Uppdateringstråd 31

Alvins och Milous uppfödare hörde av sig igår igår och gratulerade mig till valpen. Vi skrev rätt mycket och precis som min uppfattning är det svårt att veta hur en kines ser ut som vuxen. Troligast mycket mörkare svart på sommarhalvåret och som han ser ut nu på vintern. Han kan få väldigt många färger på cresten och på kroppen. Han har vissa ställen där det kan bli tan, svart, silver, vitt och prickar. Blir som en julkalender där det ändras hela tiden.

Jag beskrev saknaden av Alvin, att jag böjar gråta varje gång jag pratar om honom och inte vågade tänka på honom sa hon att jag kan börja berätta för alla om allt roligt och knäppt han gjort och skriva ner sånt positivt. Jag berättade att jag i många år haft tanken på att skriva en barnbok, inte för dom allra minsta utan som kan hänga med i en berättelse. Det kanske faktiskt kan vara en bra grej att göra det utan någon tanke på att någon ska läsa

Alvins och Milous uppfödare hörde av sig igår igår och gratulerade mig till valpen. Vi skrev rätt mycket och precis som min uppfattning är det svårt att veta hur en kines ser ut som vuxen. Troligast mycket mörkare svart på sommarhalvåret och som han ser ut nu på vintern. Han kan få väldigt många färger på cresten och på kroppen. Han har vissa ställen där det kan bli tan, svart, silver, vitt och prickar. Blir som en julkalender där det ändras hela tiden.

Jag beskrev saknaden av Alvin, att jag böjar gråta varje gång jag pratar om honom och inte vågade tänka på honom sa hon att jag kan börja berätta för alla om allt roligt och knäppt han gjort och skriva ner sånt positivt. Jag berättade att jag i många år haft tanken på att skriva en barnbok, inte för dom allra minsta utan som kan hänga med i en berättelse. Det kanske faktiskt kan vara en bra grej att göra det utan någon tanke på att någon ska läsa
Måste säga att det lät som en strålande idé! Jag kommenterar inte ofta, men läser allt du skriver med stor behållning.
Du har ett språk som inbjuder en till att läsa mer, oavsett om det är allvarliga eller roliga texter. :)

20250312_154559.webp

Halva priset på korv, bra tidspunkt att börja träna in korvapport med slyngeln 😁

Fått tips om liten privat traktorväg som startar 500 m från gården och går heeeeela vägen upp på toppen av fjället 😍 Gården ligger på 400 m över havet, fjälltoppen är drygt 1100 möh, raka vägen är det typ 4 km att gå men det är så klart serpentinväg. Vi lär få bra benmuskler 🤪 Med lite tur kan jag hyra en fyrhjuling och köra med hundarna så de får ta ut sig 😂

Fått tips om liten privat traktorväg som startar 500 m från gården och går heeeeela vägen upp på toppen av fjället 😍 Gården ligger på 400 m över havet, fjälltoppen är drygt 1100 möh, raka vägen är det typ 4 km att gå men det är så klart serpentinväg. Vi lär få bra benmuskler 🤪 Med lite tur kan jag hyra en fyrhjuling och köra med hundarna så de får ta ut sig 😂
Vet att vi inte bor på samma plats men lustigt lika. Jag bor på dryga 400 möh, fjälltoppen är på 1030 möh och nu minns jag inte hur lång raka vägen är exakt till toppen men kring 4 km. Har även sett nån bild du lagt upp och tänkt "vem mer bor här" 😄

Vet att vi inte bor på samma plats men lustigt lika. Jag bor på dryga 400 möh, fjälltoppen är på 1030 möh och nu minns jag inte hur lång raka vägen är exakt till toppen men kring 4 km. Har även sett nån bild du lagt upp och tänkt "vem mer bor här" 😄
Mitt i Valdres 😁

Måste säga att det lät som en strålande idé! Jag kommenterar inte ofta, men läser allt du skriver med stor behållning.
Du har ett språk som inbjuder en till att läsa mer, oavsett om det är allvarliga eller roliga texter. :)
Det var väldigt snällt skrivet :heart Jag tänker ofta att det mest är jag själv som läser och ingen annan. Som att jag skriver till mig själv. Att det inte betyder något. Men jag älskar att skriva.

Själv ser jag hur jag slarvar med grammatiken fast jag ju egentligen vet rätt, är utbildad journalist som inte orkar skriva proffesionellt här på forumet :D

Min Milou var fantastisk idag, ytterligare en sådan gång då det är jag som avbryter när han vill mer. Vi tränade lite nya trick på bakbenen så där fick han öva balans och koordination. Jag både la till ett moment, bytte namn på ett annat och ökade sträckan att gå och tiden att stå still på bakbenen och allt gick bara så bra.

La in lite sidoförflyttningar på 3-4 meter åt båda hållen och där ville han ännu mer men där kom väggen emot :D Tänk att det en gång i tiden var en utmaning att lära hunden ett eller ett par steg när jag nu upplever att vi skulle kunna göra hur många som helst men jag väljer att bara göra så många vi kan göra perfekt och inget slarv.

Och sist vår spanska skritt! Det var ett tag sen jag provade den under gång men idag provade jag och han gick en bra bit där varje steg var korrekt, han la inte in ett enda vanligt steg fast han gick i vanligt gång tempo.

Älskade lilla vännen:heart

När jag finslipat dom ny bakdelsmomenten behöver vi något nytt att träna in men jag är osäker på vad. Ska kolla lite på YouTube. Det måste vara något görbart för två medelmåttor som jag och Milou (mest jag, inte så mycket medelmåtta i Milou) men på gränsen till för svårt. Så att jag måste fundera ut hur läroprocessen ska se ut, bit för bit.

Tycker om att klura på saker, så fort jag tittar på freestyle går min hjärna igång och samlar information om hur jag ska kunna göra samma. Har en idé jag kanske provar senare ikväll eller imorgon.

Just det barnboken i mitt huvud handlar om Alvin och Milou och snart då lilla Trassel. Jag har börjat skapa lite profiler och ska sätta mig och skriva ner ordentligt hur jag tänker mig dom. Det är en bra början i alla fall. Tack för pepp❤️

Jag hittar hela tiden nya saker att valpsäkra, känns som det bara dyker upp fler och fler och fler saker och jag har gått all in. Jag vet att det kommer ske många olyckor med kiss inne och kanske lite bajs, men vill i så fall att det inte sker på mina favorit filtar och på mina jätte dyra siden lakan. Jag har bara siden lakan i princip men dom dyraste och finaste behöver jag ju inte offra. Lägga en handduk över min dyraste fåtölj. Inga småprylar någonstans, fixat med madrassen så jag kan sov bredvid Trassel när han ska vänja sig vid sin bädd några dagar eller en vecka. Och sen hoppas han kommer acceptera att sova ensam där.

Han kommer behöva ha täcken på sig, jag vill så gärna att det blir positivt gå för Alvin och Milou hatade/hatar att ta på täcken men sen vägra gå ute utan dom för att dom fryser.

Har råkat shoppa lite för många nya täcken för det är svårt att veta vad som kommer passa men jag tänker att jag ser på formen på dom om han kan växa i dom eller om det är fel kroppsform så i så fall är det bara bra att ha några som passar nu och sen växer han kanske snabbt i dom som är stora nu.

Men, men, men! Jag är sjuk igen. Haft feber hela veckan och tisdag, onsdag och torsdag var jag riktigt krasslig. Feber idag med. Ska försöka ta det lite lugnt men för mig är det nästan omöjligt. Igår städade jag i två timmar tills jag var nära att kräkas och blev så yr att jag var riktigt nära att svimma.

Så idag ska jag se om det går att få bort all snö på altanen och sätta dit ännu mer kompostgaller så Trassel inte kan smita, hämta lite hundsaker på paket uthämtningen och gå med Milou och träna med Milou. Fast det känns lite tufft bara det :cry:

Vi har en granne som mina hundar alltid skällt på varje gång de träffar även om han sen får gos och pussar och klia bäst han vill så har de gjort det hela tiden vi bott här. Lita som är mer skeptisk mot folk än pojkarna är ju inget undantag, men hon tillät kli också sist vi träffade honom. Igår kom han hem till oss och det var jobbigare, tog rätt länge innan hon var framme och lät honom klappa. Gå fram gick men när han ville klappa vek hon undan. Men efter ett tag så gick det bra. Sen försvann han ner i källaren med husse och grannen har ingen inomhus röst så han hördes väldigt tydligt upp till mig och hundarna. När han kom upp från källaren började hon om att skälla på honom, även Lemmy.. aja det lugnade sig ju snabbare nu och sen gick han, skulle gå runt byn.

När jag var ute vid 22-tiden för att Lita skulle kvällskissa så HÖR hon honom nånstans i byn och glömmer bort att kissa för hon ska som småboffa på honom. Fick vänta tills han gått förbi innan jag fick henne att kissa. :rofl:

Undrar vad det är med vissa människor som gör att det blir sådär? Lemmy skäller ju inte ens på folk i vanliga fall, även om han inte träffat dom förr. Zeppelin kunde vara skeptisk och skälla på vissa. Men den här karln har alla vi haft skällt på oavsett hur många gånger vi träffat.

Ska du inte hämta valpen i helgen? Vila istället så du orkar med den när den kommer.
Jag hämtar honom på söndag. Insåg nu när jag gått igenom hela huset och foxat med veden att det är aningens onödigt att sopa och skyffla bort snö för att kunna sätta upp galler. Jag får ta det när snön är borta av sig självt.

Jag ska fokusera på vila och Milou och inte börja med något avancerat trick utan finslipa bakbens övningarna istället för jag har redan kraschat och klockan är bara lite över 13. Så vila, vila.

Vi har en granne som mina hundar alltid skällt på varje gång de träffar även om han sen får gos och pussar och klia bäst han vill så har de gjort det hela tiden vi bott här. Lita som är mer skeptisk mot folk än pojkarna är ju inget undantag, men hon tillät kli också sist vi träffade honom. Igår kom han hem till oss och det var jobbigare, tog rätt länge innan hon var framme och lät honom klappa. Gå fram gick men när han ville klappa vek hon undan. Men efter ett tag så gick det bra. Sen försvann han ner i källaren med husse och grannen har ingen inomhus röst så han hördes väldigt tydligt upp till mig och hundarna. När han kom upp från källaren började hon om att skälla på honom, även Lemmy.. aja det lugnade sig ju snabbare nu och sen gick han, skulle gå runt byn.

När jag var ute vid 22-tiden för att Lita skulle kvällskissa så HÖR hon honom nånstans i byn och glömmer bort att kissa för hon ska som småboffa på honom. Fick vänta tills han gått förbi innan jag fick henne att kissa. :rofl:

Undrar vad det är med vissa människor som gör att det blir sådär? Lemmy skäller ju inte ens på folk i vanliga fall, även om han inte träffat dom förr. Zeppelin kunde vara skeptisk och skälla på vissa. Men den här karln har alla vi haft skällt på oavsett hur många gånger vi träffat.
Likaväl som vissa personer är djurmagneter så är vissa otrevliga.
Min förra vägrade att träffa en viss granne. Gick undan och småmuttrade lite.
Avkommans sambo var mer älskad för förra hunden än jag själv var.

Hade ett Halleluja Moment igår med Virrpannan. Vi tränar inte särskilt aktivt hundarna är mest pomenadsällskap men vi har testat och provat lite av varje. Igår fick husse hålla i Virrpannorna och jag gick iväg och slängde iväg en dummie in i skogen.
Kopplade loss Virrpannan gav fotkommando satte henne ner och kommenderade ut. Hon drog iväg som en raket och började överlycklig att söka för långt bort och i fel riktning. Hon fortsatte söka lite hit och dit tittade till slut på mig jag dirigerade OCH HON TOG DIRIGERINGEN hittade dummien och kom med den. Vi tränade på detta i somras och det var så svårt för hundarna och det gick inte bra. Nu såg jag att hon tvekade och tänkte till när hon tittade på mig och bytte tydligt riktning på söket. Så kul att se husse blev mäkta imponerad också.
(Sen spottade hon ut dummien framför mina fötter avlämningar är inte hennes grej vet inte riktigt hur jag löser det).

Hade ett Halleluja Moment igår med Virrpannan. Vi tränar inte särskilt aktivt hundarna är mest pomenadsällskap men vi har testat och provat lite av varje. Igår fick husse hålla i Virrpannorna och jag gick iväg och slängde iväg en dummie in i skogen.
Kopplade loss Virrpannan gav fotkommando satte henne ner och kommenderade ut. Hon drog iväg som en raket och började överlycklig att söka för långt bort och i fel riktning. Hon fortsatte söka lite hit och dit tittade till slut på mig jag dirigerade OCH HON TOG DIRIGERINGEN hittade dummien och kom med den. Vi tränade på detta i somras och det var så svårt för hundarna och det gick inte bra. Nu såg jag att hon tvekade och tänkte till när hon tittade på mig och bytte tydligt riktning på söket. Så kul att se husse blev mäkta imponerad också.
(Sen spottade hon ut dummien framför mina fötter avlämningar är inte hennes grej vet inte riktigt hur jag löser det).
Du tar saker en sak i taget. Om man har något klurigt att lära hunden som den tycker är svårt så tränar ialla fall jag i kedjor/bitar. Det vill säga att jag inte tar allting på en gång utan börjar från grunden och belönar och tränar tills det sitter, först då går jag vidare och lägger till nästa kedja och sen nästa kedja och när allt sitter är det finslipning där allt smidigt glider ihop i perfektion i en enda lång bit. Och båda kunde och kan rätt så avancerade freestyle trick.

Mina grabbar har alltid varit lättlärda men kan ge ett exempel från när Alvin var valp. Alvin kunde massor av saker men om det var något han inte hade så var det jakt och apporteringsgener. Så när jag skulle kasta i iväg en leksak för att få honom att hämta den stötte jag på patrull på något jag trodde alla hundar gjorde automatiskt. Men inte Alvin. Så jag tog klickern, först krävde jag bara att han skulle titta på leksaken för att få klick och godis, sen att han nosade på den, sen krafsa med tassen, sen lyfta upp den, sen gå med den en bit, sen gå till mig med den och till slut att lämna leksaken i min hand. Alla dom små kedjorna låter ju var för sig väldigt enkla och det är ju meningen, att hunden ska få lättare att förstå.

Det är en process. Alla hundraser och alla individer har olika lätt och svårt för olika saker, Milou av samma ras tyckte det var helt självklart att hämta saker. När Alvin förstod grejen började han hämta allt han kunde.

Vi kom knappt 2 km på en dryg timme. Brant och 15 cm lös nysnö ovanpå skaren som gjorde att det var lite dåligt grepp. Det tog strax över 15 minuter att gå ner igen :rofl: Här typ halvvägs upp innan vi vände.

Bifogade filer

• 480598289_10161388006188666_1960104893717700882_n.webp
    480598289_10161388006188666_1960104893717700882_n.webp
    231,6 KB · Visningar: 53
Jag håller på att få fullständig panik och kräkas. Jag är så orolig inför allt. Inte bara hundlivet utan mycket i livet utanför det jag skriver om här. Men orons för Trassel är enorm. Tankarna är motstridiga, jag vill att Milou ska ha en kompis när jag måste vara borta- men tänk om han känner att han inte får tillräcklig uppmärksamhet, tänk om Trassel kommer få någon form av sjukdom eller allergi, tänk om mitt hus går sönder och jag måste flytta och hade haft råd att laga om jag inte hade köpt Trassel, att jag ska må dåligt och inte duga som hundägare till två hundar igen och träna båda tillräckligt. Jag är fullständigt livrädd :cry: Borde vara glad men med 38,6 i temp, huvudvärk och trött känns allt extra jobbigt.

Så för att tänka på lite annat ska jag lära Milou att städa. Det blir spännande.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 227
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 494
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 334
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?