Uppdateringstråd 31

Igår trotsade jag nacken, utmanade min fullständigt förstörda kondition, tog med mig maken och gick rundturen upp till Ålfjell med alla hundarna. Perfekt att klättra mot trädgränsen och svalkan när det är över 20 grader i solen nere i dalen. Vi gick inte den sista kilometern över trädgränsen med tanke på risken att möta 17 maj-firare på toppen, men det var en underbar tur ändå.

Så fort jag var tvungen att stanna och avlasta nacken satte sig alla hundarna hos mig helt stilla ❤️
signal-2025-05-17-13-46-15-647-2.webp

Svenskfödd hund med dansk förare på 1a plats på VM.
Svenskfödd hund tillsammans med sin uppfödare för på 2a plats!
Lagguld för Finland! (med bla Xarkos farbror i laget!)
Riktigt bra prestationer för Norden alltså!!

Sverige tappade sina chanser till lagmedalj då 2 fick bryta spåret tyvärr och man måste ha 3 godkända resultat.

Samt att Ammos & Lusses halvsyster gjorde sitt första mästerskap med fina poäng! 95 92 77 😍 Så himla impad!

Jag älskar verkligen mina hundar. Jag och Trassel skulle ut på en kissrunda i trädgården men även när jag försökte vara tråkig så han skulle fokusera på kissande ville han bara leka och träna. Och gudars vad duktig han blivit, vi provade att snurra det blev några racer snurr. Det är inget vi tränat särskilt mycket utan mest lekt för alla mina tycker av någon anledning att snurr och spinn är jätte roligt. Och så ingår det i rallyn.

Vi provade sitt som vi inte gjort på ett tag och jag har varit väldigt noga med att verkligen sitta ner med hela rumpan och rakt sättande. Så det var han som tog initiativ idag, dom två första perfekt men på den sista satte han sig lite snett, jag lät honom tänka lite utan att göra något och då rättade han själv till sig och sen fick han göra det perfekt.

MEN det var inte dom sakerna utan han även initiativ till ligg och vi har tragglat med det ett tag att det kändes omöjligt med en så ”lätt” så det tog ett tag att ens fatta själva grejen och sen tyckte han det var kallt om magen och han ville bara ligga på filtar och jag har alltid suttit ned och fått visa med handtecken, men förstå då min förvåning när lillen själv lägger sig ner och tittar uppmuntrande på mig. Jag trodde det kanske var en enstaka grej men jag provade 2-3 gånger och han bryr sig inte om lite fuktigt gräs, inga handtecken behövs och jag stå kan stå upp upp.

Dessutom skulle jag våga säga att han är rumsren nu. 7 veckor ungefär utan att kissa inne och en månad utan att bajsa inne! Men jag går fortfarande ut oftare än vuxen hund bara det att han kan hålla sig och inte bara ställer sig där han är eller smyger iväg för att att jag inte ska se honom bajsa inne

Fattar inte hur folk pallar att bo i stan och ha hund bland alla idioter.
Finns minst lika många idioter på landet kan jag tyvärr meddela!

Det senaste här är jag på cykel med två hundar i springern på höger sida.
Passerar ett hus på vänster sida med ett staket på 70 cm. Leonbergern som bor där kommer vrålandes och stannar denna gång INTE vid staketet utan hoppar över till sin framsida och sedan nytt hopp ut på vägen intill cykelns vänstra sida.
Jag tvärnitar och börjar skrika och gorma på den att gå hem, samtidigt som jag med höger hand halar in cattledogen i koppel (den håller jag i halsband koppel utöver att den i sele sitter fast i Springern), mallen står tyst och snällt intill mig.
Jag får backa o köra fram cykeln för att parera att Leonbergern inte kommer runt cykeln.
Ägaren har nu reagerat och hört mina vrål (hela byn hörde nog mig), hon misslyckas fånga sin hund som till slut kastar sig bakom cykeln och möter min nu upphissade cattledog som är jättearg! Ca 2 dm från varandra hugger de mot varandra. DÅ får ägaren fatt på sin hund och asar med den in, och kommer inte ut igen för att kolla hur det gått.

Dagen efter träffar min make ägarens make och säger att det höll på att gå illa igår.
Han fick svaret: hunden har växt, det har inte staketet!

Och behöver jag säga att den fortsättningsvis är ensam ute utan åtgärd av stakethöjd, eller lina?
Och att jag konfronterat tanten om det, hon säger att hon inte tror att hennes hund hoppar ut (men det gjorde den ju förra veckan), samt att jag kan väl cykla åt andra hållet för att inte stressa upp hennes hund, och jadå, hon är medveten om strikt hundägaransvar det är en bra sak...:banghead::banghead::banghead:

På tal om idiotiska hundägare... idag gick jag förbi en annan rastgård än mina vanliga då vi tog en promenad från jobbet.

När jag precis kopplat och var på väg ut ur rastgården så dyker det upp en hundägare utanför. Han är långt från den enda grinden, men hunden stannar till och han med. Jag tvekade lite för att se vad han tänkte göra härnäst, om han tänkte blockera grinden för oss, gå förbi eller vänta så att vi kunde gå ut.

Han gjorde dock inget av de alternativ jag tänkt på. Istället lyfter han upp hunden och kastar in den över staketet!

Som tur var så var det en tvådelad rastgård och den inkastade hunden satte fart mot en lös hund i den andra delen. Jag tog mina hundar och sprang i full fart ut. Jag vill inte(!) att en lös, okänd hund kommer fram till mina när de är kopplade och ägaren inte ens är nära.

Väl utanför så väntade jag in husse som lufsade mot grinden, stirrade på honom och sa irriterat att han ju åtminstone kunnat låta oss gå ut först. "Jamen det är lugnt för min hund" säger han helt oförstående. När jag svarade att det inte är lugnt för oss så blev svaret ett allmänt "öh jaha..." och så lufsade han vidare med ett korkat leende.

Alltså. Vafan? Jag har aldrig varit med om liknande. Kasta in hunden över staketet?! Och inte då till den hund som de hälsat på genom staketet, till den hundägare de pratat med. Utan till mig och mina hundar, vi som knappt hunnit notera att de dykt upp utanför rastgården...

På tal om idiotiska hundägare... idag gick jag förbi en annan rastgård än mina vanliga då vi tog en promenad från jobbet.

När jag precis kopplat och var på väg ut ur rastgården så dyker det upp en hundägare utanför. Han är långt från den enda grinden, men hunden stannar till och han med. Jag tvekade lite för att se vad han tänkte göra härnäst, om han tänkte blockera grinden för oss, gå förbi eller vänta så att vi kunde gå ut.

Han gjorde dock inget av de alternativ jag tänkt på. Istället lyfter han upp hunden och kastar in den över staketet!

Som tur var så var det en tvådelad rastgård och den inkastade hunden satte fart mot en lös hund i den andra delen. Jag tog mina hundar och sprang i full fart ut. Jag vill inte(!) att en lös, okänd hund kommer fram till mina när de är kopplade och ägaren inte ens är nära.

Väl utanför så väntade jag in husse som lufsade mot grinden, stirrade på honom och sa irriterat att han ju åtminstone kunnat låta oss gå ut först. "Jamen det är lugnt för min hund" säger han helt oförstående. När jag svarade att det inte är lugnt för oss så blev svaret ett allmänt "öh jaha..." och så lufsade han vidare med ett korkat leende.

Alltså. Vafan? Jag har aldrig varit med om liknande. Kasta in hunden över staketet?! Och inte då till den hund som de hälsat på genom staketet, till den hundägare de pratat med. Utan till mig och mina hundar, vi som knappt hunnit notera att de dykt upp utanför rastgården...
Men alltså bara gapar - vad är det för fel på vissa?!

Nu är det tydligen miljö och veterinärbesök som gör att en unghund biter/markerar kraftigt mot folk. Hunden är 8 månader och har nu bitit/markerat flertal personer okända som kända. Hemma som ute, vardag som i träning.
Men är inte pga mentaliteten, utan är pga den varit hos veterinären vid sjukdom och andra ställen förutom hemmet...
Visste inte att man bara skulle vara hemma med sina valpar.

Nu är det tydligen miljö och veterinärbesök som gör att en unghund biter/markerar kraftigt mot folk. Hunden är 8 månader och har nu bitit/markerat flertal personer okända som kända. Hemma som ute, vardag som i träning.
Men är inte pga mentaliteten, utan är pga den varit hos veterinären vid sjukdom och andra ställen förutom hemmet...
Visste inte att man bara skulle vara hemma med sina valpar.
Tja, en mentalt ostabil unghund som inte har verktyg att hantera en massa intryck, kan absolut bli väldigt mycket värre av "miljöträning" eller dåliga upplevelser. Det är svårt att förstöra en bra hund, men en svajig mentalitet kan tippa över och bli kocko av sånt.

Tja, en mentalt ostabil unghund som inte har verktyg att hantera en massa intryck, kan absolut bli väldigt mycket värre av "miljöträning" eller dåliga upplevelser. Det är svårt att förstöra en bra hund, men en svajig mentalitet kan tippa över och bli kocko av sånt.

Ja men precis! Det min kompis säger. Att den inte nog har den bästa mentaliteten. Den har inte varit med om något dåligt. Utan varit hos veterinären och dragit ut en tand, haft diarre och problem med urin. Inget direkt stort, men började bitas redan vid 4-5 månader och det har sen eskalerat massor.
Olika miljöer såsom följt med till brukshundklubben, valpkurs och till familjemedlemmar.

Den där Lily :D Solen skiner, vi har varit ute på morgonrastning, hundarna var nöjda. Så gjorde sambon sig i ordning för att ta en morgonpromenad. Vips stod Lily bredvid honom i hallen, öronen hängde lågt och hon tittade på honom med bedjande blick. "Jaja, ok då!" hör jag honom säga. Nu är de ute på promenad igen, Lily har garanterat jättekul. Syskonen, de ligger här hemma i soffan och tycker att livet är ganska trevligt ändå. De har inte riktigt kommit på att de kan be sambon om extrapromenader. Eller så tycker de bara att soffan överträffar promenader just nu. Lily, hon tackar aldrig nej till att ge sig ut på äventyr!

Igår kom det upp ett facebookminne om Tas som jag hade för några år sedan. Att hundarna grävde hål och gömde grejer var ju inte konstigt, men Tas -sorterade- verkligen. Han hade ett hål där han hade lagt kvickrot som jag dragit upp ur trädgårdslandet. Ett hål med stenar. Ett med kirskål. Ett med pinnar.

Och inne i huset hade han bestämt att toaletten var det perfekta hålet för makens strumpor :rofl: :rofl:

Alla är de individer med egenheter, men vissa är verkligen mer egna än andra :D

(Tas har det jättebra och jobbar med mjölkkor numera, på en gård i Sverige)

Hundarna var förvisso nyrastade av sambon när jag kom hem från jobbet, men det var så fint väder ute att jag inte gärna ville spendera hela kvällen i soffan. Så, jag tog trion och knatade ut på en kort rastning och stannade sedan på en gräsmatta nära hemmet. Där tränade vi lydnad och tricks, och hej vad kul det var!

Alla hundarna var jättepepp och visade det på olika sätt. Det är kul att se hur olika de beter sig när de är så. Ebrah, hon vet precis vad som leder till godis och blir väldigt fokuserad. Hon försöker göra precis allting samtidigt, bjuda på alla sina finaste trick och fungerar inte det, då gör hon dem ännu snabbare :rofl: Hennes bror däremot, han kan verkligen inte mycket, så han mest studsar bredvid mig, försöker stjäla godisarna direkt ur handen, gör de få trick han kan och testar sedan att skälla.

Lily å andra sidan, hon blir så sprattelglad att hon inleder med att bita tag i kopplet och ha dragkamp med mig. Hopp, sprattel och galopp! Bus, bus och mer bus. Sedan är hon snabb och duktig när jag väl ber henne göra något, men hon bjuder inte lika naturligt på alla sina favorittrick som Ebrah gör. Kanske har jag tränat dem olika på något vis. Det vet jag tyvärr inte riktigt.

Nu sitter vi i soffan. Syskonen gnäller och slår på mig om de inte får uppmärksamhet. Lily har lagt sig på bästa utkiksplats på soffans armstöd, precis vid fönstret. Soffan placerades just så för att vi visste att Lily skulle uppskatta det.

Imorgon ska det visst regna och hundarna ska med till jobbet. Kanske ska vi träna lite agility då innan jobbet. Eller så tar vi en skogspromenad, om regnet inte är allt för ihållande. Hur som helst så blir det nog en trevlig dag det med :)

Tilda är värsta geting proffset. Varje gång det kommer in en och som inte hittar ut så ger hon "varningsskall" tills jag kommer och tittar, spelar ingen roll om det är i syrummet eller i hallen, eller var i huset. Idag bevisade hon ytterligare hennes "näsa" för getingar då det verkar ha varit en i min väska eller kläder som ramlade ner på golvet och sen flög till fönstret hos mamma. Inget skall, men typ frysmarkering och när vi inte såg getingen frågade jag var den var och då ställde hon sig på bakbenen och markerade ungefär som när hon hittar eukalyptus och då såg vi den tillslut, den hade gömt sig under handtaget till fönstret. Duktig Tilda! Helt otroligt att hon markerar dom.

Har sneglat I flera år på dessa hundhalsband från ett företag i Sverige. Har även letat online på hemsidor rån Australien men aldrig kunnat hitta exakt vad jag ville ha.
Så för ett par månader sedan e-postade jag det svenska företaget och efter lite fram och tillbaka var ordern lagd med banköverföring från min Aus bank till deras bank. Halsbandet tillverkades och igår levererades det i min brevlåda här på ön i norra Australien!
Wow! Det är så jäkla fint och välgjort!

20250520_153133.webp

Vi har hunnit tävla lite, ett godkänt resultat i Rally N på 89p, ett fixat doftprov och en inoff Rally som hade kunnat blivit 99p om jag hade inte hade haft lite bråttom till mål och missade skyltar. 🤪✌🏼
Nu är vi anmälda till både Rally och Nosework tävlingar som jag hoppas vi kommer med på. För första gången i mitt liv känner jag att det är kul att tävla hund, har aldrig haft en sådan chill hund som Lystra som inte blir påverkad av mina nerver. 😅
PXL_20250509_174847151.PORTRAIT.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 386
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 358
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?