Uppdateringstråd 31

Någon här som brukar använda hundbalsam? Läste någonstans att det ska hjälpa hålla hunden ren längre, men jag trodde bara det hjälpte med tovor?

Här i storstan blir hunden fan skitig på typ två dagar, vet inte om han stryker sig mot äckliga väggar ute eller om det bara är generell luftförorening 😅 Kanske lättare att bara köpa nån tunn tröja som man kan slänga i tvättmaskinen…
Jag använder alltid balsam efter att ha schamponerat, både till mig själv och hundarna. Märker stor skillnad på pälsen om jag använder balsam eller om jag inte gör det.

IMG_4328.webp

Milou är bra på mycket tycker Trassel, både som stege och som stol :rofl:

Någon här som brukar använda hundbalsam? Läste någonstans att det ska hjälpa hålla hunden ren längre, men jag trodde bara det hjälpte med tovor?

Här i storstan blir hunden fan skitig på typ två dagar, vet inte om han stryker sig mot äckliga väggar ute eller om det bara är generell luftförorening 😅 Kanske lättare att bara köpa nån tunn tröja som man kan slänga i tvättmaskinen…
Jag använde alltid balsam till Alvins långa och tjocka puff päls. Gick inte att borsta annars. Det skyddar och återfuktar efter att man schamponerat och är bra för huden. Milous crest behöver också balsam för annars måste jag ta i mer och drar i pälsen. Så skönare för hunden om den har den sortens päls så man slipper att man ”drar” i pälsen.

Jobbig promenad idag. Två gånger kom folk fram med sina hundar trots att jag gick undan, försökte distrahera, sa att han är reaktiv och inte ska hälsa. Han blev helt galen (som förväntat) och var på helspänn hela vägen hem.

Blir helt matt. Vill inte ha en reaktiv hund, men det går inte snabbt framåt när andra inte lyssnar :cry:

Plockar ni upp bajs i dikeskanter på landet?
Jag har aldrig gjort det däremot sparkar jag ner bajset i diket.
Blev påhoppad av en mycket arg gubbe som skrek att jag skulle plocka upp bajset och att dagisbarn brukade gå på den vägen, en landsväg där folk kör 70 km i timmen, jag har aldrig sett några dagisbarn här 🙈
Men dom brukade tydligen gå här och älskade att krypa omkring nere i diket enligt gubben 🙈

Blev påhoppad av en mycket arg gubbe som skrek att jag skulle plocka upp bajset och att dagisbarn brukade gå på den vägen, en landsväg där folk kör 70 km i timmen, jag har aldrig sett några dagisbarn här 🙈
Men dom brukade tydligen gå här och älskade att krypa omkring nere i diket enligt gubben 🙈

Nej, om de inte sätter sig på vägen typ. Här har vi hästskit överallt vilket jag kan tycka är störande att folk som rider förbi utanför vårt hus inte ids sitta av och sparka skiten åt sidan iallafall. Jag plockar ju upp efter hundarna om det bebyggelse runtomkring.
Sen förstår jag att det inte alltid lätt att komma upp på hästen igen men jag lyckades lösa sånt när jag red på vår 1,78 häst trots kassa knän, man fick bara promenera tills man hittade en sten eller stubbe eller nåt där man kunde komma upp igen.

Nä! Ifall de skulle skita i närheten av någons infart /gräsmatta plockar jag upp men inte annars, mina sätter sig alltid nere i diket.

Gör som du,
Gör som du. Sparkar ner i diket. Spelar ingen roll vem som färdas, bajs ska inte ligga på väg eller vägren.
Har också 70-väg jag går på. Många rullskidåkare joggare och grannar på promenad.

Ser en del bajs men det är från räv :)

IMG_0053.webp

Det blir mycket skrivet om Trassel och många bilder på Trassel men jag måste bara skriva om Milou. Milou är min allra bästa vän även om jag räknar med människor och han visar tydligt att jag är hans människa.Det finns ingen jag känner mig så nära, förstådd och älskad av som Milou.

Han lägger sig på mig om jag mår dåligt, jag får ligga med huvudet på hans rumpa, på hans mage eller med min kind mot hans kind. Han lägger sig på mina ben eller på ryggen. Han går aldrig iväg, stannar tills jag är redo. Han är så otroligt busig och påhittig och den mest kärleksfulla och finaste förebilden för Trassel. Han söker upp mig om jag mår dåligt, puffar/lyfter upp min arm och knuffar sig in under den. Om jag gråter slickar han bort varje tår var för sig, en tår i taget. Och det är princip bara honom jag gråter med.

Min Milou

:heart

Inte om det inte är bebyggelse i närheten. Om dagisbarn kryper runt i diket vid en 70-väg så är nog eventuellt hundbajs ett av de mindre problemen tänker jag :cautious:

Tävlade i nosework igår med Virrpannan. Hon gjorde det riktigt bra trots att det inte blev något diplom. Klarade tre av fyra sök galant och på bra tid. Hade lagt ner noseworken pga svårt att komma med på tävlingar och dyrt men nu kanske vi tar upp det igen. Bästa hunden.

En hel helg med hundarna!

Fredag= vallning för bc-pojkarna och sen arrangerade vi blåbärstävling och jag passade på att vara med och träna starter med Lilla M.

Lördag= Agilitytävling för samtliga :D .Tay och husse vann ett lopp och fick SM-Pinne :banana:.
Jag och corgin vann vårra två hopplopp och var felfria i ett av dem och fick pinne!!
Spock och husse lyckades ta sig runt en bana utan disk 🤣.. (15 fel)

Söndag = Lydnadsdebut för Spock. Det var extra svårt då det var inne på agilityplanen och Spock var av förklarliga skäl lite distraherad. Väldigt nöjd ändå men det var lite småmissar, dock nollade vi inga moment. Surt nog var vi 0,5 poäng från 1:a pris (kval.resultat) och jag tyckte väl överlag att domaren var rätt hård i sin bedömning när jag kollade på de andra ekipagen.
Debut för Tay i klass 1. Inga större förhoppningar om resultat men anmälde eftersom det nära så kan vi se hur vi ligger till. Fotgåendet är vår akilleshäl. Har verkligen försökt belöna upp det men ändå är det svajigt och han kan gå från aspepp till att se ut som sju svåra år..
Döm min förvåning när hunden faktiskt är ovanligt pepp och vi får en 8a 😅.
Vi lyckades faktiskt få poäng i alla moment utom sitt i grupp som jag hade förträngt fanns, där nollade vi. Jättenöjd med Tay för han är sparsamt tränad i lydnad 😁.

Lilla M igår
20250510_192400.webp

Imorgon blir det vallning för instruktör 😁

Någon som vet hur man ligger i tid nu mellan MH (reggat på sbk tävling) och när det kommer på avelsdata? Inom en vecka, eller vad kan man räkna med?

Idag fick trion följa med till jobbet. Vi kom dit lite tidigare så att jag hann raka päls under tassarna på dem, välbehövligt eftersom de drog in en rejäl mängd sand osv när det regnade häromdagen...

Efter jobbet gick vi till rastgården, och plötsligt fick sambon för sig att komma dit också! Det var jättejättekul tyckte alla tre och började fara runt som kompletta galenpannor :D Han bestämde sig också för att träna lite tricks med dem efter att de ätit middag (eftersom de tiggde av vår mat...).

Alla somnade gott efter det, men snart ska vi gå en sista kvällsrastning. Känns fint att de fått hålla igång lite idag trots jobb. Har också kollat lite mer på att springa muddy paws till hösten, och pratat med sambon om att kanske träna ihop så att jag faktiskt är i form för det. Lily (som jag i så fall springer med) skulle såklart inte ha några problem, men jag är inte riktigt lika vältränad som hon är :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 581
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 635
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka