Uppdateringstråd 29

05 lät mindre roligt en skön och ledig morgon 😅
Är kroppen inställd på det så. Chefens hund la sig I hallen på jobbet 10 i 12 och väntade på att maten skulle bäras in genom dörren. Att vi inte åt lunch på fredagar det var ointressant. Ena katten startar väckning 10 i 5 oavsett dag i almenackan.
 
Påskafton vilket innebär jag får hålla koll på människorna och hundarna. Tyvärr förstår inte människorna sin roll i det hela. Det är till exempel ingen bra idé att dra igång Milou i någon sorts drag och kamplek och leka jaga precis innan lunch då man vill sitta i lugn och ro. Då behöver man ingen Duracellkaninen i form av en övertaggad hund. Även om jag sagt det går det inte in. Alvin är lugn, inga problem även om han tycker om att titta på vad som görs så stör han inte. Milou ska vara med överallt förutom om jag går iväg för då måste han se till att matte klarar att ta sig igenom den 43 kvm stora lägenheten till toan eller hallen eller vad jag nu gör. Jag ska hålla stenkoll på på den där lilla myrsloken som nog önskar han var 10 cm högre och hade 5 cm längre nos att komma åt saker på köksbänken och bordet.

Det är otroligt hur saker rinner av honom. Jag kan säga till 1000 gånger ändå fortsätter han med 1001 gånger. Och jag har nog provat alla varianter att sätta gränser, men vissa saker som att släpa med ett gäng kompostgaller på axeln ett par kilometer är rent av omöjligt.

Och familjen får jätte gärna busa och leka med båda två men var sak har sin tid. Efter maten är mycket bättre. Klart han lugnar sig under tiden vi äter men det blir ju att han förknippar famijelunch med kaos.

Sen oavsett är det mitt ansvar men det är lättare att ta ansvar om någon lyssnar på mig vilket inte riktigt görs. Och det stör mig.
 
Finns det någon bilsele för små hundar? 2 av mina är alldeles för små för allsafe. Alla 3 hundarna åker i bur i min bil men ibland åker vi i andras bilar och då vore det bra med bilselar även till de små, de väger ca 2,5-3 kg.
Hurtta har ju en ny bilsele, tydligen krocktestad. Har inte sett den live själv utan bara på nätet, men tycker den verkar ha bättre passform än MIM-selen, och så finns den även i pyttestorlekar.


Nej, det tror jag inte. Den har plastspännen.
Nackdelen med sådana selar är att man lika gärna kan använda en vanlig promenadsele. Plastspännena går sönder i en eventuell krock och så har man ändå en lös hund. De är bra för att hindra hunden att springa omkring i bilen, absolut, men sällan mer än så.
 
Är den krocktestad? Jag vill ha krocktestade selar med metallspännen, inte selar med plastspännen av tveksam kvalitet om jag ska köpa bilselar. Sömmar, tyg, spännen och fäste ska vara hållbara. Är väl medveten om riskerna med bilsele och känner att jag inte vill öka riskerna genom att köpa vad som helst.
Jag har en modell från Feel active. Väldigt bra på att anpassa. Milou väger nästan 2 kg mer än Alvin och dom kan ha samma storlek.

IMG_0183.png
 
Idag är det 13 år sedan min första BC somnade in 💔 Gamle galna gubben som var så rädd för ljud och underlag, så manisk, så rädd för att bli lämnad ensam och så himla himla go.

Jag köpte honom som vuxen omplacering, för jag trodde inte att jag skulle klara av att uppfostra en valp. Jag har aldrig stött på en så svår hund som honom på alla dessa år, det var verkligen rakt ut på djupt vatten 🤪

FB_IMG_1711791402298.jpg
 
Blev en tidig sväng i fårhagen imorse och det bjöd till och med på sol!
Kändes riktigt bra idag med Spock, han tycker nog att matte är lite onödig som ska hålla på och finlira helt plötsligt efter att ha fått jobba lite fritt över vintern. Imorgon ska vi till en bekant och valla på nya får, få se hur det går.
Efter fårhagen åkte vi och minglade lite med några klubbkompisar och körde agility. Spock var nog lite trött i huvudet men fick köra nåt varv ändå på låg höjd.

Spock är verkligen solstrålen i mitt liv ❤️
20240330_081356.jpg
 
Jaha... då var det tydligen dags för ännu en knäpp fas. Vi började dagen med att grannen som skottade plötsligt var skummast i hela världen och skulle råstirras på. Sedan samma visa med fotgängare som inte ens tittade åt vårat håll. Han brukar vara intresserad av människor men lätt att avleda, men idag fick jag verkligen jobba för att få tillbaka hans uppmärksamhet. Jag hoppas att det bara är något tillfälligt pga att han är i processen att bli mer vuxen och inte ett tecken på begynnande reaktivitet.

Det känns rätt att hoppa över kursande tills vidare, eller kanske permanent. Även om hunden landar mer med åldern så har ju jag mina brister som av allt att döma inte är kompatibla med hur många kurser ser ut. Kanske att vi hakar på någon allmän träning om planerade datum och tider passar. Då kan jag åtminstone packa ihop och dra hem när en eller båda av oss inte orkar mer, även om det bara har gått en kort stund. Det funkar inte lika bra att göra på kurs. :nailbiting:
 
Lantis-skägget har varit turistguide i huvudstaden idag. Eller hon var nog mest turist, för hon har faktiskt inte varit mitt inne i smeten. T ex åkte hon tunnelbana och färja för första gången. Det var skoj!
Massor att titta på. För säkerhets skull fick hon sitta i husses famn på båten. Det var trångt och vi ville inte riskera att hon blev mos ifall någon tappade balansen.
IMG_20240330_114929248_HDR~2.jpg
 
Det är så skönt att ha en till hund som man kan lita på 💖 Fred börjar ju vara gammal och orkar inte riktigt längre allt så det känns extrabra att Izzy utvecklats så mkt sen förra året och nu kan hjälpa till lite mer.
Izzy tar ut fåren
https://www.instagram.com/reel/C5Jp_qHrHoW/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Softa och jag fortsätter att lära känna varandra.💖 Hon är fin och lyhörd men lite typiskt för vad jag förknippar med Gary-linjen, alltså väldigt flankig när det blir jobbigt. Hon är inte van med lite tyngre får så hon har inte lärt sig hantera dem än så just nu gör vi bara grundläggande, enkla saker för att hon ska lära sig och få upp självförtroendet runt tunga får.
Mina får flyttar inte på sig bara för att det kommer en hund utan hunden måste aktivt ta tag i fåren för att de ens ska röra på sig. Kommer det främmande hundar in till fåren springer alla fram utom ryorna för att hälsa, man kunde ju tro att träningsfår skulle ha lite respekt för hundar 😅 Det är inte bara den här träningsgruppen som beter sig så här utan alla grupper jag har haft har gjort samma sak. Men jag tänker att det är positivt för det är ett kvitto på fåren inte behandlas dåligt av hundarna för då borde de vara rädda istället för nyfikna.
420281056_7664859656897539_8873373942796678153_n.jpg
 
Idag träffade Bog en kullbror! Bog väger 4 kg, mer än brorsan. Han är som en älgkalv i jämförelse. :laugh:

Dom hade jätteroligt och fick leka och springa av sig. Kul för Bog som i princip aldrig lekt med någon annan än Floki pga brist på vettiga hundar, men han var snäll, artig mot dom äldre små jakthundarna som också hängde på och lekte snällt med brorsan. Äntligen var det någon som kunde springa som honom!
 
Nu har Lily ett godkänt licenslopp på lure coursingen :banana: :banana: Och det var inget "Ja jo, vi godkänner väl.." utan det var ett riktigt fint lopp, tveklöst godkänt!

För att få tävlingslicens måste de först springa ett lopp ensamma, sedan totalt 4 lopp med annan hund. Det för att visa att de inte leker eller attackerar den andra utan är just fokuserade på trasan, oavsett om de blir passerade av den andra eller är den som passerar. Det första av dem är ett såkallat "parlopp" bara, då är det inte lika höga krav som under ett faktiskt licenslopp. Varför vet jag inte, men men. Ett sådant hade Lily avklarat sedan innan, men därefter har hon lekt lite på fältet, just när hon kommit nära den hund hon sprungit med.

Men nu, nu var det inga tveksamheter. Hon sprang med en 6årig, rutinerad hane och det blev hur bra som helst. Hon var helt galen i första loppet idag där hon sprang ensam och jag märkte att hon sedan inte brydde sig om andra hundar, hon ville bara ut på fältet igen. Under loppet med hanen så blev det även så att de låg precis sida vid sida en bit, och inte ens då brydde sig Lily om honom, hon skulle bara ha trasan :D Har några bilder också på när de ser snudd på ihoptrasslade ut i någon kurva, men samma sak där, det var 100% fokus på rätt sak.

Nu ska hon bara ha två godkända lopp till, sedan får hon börja tävla!
 
Min gamling verkar inte veta om att han är gammal 😅Är i badrummet och hör Alvin, jag kikar runt hörnet och ser honom gläfsa och ligga i busställning och försöker få igång Milou men utan framgång hos Milou just då så han satte igång själv. Han kastade omkring leksaker, morrade på leksakerna och slog på dom med tassarna. När jag kom in skuttade och hoppade han fyrfota vilket är hans specialitet, han är så gullig då att man smälter helt.


Man blir lugn och nöjd när man lekt
IMG_0215.jpeg
 
Tävlat IK1 idag, typ 🙈.
Hamnade på omvägar och när jag väl kom fram så frågade jag på parkeringen vilket nummer som var inne, det var starten innan min tur. Bara slänga sig ur bilen med hund och stamtavla, hann slänga en blick på bandkissen och så slussas ut på banan försöker övertyga hund om att kissa på vägen då han inte hunnit rastas efter bilresan men han var nog rätt så oförstående till varför matte hetsar. Pulsen har sällan varit så hög, jag mådde på riktigt illa 😝. Brukar aldrig vara stressad då jag oftast är ute i god tid så det var ovan känsla.

Aja, skickar hunden som gör en hyfsat bra utgång, artigt upptag och på grund av mig så missar fåren framdrivnings grinden då jag bromsar Spock som vill springa upp på höger sida där de sen drar förbi. Får fåren runt mig och mot nästa grind men alltså det känns inte bra, uppe vid grinden som jag inte ens kommer ihåg om nåt får kom igenom så känner jag bara, näe jag är inte i skick att valla. Det blir inte bra när man har värsta stresspåslaget även om Spock under omständigheterna skötte sig ok så kände jag mig hetsig och virrig så vi vände och gick mot uttaget. Blev diskad, hade kanske varit bra att säga att man tänker bryta 🙃.

Det som känns skönt var att Spock gjorde ett bra hämt på helt nytt ställe på nya får med en matte som definitivt inte var som hon brukade 😅. Det känns bra inför nästa tävling, då vet jag att vi iallafall kommer längre än till hämtet. Ska definitivt se till att jag är ute i god tid, jag vet ju att jag har en tendens att hamna vilse.. Tyckte ändå att jag var ute i god tid men inte när man kör till fel ställe 🙈.

Spock ska få några dagars vila nu, är väldigt nöjd med honom ❤️. Tay hade det bara varit att stryka sig med direkt, han är väldigt känslig för ens sinnes stämning. Spock är obrydd och tappar inte huvudet så jag kände att vi kunde göra ett försök.

20240401_153033.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 041
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
70 150
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
694
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp