Uppdateringstråd 31

Vallning igår för instruktör, Lilla M i fokus då jag funderar på att göra ett HWT med henne. Hon gick faktiskt väldigt trevligt och hon fick lovord för att vara riktigt trevlig och sköta sig bra mot djuren. Bc pojkarna fick också valla lite och jag fick skäll för att läsa fåren för dåligt och att jag hela tiden var nån sekund för sen med mina kommandon 😝. Citat "det inte hundarna som är problemet, det är föraren" 🙃.

På kvällen var jag med och hjälpte till på agilitykurs, Lilla M fick vara med som kurshund och skötte sig exemplariskt ❤️.

20250512_201454.webp

Fattar inte hur folk pallar att bo i stan och ha hund bland alla idioter.
Tog en sväng i stan idag och det var dags igen. Får möte av man med hund som går på motsatt sida av mig med hunden på motsatt sida jättebra tänker jag men tar ändå ut lite avstånd.
När jag tittar åt mannens håll igen är hunden påväg rakt emot oss med mannen bakom hållandes lite lamt i kopplet.

Jag säger till i sista stund kan du hålla lite avstånd. Jaha säger han bara.
Och där tappar mina hundar fokus och börjar skälla ut hans hund.

Jag vet mina hundar är inga stjärnor på hundmöten vi bor på landet och möter i princip aldrig hundar men när man ändå försöker göra sitt bästa så är det så trist när folk inte kan acceptera och förstå att man inte vill ha fram deras hundar för när hundarna är tillräckligt nära går kontakten i kras.

Tycker ändå folk visar respekt och hjälps åt fast vi bor mitt i smeten. Kan dock bero på att mina hundar har fått dåligt rykte vid det här laget.. 🤣
Du är säkert van för mig som slipper alla dessa tokiga möten till vardags blir det en chock.

Tror folk på riktigt att det är en bra idé att släppa fram okända hundar till varandra i koppel och dessutom till mina hundar som är en antisocial flock 🙈

Fattar inte hur folk pallar att bo i stan och ha hund bland alla idioter.
Tog en sväng i stan idag och det var dags igen. Får möte av man med hund som går på motsatt sida av mig med hunden på motsatt sida jättebra tänker jag men tar ändå ut lite avstånd.
När jag tittar åt mannens håll igen är hunden påväg rakt emot oss med mannen bakom hållandes lite lamt i kopplet.

Jag säger till i sista stund kan du hålla lite avstånd. Jaha säger han bara.
Och där tappar mina hundar fokus och börjar skälla ut hans hund.

Jag vet mina hundar är inga stjärnor på hundmöten vi bor på landet och möter i princip aldrig hundar men när man ändå försöker göra sitt bästa så är det så trist när folk inte kan acceptera och förstå att man inte vill ha fram deras hundar för när hundarna är tillräckligt nära går kontakten i kras.
Story of my life. Vi är mitt i Stockholm just nu och det är minst en person som släpper fram sin hund till min varje gång vi går ut, oavsett vad jag gör.

Idag var det ett geni med två BC som vägrade ge oss utrymme. Sen skrattade han när min skällde. Haha… :meh:

Du är säkert van för mig som slipper alla dessa tokiga möten till vardags blir det en chock.

Tror folk på riktigt att det är en bra idé att släppa fram okända hundar till varandra i koppel och dessutom till mina hundar som är en antisocial flock 🙈
Det är ingen som ens försöker släppa fram sin hund. Vi har haft en del tråkiga möten med lösa hundar dock men det slipper man aldrig tänker jag.

Jag hade för några månader ett sådant sjukt möte. Hör en stor hund skälla på håll och ser sedan hur den är på en anslutande stig framför oss. Jag kopplar två hundar men låter den äldre mycket lydiga vara lös, hon går cirka 2 meter framför oss så jag ber den äldre stanna vilket hon fint gör. Istället för att kvinnan med den stora hunden fortsätter framåt så viker hon av med sin hund rakt emot oss. Min reaktiva hund börjar såklart skälla men hon står kopplad bredvid mig flera meter ifrån. Jag säger åt kvinnan att inte släppa fram sin hund (som drar som en tok emot min gamling som står blickstilla och inte gör ett ljud). Istället för att då dra in hunden och vända så kommer hon bara närmare och närmare. Jag börjar nu skrika(!) ”nej backa backa backa” till henne men då svarar hon bara att ”det är rätt åt hennes hund om den blir biten så att den lär sig något” medan jag mest känner att om min hund biter (vilket hon aldrig gör utan hon säger bara ifrån med morr och skall) och den stora biter tillbaka är min hund död.
Jävla stolpskott till människa alltså.

Jag hade för några månader ett sådant sjukt möte. Hör en stor hund skälla på håll och ser sedan hur den är på en anslutande stig framför oss. Jag kopplar två hundar men låter den äldre mycket lydiga vara lös, hon går cirka 2 meter framför oss så jag ber den äldre stanna vilket hon fint gör. Istället för att kvinnan med den stora hunden fortsätter framåt så viker hon av med sin hund rakt emot oss. Min reaktiva hund börjar såklart skälla men hon står kopplad bredvid mig flera meter ifrån. Jag säger åt kvinnan att inte släppa fram sin hund (som drar som en tok emot min gamling som står blickstilla och inte gör ett ljud). Istället för att då dra in hunden och vända så kommer hon bara närmare och närmare. Jag börjar nu skrika(!) ”nej backa backa backa” till henne men då svarar hon bara att ”det är rätt åt hennes hund om den blir biten så att den lär sig något” medan jag mest känner att om min hund biter (vilket hon aldrig gör utan hon säger bara ifrån med morr och skall) och den stora biter tillbaka är min hund död.
Jävla stolpskott till människa alltså.
Hur är folk funtade :(
Jag har också 3 stycken hundar med mig på promenaderna och jag fattar överhuvudtaget inte varför folk ens tänker tanken på att tvinga in sin hund i andra hundars zon. Framförallt utan att överhuvudtaget fråga innan.

Man blir tokig!

Story of my life. Vi är mitt i Stockholm just nu och det är minst en person som släpper fram sin hund till min varje gång vi går ut, oavsett vad jag gör.

Idag var det ett geni med två BC som vägrade ge oss utrymme. Sen skrattade han när min skällde. Haha… :meh:
Helt sanslöst att folk med hund inte har mer kunskap rent allmänt?
Visst finns det två läger mellan dom som vill att hundarna ska hälsa på allt och alla och göra upp själva och dom som inte vill det.

Men att kunna visa vanligt respekt och kunna förstå ett tydligt budskap via kroppsspråk när någon går undan med sin hund borde väl alla normalbegåvade människor kunna?

Jag var helt slut efter en lång dag med ko-vallning och mycket hundprat som sen avslutades med nån timme på brukshundsklubben som medhjälpare på allmänlydnadskurs igår :D .
Bägge bc-pojkarna fick gå på kor, Tay som inte sett kor sen han var unghund (på en helgkurs) gick in och typ; djur som djur. Naturligtvis lite mer respekt men han växte på sig. Jag hade ju lyxen att jag kunde låta en som är erfaren förare med kor gå med honom och det såg jätte-trevligt ut. Spock som fick gå några gånger på nöt förra året fick jag hjälp med hur jag skulle tänka när han hetsade upp sig i närkontakten, så otroligt givande för andra vändan när jag gick med honom så var det bara en liten grej och sen var det som om han bara "aha, jag behöver ge dem lite tid så vänder de" :heart. Sen var det jättekul att se lite olika hundar och hur de jobbade på nöt och hur hon som tränade dem tänkte kring vallträningen när hon satte igång hundarna. Så himla roligt och så himla snälla kor :love:.

Sen var det hem och vända. Sista tillfället på allmänlydnadskursen igår och både Spock och Lilla M fick vara med som kurshundar och visa lite olika övningar. Kul att alla verkade nöjda med kursen och tyckte att den varit givande, både förare och hundar har växt allteftersom.

Idag har jag faktiskt inga hundplaner än, imorgon blir det agilitytävling med Lilla M och Spock.

Tay
20250513_142815.webp

Hur är folk funtade :(
Jag har också 3 stycken hundar med mig på promenaderna och jag fattar överhuvudtaget inte varför folk ens tänker tanken på att tvinga in sin hund i andra hundars zon. Framförallt utan att överhuvudtaget fråga innan.

Man blir tokig!

Ja precis! Jag tänkte på det igår att min DSG var ju ganska rädd/osäker men jag lärde henne att hon kunde vara avslappnad med mig i vår zon. Så hon var just det då hon litade till 99% på mig att jag tog ansvar för alla situationer.
Så var de en man som alltid bara lät sin hund gå fram, oftast när en passerat så den kom upp bakifrån.
Blev så jäkla irriterad varför en inte FRÅGAR först iaf.

Ja precis! Jag tänkte på det igår att min DSG var ju ganska rädd/osäker men jag lärde henne att hon kunde vara avslappnad med mig i vår zon. Så hon var just det då hon litade till 99% på mig att jag tog ansvar för alla situationer.
Så var de en man som alltid bara lät sin hund gå fram, oftast när en passerat så den kom upp bakifrån.
Blev så jäkla irriterad varför en inte FRÅGAR först iaf.
Ja visst blir man ledsen :(
Jag känner samma när jag samlar ihop mina hundar och tar hand om mötet litar ju dom på det sen kommer ändå dessa förbannade hundar och tränger sig på.
Det är så onödigt , samtidigt känner jag är det något fel på mina hundar? Är dom för antisociala? Ska hundar klara att hälsa i koppel? reagerar inte andras flockar på samma sätt dvs att gadda ihop sig mot främmande hundar? Andras flockar kanske hälsar lugnt och fint.

Jag har ingen aning om vilket som är vanligast.

I vilket fall tycker jag som du att man åtminstone kan fråga innan.

Jag känner samma när jag samlar ihop mina hundar och tar hand om mötet litar ju dom på det sen kommer ändå dessa förbannade hundar och tränger sig på.
Det är så onödigt , samtidigt känner jag är det något fel på mina hundar? Är dom för antisociala? Ska hundar klara att hälsa i koppel? reagerar inte andras flockar på samma sätt dvs att gadda ihop sig mot främmande hundar? Andras flockar kanske hälsar lugnt och fint.

Har de redan sina vänner de trivs med finns de ju ingen anledning att de ska hälsa på alla hundar de möter.
Min labrador är sådär med, han har liksom sina kompisar men är inte intresserad av att hälsa på så många fler om de inte kommer någon jättesöt tjej :D

Har de redan sina vänner de trivs med finns de ju ingen anledning att de ska hälsa på alla hundar de möter.
Min labrador är sådär med, han har liksom sina kompisar men är inte intresserad av att hälsa på så många fler om de inte kommer någon jättesöt tjej :D
Nej mina vill inte ens hälsa och så länge hunden inte kommer in i deras zon går mötena jättebra för oss men det är just det när folk kommer fram med sina hundar som förstör allt.
Och för varje gång det händer blir det mera jobb inför kommande möten då hundarna tappar tilliten till att jag fixar det.

Ja söta tjejer kan ju vara populärt :)

Mina hundar kan hälsa lugnt och fint var för sig, men när jag har alla tre tillsammans så blir det ett jävla liv om någon släpper fram sin hund till vår flock. Tänker att det är rätt normalt beteende för en flock larmande hundar.

Mina hundar kan hälsa lugnt och fint var för sig, men när jag har alla tre tillsammans så blir det ett jävla liv om någon släpper fram sin hund till vår flock. Tänker att det är rätt normalt beteende för en flock larmande hundar.
Samma här, i flock blir det helt annorlunda!

Jag har tack och lov inget större bekymmer med hundmöten, med en malle och en stor Münster samt två gråhundar så brukar de flesta jag möter med hund hålla sig på avstånd, byta sida/trottoar eller vända :D

Mötte en lös liten hund på en stig förra veckan, ropade att de gärna fick koppla och när matte kom runt svängen och fick se gänget så ropade hon nästan hysteriskt på sin hund, hon la sen till när vi passerade att hon inte ville att hennes skulle hälsa på våra - de såg farliga ut 🙈

Våran Milo var halt från och till under jaktsäsongen, märktes framförallt ett par gånger när han gått hårt. Vi kollade upp det ett par gånger hos vet/fysio då de trodde på stukning, överansträngning. Sista jakthelgen så blev det värre och efter ultraljud så visade det sig att en sena i ett framben var trasigt. Nu var vi på återbesök igår och den har läkt fint, inte helt bra men bättre. Han har hållits stilla i nästan 3 månader, varav 2 med ortos på. Nu får vi långsamt sätta igång honom och fortsätta med rehaben! Nytt ultraljud efter sommaren, hoppas det är så fint då att han får ok på att jaga i höst.

Det fina i allt är att han förändrats mycket dessa tre månader! Han är en omplacering från början, osäker och försiktig med nya människor. Nu har han varit på otaliga vetbesök och rehab, samt mer med mig i stan på kontoret och han är mycket mer trygg runt människor nu! Vi har haft en fantastisk fysio som han verkligen litar på. Igår kunde vi raka benet och ultraljuda utan lugnande eller munkorg. Låg fint och stilla, somnade nästan.

Så fint att se att en 7 årig hund med jobbig uppväxt ändå kan förändras så mycket! Tidigare har vi inte velat lägga den pressen på honom med rädsla för att det skulle bli värre, nu var vi tvungna och så bra det blev. Igår drog han in på vetkliniken och skulle hälsa på alla, blev överlycklig när han såg sin fysio och bara var sådär go och glad som han kan vara här hemma! :heart

Tycker ändå folk visar respekt och hjälps åt fast vi bor mitt i smeten. Kan dock bero på att mina hundar har fått dåligt rykte vid det här laget.. 🤣
Jag tror att jag fått dåligt rykte vid det här laget. När vi flyttade in så skulle folk fram med alla hundar hel tiden, nu fångar typ alla in sina lösspringande hundar och håller in sina hundar efter att jag fått psykbryt och vrålat på dom flera gånger. 😅

Bog är inte reaktiv men blir jättearg om lösspringande hundar kommer fram och ska nosa och Floki blir skiträdd redan på avstånd.

Jag tror att jag fått dåligt rykte vid det här laget. När vi flyttade in så skulle folk fram med alla hundar hel tiden, nu fångar typ alla in sina lösspringande hundar och håller in sina hundar efter att jag fått psykbryt och vrålat på dom flera gånger. 😅

Bog är inte reaktiv men blir jättearg om lösspringande hundar kommer fram och ska nosa och Floki blir skiträdd redan på avstånd.
Mina är ju genomsnälla men de låter ändå skitarga om andra hundar kommer för nära och jag är inte alltid supertrevlig heller. Gör mig inget om folk skyr oss som pesten! 😁

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 397
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka