Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Och så var inget fel på varken blodprov eller urinprovet. Han hetsdricker från kl 18-23 på kvällarna, han måste gå ut ca 3-4 gånger på den tiden och kan sen inte hålla sig på natten. :( Kan det vara något nytt stressbeteende? Veterinären föreslog att ge uppblöt mat på morgonen och tidigare middag så att han inte känner sig så törstig och sen ge små mängder med vatten på kvällen när han vill ha. Känns som att han glömmer att dricka hela dagen och sen sätter i sig mängder på kvällen.
Hur gammal är han nu? Dricker han mer än tidigare eller är det bara att han dricker andra tider (och allt på en gång då)?
 
Och så har Bog gjort illa en tå så nu blir det linda och sko i ca 12 veckor. (Men ingen vila tack och lov. Och röntgen såg bra ut så vitt veterinären kunde se) Det är kul med hund!
12 veckor :eek: Jag som tycker synd om oss som är inne på vecka 2 med gamle gubben och hans tå.
 
Vi tog en morgonpromenad till rastgården tillsammans med lurchervännen. De fick springa i omgångar och hade så otroligt roligt! När de sedan var trötta så tänkte vi testa igen att låta dem springa ihop. Gick fint en kort stund, tills lurchern sprang rakt över Lily så att hon tumlade omkring på marken:meh: Inte sådär jätteförvånande att hon inte vill leka med en sådan drummel. Men, hon sa i alla fall ifrån rejält och förhoppningsvis fattade han något av det. Typ att man inte ska leka ångvält med sina kompisar.

Som tur var så var hon ju varm i kroppen och jag hade dessutom låtit henne ha tjocka vintertäcket på, så hon gjorde sig inte illa alls utan blev mest skrämd. När lurchern sedan var kopplad, då ville hon springa mer och hon var ju väldigt positiv till honom i vanlig ordning så länge han höll sig någorlunda lugn.

Nu ligger de iaf och sover, trötta och glada. Och jag har fått se nya foton på min favorithane som jag följt sedan han föddes. Herrejösses så snygg han är :love: Ser väldigt mycket fram emot att faktiskt träffa honom också (vilket ska ske i sommar). Utifrån det jag sett och hört om honom så verkar han fantastisk.
 
12 veckor :eek: Jag som tycker synd om oss som är inne på vecka 2 med gamle gubben och hans tå.
Om jag förstod det rätt så är det mycket för att förebygga att han får någon rejäl skada så han måste ha linda om han springer/jobbar, han får inte hålla på och spreta med tån. Men ja, lång tid att hålla på. Måste köpa ett stort lager med vetwrap. 😅
 
Om jag förstod det rätt så är det mycket för att förebygga att han får någon rejäl skada så han måste ha linda om han springer/jobbar, han får inte hålla på och spreta med tån. Men ja, lång tid att hålla på. Måste köpa ett stort lager med vetwrap. 😅
Kunde man inte tejpa tån med den bredvid för stabilitet?
 
Kunde man inte tejpa tån med den bredvid för stabilitet?
Svårt att veta med Bog om han har ont i alla tår eller bara en (han reagerade absolut mest på en tå). Han hatar att man tar honom på fötterna, så vi har absolut ett hanteringsproblem där, med det kanske är ett alternativ när vi lärt oss att det går att linda hela foten utan att det blir dålig stämning. :laugh:
 
Men när jag ser röntgenbilderna på när dom särat på tårna så förstår jag att arkeologer har att svårt jobb att lyckas pussla ihop skeletten av dinosaurier. :laugh:

Skärmavbild 2024-04-04 kl. 16.15.36.png
 
Bokat tid till veterinären för Tildas rygg. Fick en tid redan på torsdag nästa vecka. Vi har ju gått hos fysioterapeut ett tag nu, med elektroterapi, massage och vibb, och det jag initialt "sökte" för är borta, men ryggsmärtan blir inte bättre :( elen smärtlindrar direkt, men hemma svankar hon undan bara man stryker med handen över ryggen i princip. Vissa dagar reagerar hon inte lika mycket, andra väldigt. I övrigt märker jag inte att hon ska ha ont, men det är ju inte alla som är tydliga med sånt.
Har tyvärr bättre stöd från fysion gällande undersökning och röntgen än från familjen, som i princip får det att låta som att jag är fjantig och inbillar mig, "hon kanske bara inte gillar beröring över ryggen" 😟 dom har ju märkt att hon inte vill bli klappad över ryggen och svankar eller går undan...
Ska åka till en för mig ny mindre klinik, och de ville gärna ha journalkopior från tillfället när jag röntgade bogen på Tilda, men det är också från en mindre klinik och det känns så dumt att be dem skicka det (fast jag är säkert fjantig).
 
Bokat tid till veterinären för Tildas rygg. Fick en tid redan på torsdag nästa vecka. Vi har ju gått hos fysioterapeut ett tag nu, med elektroterapi, massage och vibb, och det jag initialt "sökte" för är borta, men ryggsmärtan blir inte bättre :( elen smärtlindrar direkt, men hemma svankar hon undan bara man stryker med handen över ryggen i princip. Vissa dagar reagerar hon inte lika mycket, andra väldigt. I övrigt märker jag inte att hon ska ha ont, men det är ju inte alla som är tydliga med sånt.
Har tyvärr bättre stöd från fysion gällande undersökning och röntgen än från familjen, som i princip får det att låta som att jag är fjantig och inbillar mig, "hon kanske bara inte gillar beröring över ryggen" 😟 dom har ju märkt att hon inte vill bli klappad över ryggen och svankar eller går undan...
Ska åka till en för mig ny mindre klinik, och de ville gärna ha journalkopior från tillfället när jag röntgade bogen på Tilda, men det är också från en mindre klinik och det känns så dumt att be dem skicka det (fast jag är säkert fjantig).
Vad bra att du står på dig mot din familj! Sånt kan vara jobbigt så skickar extra pepp och du får en guldstjärna som matte. 🌟
 
Vi var och träna räddning i veckan.
Det märks att hon har mognat och inte lika mattig (? mammig). Kunde stanna kvar länge hos figgarna och blev jätteglad av att hitta dem i rör osv.
Hade inga problem när det blev mörkt iheller med att söka och hon fick testa på att leta figge som satt högre upp.

Jag hoppas vi kommer ha en möjlighet att träna igen om inte allt för länge.
 
Vad bra att du står på dig mot din familj! Sånt kan vara jobbigt så skickar extra pepp och du får en guldstjärna som matte. 🌟
Tack ❤️ det värmer att höra även om det "bara" är via nätet, får mycket stöd av vår fysio också som tur är. Men det är jobbigt när familjen inte stödjer på samma sätt.

Min mamma blev ju omkullsprungen i somras av eventuellt Tilda, så jag vet ju inte om det är det som spökar. Min mamma fick ju avslitet inre ledband samt korsband så det var ju en ordentlig krock, och jag tänkte ju att det kunde vara därför bogen kunde vara påverkad, men det har vi fått bort nu.
 
Och så var inget fel på varken blodprov eller urinprovet. Han hetsdricker från kl 18-23 på kvällarna, han måste gå ut ca 3-4 gånger på den tiden och kan sen inte hålla sig på natten. :( Kan det vara något nytt stressbeteende? Veterinären föreslog att ge uppblöt mat på morgonen och tidigare middag så att han inte känner sig så törstig och sen ge små mängder med vatten på kvällen när han vill ha. Känns som att han glömmer att dricka hela dagen och sen sätter i sig mängder på kvällen.
Jag har gett min uppblött torrfoder nu ett bra tag och sedan några dagar börjat ge torrt igen. Märker JÄTTEstor skillnad i hur mycket han dricker! Fyller på vattenskålen flera gånger om dagen nu jämfört mot en gång innan.
 
Jag har gett min uppblött torrfoder nu ett bra tag och sedan några dagar börjat ge torrt igen. Märker JÄTTEstor skillnad i hur mycket han dricker! Fyller på vattenskålen flera gånger om dagen nu jämfört mot en gång innan.
Jag tror inte att det är att han får i sig för lite vatten, utan om något stressbeteende.

Problemet är att han dricker så mycket på kvällarna att han måste ut och kissa en gång i timmen hela kvällen, kissar i flera minuter i sträck och sen att han måste ut 1-2 gånger per natt.

Nu har vi tagit bort vattnet på kvällen vid tillfället när han i vanliga fall börjar hetsdricka. Verkar han törstig så får han en mindre mängd och så tar vi bort vattnet igen. Han verkar nöjd med detta och kan hålla sig som vanligt igen. (Det är på veterinärens råd vi tar bort vattnet.)
 
Jag tror inte att det är att han får i sig för lite vatten, utan om något stressbeteende.

Problemet är att han dricker så mycket på kvällarna att han måste ut och kissa en gång i timmen hela kvällen, kissar i flera minuter i sträck och sen att han måste ut 1-2 gånger per natt.

Nu har vi tagit bort vattnet på kvällen vid tillfället när han i vanliga fall börjar hetsdricka. Verkar han törstig så får han en mindre mängd och så tar vi bort vattnet igen. Han verkar nöjd med detta och kan hålla sig som vanligt igen. (Det är på veterinärens råd vi tar bort vattnet.)
Skönt att det blivit bättre :heart :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 614
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 197
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 674
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
56 57 58
Svar
1 154
· Visningar
77 311
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp