Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hatar att man alltid måste vara på helspänn när man är ute med hundarna. Denna var ändå kopplad men det hjälpte ju inte..
Ja alltså de e så jäkla tråkigt o jag förstår inte varför man inte kortare ner längden på kopplet om man passerar dörrar eller andra ställen där de kommer folk. Här går jag o väntar på att grannhunden ska bli ihjälkörd för den springer nere vid lastbilarna var o varannan kväll o att hinna se en kolsvart hund o stoppa 90 ton en kolsvart kväll e inte så enkelt men ägaren bryr sej inte o jag har stenkoll när jag ska ut med mina så den inte e runt mitt hus
 
Jag hatar att man alltid måste vara på helspänn när man är ute med hundarna. Denna var ändå kopplad men det hjälpte ju inte..

Inte helt enkelt att fostra en hund som är avslappnad vid hundmöten, när det är så vanligt att bli påhoppad av lösa hundar eller att hundar kommer åt att tjuvnypa när man går förbi eftersom ägaren inte har koll och kortat kopplet…
 
Inte helt enkelt att fostra en hund som är avslappnad vid hundmöten, när det är så vanligt att bli påhoppad av lösa hundar eller att hundar kommer åt att tjuvnypa när man går förbi eftersom ägaren inte har koll och kortat kopplet…
Nej, hon är redan uppe i varv vid hundmöten och det känns knappt lönt att lägga tid på att träna när folk inte har koll på sina hundar. 😔
 
Såg nu att en veterinärklinik i närheten ska gå över till att vara ägd av ett av de stora riskkapitalbolagen. Kan väl lugnt säga att folk som kommenterat inte var sådär överdrivet imponerade direkt... Jag själv är glad åt att redan tidigare ha hittat en annan veterinärklinik som jag gillar bättre, men det känns ändå trist att en till liten lokal veterinär "försvinner" även om personalen kommer vara densamma.
 
Kan horn vara riskabelt för små pappiständer? Min älskar att tugga men kan ju inte käka ben hela tiden.
Knappast?
Små tänder är inte skörare än stora. Och käkmusklerna är anpassade till munnens storlek.
Det är ju inte som att tugga på sten.

Och vill den tugga är det väl bra att den får ben att tugga på?
 
Knappast?
Små tänder är inte skörare än stora. Och käkmusklerna är anpassade till munnens storlek.
Det är ju inte som att tugga på sten.

Och vill den tugga är det väl bra att den får ben att tugga på?
Självklart får hon ben. Hon får tuggpinnar, ben från rauh och annat tugg därifrån, jag lägger en mindre förmögenhet på sånt. Men ben är energirikare än horn, därför har jag köpt horn också. Dock känns horn så hårt att det borde kunna knäcka vilka tänder som helst, det var därför jag undrade.
 
Självklart får hon ben. Hon får tuggpinnar, ben från rauh och annat tugg därifrån, jag lägger en mindre förmögenhet på sånt. Men ben är energirikare än horn, därför har jag köpt horn också. Dock känns horn så hårt att det borde kunna knäcka vilka tänder som helst, det var därför jag undrade.

Jag ger inte horn eller märgben, just pga att det är så väldigt hårt.
 
Jag ger inte horn eller märgben, just pga att det är så väldigt hårt.
Nej, märgben är helt uteslutet här. Hjorthorn har jag några bitar av men funderade just på hur hårt det är, det känns ju verkligen stenhårt. Dock: när hon får det så skrapar hon ur det med tänderna, hon försöker ju inte bita rakt av. Så nånstans kanske hon inser att det är för hårt.
Hon får också rauhben som egentligen är för stora för henne, det är enda sättet att få henne att inte tugga i sig dem på någon dag.
 
Tog en promenad med Harry till ridsportsbutiken. Inte så ofta vi går genom samhället och inte vid den tiden "vanligt folk" är lediga. Blev många hundmöten och Harry skötte sig exemplariskt 🤩
Samtliga hade reflexer på både sig själva och sina hundar.
Mötte även ungar i olika åldrar som var ute för att åka pulka, ingen hade reflexer.
Folk är mer rädda om sina hundar än sina barn 😁
20231208_162456.jpg
 
Tog en promenad med Harry till ridsportsbutiken. Inte så ofta vi går genom samhället och inte vid den tiden "vanligt folk" är lediga. Blev många hundmöten och Harry skötte sig exemplariskt 🤩
Samtliga hade reflexer på både sig själva och sina hundar.
Mötte även ungar i olika åldrar som var ute för att åka pulka, ingen hade reflexer.
Folk är mer rädda om sina hundar än sina barn 😁
På samma tema har fler sina hundar försäkrade än man försäkrar sina barn. Så ibland kan man ju undra. :p
 
Alltså mina hundar ♥️
Lämnade in en tavla att få inramad i tisdags
IMG_7586.jpeg
och gick förbi på hundpromenaden. Tänkte ja kunde kolla om den va klar och Gry vet jag kan sitta ensam utanför en stund.
Detta är alltså en butik som ligger rätt off, jag såg dem hela tiden genom fönstret med.
Men kolla på dem 🥹🥰
 
Har känt att Doris är lite "knölig" i rumpan ett tag men trodde att det var analsäckarna, förra helgen insåg jag dock att det var något mer än analsäckarna på ena sidan så bokade en knöl kontroll till idag. Jag hoppades att det skulle vara fettknöl, vilket hon har på andra ställen sedan tidigare, men tyvärr var det inte det 😔

Det är någon typ av tumör som verkade utgå från analsäcken och veterinären var ganska säker på att den var elakartad. För att ta en biopsi skulle Doris behöva sövas och det kändes inte aktuellt. Det skulle möjligen gå att operera men det verkade inte vara så bra prognos och med tanke på åldern (13 år) känns det inte aktuellt.

Idagsläget mår hon bra och verkar inte påverkad av knölen men hon ska äta Previcox som är smärtstillande och inflammationshämmande, det kunde eventuellt sakta ner tillväxten men framför allt se till att hon inte har ont. Jag får hålla koll på både allmäntillstånd och att hon inte får problem med att bajsa. Känns läskigt och svårt att behöva bedöma det men jag kommer ha mina föräldrar till hjälp, dom är lite mindre känslosamma så dom kommer vara lite mer krassa.

Jag har varit så himla ledsen hela dagen, vet ju att hon är gammal och inte kommer leva för alltid men det blev lite mer definitivt nu. Jag fick tyvärr ingen uppfattning om hur snabbt det kan gå men tror att jag ska ringa upp veterinären efter helgen och höra om hon har någon uppfattning. Det hade varit skönt att veta ifall det handlar om veckor om jag kan tänka i lite längre tidsperspektiv.
 
Hundvakt idag åt syrrans bc men blev å andra sidan av med en hund på eftermiddagen 😁. Lilla Nike får åka på lyxhelg hos avkomman och hon såg oförskämt glad ut över att få följa med dottern när hon gick. Har fått film där hon ålar omkring i deras soffa och njuter av att få prova på livet som ensamhund ❤️.
Jag har tagit en kortare sväng ut med resterande hundar och sen kom syrran med resten av sina hundar så vi hade sex hundar hemma och det var ändå lugnt här 😁.
20231208_173319.jpg


Imorgon blir det agilityträning för oss, senaste passet var Spock superduktig och lilla M börjar få grepp om slalomet så det ska bli kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp