förstås, alldeles bedårande!

Visa bifogad fil 103591
Herregud så söt. Och de där små tassarna. :love:
 
Vintern 2020 hämtade vi hem Tas, då ca 8 månader. Strykrädd, slogs med andra hundar, rädd för att åka bil, rädd för att vara i kontakt med vallningsdjuren (och få skäll), kunde inte sitt namn, rädd för att gå i koppel med andra hundar och helt saaaalig över att få springa lös och ta i så mycket han ville.

Han var så stel första tiden att vi valde att röntga hela hunden vid 10 månaders ålder, för jag trodde han skulle behöva avlivas med dåliga leder... Nä. Han var bara totalt ovan vid att använda sin kropp! Träningsvärk!

Vallning, vallning, vallning och ännu mera vallning. Bygga relation, självförtroende och kontroll. Jobba långa dagar som kurshund och lära sig att även om folk låter arga så är de aldrig farliga, gjorde sitt vallhundsprov, simmade massor i sjön och sprang i skogen, testade att jobba med nöt, gjorde en lamning och en andra sommar med betstillsyn, vägningar, lastning och djurflyttar.

Nu är Tas 2½ år gammal. Han älskar folk, älskar valpar, älskar att jobba och vill inget hellre än att vara med en människa och vara hjälpsam. Och nu har han fått en alldeles egen familj med fyra personer som nästan slåss om att klia magen - och viktigast av allt: en alldeles egen människa som vill ha Tas på sin högra sida dagarna i ända, och hundratals med kor att jobba med!

Det är en alldeles överväldigande känsla att slussa ut en arbetshund till rätt hem, veta att den har verktygen att hantera både livet och jobbet på bästa sätt och se en människa uppleva magin i att köra en hund som vet vad den gör. Jag älskar att undersälja en hund och sen se det saliga uttrycket på föraren när de upplever samspelet hos djuren!

Tas har flyttat, och det hade inte kunnat bli bättre ens i en saga. Lycka till nu, lille plutt 💔❤️
Screenshot_20221023_103607.jpg
 
Igår var jag skrivare på lydnadstävling på klubben, hade helt förträngt det. Himla tur att jag kollade in i kalendern kvällen innan 😅.
Hundarna fick en lugn dag med promenader och lite träning inne, Spock satt faktiskt snällt i sin bädd och väntade på sin tur mestadels.

Idag är jag ute med Spock i civilisationen, behövde plocka ut ett paket som hamnat på avvägar(??). Iallafall så är det väldigt trevligt att strosa i Sigtuna stad och mycket folk ute. Spock har fått ha halti på sig då han är stark och jag väldigt öm fortfarande efter vurpan med cykeln. Spock brutaltacklar ju gärna varenda människa som visar minsta intresse för honom, han älskaar alla människor! En liten dam ville hälsa på honom och 20kg glad unghund hälsar rätt intensivt, hon verkade dock inte ta illa upp. Det gjorde Spocks dag 😁.
Husse är och tränar lite agility med de andra två på hemmaklubben under tiden 🙂.

20221023_122722.jpg
 
Idag har vi varit på lure coursing igen. Ebrah sprang som duktig stödhund, Lily skulle påbörja sin licens. I första loppet märkte jag att Lily var lite inne på att leka med Ebrah istället för att jaga trasa, men det blev ändå godkänt.

Vi bestämde oss för att testa med annan, okänd stödhund i andra loppet. Det gick bra ungefär halva banan, men sedan ville hon leka istället :p Lite för ung och omogen, men hon var glad och har inte skadat sig eller något, så vi kör igen senare när hon fått mogna lite.

Jag var funktionär igen, satt och körde fyrhjuling. En gång hade jag också igång runkeeper för att kunna se hur banan faktiskt såg ut och det var lite kul!
 
Vintern 2020 hämtade vi hem Tas, då ca 8 månader. Strykrädd, slogs med andra hundar, rädd för att åka bil, rädd för att vara i kontakt med vallningsdjuren (och få skäll), kunde inte sitt namn, rädd för att gå i koppel med andra hundar och helt saaaalig över att få springa lös och ta i så mycket han ville.

Han var så stel första tiden att vi valde att röntga hela hunden vid 10 månaders ålder, för jag trodde han skulle behöva avlivas med dåliga leder... Nä. Han var bara totalt ovan vid att använda sin kropp! Träningsvärk!

Vallning, vallning, vallning och ännu mera vallning. Bygga relation, självförtroende och kontroll. Jobba långa dagar som kurshund och lära sig att även om folk låter arga så är de aldrig farliga, gjorde sitt vallhundsprov, simmade massor i sjön och sprang i skogen, testade att jobba med nöt, gjorde en lamning och en andra sommar med betstillsyn, vägningar, lastning och djurflyttar.

Nu är Tas 2½ år gammal. Han älskar folk, älskar valpar, älskar att jobba och vill inget hellre än att vara med en människa och vara hjälpsam. Och nu har han fått en alldeles egen familj med fyra personer som nästan slåss om att klia magen - och viktigast av allt: en alldeles egen människa som vill ha Tas på sin högra sida dagarna i ända, och hundratals med kor att jobba med!

Det är en alldeles överväldigande känsla att slussa ut en arbetshund till rätt hem, veta att den har verktygen att hantera både livet och jobbet på bästa sätt och se en människa uppleva magin i att köra en hund som vet vad den gör. Jag älskar att undersälja en hund och sen se det saliga uttrycket på föraren när de upplever samspelet hos djuren!

Tas har flyttat, och det hade inte kunnat bli bättre ens i en saga. Lycka till nu, lille plutt 💔❤️Visa bifogad fil 103599

Imponerande att du fixar att skiljas från honom efter att ni levt så länge tillsammans ❤️

Jag följer dig på insta och såg att ni ””bara” har 5 hundar kvar nu. Är det bara Fridolf kvar av de äldre?
 
Imponerande att du fixar att skiljas från honom efter att ni levt så länge tillsammans ❤️

Jag följer dig på insta och såg att ni ””bara” har 5 hundar kvar nu. Är det bara Fridolf kvar av de äldre?
Jag tycker inte det är svårt att släppa dem när man vet att de får det -bättre- än vad jag kan ge dem. Är dock skitpetig och har hellre kvar dem än säljer iväg till vem som helst!

Fridolf och Frodo är kvar, och så har vi ynglingarna Zoe 18 månader, Mako 11 månader och Tam 6 månader. Så det är inte slut på hundar om man säger så 😅

(Karla lever och har det bra hos sin uppfödare som också har hennes dotter som jag födde upp, ett rätt skönt pensionärsliv där hon får lattja mer tävlingsmässigt och med mer egentid.)
 
Kan ju uppdatera med skärmdump från Runkeeper också. Jag vet att många brukar fundera lite på hur stor skillnaden mellan kapplöpning och lure coursing verkligen är och nu har jag något som visar det tydligt.

På kappbanan springer de i en stor oval, precis samma form som en trav- eller galoppbana för hästar. På min närmsta kappbana är ungefär ett varv 320m om jag inte minns fel, vilket är en vanlig tävlingsdistans. Vissa tävlar annars på 550 och i sällsynta(!) fall på typ 720. Där springs det också bara ett lopp per tävling.

På lure coursingen är en bana oftast minst 600-700m och de springer den två gånger per tävlingsdag. Ganska mycket mer spring än på banan med andra ord! Det står dessutom i beskrivningen för en bana att den gärna får vara på något kuperad mark. Några backar, lite buskar eller liknande är bara positivt.

Och ja, såhär kan då en lure coursing-bana se ut från ovan:
311969036_2411316895683343_4925147422719974177_n.jpg
Viss skillnad mot en enkel oval :D
 
Hade en magisk träning med Louie idag! Duktiga lilla hund, fasen vad fint han gick. Gjorde det ändå klurigt, men han gick som om han aldrig gjort annat. En träning att plocka fram ur minnesbanken nästa gång han glömt precis allt han någonsin lärt sig :laugh:

En fin avslutning på en i övrigt fin helg. I fredags jagade jag och labbarna fasaner, igår hade jag och Louie också ett fint träningspass och idag har vi även hunnit med att jaga klövvilt :)

Finn dras med en halsinfektion igen, så han står på medicin och fick inte komma loss idag. Bad dem kolla honom i halsen när han var på årlig koll för sina tänder förra veckan, eftersom jag tycker att han har varit ovanligt glesskallad i år. Så jodå, en tonsill var inflammerad och han var lite irriterad i slemhinnan.
Det var heller inget vidare med de nedre hörntänderna som slipades ner och fylldes igen när de kom upp permanent, som vi var på kontroll för. Båda fyllningarna har börjat släppa, så om ett par veckor ska de rotfyllas. Stackars Finn, det är inte en dans på rosor att födas med ett så stort överbett ❤️
 
Jag tycker inte det är svårt att släppa dem när man vet att de får det -bättre- än vad jag kan ge dem. Är dock skitpetig och har hellre kvar dem än säljer iväg till vem som helst!

Fridolf och Frodo är kvar, och så har vi ynglingarna Zoe 18 månader, Mako 11 månader och Tam 6 månader. Så det är inte slut på hundar om man säger så 😅

(Karla lever och har det bra hos sin uppfödare som också har hennes dotter som jag födde upp, ett rätt skönt pensionärsliv där hon får lattja mer tävlingsmässigt och med mer egentid.)

Kan tänka mig att det blir lättare när man veta att dom får det bra men måste vara så svårt att välja hem också! Jag funderade en gång i tiden på att ta valpar på Doris men insåg att jag aldrig skulle lita på att köparna var så bra som de utgav sig för att vara 😒

Visste hade du en tik till som fick en kull valpar hos någon annan?

Fattar om jag låter orimligt nyfiken men jag gillar bara att ha lite koll 😁
 
Kan tänka mig att det blir lättare när man veta att dom får det bra men måste vara så svårt att välja hem också! Jag funderade en gång i tiden på att ta valpar på Doris men insåg att jag aldrig skulle lita på att köparna var så bra som de utgav sig för att vara 😒

Visste hade du en tik till som fick en kull valpar hos någon annan?

Fattar om jag låter orimligt nyfiken men jag gillar bara att ha lite koll 😁
Jag var fodervärd åt en tik, så hennes uppfödare tog kullar på henne! Hon hade inte det jag söker i en arbetshund så jag avlade aldrig på henne. Jag har bara haft en kull (2017).

Sälja valpar är hemskt. Jag sålde bara i kontaktnätet och via rekommendation från vänner, inte via annonser. Har en jättelång lista på folk som vill köpa från nästa kull men fasar ändå inför det 😅
 
Igår var jag skrivare på lydnadstävling på klubben, hade helt förträngt det. Himla tur att jag kollade in i kalendern kvällen innan 😅.
Hundarna fick en lugn dag med promenader och lite träning inne, Spock satt faktiskt snällt i sin bädd och väntade på sin tur mestadels.

Idag är jag ute med Spock i civilisationen, behövde plocka ut ett paket som hamnat på avvägar(??). Iallafall så är det väldigt trevligt att strosa i Sigtuna stad och mycket folk ute. Spock har fått ha halti på sig då han är stark och jag väldigt öm fortfarande efter vurpan med cykeln. Spock brutaltacklar ju gärna varenda människa som visar minsta intresse för honom, han älskaar alla människor! En liten dam ville hälsa på honom och 20kg glad unghund hälsar rätt intensivt, hon verkade dock inte ta illa upp. Det gjorde Spocks dag 😁.
Husse är och tränar lite agility med de andra två på hemmaklubben under tiden 🙂.

Visa bifogad fil 103605
Jag har skaffat ett tunnare retrieverkoppel "valpmodell" (halvstryp), ibland är det så skönt att slippa tjafsa om saker.
Hon får ha det inne när vi har gäster då det intensivt ska ges näspussar eller om jag har en dålig dag.
Annars traggla vi på med att inte dra i koppel.
 
Kanske dum fråga men genar de aldrig? Eller det kanske inte gör något isf? Kan bara se hunden skutta till slutet gång nr två de springer och vänta men då har jag ingen vinthund 😅

Kan ju uppdatera med skärmdump från Runkeeper också. Jag vet att många brukar fundera lite på hur stor skillnaden mellan kapplöpning och lure coursing verkligen är och nu har jag något som visar det tydligt.

På kappbanan springer de i en stor oval, precis samma form som en trav- eller galoppbana för hästar. På min närmsta kappbana är ungefär ett varv 320m om jag inte minns fel, vilket är en vanlig tävlingsdistans. Vissa tävlar annars på 550 och i sällsynta(!) fall på typ 720. Där springs det också bara ett lopp per tävling.

På lure coursingen är en bana oftast minst 600-700m och de springer den två gånger per tävlingsdag. Ganska mycket mer spring än på banan med andra ord! Det står dessutom i beskrivningen för en bana att den gärna får vara på något kuperad mark. Några backar, lite buskar eller liknande är bara positivt.

Och ja, såhär kan då en lure coursing-bana se ut från ovan:
311969036_2411316895683343_4925147422719974177_n.jpg
Viss skillnad mot en enkel oval :D
 
Hämtade hunden hos föräldrarna igår där hon varit i 10 dagar då jag varit bortrest. Hon tyckte inte det var helt nödvändigt att följa med hem. Fick hon bestämma skulle vi bo tillsammans allihop.
Så det har blivit en naturlig träningspaus som får hålla i sig några dagar till. Ska kanske på klubbens rallyträning på onsdag annars blir det nog lite träning i helgen. Har varit mycket träning och tävling senaste tiden så lite paus är nog bara bra.
 
Grannen är hundvakt åt barnets hund pga att de nyss fått bebis.
Det är en flat som enl grannen har noll hyfs och fostran.

Vi möttes på promenaden och flatten var rastypiskt glad och hälsade glatt, men bra. Hoppade inte men ville gärna bli klappad. Den ville hälsa på min pappis också, så den la sig ner för att hälsa.:heart

Tror inte alls att den där omplaceringen är totalt ouppfostrad. :)
Bara att grannen är så van vid saluki att flat är så olikt att hon inte kan läsa den riktigt. Fin var den också
 
Grannen är hundvakt åt barnets hund pga att de nyss fått bebis.
Det är en flat som enl grannen har noll hyfs och fostran.

Vi möttes på promenaden och flatten var rastypiskt glad och hälsade glatt, men bra. Hoppade inte men ville gärna bli klappad. Den ville hälsa på min pappis också, så den la sig ner för att hälsa.:heart

Tror inte alls att den där omplaceringen är totalt ouppfostrad. :)
Bara att grannen är så van vid saluki att flat är så olikt att hon inte kan läsa den riktigt. Fin var den också

Eh... jag hoppas du bara hade med dig en hund efter mötet :angel: :D Grannens barn kanske vill ha tillbaka sin hund och jag vet ju vad du tycker om flattar ;) :rofl:
 
Kanske dum fråga men genar de aldrig? Eller det kanske inte gör något isf? Kan bara se hunden skutta till slutet gång nr två de springer och vänta men då har jag ingen vinthund 😅
Jodå, det händer, och då får de inte vara med :p Normalt sett så har de så stark jaktlust att de inte har en tanke på att bara stå och vänta vid slutet, och man kör dem inte på samma bana två gånger. De gånger man kör dem två gånger per dag så vänder man på banan, då blir den tillräckligt annorlunda för att de ska bete sig som att det är en ny bana. Man kommer ju dock aldrig ifrån att start och mål är på ungefär samma plats.

Pga sådant så försöker man också variera banorna mycket, försöker se till att fälten är överdimensionerade så att de inte bara springer längs kanterna, försöker lägga banan så att de blir "lurade" om möjligt och dessutom är det många som undviker att köra sina hundar annat än på tävling. Ofta kör man dem så sällan som möjligt innan de får licens och sedan tränar man ingenting mellan tävlingarna, just för att de inte ska lära sig.
 
Hemma igen och det är skönt att vara hemma med Tilda. Det har gått bra när hon har vart hos mamma sen i torsdags morse, första dagarna hade hon tydligen sprungit förbi vår infart, var väl rädd att semestern skulle avbrytas 😂 men sen dom sista dagarna har hon gjort tvärt om, vela in på infarten, och när vi gick hem på kvällen efter vi gått en kisstur tillsammans med mamma och hennes hund så gick hon självmant hem, annars brukar hon vilja följa med dom andra, så gissar hon tycker det är skönt att semestern är slut ❤️
Vi körde lite nosework träning när vi kom hem, 3 doftgömmor, 3 gånger i 2 olika rum, och hon löste det superbra! La en i gästsängen, och hon hoppade upp där utan att ens tveka, hon hade stenkoll att det var en där (utan att hon sett var jag gömt dom)! Knepigare som tog lite tid att hitta var en som jag tejpade under bordet 😅 ska be mamma gömma åt oss imorgon, behöver träna på att inte veta själv var dom är. Har nämligen anmält oss till tema träning i nosework på söndag, då får man 20 min på sig att hitta så många som möjligt på 4 olika stationer, så behöver träna på att se när hon hittat doften 😂 vi är ju så pass gröna än att vi inte fått in en markering.

Tilda var snäll och tog med lite nattamat i sängen ikväll, en grisknorr 🙄
IMG_20221024_230203.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp