Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det ska användas med halsband.
Jag har noll tolerans för folk som inte kan hantera sina hundar så jag hade snokat reda på vem hon var och gjort en anmälan.
Jag kände tyvärr inte igen henne och var lite för chockad för att säga något just då. Var bara glad att jag var tillräckligt snabb med att få upp skägget i famnen. 🥺
Tjejen verkade lite skakad hon med, så förhoppningsvis blev det ett uppvaknande och hon gör någon ändring i utrustningen. Men men... Lär definitivt säga till om jag ser henne igen och jag varnade min närmsta granne (som också har hundar).
 
IMG_20240111_184600035.jpg

Tuff dag. Först massa lek med kompisarna i stallet. Sen vara nära att bli schäfermat. Sen torterad i duschen pga stank så jävligt efter att ha haft brottningsmatch med labbevalpen i omockade halmboxar. 😅
 
Vi har haft en intensiv vecka. Jag har börjat med sista praktiken på utbildningen, så jag är tröttare än vanligt, och så i måndags hade vi hoopers kurs, kom hem kl 22. I tisdags hade vi kursstart på friskvårdskursen, hemma kl 20. Igår inget. Idag hann jag inte ens hem knappt innan vi skulle iväg till fysion med Tilda. Kommer få bli en lugn helg, jag behöver återhämta mig och säkert tilda med.
Men hon är duktig, på Hoopers fick vi träna på en kortare bana, och vi var bara 3 hundar istället för 6, och det var dom lugna hundarna kvar 😅 Tilda fick upp lite fart, bågar och tunnor är inga problem, tunneln är hon inte helt förtjust i om jag inte kastar en godis igenom 🙃
Och på friskvårdskursen var hon en stjärna, hon tycker det är jättekul att balansera på balansdisken, så vid varje paus måste jag ställa den på högkant annars kliver hon upp igen på den 😅
Hos fysion går det mycket bättre, dels har vi fått framsteg i att hon inte verkar ha lika ont, men hon är hundra gånger mer avskappnad och äter godis nu. Tidigare har hag fått bära in henne och hon vägrar äta godis. Hon verkar gilla vibben också :) den här söta bilden tog fysion på henne idag när hon tiggde mer godis 🤣
FB_IMG_1704993881852.jpg
 
Hmm. Läste om Halti nu att de ska kopplas i halsbandet på något sätt. Denna hade enbart nosgrimma. Inget halsband.
Min nosgrimma har åkt av en gång men de va mitt fel helt o hållet o som tur va så va vi hemma fortfarande men jag hade inte fått i koppelhaken i halsbandet o inte lyckats justera bandet runt huvudet på nosgrimman ordentligt i all stress som va vid de tillfället. Dubbelkollar alltid i vanliga fall o ser till att bandet sitter ordentlig med men just den gången glömdes de i all stress. Annars e min erfarenhet att de sitter bra om de e rätt storlek o tillpassat (använder främst min när stora killen e lite extra uppe i varv eller på nya platser för att inte behöva gå o bråka med honom)
 
Min nosgrimma har åkt av en gång men de va mitt fel helt o hållet o som tur va så va vi hemma fortfarande men jag hade inte fått i koppelhaken i halsbandet o inte lyckats justera bandet runt huvudet på nosgrimman ordentligt i all stress som va vid de tillfället. Dubbelkollar alltid i vanliga fall o ser till att bandet sitter ordentlig med men just den gången glömdes de i all stress. Annars e min erfarenhet att de sitter bra om de e rätt storlek o tillpassat (använder främst min när stora killen e lite extra uppe i varv eller på nya platser för att inte behöva gå o bråka med honom)
Jo det är väl som med halsband och selar; gör ingen nytta (i skarpt läge) om de sitter för löst och hunden bara "glider ur".
 
Denna vecka gar vi gått promenad till stallet efter jobbet varje dag, så glad Harry 💞
Nästa vecka kommer kylan tillbaka men nu är han förberedd med skor så förhoppningsvis kommer det gå bra!
Kan villigt erkänna att utan hund hade jag tagit bilen flera gånger i veckan när det inte är väder att cykla. Promenader utan hund är döden 😅

Det är så roligt att ha med Harry i stallet, trevligt sällskap under mockning och pyssel, sitta i soffan i sadelkammaren och fik samt håller koll så jag dammsuger ordentligt där inne 😁
Jag var lite orolig innan att det inte skulle fungera, att han inte skulle tycka det var kul, skälla konstant och bli stressad av att vara själv när jag rider.
Men han verkar tycka det är lika kul som jag, inga konstigheter att vara i stallet i fem timmar. Tror han kommer uppskatta det ännu mer i sommar när han kan ligga ut på stallplanen i solen och njuta av livet 🌞
 
Hur säkra är såna där halti-varianter egentligen?
Är de lätta att krypa ur?
Vet inte om det var originalet eller en kopia den hade, men Lova och jag mötte en tjej med en schäfer när vi var ute i skogen nu på em. Det var trångt, men jag gick ut några meter innan ett berg och några träd satte stopp. Schäfern morrade när den närmade sig, Lova blev osäker och skällde till ett par gånger innan jag fick tyst på henne och plötsligt gjorde schäfern ett ryck med huvudet, kom lös och skulle väl ge igen på den som skällt på den.
Jag hann precis fiska upp Lova i famnen när den kom fram och försökte ta henne. 😱😭
Vi blev ordentligt skärrade båda två och Lovas osäkerhet mot stora hundar (och schäfrar i synnerhet) lär ju knappast bli bättre efter den här upplevelsen.
Jag som tyckte Lovis skötte sig bra och lyssnade när jag sa till och tog godis = försökte iaf hålla fokus på mig. Men det hjälper ju inte när den andra inte kan hålla sin jycke. Lilla vovven. Hon vill inte bli schäfermat. 🥺
Som andra skrivit så måste man ha halsband till.
Jag var med om att en doberman kom lös (backade ur) och bet min häst i hasen när jag satt på. Som tur var inte särskilt hårt men kommer ihåg känslan av när hela hästen rykte till.
 
Jo det är väl som med halsband och selar; gör ingen nytta (i skarpt läge) om de sitter för löst och hunden bara "glider ur".
Exakt o mitt hade löst upp sej lite i bandet runt huvudet så de i kombination med att jag va stressad o inte hade fått i kopplet i halsbandet gjorde att de åkte av när han började busa runt o gjorde ett ryck när vi skulle ut :banghead: Brukar i vanliga fall dubbelkolla o speciellt hans utrustning då han o grannhunden gärna vill döda varandra men ja alla e vi människor o jag va stressad o som tur va kom han bara ut i trädgården o jag hann få tag i honom
 
Jag förundras varje dag över att jag fortfarande har båda hundarna med mig på promenaderna. Dom går så snällt och fint att det känns som att jag bara håller i två lösa koppel. Milou hetsar upp sig litegrann vid hundmöten, ibland att han morrar men oftast för att han bara blir uppspelt och glad.

Jag hade svårt att hantera hans energi och hoppande runt i luften och snurrande och blev frustrerad när han gjorde utfall mot andra hundar både när han var i försvar och glad.

Inget jag gjorde kunde bryta. Sen lärde jag in kommandot ”plats” och att han då skulle sätta sig direkt och ta ögonkontakt med mig och fokusera på mig hela mötet både om han sitter eller om vi går och vi har tränat extremt mycket på alla situationer. På något sätt går kommandot Plats in igenom hans murar och han sätter sig direkt och tar kontakt. Så nu fungerar våra möten både när han sätter sig (sätter sig aldrig själv för det vill jag inte) eller när jag vill gå förbi. Måste ge leversnittar ett stort tack också:D

Så allt är så smidigt nu när jag hittat hans punkter att trycka på och han är äldre. Och Alvin är ju en snäll liten farbrorm. Jag måste komma ihåg att dom är så lätta och går jså fint i kopplet för några få pinsamma gånger har jag tappat Alvin men inte märkt något för han fortsätter ju ändå gå lika fint. Alvin var i princip aldrig kopplad innan jag skaffade Miloun som var en handfull att hålla koll på.

Men nu är båda så fina att gå med, jag virar in kopplet runt fingrarna i höger hand för att jag ska ha koll på dom i kris, så jag har ett mega hårt tag inkopplen men egentligen håller jag inte i dom direkt så dom märker inte särskilt mycket att dom har kopplet för ligger bara i handen närmast dom. Men jag är som sagt alltid redo, det går snabbt och på reflex.

Om jag tänker på den Milou jag fick hem när han var okontaktbar så trodde jag inte att jag skulle tänka på honom som jag gör nu. Fina Alvin och Milou :heart
 
Började åter igen dagen med en tur till rastgård. Om en timme börjar jag jobba och idag ska hundarna få vara hemma med sambon istället för att följa med. Tror det blir trevligare för dem att spendera dagen i soffan med möjlighet att titta ut genom fönstret än vad det blir att ligga i personalrummet. Förvisso fönster där med, men inte på samma sätt som här hemma. Plus att när sambon jobbat klart så kan han sitta i soffan, titta på youtube och klappa dem :p

Ebrah var jätterolig i morse. Vi satt i soffan, sambon vaknade och kom ut i vardagsrummet. Han hälsade först på Ebrah, sedan på Lily och därefter på mig. Sedan klappade han lite mer på Lily, och då blev Ebrah otroligt avundsjuk! Hon tittade med arg blick på honom, som för att berätta att han var en total idiot som klappade på fel hund. När jag sa att hon väl får komma till oss, då reste hon sig, stampade med bestämda steg över soffan, rakt över mig och slängde ner sig med en duns mellan mig och sambon. Sedan puttade hon hårt med nosen i ett riktigt "Kom igen nu då, nu är jag här, KLAPPA!" :rofl: När han lydde blev hon mycket nöjd, och vi människor var mycket nöjda med att hon för en gångs skull faktiskt kom till oss istället för att ligga längst bort i soffan och bara skrika för att få uppmärksamhet...

Snart helg. Det ska bli SÅ skönt!
 
Mina grabbar är som sagt väldigt, väldigt nära och gosiga. I början var Milou bara intresserad av mig. Vi klickade direkt. Hos uppfödaren när vi skulle prata och skriva på papper hoppade han direkt upp i mitt knä av alla olika som fanns. Jag var den försa som gick en riktig promenad med honom hos uppfödaren när vi skulle lära känna varandra lite. Fast han visste nog inte vad vi gjorde.

Han älskar att bli pussad på nosen, jag pussar på nosen och han gnider sin kind mot min och kryper nära och liksom borrar in sig med huvudet. Han sträcker upp nosen så han kan få pussar på nostryffeln. Flera varje gång.

Och sidan av hans lilla magenkan jag inte låta bli pussa på heller.

Vi har precis haft en gosestund. Och jag är säker på att det kommer bli många fler idag.
Gose gosenhund. Blir Alvins tur efter träningen.
 
Hämtat ut lilla tjejen efter operation på förmiddagen, kirurgen hittade en till knuta som togs idag. Op gick bra men blev tydligen lite väl kall.
Hon är inte glad i tratten, men verkar komma till ro nu.

Cyklade 5km med den andra med sällskap så hon är ordentligt rastad och kan vara nöjd innan vi ska ut till stallet. Hon kommer nog få sova i hallen utanför sovrummet så får lilltjejen vip behandling.

(Så jobbigt att lämna in henne imorse!)
 
IMG_20240112_154348806.jpg

På förmiddagen busade vi med schnauzerkompisen. Det var efterlängtat, men Lova behövde bli sur några gånger när slyngelskrället testade gränserna lite för mycket. 😅

Nu har vi precis kommit hem från träning på klubben. Det var näst sista tillfället, för snart ska instruktören vara klar med sin kurs och det är dags att sammanfatta vad vi lärt oss som hennes projektekipage.
Idag tränade vi stopp med störning och inkallning med störning. Det första funkade klockrent, men inkallningen var svårare idag. Störningen var nämligen mat och en väääldigt rolig leksak.
Vid varje försök drog hon antingen förbi maten (som hon inte kom åt pga burk med litet hål) och sen till mig, eller så sprang hon först och tog leksaken och tog med den till mig. :rofl:

Det är ovant för mig att mat ens kan vara en störning, eftersom hon inte brytt sig om det så mycket tidigare. Idag var hon jättesugen på mat och lite halvroad av att kampa, som förut varit bästa belöningen.
Efteråt gick instruktören mot klubbstugan och jag tänkte gå till bilen och åka hem. Lova var inte klar, sa hon. Det var så roligt att träna!
Hon ville hellre följa med den skojiga instruktören än att åka hem med matte.
Meeeen... Sen kom hon på att matte hade köttbullar i fickan. :d
 
Hur säkra är såna där halti-varianter egentligen?
Är de lätta att krypa ur?
Vet inte om det var originalet eller en kopia den hade, men Lova och jag mötte en tjej med en schäfer när vi var ute i skogen nu på em. Det var trångt, men jag gick ut några meter innan ett berg och några träd satte stopp. Schäfern morrade när den närmade sig, Lova blev osäker och skällde till ett par gånger innan jag fick tyst på henne och plötsligt gjorde schäfern ett ryck med huvudet, kom lös och skulle väl ge igen på den som skällt på den.
Jag hann precis fiska upp Lova i famnen när den kom fram och försökte ta henne. 😱😭
Vi blev ordentligt skärrade båda två och Lovas osäkerhet mot stora hundar (och schäfrar i synnerhet) lär ju knappast bli bättre efter den här upplevelsen.
Jag som tyckte Lovis skötte sig bra och lyssnade när jag sa till och tog godis = försökte iaf hålla fokus på mig. Men det hjälper ju inte när den andra inte kan hålla sin jycke. Lilla vovven. Hon vill inte bli schäfermat. 🥺
Det är jättelätt för dom att ta sig ur om man inte har halsband.
 
Igår var vi och tränade agility, idag är en lugn dag och imorgon ska vi till fårhagen och se till fåren.
Spock har fått halvsyskon och jag blev plötsligt orimligt sugen på en till hund.. Men nej, fyra hundar får räcka 😅. Ska försöka komma igång med att tävla Spock i år, hade antagligen tävlat en del om inte bilen hamnat på verkstan 😬. Hoppas på att få tillbaka den snart så jag kan planera framåt.


Min ögonsten Spock ❤️
20231205_092228.jpg
 
Jag är så glad över mina hundar. Idag på morgonpromenaden så sprang en hare över gångvägen 10-15 meter framför oss. Båda hundarna tvärstannade längst ut på kopplet och fixerade haren med blicken. Och sen vände dom och kom till mig för att få sitt godis!
Helt otroligt! Inget kaos, inget skällande och ingen omkulldragen matte.
Jag är så nöjd med valpen som nu är lugnare också sen hon fått medicin mot uvi. Hon lyssnar bra och lär sig😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp