Uppdateringstråd 31

Gårdagen var dålig. Fåren var mycket pigga och springiga och när jag åkte hem var det ingen som klarat hämtgrindarna ännu för de drog så fort de fick chansen. Spock gjorde en ok utgång men fåren hann flytta sig och drog iväg innan upptaget. Räddade nästan upp det men jag ger Spock fel kommando så han tar fel flank och trycker de mot uttaget och fåren är av banan. Verkligen inte Spocks fel, jag fattade ju inte ens att jag gett fel kommando förrän det var försent. Så bara lite irriterad på mig själv men jag borde känt att det inte var min dag när jag glömde bilnycklarna i tändningslåsetoch springer och letar efter dem i panik, sen går ut på banan och kommer på att jag inte har vallstaven med mig :yuck:..

Idag ska Lilla M och Tay få köra lite agility och husse ska hålla kurs. Spock får ta det lite lugnt men kanske kör nåt kontaktfältshinder med honom bara för att han ska få göra nåt. Killarna fick redan köra lite uppletande på promenaden imorse.

Här har vi vilodag och njuter lite av att vara ensamma hemma då sambon är iväg på resa. Imorgon får trion vara hemma under tiden jag är på morgonmöte, sedan kommer jag hem några timmar innan jag tar med dem och åker till jobbet igen. Egentligen var jag schemalagd att jobba hela dagen, men pratade med chefen och fick till det så att jag tar en megalång lunch just för att det inte ska bli stressigt med hundarna och så. Vid sådana tillfällen uppskattar jag verkligen mitt jobb, även om det såklart försvinner lite inkomst från mig att vara på lunch kanske 3 timmar istället för 1 timme. Det är guld värt att kunna göra så.

Nu har Trassel gått i koppel i city själv istället för att åka väskan. Det var kaos där, dom hade grävt upp huvudgatan och det var fullt av maskiner, människor, bilar, cyklar, hundar, el scootrar och allt sånt. Jag bodde ju bara 10 minuter promenad dit för bara ett år sedan. Men det var inte grabbarna som blev stressade utan jag så jag fick gå åt sidan och andas lite så jag inte skulle smitta av mig. Och vet ni vad? Traskar inte min 15 veckor gamla valp lugnt och nyfiket med kontakt med mig hela tiden runt i kaoset med svansen som en lite propeller som om han aldrig gjort något annat.

Längtar till han får göra bph

Äntligen betesstid och massor av djur att kolla till om dagarna :love:
Det ska snart upp ett gäng kvigor på fjället, får se om jag går upp med dem med hund i år!

IMG_5167.webp

Fyfan, jag trodde att Ebrah skulle dö på vägen hem från jobbet.

Hon är normalt sett väluppfostrad och sköter sig, men idag när vi parkerat hemma och skulle ut ur bilen, då klämmer hon sig förbi mig och springer lös förbi. Hon såg nämligen en annan bil sol höll på att parkera och undrade om hon kanske kunde åka med den eller om det var någon hon kände. Så hon flög ur min bil och sprang rakt mot baken på den andra, backande bilen. Det gick snabbt för henne och bilen var en stor suv där ägaren av förklarliga skäl hade svårt att se en förhållandevis liten hund som springer mot bakdelen på bilen.

Jag vrålade så det kändes som att halsen skulle gå sönder. Jag trodde verkligen att det skulle gå åt helvete. Men föraren upptäckte oss, stannade och då kom Ebrah tillräckligt nära mig för att jag skulle kunna hugga tag i henne. Jävla hund.

Hon beter sig så jäkla knäppt nu efter löpet. Knäck i öronen, hungrigare än en utsvulten labbe och allmänt knäpp. Normalt sett blir hon lite slö efter löp, men det här... alltså...

Framöver kommer hon få åka bil med halsband på sig, så att jag har något att grabba tag i direkt när jag öppnar där bak. Och så kommer jag dubbelkolla runt oss så att inga bilar i rörelse är nära...

Hon är normalt sett väluppfostrad och sköter sig, men idag när vi parkerat hemma och skulle ut ur bilen, då klämmer hon sig förbi mig och springer lös förbi. Hon såg nämligen en annan bil sol höll på att parkera och undrade om hon kanske kunde åka med den eller om det var någon hon kände. Så hon flög ur min bil och sprang rakt mot baken på den andra, backande bilen. Det gick snabbt för henne och bilen var en stor suv där ägaren av förklarliga skäl hade svårt att se en förhållandevis liten hund som springer mot bakdelen på bilen.

Jag vrålade så det kändes som att halsen skulle gå sönder. Jag trodde verkligen att det skulle gå åt helvete. Men föraren upptäckte oss, stannade och då kom Ebrah tillräckligt nära mig för att jag skulle kunna hugga tag i henne. Jävla hund.

Hon beter sig så jäkla knäppt nu efter löpet. Knäck i öronen, hungrigare än en utsvulten labbe och allmänt knäpp. Normalt sett blir hon lite slö efter löp, men det här... alltså...

Framöver kommer hon få åka bil med halsband på sig, så att jag har något att grabba tag i direkt när jag öppnar där bak. Och så kommer jag dubbelkolla runt oss så att inga bilar i rörelse är nära...

Usch så hemskt. Minns med plågsam tydlighet när vår bolognese som då kanske var… 6 mån? smet och blev påkörd utanför villan när jag var 12 år och skulle gå ut med honom. Han klarade sig med nån sorts änglavakt och levde i många år till, men den där upplevelsen i slow motion när han kutar iväg och en bil kommer…

Usch så hemskt. Minns med plågsam tydlighet när vår bolognese som då kanske var… 6 mån? smet och blev påkörd utanför villan när jag var 12 år och skulle gå ut med honom. Han klarade sig med nån sorts änglavakt och levde i många år till, men den där upplevelsen i slow motion när han kutar iväg och en bil kommer…
Ja verkligen... Det kändes som att allt gick jättefort och jättelångsamt på samma gång. Hade jag hunnit tänka något så hade jag väl ropat på henne som vid en inkallning istället för att bara vråla "EBRAH!!!!" men ja, jag tänkte inte. Det var totalstopp i hjärnan på mig av paniken. Funderar också på om jag kan ha något slags nät i bilen som kan sitta så att det hindrar uthopp men inte hindrar mig att sticka in handen och koppla...

Ja verkligen... Det kändes som att allt gick jättefort och jättelångsamt på samma gång. Hade jag hunnit tänka något så hade jag väl ropat på henne som vid en inkallning istället för att bara vråla "EBRAH!!!!" men ja, jag tänkte inte. Det var totalstopp i hjärnan på mig av paniken. Funderar också på om jag kan ha något slags nät i bilen som kan sitta så att det hindrar uthopp men inte hindrar mig att sticka in handen och koppla...

Jag kör MIM Vario Gate-grindar i min bil. Superskönt att kunna koppla på utan risk att hon hoppar ut, även om hon förstås ÄR tränad att stanna och vänta. Särskilt runt löp kan det ju vara virrhjärna..!

Fy! 🫣 Jag och uppfödaren hade åkt till Finland på utställning. Shiera var typ 8 mån då och under resan så hade hon bitit bort en knopp på hundgrindarna så när vi öppnar bakluckan i ett fullsmockat parkeringshus i Helsingfors så sticker hon ut som en liten vessla och börjar springa fortare än blixten ut bland alla bilar. Trodde det var sista gången jag såg henne. Men lilla valpuslingen utan inkallning tvärvänder när vi vrålar och kommer snällt tillbaka. Fy fasen alltså! 😅

Satt hon
Satt hon inte i en bur eller sele?

Igår var Spock med som kurshund och fick visa lite övningar på allmänlydnadskursen, han skötte sig jättebra :heart . Innan kursen hade jag möjlighet att träna lite lydnad med kommendering och det gick över förväntan, känns lovande inför lydnadsdebuten i helgen.
Idag ska vi bara softa tror jag, kanske ta en cykeltur i det fina vädret med bc-killarna. Imorgon blir det lite lydnadsträning och agility och på fredag tänkte jag mig en tur till fåren..

Imorgon ska lilla M ögonlysas, håller alla tummar och tår för att det går bra så hon kan få lite puppisar framöver. Sen ska man ju själv inte ha någon (intalar jag mig) :angel: . Husse vill ju ha en bc-flicka som det lutar åt nästa hund och inte en corgi till :D.

20250507_094656.webp

Har "råkat " anmäla lilla M till tävling i rally nästa månad så vi får väl försöka träna lite tills dess.. Har fortfarande inte lärt in "ligg" på henne 🤣.

Nu känner jag mig löjlig. Tålamod, godis och en klicker så har vi nu lärt in ligg på en kvart (tränade de andra också).
Corgin är löjligt lättlärd, det är bara att man själv ska släpa arslet ur vagnen och ta tag i det man vill lära in 😆😇.
Naturligtvis behöver vi befästa det och träna mer men så fort hon fattade så la hon sig snabbt och villigt utan problem 🥰.

20250507_101949.webp

Nu är det bara att fortsätta träna på teknik, stadga och ordet 🙂.

Mina åker också med halsband och lär sig från dag 1 att man aldrig hoppar ur bilen när dörren till buren öppnas och innan jag säger till. Om någon smiter åker de raka vägen in i buren igen och vi gör om.

Men självklart kan olyckor hända ändå och en hund få för sig att smita av många anledningar. Halsband är dock verkligen bra att ha på dom för ibland hinner man ta tag.

Mina åker också med halsband och lär sig från dag 1 att man aldrig hoppar ur bilen när dörren till buren öppnas och innan jag säger till. Om någon smiter åker de raka vägen in i buren igen och vi gör om.

Men självklart kan olyckor hända ändå och en hund få för sig att smita av många anledningar. Halsband är dock verkligen bra att ha på dom för ibland hinner man ta tag.
Samma här, jag är benhård på bur/bil/sele i baksätet, stanna kvar, betyder verkligen stanna kvar, det och stop finns det inga felmarginaler för.

Behövde åka till stan och Oskar var tvärsäker på att han skulle följa med, så dt blev så.

Tog en sväng förbi hundparken och vi mötte en vit storpudel. Matte var lite tveksam eftersom hon fått höra av en annan hundägare att hon hade en så dominant hane.
Jag ville testa så vi gick in tillsammans och släppte dem. Oskar var tjutande glad. De lekte lyhört och glatt tillsammans. Matten var lika glad som Oskar över att hennes hund var så lekfull och varsam.

De hade förlorat en kines i njursjukdom nyligen och hon hade funderat på ny ras. Hade stött på phalene när hon kollade papillon och sa att Oskar var det mesta hon ville ha hos en ny hund. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 599
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 718
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 378
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka