Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi promenerat med brorsan! Inget snack om att de är syskon. De beter sig så lika, rör sig så lika, allt är så likt mellan dem :heart:
1000059892.webp

Kommer nog bli att vi ses mycket framöver då matte behöver lite promenadhjälp och så, och vi bor tillräckligt nära varandra för att det ska vara lätt ordnat :) Ser mycket fram emot det!

Nike hade tydligen låtit jättestressad igår när vi var hemmifrån. Hon har tyvärr fått avvikande beteende senaste tiden, blir rädd för saker hon inte brukar bli rädd för, känner inte igen situationen kring måltiderna eller sin matskål, har lagt sig till med andra ljud än tidigare (inte hennes normala gläffs utan nåt kuttrande) och verkar allmånt förvirrad och inte sig riktigt lik.
Hon har ju tyckt att smällandet från militäranläggningen är jobbigt men det lär inte vara nåt som stressar henne nu då de verkar ha tagit sommaruppehåll till största delen från att leka krig hela dagarna. Ingenting har heller ändrats hos oss i vardagen och fysiskt så är hon i oförskämt god form för att vara senior. Imorse irrade hon dock helt planlöst omkring när vi körde hennes "leta upp boll" lek som hon brukar vara supervass på. Körde flera försök men hon verkade inte koppla alls vad vi gjorde :(.

Nike hade tydligen låtit jättestressad igår när vi var hemmifrån. Hon har tyvärr fått avvikande beteende senaste tiden, blir rädd för saker hon inte brukar bli rädd för, känner inte igen situationen kring måltiderna eller sin matskål, har lagt sig till med andra ljud än tidigare (inte hennes normala gläffs utan nåt kuttrande) och verkar allmånt förvirrad och inte sig riktigt lik.
Hon har ju tyckt att smällandet från militäranläggningen är jobbigt men det lär inte vara nåt som stressar henne nu då de verkar ha tagit sommaruppehåll till största delen från att leka krig hela dagarna. Ingenting har heller ändrats hos oss i vardagen och fysiskt så är hon i oförskämt god form för att vara senior. Imorse irrade hon dock helt planlöst omkring när vi körde hennes "leta upp boll" lek som hon brukar vara supervass på. Körde flera försök men hon verkade inte koppla alls vad vi gjorde :(.
Hur gammal är hon?
Tänker direkt att hon kanske ser dåligt eller att det är tecken på kognitiv dysfunktion.
Synen är svårt att göra något åt men det andra finns det medicin för. Värt att testa om hon annars verkar vara i bra form.

Hur gammal är hon?
Tänker direkt att hon kanske ser dåligt eller att det är tecken på kognitiv dysfunktion.
Synen är svårt att göra något åt men det andra finns det medicin för. Värt att testa om hon annars verkar vara i bra form.

Hon är nio. Synen är absolut lite sämre men hon har å andra sidan haft lite svårt med den i perioder då den också blir lite begränsad mellan trimmningar av fluffet så vi känner igen dom tecknen när det beror på det. Hörseln är också något påverkad antar jag, hon är ju inte pur-ung. Jag tänker faktiskt typ att hon börjar bli lite dement då jag uppfattar det som kortidsminnet verkar påverkat och att hon beter sig lite annorlunda än vad hon brukar.

Vi ska iallafall in på en allmänkoll i eftermiddag och bolla med veterinär.

Var precis ute på en promenad med lurchervännen. Husse bestämde sig för att jobba stenhårt på att få lilla lurchern att tänka och hålla lite koll på vad som hände istället för att flamsa omkring som den stökiga unghund han är. Det är så kul att se, för det gjorde så stor skillnad och både husse och matte är så duktiga med sin hund. Nya hundägare som utvecklas så enormt ihop med hunden för varje dag som går.

Jag är så glad att jag "attackerade" dem en dag när vi var ute och fick syn på dem (sådär springa fram med tokiga hundar och säga "Åh! Vinthund!" och bara ta för givet att de kan hälsa och att vi kan umgås :rofl: ). De har verkligen blivit goda vänner till oss och jag hoppas att vi alltid kommer umgås.
1000059900.webp

Var precis ute på en promenad med lurchervännen. Husse bestämde sig för att jobba stenhårt på att få lilla lurchern att tänka och hålla lite koll på vad som hände istället för att flamsa omkring som den stökiga unghund han är. Det är så kul att se, för det gjorde så stor skillnad och både husse och matte är så duktiga med sin hund. Nya hundägare som utvecklas så enormt ihop med hunden för varje dag som går.

Jag är så glad att jag "attackerade" dem en dag när vi var ute och fick syn på dem (sådär springa fram med tokiga hundar och säga "Åh! Vinthund!" och bara ta för givet att de kan hälsa och att vi kan umgås :rofl: ). De har verkligen blivit goda vänner till oss och jag hoppas att vi alltid kommer umgås.
Visa bifogad fil 147611
Ni verkar ha så fin relation med dom <3

Visa bifogad fil 147611

Vilka raser ar han en korsning mellan?

En granne var lite väl sugen på att säga vad hon tänke. Vi har liksom inte någon mer kontakt än prata när vi möts vid innergården. Men sen pratade vi lite häromdan och hon frågade hur gammal Alvin är. Jag sa 13 men 14 om två månader. Då sa hon att jag måste tänka på att han dör snart och hur jag har planerat det.

Det var så klantigt för jag oroar mig för det så mycket redan nu och man säger inte så. Man lägger sig inte i på det sättet när man inte känner varandra. Jag vet att Alvin är gammal och behöver inte påminnas om det. Och jag vill inte diskutera det finaste jag har med en granne jag inte har någon relation till

Spock fick åka iväg en sväng och valla lite på kvällen på nytt ställe, väldigt trevligt och jag tränade på visslan som mellan varven funkade riktigt bra men som fick varvas med röstkommandon när jag inte fick till den eller behövde vila :p. Dock är det framsteg för mig att kunna köra den på nytt ställe och med Spock på avstånd och lyckas få till signalerna hyfsat bra. Dock så skiter det sig vid minsta lilla hets från mitt håll och då får man helt plötsligt inget ljud alls :yuck:.
Spock skötte sig utmärkt och gjorde mycket fint även om det en del att jobba på också såklart. Så skönt att han går lika bra om inte bättre på djur han inte känner :heart.

Igår tog vi oss ut på en promenad innan frukost, hade ingen aning om vart jag skulle gå men till slut hamnade vi vid ett av stans mysigaste promenadstråk. Blev sugen på lite mjukglass men vi var så tidiga så inget var öppet. Det var så skönt ute och perfekt för grabbarna så Alvin var helt med på noterna och sprang på som om han vore unghund. Blev 2 timmar vi var ute.

Inland är det skönt att bestämma väg innan jag går men det kan också vara som igår när jag bestämde under promenaden. Höger, vänster, rakt fram. Fast det fungerar ju bara om man har tid så man inte påverkas av det.

Jag vaknar ofta tidigt, någon gång mellan 01 och 03. Ibland somnar jag om men ofta gör jag inte det. Förr brukade jag gå ut då. Hela parken för mig själv och tyst. 01 känns lite tidigt att gå ut men 03-04 är ju helt okej. Det är ju ljust ute då. Kanske ska börja med det igen.

Morgonbesök i fårhagen med Spock och Tay, killarna var glada att få valla 🥰.

Spock
Visa bifogad fil 147692

Lilla M och Nike fick en liten vända på agilityplan och M tränade gungan och slalom. Nike fick mest springa lite det hon kände för, är man pensionär så är man
Så har jag också med Alvin, han får göra vilka hinder han vill eller inga alls men han brukar hänga på mig och Milou och vissa saker passar inte så då får han lite egen träningstid när jag är klar med Milou. Han brukar köra tunnlarna och hoppa eller balansen när han roar sig själv. Men det är också roligt att träna alla tre så det gör jag ofta även hemma. Men seniorerna har det gott, sitta fint eller vinka med en tass och få massor av beröm:D

Hon är ju rolig Tilda, vi cyklade idag, det var nog 1 vecka sen senast. Hon är seg som sirap på vägen bort och jag har knappt styrfart (vi brukar cykla ca 1,5-2,5 km sen vända), tog nästan 13 min att cykla 1,5 km bortåt idag men när vi vänder går det fort som fan, och hemvägen 1,5 km gick på typ 5 min 🙃 ny topphastighet på 29.2 km/h också mot tidigare 24 😂
Screenshot_2024-06-19-18-44-07-947_com.xiaomi.wearable.webp

Hon är ju rolig Tilda, vi cyklade idag, det var nog 1 vecka sen senast. Hon är seg som sirap på vägen bort och jag har knappt styrfart (vi brukar cykla ca 1,5-2,5 km sen vända), tog nästan 13 min att cykla 1,5 km bortåt idag men när vi vänder går det fort som fan, och hemvägen 1,5 km gick på typ 5 min 🙃 ny topphastighet på 29.2 km/h också mot tidigare 24 😂Visa bifogad fil 147701
Vad är det där för app? :)

Vilka raser ar han en korsning mellan?
Jadu, det vet man inte riktigt. Det finns tveklöst greyhound i honom iaf. Något DNA-test hade sagt att det finns saluki i honom också, men helt ärligt märks det inte det minsta, så frågan är om det stämmer eller inte. Olika sådana test är ju olika bra... Det intressanta med just lurchers från Irland (som han är) är att många av dem blivit så lika att man snudd på skulle kunna klassa dem som egen ras, trots att de inte på något vis avlas seriöst eller så. Men det är lätt gjort att hitta ett stort gäng lurchers som alla är extremt lika till sättet, storlek och typ. Trots att alla de har lite diffus bakgrund. Storlek som en salukitik, utseende som en tunn greyhound, mentalitet till stort sett som en greyhound fast som om det fanns en gnutta terrier i också (vilket kan göra det ganska krångligt ibland).

Skulle tippa på att det finns mycket att läsa på om och lära sig om när det gäller lurchers, men jag har varit lite för upptagen med att nörda in mig på salukis för att riktigt bry mig om irländarna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 307
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 489
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 079
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart 63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
77 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser