Uppdateringstråd 29

Ja hon har inte haft något mer symptom, lite ostabilare än sina syskon enstaka tillfällen när hon kör sina race men inget mer o veterinär rådde att avvakta men jag va dum o googlade. Håller ett extra öga på henne sen igår kväll. Ja dom e 6 veckor nu
Hur går det med lilla valpen :heart
 
Jag funderar på att anmäla till BPH, mest för att jag är nyfiken på om jag har rätt i hur jag tror att min hund skulle reagera på momenten. Många datum är dock redan uppbokade av uppfödare eller rasklubbar, och få BK anordnar BPH i den här delen av landet så trycket brukar vara ganska stort. Vi får isåfall stå på kö för en obokad tid som kan bli när som helst från maj till september. :nailbiting:

Jag skulle gissa att vi hinner passera tvåårsdagen med råge innan vi kommer iväg, och då undrar jag om det är någon större mening att gå med en så "gammal" hund bara för att stilla nyfikenheten? Jag har inga planer på att avla, och inget av syskonen har genomgått någon mentalbeskrivning heller så ett enda protokoll vore inte mycket till statistiskt underlag för uppfödaren.
 
Träning på klubben, en fantastisk första riktiga vårdag. Båda grabbarna fick vara nakna och det blandades tokspringande, rulla i gräset, sola och träna.

Med Alvin körde jag lite trick och att greppa och hålla ett främmande föremål i munnen på komando. Det har han aldrig gjort förut, som vi tragglade på lydnadskursen för 12 år sedan men vägrade apporten, han var ju dov bara 1-2 år. Nu gick han bara fram och tog pinnen ur handen på mig självmant och vi kunde upprepa flera gånger att hålla och sen hålla kvar tills ja sa släpp. Men väntade självklart inte länge nu i början. Milou kan bara bära vissa saker så det ska jag fortsätta med.

Tränade följsamhet springandes, nu sitter byten framför till och med när jag springer så skönt för som vi kämpade för att få ett flöde och han inte skulle komma för långt bort eller för nära och fälla mig. Nu byter han sida åt båda hållen både framför och efter mig.

Sen sprang jag snabbt, tvärstannade, sprang och direkt till att backa,snäva svängar åt båda hållen, gick lugnt, la in lite rally, backa. Springa. Och han visste aldrig vad som skulle hända så han var helt uppmärksam på mig.

Tränade freestyle med båda grabbarna dom blir helt till dig när dom får träna tillsammans, tyvärr lite för taggade om man vill göra något seriöst men som nu blir det ju som en lek.

Dom hade fått springa fritt i början så på slutet avslutade jag med passivitetsträning. Inga problem sa Alvin och Milou låg helt lugn fast det var hundar överallt omkring oss.

Så en super,duper nöjd matte, glada hundar och en väldigt glad mamma. Kan det bli bättre?
 
Jag funderar på att anmäla till BPH, mest för att jag är nyfiken på om jag har rätt i hur jag tror att min hund skulle reagera på momenten. Många datum är dock redan uppbokade av uppfödare eller rasklubbar, och få BK anordnar BPH i den här delen av landet så trycket brukar vara ganska stort. Vi får isåfall stå på kö för en obokad tid som kan bli när som helst från maj till september. :nailbiting:

Jag skulle gissa att vi hinner passera tvåårsdagen med råge innan vi kommer iväg, och då undrar jag om det är någon större mening att gå med en så "gammal" hund bara för att stilla nyfikenheten? Jag har inga planer på att avla, och inget av syskonen har genomgått någon mentalbeskrivning heller så ett enda protokoll vore inte mycket till statistiskt underlag för uppfödaren.
Min spaniel var 2 1/2 när vi gjorde det. Jag gjorde det för att kunna tävla i bruks, men tycker absolut att du ska ta chansen att göra det. Min man var med som publik och filmade. Det var toppen för då kunde jag titta på det i lugn och ro efteråt.
 
Jag funderar på att anmäla till BPH, mest för att jag är nyfiken på om jag har rätt i hur jag tror att min hund skulle reagera på momenten. Många datum är dock redan uppbokade av uppfödare eller rasklubbar, och få BK anordnar BPH i den här delen av landet så trycket brukar vara ganska stort. Vi får isåfall stå på kö för en obokad tid som kan bli när som helst från maj till september. :nailbiting:

Jag skulle gissa att vi hinner passera tvåårsdagen med råge innan vi kommer iväg, och då undrar jag om det är någon större mening att gå med en så "gammal" hund bara för att stilla nyfikenheten? Jag har inga planer på att avla, och inget av syskonen har genomgått någon mentalbeskrivning heller så ett enda protokoll vore inte mycket till statistiskt underlag för uppfödaren.

Har kört bph på mina hundar, då har jag också bc en ras som sällan mantalbeskrivs. Tycker det värdefullt att få en utomstående beskrivning av hunden och se hur väl den stämmer överens med min egen uppfattning om hunden.
Sen är det inte alls värdefullt ur avelssynpunkt då det arbetsmeriter som betyder nåt. Skulle jag få för mig att börja träna/tävla bruks nån gång i framtiden så är dessutom det avklarat.
 
Hur går det med lilla valpen :heart
Vi har kontakt med veterinärer o dom tror att de kan va ett väldigt milt fall efter att ha fått se några filmklipp o ska börja en utredning men förutom just vid mat eller stunder då hon blir väldigt glad så e hon som vilken normal valp som helst. Hon hänger mej i byxbenen, kissar på mej o tuggar på mina fingrar :rofl::heart
 
Blåser storm ute och vi har vilodag förutom att ankorna råkade hamna utanför tomten imorse så Spock fick hjälpa till att få tillbaka dem. De lyfter lätt nu när det blåser friskt 😆.

Spock verkar ta ledigheten med ro
20240401_190228.jpg
 
Vi har kontakt med veterinärer o dom tror att de kan va ett väldigt milt fall efter att ha fått se några filmklipp o ska börja en utredning men förutom just vid mat eller stunder då hon blir väldigt glad så e hon som vilken normal valp som helst. Hon hänger mej i byxbenen, kissar på mej o tuggar på mina fingrar :rofl::heart
Håller tummar för att det är nått som kan växa bort :heart
 
Precis när jag betalat medlemsavgift till SSRK för att jag ville anmäla mig till en kurs (som va full) dyker ett annat förslag på kurs upp där även de vill ha medlemsavgift 🙃
Iom jag var sjuk så mycket förra månaden har jag inte råd direkt..

Ännu ett besök till veterinären med Gry där jag vet att jag måste ta ett jobbigt beslut 💔
snart
 
Precis när jag betalat medlemsavgift till SSRK för att jag ville anmäla mig till en kurs (som va full) dyker ett annat förslag på kurs upp där även de vill ha medlemsavgift 🙃
Iom jag var sjuk så mycket förra månaden har jag inte råd direkt..

Ännu ett besök till veterinären med Gry där jag vet att jag måste ta ett jobbigt beslut 💔
snart

Tycker det är taskigt att behöva betala medlemsavgift innan platsen är bekräftad, brukar skriva att medlemskap ska vara löst vid kursstart…
 
Jag har krupit till korset och insett att min veterinär inte kommer att höra av sig om de mediciner hon rekommenderade (i december, trots påstötningar) och bokat tid hos en konkurrent :(

Men jag undrar samtidigt vad "min" klinik gör med sina anställda. Det är liksom andra veterinären som jag uppfattat som trevlig och engagerad som bara huffpuff försvinner. Jag har faktiskt ställt frågan om de tycker att det är svårt att samarbeta med mig. Jag vet att jag inte faller inom normalspannet.

Men det blir längre ett åka, mycket jobb som måste göras om (och betalas igen). Och jag har en kroniker. Jag behöver någon att bolla med och någon som följt med på resan och ser förändringar.
 
Jag har krupit till korset och insett att min veterinär inte kommer att höra av sig om de mediciner hon rekommenderade (i december, trots påstötningar) och bokat tid hos en konkurrent :(

Men jag undrar samtidigt vad "min" klinik gör med sina anställda. Det är liksom andra veterinären som jag uppfattat som trevlig och engagerad som bara huffpuff försvinner. Jag har faktiskt ställt frågan om de tycker att det är svårt att samarbeta med mig. Jag vet att jag inte faller inom normalspannet.

Men det blir längre ett åka, mycket jobb som måste göras om (och betalas igen). Och jag har en kroniker. Jag behöver någon att bolla med och någon som följt med på resan och ser förändringar.
Beklagar att det händer, vill bara säga att det går att be om att journalerna skickas till nya kliniken.
 
Åkte till grannbyn och vaccinerade. Oskar skrek som en stucken gris. Men å andra sidan skriker han när jag håller i saxen för att försöka klippa bort en tova också. Drama queen.
 
Då är det bara att vänta på vad blodprov och urinprov säger om Floki. Hoppas verkligen att det är något mer lättsamt än att njurarna har gett upp eller dylikt.
Och så var inget fel på varken blodprov eller urinprovet. Han hetsdricker från kl 18-23 på kvällarna, han måste gå ut ca 3-4 gånger på den tiden och kan sen inte hålla sig på natten. :( Kan det vara något nytt stressbeteende? Veterinären föreslog att ge uppblöt mat på morgonen och tidigare middag så att han inte känner sig så törstig och sen ge små mängder med vatten på kvällen när han vill ha. Känns som att han glömmer att dricka hela dagen och sen sätter i sig mängder på kvällen.
 
Och så var inget fel på varken blodprov eller urinprovet. Han hetsdricker från kl 18-23 på kvällarna, han måste gå ut ca 3-4 gånger på den tiden och kan sen inte hålla sig på natten. :( Kan det vara något nytt stressbeteende? Veterinären föreslog att ge uppblöt mat på morgonen och tidigare middag så att han inte känner sig så törstig och sen ge små mängder med vatten på kvällen när han vill ha. Känns som att han glömmer att dricka hela dagen och sen sätter i sig mängder på kvällen.

Äter han mycket på kvällen?
Kanske köra 50/50 morgon/kväll med maten.
Äta tidigare på kvällen?
 
Äter han mycket på kvällen?
Kanske köra 50/50 morgon/kväll med maten.
Äta tidigare på kvällen?

Dom äter 50% på morgon och 50% på kvällen. Ska prova med tidigare middag, men han är inte törstig efter frukosten, så jag vet inte om det är relaterat till maten. Men absolut värt att prova.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 043
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
70 272
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
696
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp