Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades som tur var hitta damernas vaccinationsintyg som jag inte sett sen Finlandsresan :p I helgen ska vi till Stockholm Hundmässa. Mitt jobb ska ha en monter där och jag ska jobba hela lördagen och söndagen. Som tur var så kunde de ordna så att mina damer får sitta med i montern. Båda tycker sådant är kul och sambon som jobbar vanliga kontorstider är nog väldigt glad åt att ha en faktisk ledig helg och inte behöva hålla koll på hundarna.

Några fler här som ska till mässan? :)
 
Tycker att Harry blivit lite tyngre och känns mer kompakt nu. Vähde honom förut och han har gått upp till 4.6 kg, det tar sig så sakta 😁
Slutar nog på 5 kg som uppfödaren trodde, precis lagom stor ❤️

På vår gata bor en irländsk setter, Ruben som normalt ignorerade andra hundar hatade den 😅
Även Harry har väldiga problem med just den hunden. Annars är han riktigt duktig vid hundmöten men det är något med denna som ger honom fullständig panik.
Bor en Groenendael på samma gata som han tycker är lite stor och läskig men då kan han på sin höjd gruffa lite och sen är det bra. Ser han settern blir det skrik och panik, bokstavligt talat. Får hiva upp honom direkt, annars eskalerar det fullständigt.
Fattar inte vad det är med just den hunden 😅

Liten mört med frost i frisyren ❤️
20231206_125055.jpg
 
Lyckades som tur var hitta damernas vaccinationsintyg som jag inte sett sen Finlandsresan :p I helgen ska vi till Stockholm Hundmässa. Mitt jobb ska ha en monter där och jag ska jobba hela lördagen och söndagen. Som tur var så kunde de ordna så att mina damer får sitta med i montern. Båda tycker sådant är kul och sambon som jobbar vanliga kontorstider är nog väldigt glad åt att ha en faktisk ledig helg och inte behöva hålla koll på hundarna.

Några fler här som ska till mässan? :)
Jag sitter i Dvärgschbauzermontern 11:30-14:30 på lördag, tillsammans med min pappa och hans hund. Jag har Speja med mig. Kommer även vara där på söndagen då Speja ska ställas 😊
 
Tycker att Harry blivit lite tyngre och känns mer kompakt nu. Vähde honom förut och han har gått upp till 4.6 kg, det tar sig så sakta 😁
Slutar nog på 5 kg som uppfödaren trodde, precis lagom stor ❤️

På vår gata bor en irländsk setter, Ruben som normalt ignorerade andra hundar hatade den 😅
Även Harry har väldiga problem med just den hunden. Annars är han riktigt duktig vid hundmöten men det är något med denna som ger honom fullständig panik.
Bor en Groenendael på samma gata som han tycker är lite stor och läskig men då kan han på sin höjd gruffa lite och sen är det bra. Ser han settern blir det skrik och panik, bokstavligt talat. Får hiva upp honom direkt, annars eskalerar det fullständigt.
Fattar inte vad det är med just den hunden 😅

Liten mört med frost i frisyren ❤️
Visa bifogad fil 133634
Bodde nära en corgi ett tag som var likadan, alla hundar reste ragg och började tokskälla så fort den gick förbi. Till och med min gubbhund som totalignorerade 99% av alla hundar vi såg fick spratt och skulle jaga bort honom. Corgin skällde aldrig tillbaka. Men man kunde höra när den stackars saten var ute på promenad, för det var som en våg av arga hundskall vart de än gick… :crazy:
 
Bodde nära en corgi ett tag som var likadan, alla hundar reste ragg och började tokskälla så fort den gick förbi. Till och med min gubbhund som totalignorerade 99% av alla hundar vi såg fick spratt och skulle jaga bort honom. Corgin skällde aldrig tillbaka. Men man kunde höra när den stackars saten var ute på promenad, för det var som en våg av arga hundskall vart de än gick… :crazy:

Jag undrar vad det beror på?
 
Bodde nära en corgi ett tag som var likadan, alla hundar reste ragg och började tokskälla så fort den gick förbi. Till och med min gubbhund som totalignorerade 99% av alla hundar vi såg fick spratt och skulle jaga bort honom. Corgin skällde aldrig tillbaka. Men man kunde höra när den stackars saten var ute på promenad, för det var som en våg av arga hundskall vart de än gick… :crazy:

Vi har en lagotto här i grannskapet som väcker samma typ av reaktioner. Men där är det rätt förståeligt, för den har verkligen ingen trevlig utstrålning. Den har också dragit omkull sin ägare och flugit på Healey när ägaren var ute och cyklade med flexikoppel.

Nu beter sig Healey, inte oväntat, som en vrålapa när hon ser den gå/springa förbi och stirra på henne. Den är verkligen hennes dödsfiende. Men andra hundar här tycker illa om den också.
 
Vi har en lagotto här i grannskapet som väcker samma typ av reaktioner. Men där är det rätt förståeligt, för den har verkligen ingen trevlig utstrålning. Den har också dragit omkull sin ägare och flugit på Healey när ägaren var ute och cyklade med flexikoppel.

Nu beter sig Healey, inte oväntat, som en vrålapa när hon ser den gå/springa förbi och stirra på henne. Den är verkligen hennes dödsfiende. Men andra hundar här tycker illa om den också.
Intressant sånt där. Vi hade en grannhund på gården som alla hundar verkligen -hatade-. När den dog och de köpte ny hund så blev den likadan, hatad av alla!

Av alla hundratals hundar jag haft på kurs genom åren så har det förekommit en och annan som mina reagerat på på långt håll. Det har i samtliga fall handlat om hundar som inte har haft ett bra språk, och som (visade det sig sen) lämnar fåren för att sticka och slåss med funktionärshunden.
 
Intressant sånt där. Vi hade en grannhund på gården som alla hundar verkligen -hatade-. När den dog och de köpte ny hund så blev den likadan, hatad av alla!

Av alla hundratals hundar jag haft på kurs genom åren så har det förekommit en och annan som mina reagerat på på långt håll. Det har i samtliga fall handlat om hundar som inte har haft ett bra språk, och som (visade det sig sen) lämnar fåren för att sticka och slåss med funktionärshunden.

Det är verkligen intressant. Jag har haft en hund med svår utfallsproblematik men som hundar vanligtvis inte reagerade på när han inte gjorde utfall. När det t ex fanns många hundar omkring honom stängde han av. Men även när han var lös kunde man se hur stressad han ofta blev av andra hundar, och det var inte alls förvånande att det beteendet kunde var triggande även om det inte var grundat i aggression. Han undvek t ex bråk om någon annan hane muckade. Jag tog naturligtvis bort honom från sådana situationer och alla andra där han inte var bekväm med att umgås med andra hundar.

Mest spännande var nog ändå att se just en sådan situation där han blev totalstressad och följde den andra hunden som ett plåster, försökte rida på den osv. Hade man inte känt min hund eller kunnat läsa hans beteende mer noggrant hade man trott att han muckade. Men den andra hunden, en golden retrieverhane visste bättre. Han ignorerade min hund totalt. Det var som om han inte såg någon anledning att lägga energi på att sätta någon på plats som inte utmanade honom på allvar. (Naturligtvis bröt jag på en gång ändå.)
 
Har precis varit ute med hundarna i skogen. 1 1/2 timme traskade vi runt. På vägen hemåt mötte vi sedan en jägare med ett i mina ögon gigantisk gevär. Pratade med honom lite kort och fick veta att det visst sprang runt ett stort vildsvin som de skulle försöka ta. Inte riktigt vad jag väntat mig den här morgonen 😅

Nu ska vi vila en stund och äta lunch, sedan blir det eftermiddagspass på jobbet.
 
Vi har en lagotto här i grannskapet som väcker samma typ av reaktioner. Men där är det rätt förståeligt, för den har verkligen ingen trevlig utstrålning. Den har också dragit omkull sin ägare och flugit på Healey när ägaren var ute och cyklade med flexikoppel.

Nu beter sig Healey, inte oväntat, som en vrålapa när hon ser den gå/springa förbi och stirra på henne. Den är verkligen hennes dödsfiende. Men andra hundar här tycker illa om den också.

Den här verkar ändå trevlig.
När den var yngre hade ägaren problem med hundmöten och hon frågade mig om hon fick gå förbi mig och Ruben några gånger för att träna.
Han var faktiskt rätt lydig så när jag sa att han skulle stanna och vara tyst stod han still och var tyst.
Fast jag tror att han byggde upp sitt hat varje gång den gick förbi 🙄😆
Nu är den jättelydig och ägaren verkar träna en hel del med den.
 
Idag gar hovslagaren varit ute och Harry fick vara med ute i gången, bra miljö och passivitetsträning.
Han gruffade ett par gånger i början när hon gick ut och in ur stallet för att hämta skor, banka skor osv. Sen struntade han i det, satt på Ärtans ylletäcke och var mycket duktig ❤️
När Ärtan skrapade lite med hoven gruffade han år henne.
Stå still 😑
Konstapel Harry kräver ordning!
Han hade inget intresse av att hälsa på hovslagaren dock. Jag tycker det är skönt att han är reserverad och ointresserad av att hälsa på folk.
Jag är inte så intresserad av det själv och hade tyckt att det var skitjobbigt med en superglad hund som vill fram till alla 😅

När vi gick hem stod det fyra älgar på fältet bakom hagarna.
Harry såg dem först när en av kalvarna började springa mot skogen.
Tittade lite helt utan intresse. Häst, älg, potato, potato. Kan vi gå hem nu?

20231207_085621.jpg
 
Senast ändrad:
Intressant sånt där. Vi hade en grannhund på gården som alla hundar verkligen -hatade-. När den dog och de köpte ny hund så blev den likadan, hatad av alla!

Vi har också en "ärvd" fejd här hemma. En av grannarna hade en cockerspaniel som inte tyckte om vår boxerhane Ringo och det var ömsesidigt. Överlappande revir, pinkade på samma ställe, osv. Så skaffade vi Breeze och han blev inte heller poppis hos cockerspanieln och lärde sig att tycka illa om den. Sen kom Winter in i bilden några år efter att Ringo gått bort och det blev likadant där och det fortsatte även efter Breezes tidiga bortgång.

Till slut trillade cockerspanieln av pinnen och de skaffade sig en .... papillon tror jag det är. Men vi det laget tyckte Winter tydligen att alla hundar som bodde i det huset var hemska och fejden fortsatte alltså. Det blev ju inte bättre av att den här lilla saken är otroligt rädd och skällig. Så nu reagerar till och med Winter när husse kommer utan hund, han tror väl han kan ha den i en ficka, typ. Annars är han ju väldigt lätt med hundmöten.

Lancelot däremot verkar inte bry sig, han ser mest förvånad ut när nån skäller på honom.
 
Därför jag fått lite ont i magen över folk som har sina hundar lösa på hundtäta platser. Att hunden "alltid" är snäll och folk förlitar sig på det för art det aldrig inträffat nåt än är ingen garanti.
Min Nessie blev påhoppad på träningsplanen när vi tränade av just en sån hund som aaaaldrig gjort nåt liknande och det var en äldre tävlingshund som jag vet stt de hade lydnad på. Det gör ju det inte roligare när den plötsligt hoppar på min hund bakifrån när vi tränar fotgående och med en känsligare individ hade det kanske förstört mycket av träningen.
Min egen Nessie som kom överens med allt och alla (undantaget i löp) träffade på sin "nemesis" vid fem års ålder och seriöst så skulle hundarna bara slåss om de hade fått. De kunde upptäckte varandra på långt håll och börja visa tänder och resa ragg. Vi gick en del promenader ihop men hundarna var överens om att de var dödsfiender..
 
Nu är FCI igång och ska förenkla IGP igen. Snart kommer IGP titlarna betyda lika mycket som rallylydnad för bruksraserna och hundarna kommer bli sämre.
Förstår inte varför folk är så rädda för svårighet i sporten och belastning av hundarna. Hur ska man annars utvärdera aveln ordentligt ?

Ser bara en framtid med sämre hundar av detta
Bedrövligt tråkigt om ändringarna går igenom.
Vad jag förstått kommer förslagen från e-folk vars hundar måste ha bestått IGP1 för att vara med på sina viktiga utställningar. Träna mer och bättre då tycker jag.
 
Rrådjuren har ju invaderat trädgården och krafsat runt överallt.
Bakom uthuset jobbar en skogsmaskin i mörkret. Det lyser och det låter.
Bekymrar det Oskar? Nä, han har fullt upp med att leta rådjurspluttar att snacksa på :meh:

Nåväl det lovar ändå gott inför BPH - bara jag hittar en arrangör att anmäla oss till.
 
Skit också! 😩

Jag gick hem och rastade hundarna på lunchen och precis när jag öppnar porten så flyger det fram en stor jäkla hund som attackerar mina. Lilla Iso som alltid har bråttom ut fick ta smällen. Jag håvade in dem igen fort som satan och gick ut och rastade på baksidan istället. Sen direkt upp och kolla genom hundarna. Hittar inget mer än lite lös päls som tur är.

När jag sen går ner och ska till jobbet igen så står människan kvar med hunden utanför porten. Jag skällde ut henne väldigt sakligt och hon såg rätt spak ut.

Nu när jag kom hem och kunde kolla genom Iso i lugn och ro så ser jag att hon har två blodiga sår på nosen! 😫😭 Hoppas verkligen det läker fint och att det inte blir något mer..
 
Skit också! 😩

Jag gick hem och rastade hundarna på lunchen och precis när jag öppnar porten så flyger det fram en stor jäkla hund som attackerar mina. Lilla Iso som alltid har bråttom ut fick ta smällen. Jag håvade in dem igen fort som satan och gick ut och rastade på baksidan istället. Sen direkt upp och kolla genom hundarna. Hittar inget mer än lite lös päls som tur är.

När jag sen går ner och ska till jobbet igen så står människan kvar med hunden utanför porten. Jag skällde ut henne väldigt sakligt och hon såg rätt spak ut.

Nu när jag kom hem och kunde kolla genom Iso i lugn och ro så ser jag att hon har två blodiga sår på nosen! 😫😭 Hoppas verkligen det läker fint och att det inte blir något mer..
Ååh jag e livrädd för att de ska hända mej, grannhunden springer som den vill i byn o har vart i min trädgård vid några tillfällen o min stora hane vill bara döda den efter att vi mötte den o den försökte bita min. Vet ju tyvärr hur de slutar för grannhunden om den skulle va i trädgården när jag går ut med mina så jag längtar efter våren så jag kan få upp staketet.

Håller tummarna för att allt läker fint :heart
 
Ååh jag e livrädd för att de ska hända mej, grannhunden springer som den vill i byn o har vart i min trädgård vid några tillfällen o min stora hane vill bara döda den efter att vi mötte den o den försökte bita min. Vet ju tyvärr hur de slutar för grannhunden om den skulle va i trädgården när jag går ut med mina så jag längtar efter våren så jag kan få upp staketet.

Håller tummarna för att allt läker fint :heart
Jag hatar att man alltid måste vara på helspänn när man är ute med hundarna. Denna var ändå kopplad men det hjälpte ju inte..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp