Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Jag skickade iväg ett mail till en bra djurklinik i närheten för att fråga om de kan ge en ungefärlig prisuppgift på vad det skulle kosta. Hade hon varit helt utan problem i övrigt hade jag inte tvekat, men ja, nu är det inte så och då blir det mer att ha i åtanke. Jag har hela tiden tänkt att jag inte ska göra några större grejer pga det, men att ta bort två små knölar som är längst bak vid juverraden kanske inte behöver ses som någon stor grej... Fyfan för sånt här.
Det är så jvla svårt. Jag tog bort en liten pluttknöl på Fridolf när han ändå drog en tand när han var 10. Ångrar det, han läkte sakta, drog upp stygnen en gång, "vi tar den när vi ändå håller på" ledde till tre veckors koppelvila 🤯

Nu har de fyllt 12 och vi har enats om att inte söva/skära i dem alls igen.
 
Det är så jvla svårt. Jag tog bort en liten pluttknöl på Fridolf när han ändå drog en tand när han var 10. Ångrar det, han läkte sakta, drog upp stygnen en gång, "vi tar den när vi ändå håller på" ledde till tre veckors koppelvila 🤯

Nu har de fyllt 12 och vi har enats om att inte söva/skära i dem alls igen.
Med Ebrah känns det lite bökigt eftersom hon redan från början är svår att hålla i bra kondition osv, och nu äntligen börjar bli i lite bättre form igen efter skadade tassar och klor och allt möjligt förra hösten. Och så har hon sin grej med att dricka massor, utan att folk vet varför (nej, jag vill inte ha mer spekulationer kring det i den här tråden just nu) osv. Men å andra sidan är hon nu såpass lugn att hon inte har något emot att vila, hon har läkt bra efter tidigare operationer, hon är pigg och när hon opererades i höstas kollades ju alla värden på allt innan och de visade att det såg utmärkt ut..

Den knölen Fridolf hade, var satt den någonstans?
 
Här har det varit sjukstuga hela veckan.. Fick hosta i lördags som utvecklades till luftvägsinfektion och med min astma så blev det inte alls roligt.
Så hundarna har tyvärr inte fått några längre promenader eller träning denna veckan men de verkar inte gå någon direkt nöd på dem ändå som tur är.
Är dock väldigt glad de har varandra då de leker så fint när vi går ut och jag släpper dem en liten stund i parken :love: . Diva är dock vid 4 månader 45 cm hög :angel:. Undra hur stor hon kommer bli? Hexa var i samma ålder 42 cm och är idag som snart tre åring 47 cm hög.
 
Kunde äntligen låta hundarna springa lite i en rastgård, och oj vad de njöt av det! Dessutom hade någon glömt kvar en boll, och den fick Lily leka med. Sen vi kom in från promenaden har det varit extremt lugnt här hemma :D

Mindre kul dock: Jag kände något som verkade vara en otrevlig knöl vid Ebrahs ena juver igår kväll... Ska kolla närmare på det idag och undersöka ifall jag kan känna fler eller inte. Men frågan är ju då, om det är en knöl, ska jag operera det eller låta bli? Hon är ju bara 8 1/2 år, men har det väl börjat komma knölar så upplever jag att det lätt blir flera, och jag tänker inte hålla på och operera bort hela juverrader på henne. Det är det definitivt nej på. Hon har tyvärr flera nära släktingar som inte blivit sådär jättegamla just pga tumörer och sådant, så det är svårt att inte bli orolig när man nu hittar något även på henne, även om jag vet att inte alla knölar är elakartade tumörer osv.
Ca 20.000 kr inklusive analys på stort djursjukhus, om man bara tar knölarna.
 
Ca 20.000 kr inklusive analys på stort djursjukhus, om man bara tar knölarna.
Analys känns dock lite onödigt. Jag kanske är korkad, för jag förstår inte vitsen med det :o Om jag förstått det rätt så säger det ändå ingenting om hur eventuella framtida knölar kommer vara? Det kan vara hejvilt huller om buller att vissa är godartade, andra elakartade osv? Och det påverkar inte heller hur man ska göra framöver med något?
 
Idag fyller Fred 11 år :heart
Han är fortfarande förvånansvärt fräsch i kroppen, han har lite artros och han står på halv dos smärtstillande för hans kroniska inflammationer i i muskelfästena i båda bakknäna men med tanke på hur stor han är och hur hårt han har jobbat i sitt liv är jag väldigt förvånad att han inte är sämre. Han har dock börjat höra lite sämre men han är fortfarande nästan lika aktiv som när han var ung och han är absolut mer aktiv nu än vad mina tvååringar är.
421888751_7424255940957913_9219134916047630092_n.jpg
 
Med Ebrah känns det lite bökigt eftersom hon redan från början är svår att hålla i bra kondition osv, och nu äntligen börjar bli i lite bättre form igen efter skadade tassar och klor och allt möjligt förra hösten. Och så har hon sin grej med att dricka massor, utan att folk vet varför (nej, jag vill inte ha mer spekulationer kring det i den här tråden just nu) osv. Men å andra sidan är hon nu såpass lugn att hon inte har något emot att vila, hon har läkt bra efter tidigare operationer, hon är pigg och när hon opererades i höstas kollades ju alla värden på allt innan och de visade att det såg utmärkt ut..

Den knölen Fridolf hade, var satt den någonstans?
Knölen satt mitt på bröstbenet, ivägen för remmen mellan frambenen när han hade dragselen på sig (var bara ett par mm och godartad).

Tror att det slutade på 7000:- för narkos, tandextraktion och att de tog bort pluppen.
 
Jag skickade iväg ett mail till en bra djurklinik i närheten för att fråga om de kan ge en ungefärlig prisuppgift på vad det skulle kosta. Hade hon varit helt utan problem i övrigt hade jag inte tvekat, men ja, nu är det inte så och då blir det mer att ha i åtanke. Jag har hela tiden tänkt att jag inte ska göra några större grejer pga det, men att ta bort två små knölar som är längst bak vid juverraden kanske inte behöver ses som någon stor grej... Fyfan för sånt här.
Jag har ju precis gjort det på min terrier, 4 knutor som satt så att de bara precis tog knutorna med ink analys gick det på 19k och efter försäkringen tog så landade det på 4,5k för mig.
Det blev fler stygn än jag trodde att det skulle bli men det var verkligen ett enkelt ingrepp och var läkt på några dagar. Märktes inget på hunden när narkosen väl gott ur.
 
Hur kan organisationer som importerar gatuhundar och omplacerar dem i Sverige tjäna pengar?
Någon dom vet? Det kan ju inte bara gå runt på bidrag?
 
Jag och sparven har varit på blåbärstävling idag. Första loppet satte vi vår första nolla någonsin! 🤩 Sen blev det två disklopp efter det, men var en hel del att vara nöjd med de loppen också. Och tar med mig en lista med saker att öva vidare på :)

73142B5C-CD34-49AB-925B-CC35F3DB80C0.jpeg
 
En grannes hund skäller. I början när vi bodde här så tyckte jag att det var ganska bra, för jag tänkte att om folk accepterade det, då skulle det säkert inte göra något om någon av mina hundar blev olyckliga när jag började lämna dem här i nya lägenheten. Vår ytterdörr är så dålig att man hör i trapphuset om vi lyssnar på radio på normal volym så minsta pip från hundarna hörs såklart också. Sedan visade det sig att hundarna inte direkt brydde sig, och nu är de sådär knäpptysta och avslappnade som jag är van att se dem.

Men. Grannens hund skäller fortfarande. Och det är inte något enstaka skall ibland. Det kommer skall lite då och då, i princip dygnet runt. När jag vaknade till vid 5-tiden i morse för att en av mina damer behövde ut, då hörde jag hunden skälla, och jag hörde det även närmare midnatt när det var dags att lägga sig. Den låter på morgon, förmiddag, eftermiddag och precis när som helst. Inte något ihållande dock, men ja, lite då och då.

Så just nu funderar jag på hur mycket det stör mig. Om jag ska försöka prata med grannen eller lägga någon lapp i brevlådan med ett "snälla, kan du försöka träna din hund att göra något annat än att skälla?" osv. Mina hundar skiter fullständigt i att det låter från annan hund i huset och vad jag vet är grannsämjan god här i huset. Jag är också van vid att det alltid är jag som överreagerar på precis allt som låter då jag är ljudkänslig som sjutton... Och alltså. I övrigt är grannarna tysta. Det fåtal tillfällen de har hög musik igång så är det väldigt kortvarigt, det är inget stök och andra ljud heller, hela huset totalt sett är så tyst att det verkligen upplevs som knäpptyst jämfört med tidigare ställen jag bott på... Och jag vet ju att man inte kan förvänta sig att inte höra av grannar öht när man bor i lägenhet...

Men ja... Jag vill dels inte skapa dålig stämning i huset, dels inte göra att någon blir irriterad på oss om mina hundar skulle låta av någon anledning... Tex vet jag inte om Lilys pipleksaker hörs till andra? (av den anledningen får hon inte hålla på med dem allt för tidigt eller sent på dagen)

Well. Jag antar att jag inte tänker göra något idag i alla fall :cautious:
 
En grannes hund skäller. I början när vi bodde här så tyckte jag att det var ganska bra, för jag tänkte att om folk accepterade det, då skulle det säkert inte göra något om någon av mina hundar blev olyckliga när jag började lämna dem här i nya lägenheten. Vår ytterdörr är så dålig att man hör i trapphuset om vi lyssnar på radio på normal volym så minsta pip från hundarna hörs såklart också. Sedan visade det sig att hundarna inte direkt brydde sig, och nu är de sådär knäpptysta och avslappnade som jag är van att se dem.

Men. Grannens hund skäller fortfarande. Och det är inte något enstaka skall ibland. Det kommer skall lite då och då, i princip dygnet runt. När jag vaknade till vid 5-tiden i morse för att en av mina damer behövde ut, då hörde jag hunden skälla, och jag hörde det även närmare midnatt när det var dags att lägga sig. Den låter på morgon, förmiddag, eftermiddag och precis när som helst. Inte något ihållande dock, men ja, lite då och då.

Så just nu funderar jag på hur mycket det stör mig. Om jag ska försöka prata med grannen eller lägga någon lapp i brevlådan med ett "snälla, kan du försöka träna din hund att göra något annat än att skälla?" osv. Mina hundar skiter fullständigt i att det låter från annan hund i huset och vad jag vet är grannsämjan god här i huset. Jag är också van vid att det alltid är jag som överreagerar på precis allt som låter då jag är ljudkänslig som sjutton... Och alltså. I övrigt är grannarna tysta. Det fåtal tillfällen de har hög musik igång så är det väldigt kortvarigt, det är inget stök och andra ljud heller, hela huset totalt sett är så tyst att det verkligen upplevs som knäpptyst jämfört med tidigare ställen jag bott på... Och jag vet ju att man inte kan förvänta sig att inte höra av grannar öht när man bor i lägenhet...

Men ja... Jag vill dels inte skapa dålig stämning i huset, dels inte göra att någon blir irriterad på oss om mina hundar skulle låta av någon anledning... Tex vet jag inte om Lilys pipleksaker hörs till andra? (av den anledningen får hon inte hålla på med dem allt för tidigt eller sent på dagen)

Well. Jag antar att jag inte tänker göra något idag i alla fall :cautious:

Om du blir störd så prata med grannarna.
Tar man upp det på ett vettigt sätt så tar normalt funtade människor det på ett bra sätt.
 
En grannes hund skäller. I början när vi bodde här så tyckte jag att det var ganska bra, för jag tänkte att om folk accepterade det, då skulle det säkert inte göra något om någon av mina hundar blev olyckliga när jag började lämna dem här i nya lägenheten. Vår ytterdörr är så dålig att man hör i trapphuset om vi lyssnar på radio på normal volym så minsta pip från hundarna hörs såklart också. Sedan visade det sig att hundarna inte direkt brydde sig, och nu är de sådär knäpptysta och avslappnade som jag är van att se dem.

Men. Grannens hund skäller fortfarande. Och det är inte något enstaka skall ibland. Det kommer skall lite då och då, i princip dygnet runt. När jag vaknade till vid 5-tiden i morse för att en av mina damer behövde ut, då hörde jag hunden skälla, och jag hörde det även närmare midnatt när det var dags att lägga sig. Den låter på morgon, förmiddag, eftermiddag och precis när som helst. Inte något ihållande dock, men ja, lite då och då.

Så just nu funderar jag på hur mycket det stör mig. Om jag ska försöka prata med grannen eller lägga någon lapp i brevlådan med ett "snälla, kan du försöka träna din hund att göra något annat än att skälla?" osv. Mina hundar skiter fullständigt i att det låter från annan hund i huset och vad jag vet är grannsämjan god här i huset. Jag är också van vid att det alltid är jag som överreagerar på precis allt som låter då jag är ljudkänslig som sjutton... Och alltså. I övrigt är grannarna tysta. Det fåtal tillfällen de har hög musik igång så är det väldigt kortvarigt, det är inget stök och andra ljud heller, hela huset totalt sett är så tyst att det verkligen upplevs som knäpptyst jämfört med tidigare ställen jag bott på... Och jag vet ju att man inte kan förvänta sig att inte höra av grannar öht när man bor i lägenhet...

Men ja... Jag vill dels inte skapa dålig stämning i huset, dels inte göra att någon blir irriterad på oss om mina hundar skulle låta av någon anledning... Tex vet jag inte om Lilys pipleksaker hörs till andra? (av den anledningen får hon inte hålla på med dem allt för tidigt eller sent på dagen)

Well. Jag antar att jag inte tänker göra något idag i alla fall :cautious:
Jag tänker att det finns en chans att de själva inte vet om att hunden skäller pga jobb/ de själva är iväg?
Jag gillar inte att prata med grannar med hade nog lämnat en lapp och skrivit under med vilken granne det är.
 
Jag tänker att det finns en chans att de själva inte vet om att hunden skäller pga jobb/ de själva är iväg?
Jag gillar inte att prata med grannar med hade nog lämnat en lapp och skrivit under med vilken granne det är.
Jag tror att de är hemma, åtminstone är det ingen märkbar skillnad i skällfrekvens på när de är hemma eller inte. Men, det är ju mycket möjligt att de inte vet hur tydligt det hörs hit. Lite därför jag inte vill verka otrevlig heller.
 
Alltså, de där monstren :rofl:
Vanligtvis vaknar jag långt innan sambon. Idag vaknade vi samtidigt. Jag går upp, ska säga godmorgon till Lily som ligger på soffan... och så hör hon att sambon är vaken. "TJOHO! NI ÄR VAKNA BÅDA TVÅ! PARTY!!!!" och så for hon iväg! Full fart till sängen för att säga godmorgon till honom, full fart till mig, pang på en leksak som skulle kastas runt och sedan hoppade hon med ett vrål rakt mot Ebrah som lagt sig för att vila på en matta i väntan på frukost.

Sedan åt de båda med god aptit. Promenaden sedan var lugn. Men så kom vi in, och Lily blev åter igen jättebusig. Först fick jag knappt av henne halsbandet eftersom hon skulle ha dragkamp med kopplet, sedan sprang hon till sina leksaker igen, för att därefter hoppa upp i sängen i hopp om att få med sambon på bus. Men, eftersom det misslyckades bestämde hon sig för att vila på soffan igen och tigga klappar av mig när jag äter frukost.

Well. Då blev Ebrah avundsjuk. Får Lily klappar och inte hon? Katastrof! Så. Ebrah hittade ett litet tomt hörn i soffan bakom mig och Lily. Där skulle hon ligga. Hon hon kämpade för att få plats och samtidigt som hon la sig med en duns så pruttade hon hur högt som helst. (Jag bestämde mig då för att flytta mig och sätta mig en bit ifrån, så nu är hon missnöjd igen).

Så. Vi är vakna i alla fall! Men just Lilys morgonparty är sånt där som garanterat ger mig en bra start på dagen. Hon är så otroligt söt och rolig när hon far runt och busar. För hon busar inte på något jobbigt sätt, och det bara strålar glädje om henne. Det är 100% levnadsglädje i den där lilla krabaten och det smittar av sig på alla som råkar vara i närheten :heart
 
Jag ensamhetstränade Milou 3 gånger igår. Det är ju inte första gången utan jag har försökt att träna korta stunder genom åren men han är jätte svår och så väldigt fäst vid just mig. Kanske började jag träna för sent, för sällan eller att han verkligen är mattes hund. Det är ofta så att det inte hjälper om andra människor han känner är kvar. Han kan pipa och gny och inte slappna av om jag försvinner. I början ylade han om han var hos någon hundvakt, sist gick det dock bra.Nu ylar han inte men som igår väntade han med en kompis till mig en kort stund och han hade gnällt och stirrat där jag gått.

Har kameror så tittade hela tiden på honom på mobilen. Första tillfället höll han sig lugn 7 minuter och 30 sekunder med sin kong.Sen började han springa runt och skälla. Han stod liksom inte still och bara skällde.

Till andra tillfället hade jag fryst en kong men det blev tydligen för svårt för jag var bara iväg och sopsorterade typ 3 minuter och han blev nervös direkt. När jag kom tillbaka la han sig i soffan och gnydde, pep och gjorde ljud som låter som när människor gråter.

Ville sen ett par timmar senare prova en gång med bra avslut. Sluta innan paniken. Vi klarade 5 minuter.

Jag ska köra ett eller två till korta pass innan Alvin kommer hem, bara gå ut på gården eller ner i källaren så det här med att jag går blir normalt.

Det känns omöjligt det här. Men Alvin är gammal. Förr eller senare är Milou ensam. Om man bortser från Milous stress så vet jag inte vad grannarna säger om jag är på möte två timmar och går till gymmet och han skäller hela tiden.

Och för Milou, det är så jobbigt att se honom så stressad. Är Alvin med ligger dom mest i soffan eller nosar runt eller äter tuggpinnar jag ger dom. Kan skälla någon gång har grannen sagt men inte mycket och störande. Vet inte vad jag ska göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 384
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
659
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 182
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 128
· Visningar
74 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp