Uppdateringstråd 31

4 ganska stela hundar här idag, Zoe somnade på mig när jag satt i reclinern och spelade 😅

Twt fick sin första koppelpromenad ner till byn idag, utan andra hundar. Inte en min han rör när det dundrar förbi grusbilar, traktorer och swasticars. Vi satt utanför affären när husse handlade, och lilleman hälsar så artigt på främmande, kollar på allt men utan minsta upprördhet. Det märks så väl att det är Fridolfgener i honom ❤️

Bifogade filer

• 20250317_160304.webp
    20250317_160304.webp
    110,1 KB · Visningar: 79
Kastrerat två tikar idag, ser jättefint ut och båda är pigga men lite trötta. Vet såklart att de ska ta det lugnt de första veckorna men på hemgångsråden så står det att de inte får göra något fysiskt ansträngande de första två månaderna. Förstår såklart att de måste ta det lugnt men två månader låter långt? Hur har ni andra som kastrerat tikar resonerat?

Kastrerat två tikar idag, ser jättefint ut och båda är pigga men lite trötta. Vet såklart att de ska ta det lugnt de första veckorna men på hemgångsråden så står det att de inte får göra något fysiskt ansträngande de första två månaderna. Förstår såklart att de måste ta det lugnt men två månader låter långt? Hur har ni andra som kastrerat tikar resonerat?
Jag kastrerade min ena tik i tisdags på Evidensia, de sa en månad utan att göra något fysiskt ansträngande.
Kan även hälsa att damen idag har sagt att hon anser att hennes sjukskrivning är över och att alla är TRÅKIGA! :cautious:

1 månad brukar gälla för att minska risken för bukbråck. 2 månader låter jättelänge och det tror jag inte att det finns någon evidens för att det skulle behövas.

Som jag minns det så var det ungefär en månad som vi skulle ta det lite lugnare. Första veckan extremlugnt utan hopp och sådant, sedan kunde vi börja gå lite promenader i alla fall. Däremot kan det vara klokt att vänta länge med hårdträning (vilt lösspring med annan hund där de inte känner efter, dragträning osv). Jag vet att min initiala plan var att vänta längre än en månad med att släppa mina tillsammans, just för att de på typiskt saluki-vis kutar som galenpannor då, men hur jag faktiskt gjorde i praktiken minns jag inte. Troligen väntade jag någon vecka extra.

Vi fick plats på lure coursing-träningen, så på söndag blir det kuta av :D Väderleksprognosen ser också väldigt trevlig ut, och nya vännen som vill skaffa vinthund i framtiden ska följa med för att se hur det går till. Om hon vill så kommer hon få testa att släppa Ebrah och hjälpa till lite allmänt, och hon blev jätteglad åt det. Ska bli kul!

Som jag minns det så var det ungefär en månad som vi skulle ta det lite lugnare. Första veckan extremlugnt utan hopp och sådant, sedan kunde vi börja gå lite promenader i alla fall. Däremot kan det vara klokt att vänta länge med hårdträning (vilt lösspring med annan hund där de inte känner efter, dragträning osv). Jag vet att min initiala plan var att vänta längre än en månad med att släppa mina tillsammans, just för att de på typiskt saluki-vis kutar som galenpannor då, men hur jag faktiskt gjorde i praktiken minns jag inte. Troligen väntade jag någon vecka extra.
Släppa dom tillsammans väntar jag nog också lite extra med. Däremot så blir det skönt att kunna gå lite promenader i nästa vecka. Å slippa tratt, mallen har noll kroppskontroll i vanliga fall och med tratt på är hon i allt :D tur det går att variera med body.

Sol och fint väder idag :D Vi gick ut på en gräsplätt och tränade tricks, lydnad och lite inför utställning. Så galet skönt, och hundarna var väldigt nöjda både med att träna och att ligga i gräset och vänta på sin tur.

Nu är vi hemma för lunch, hela trion sover i soffan och vi ska snart iväg för skogspromenad med en vän. Är SÅ glad att jag är ledig nu när det känns som vår ute.

IMG_2750.webp

Trassel fick på sin tredje dag hemma åka till veterinären, jag såg i söndags och igår att han gned rumpan och var säker på analsäckarna. Smsade uppfödaren om hon sett det vilket hon borde gjort för imorse när jag fick en tid visade det sig vara mycket sekret. Jag hade försökt tömma själv men inte fått ut något så veterinären sa att dom satt lite längre ner på honom och visade så blir det så här igen provar jag själv.

Han blev väldigt populär på Veterinärkliniken. Veterinären ville hålla honom och sa att han var den sötaste valpen hon sett och det ramlade in djurvårdare som ville titta på honom och hälsa och det togs kort och veterinären frågade om dom fick lägga ut bilder på Facebook. Nu hoppas jag att det inte är några mer problem.

Han har i alla fall fått koppelträna. Lite utanför veterinären och sen från bilen till huset. Jätte duktig! Ser hela tiden till att kopplet är slakt och om han är på väg att stanna och inte vilja gå mer eller om han inte förstår så lockar jag med godis eller om han är trött så bär jag honom. Han ska aldrig få för sig att man kan dra i kopplet eller att det är obehagligt.

Och han har varit så duktig och kissat och bajsat ute sen igår eftermiddag/kväll. Det är det som oroade mig mest, att han aldrig skulle först men han har ju varit jätte duktig och hoppas det fortsätter så.

Knut har varit ensam hemma flera gånger 5 timmar med sin storasyster som från November inte finns mer 💔
Han har varit ensam enstaka gånger här hemma sen dess, upp till 1 timma.
Han är 2,5 år ska tilläggas men han är även den som tagit längst tid att lära detta 😅

Nu är de lite akut läge då min mor måste fly sin bostad.
Kan jag testa lämna 4 timmar redan fredag?
Känner de av skillnad på 1 timma till 4?
Rutinerna sitter som vi alltid gjort men han då haft Gry.

Jag måste tyvärr lösa de med jobb men ska även prata med chefen.

Knut har varit ensam hemma flera gånger 5 timmar med sin storasyster som från November inte finns mer 💔
Han har varit ensam enstaka gånger här hemma sen dess, upp till 1 timma.
Han är 2,5 år ska tilläggas men han är även den som tagit längst tid att lära detta 😅

Nu är de lite akut läge då min mor måste fly sin bostad.
Kan jag testa lämna 4 timmar redan fredag?
Känner de av skillnad på 1 timma till 4?
Rutinerna sitter som vi alltid gjort men han då haft Gry.

Jag måste tyvärr lösa de med jobb men ska även prata med chefen.
Brukar han vara okej med att vara ensam de gånger du lämnat 1 timme? Om ja kommer han fixa 4 timmar galant.

Fick äntligen lillskiten röntgad i torsdags. Idag kom svaret. Ed ua och hd B+B. Jag kan inte alls se hur dessa höfter ska vara B. Tror knappt jag har sett finare höfter faktiskt men tydligen har jag noll koll. 😅🤷🏼‍♀️

iAkLh7v.jpeg

Kanske att det är liiite lite bakstöd? Tycker annars de ser väldigt fina ut!

Min tjoppa är så duktig i hundgården nu tillsammans med Lemmy, men visst hittar hon på saker. Idag har hon tagit ut en matta som jag inte ens tänkt på att vi har där. Klart den skulle vara utomhus, det måste vi väl förstå? :rofl: Nåja, så länge hon sysselsätter sig med bus och terror av Lemmy och inte är ledsen över att hon är själv så tänker jag att hon får möblera om bäst hon vill där ute, det är ju hundarnas saker så. Katterna är inte så himla snälla jämt heller nu när det blivit vår utan knatar omkring utanför och retas med hundarna :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 235
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 495
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 335
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈