Uppdateringstråd 31

Ja visst blir man ledsen :(
Jag känner samma när jag samlar ihop mina hundar och tar hand om mötet litar ju dom på det sen kommer ändå dessa förbannade hundar och tränger sig på.
Det är så onödigt , samtidigt känner jag är det något fel på mina hundar? Är dom för antisociala? Ska hundar klara att hälsa i koppel? reagerar inte andras flockar på samma sätt dvs att gadda ihop sig mot främmande hundar? Andras flockar kanske hälsar lugnt och fint.

Jag har ingen aning om vilket som är vanligast.

I vilket fall tycker jag som du att man åtminstone kan fråga innan.
Mina hundar tycker (vanligtvis) att det är skitkul om andra hundar springer fram. Då vrålar de på sitt allra busigaste sätt och studsar upp och ner som enorma studsbollar. Jättekul för mig som verkligen får kämpa för att hålla mig på benen och inte tappa hundarna :cautious: Det är vid sådana tillfällen som jag verkligen känner av skillnaden mellan tik och hane också, salukipojken här hemma känns enorm(!) jämfört med damerna när han sprattlar och verkligen vill någonstans. Och tre stora hundar blir också väldigt mycket hund att hålla koll på. Jag klarar det, men det är pissjobbigt, även när hundarna bara är glada.

Så av den anledningen uppskattar jag verkligen att slippa framspringande hundar. Vi kan absolut hälsa på andra ute på promenader, men jag vill gärna hinna samla ihop trion först och påminna dem om att hålla tassarna på marken.

Samma här! Föredrar att folk går till andra sidan gatan... jag brukar säga att mina hundar bits när folk försöker släppa fram sina hundar. 😅
Ett cavet. Jag har provat - och blev polisanmäld för jag hade en farlig hund

(min hund var kopplad och personens lösa hund hade dragit med oss på 40 min promenad. Jag fick dock lära mig att man fick ha lös hund om man hade koll)

Xarko fick IR-terapi av en gammal kollega, som numera arbetar med IR på häst. Hittade en sträckt överarm och överansträngd hamstring, inte förvånande med hur vild han är 😅
Han verkade tycka att behandlingen var rätt skön och han har order att ta det lite lugnt idag och imorgon = spår.
Fast imorgon ska vi köra lite lydnad med, men skippar hopp och för mycket kamp tror jag.

20250515_132342.webp

Tävlade Spock och Lilla M I agility igår. Med corgin var vi snöpligt nära en pinne i bägge loppen medans Spock var såå hypad efter att ha haft vilodag 😅.
Jättekul iallafall och corgifröken springer på rejält nu, ena loppet nollade vi men det saknades typ en tiondels sekund för vinst och pinne. Hade jag bara varit liite snabbare 😆.. Andra loppet disk på mäst sista hindret när hon började titta på en funkis som stod brevid och sprang förbi för att sen hoppa den åt fel håll..
Hon är lite känslig för funkisar nu efter att vi inte tävlat så mycket över vintern och ska ha koll på dem om de ser mysko ut vilket kan distrahera från loppet.

Idag blir det träning på klubben och sen jag hela helgen men tänker att vi ska hinna med en utflykt till fårhagen nån dag 😁. Samtliga hundar fick lite lydnadsträning på morgonpromenaden idag och Tay börjar faktiskt kännas riktigt bra i fotgåendet 💖.

Tay
20250515_111323.webp

Grabbarna har haft en toppen vecka med skönt väder. Lösspring i trädgården både på förmiddagarna och kvällarna. Dom har så roligt tillsammans. Jag tror vuxna Milou älskar det mer än valpen Trassel:rofl:. Dom har sprungit i olika terräng självklart orkar Milou mer än lilla Trassel. När Trassel är trött sätter han sig bredvid mig och så tittar på Milou som levde loppan på egen hand.

Är så otroligt skönt med min stora tomt, lite för stor med all skötsel som krävs med den, men rolig för hundarna och härlig att vara i. Brukar ta med hundarna på en runda för kontrollera ägorna varje kväll kväll på sommaren :p då stannar jag och plockar frukt och bär längs med vägen. Det ser jag som livskvalitet,att gå där med mina hundar.

Det blev ett litet misstag idag:nailbiting: Var ute med grabbarna och mormor och morfar och deras hund, hundarna har fått se deras hund en gång eftersom vi inte visste hur han skulle reagera på Trassel men idag fick dom hälsa och nosa och inga problem alls. Men efter ett tag la jag märke till att Milou inte hade något halsband och koppel och insåg att jag råkat sätta fast kopplet i fel ring på halv strypet och det hade åkt av.. Då hade vi passerat flera bilar och en väldigt reaktiv hund. Vilken miss av mig men åh vad jag trots allt blev stolt över Milou. Han agerade som om han var kopplad hela tiden. Fick gå tillbaka en bit och hittade koppel och halsband. Tack och lov visade Milou hur mycket kan lita på honom. Allt var ju min miss:nailbiting:

Det blev ett litet misstag idag:nailbiting: Var ute med grabbarna och mormor och morfar och deras hund, hundarna har fått se deras hund en gång eftersom vi inte visste hur han skulle reagera på Trassel men idag fick dom hälsa och nosa och inga problem alls. Men efter ett tag la jag märke till att Milou inte hade något halsband och koppel och insåg att jag råkat sätta fast kopplet i fel ring på halv strypet och det hade åkt av.. Då hade vi passerat flera bilar och en väldigt reaktiv hund. Vilken miss av mig men åh vad jag trots allt blev stolt över Milou. Han agerade som om han var kopplad hela tiden. Fick gå tillbaka en bit och hittade koppel och halsband. Tack och lov visade Milou hur mycket kan lita på honom. Allt var ju min miss:nailbiting:
Men hur missade du att du inte hade kopplet kvar? Förstår alltså hur man kan missa att halsbandet glider av på liten hund, men anda ändan håller man ju I? 😅

Men hur missade du att du inte hade kopplet kvar? Förstår alltså hur man kan missa att halsbandet glider av på liten hund, men anda ändan håller man ju I? 😅

Ja, jag funderade också.. Jag är dock expert på att tappa koppel utan att upptäcka det när hundantalet överstiger tre eller när jag har hundarna lösa och lyckas tappa ett av kopplen på vägen utan hund i... 😅
Men med bara två hundar brukar jag inte råka missa ett koppel 😆.

Ja, jag funderade också.. Jag är dock expert på att tappa koppel utan att upptäcka det när hundantalet överstiger tre eller när jag har hundarna lösa och lyckas tappa ett av kopplen på vägen utan hund i... 😅
Men med bara två hundar brukar jag inte råka missa ett koppel 😆.
Ja alltså jag har tappat ett par koppel när hunden varit lös, men har man bara 1-2 hundar handen som är kopplade borde man ju märka om man tappar kopplet.

Jag har gått runt hela parken en gång med 3 hundar i handen och den fjärde som följde med med kopplet släpandes. Har man fler koppel i handen är det lätt hänt att man missar om man tappar ett 😅

Jag vet inte hur jag missade det men man märker liksom inte av att han är i kopplet, han är så följsam, i vanliga fall virar jag kopplena runt handen och har stenkoll. Helt koll, på gränsen till tvångsmässig. Men som mitt sällskap idag sa först av allt ”Du ser verkligen trött ut Lillefrun,klarar du ens att gå?Det ser inte ut som det”

Och nej egentligen inte uppenbarligen.Men resten gick ju bra om än inte så snabbt

Jag har gått runt hela parken en gång med 3 hundar i handen och den fjärde som följde med med kopplet släpandes. Har man fler koppel i handen är det lätt hänt att man missar om man tappar ett 😅
En bekant berättade att på hans gata går en äldre dam kvällsrunda med sin lika saktfärdiga trötta gamla hund
Den går i slakt koppel bakom damen.

En kväll hade han mött dem och damen gick med tomt koppel släpande efter sig..Hunden hade gått hem. Hon hade inte märkt det.

En bekant berättade att på hans gata går en äldre dam kvällsrunda med sin lika saktfärdiga trötta gamla hund
Den går i slakt koppel bakom damen.

En kväll hade han mött dem och damen gick med tomt koppel släpande efter sig..Hunden hade gått hem. Hon hade inte märkt det.
Definitivt jag när jag blir lite äldre, är visst halvvägs där redan :laugh:

Idag var det strålande fint väder ute och jag hade öppningspass på jobbet. Så, jag promenerade med hundarna dit, lunchade utomhus med en vän (och hundarna, såklart) och promenerade hem efteråt. 45 min promenad till jobbet och tack vare ett snabbt rastgårdsstopp på hemvägen blev det ca 60 min promenad hem. Sambon var sedan snäll och rastade dem lite snabbt efter att de ätit middag, det kändes som om det var bra eftersom de druckit mycket efter promenaden hem och jag inte vet när jag kommer orka kvällsrasta dem.

Efter allt detta var Lily dock lite busig. Hon gick och plockade med saker, svarade snabbt på allt som eventuellt kunde tänkas vara en lekinvit från någon och verkade längta efter bus. Så, jag passade på att samla ihop flera slattar utspritt hundgodis till en stor hundgodisburk, sedan tränade vi lite tricks i hallen. Det ville såklart även syskonen vara med på, för de tackar aldrig nej till godis!

Lily fick träna på att faktiskt lägga sig när hon är i fotposition, Ebrah fick träna sitt-stå och brorsan fick träna på stadga i ståendet. Det är lite komplicerat med honom, för får han inte godisen direkt börjar han skälla, vifta på svansen och sprattla som en tok :rofl: Underlättar inte heller att ett av få tricks han kunde när han kom, var just "skall". Men det gick framåt med alla tre, och nu har de allihop rullat ihop sig på olika ställen för att sova.

I helgen tar vi det nog lite lugnare, så kan vi köra en repris på den här dagen på måndag när det ska vara 19(!) grader varmt och strålande sol. Åh, jag längtar, och jag vill vara utomhus hela tiden då. Är glad att åtminstone sluta jobbet tidigt och då kunna vara ute resten av dagen om jag så vill.

Jag har gjort ett misstag. Jag tror min hund har fått nåt hornhinneproblem, långtgående. Det är liksom som grumligt vitt ”streck” som blir större och hon ser knappt tror jag på det ögat. Hon har ju grå starr sen innan så jag har inte lagt märke till det där förrän nu :( Trodde det var grå starr bara, igår såg jag i ögat att det är något annat också. Skit.

Jag har gjort ett misstag. Jag tror min hund har fått nåt hornhinneproblem, långtgående. Det är liksom som grumligt vitt ”streck” som blir större och hon ser knappt tror jag på det ögat. Hon har ju grå starr sen innan så jag har inte lagt märke till det där förrän nu :( Trodde det var grå starr bara, igår såg jag i ögat att det är något annat också. Skit.
Träffa en veterinär så snart som möjligt innan tankarna flyger runt. Så att du vet med säkerhet och inte tar på dig saker i förhand

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 395
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 359
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka