Fattar inte hur folk pallar att bo i stan och ha hund bland alla idioter.
Finns minst lika många idioter på landet kan jag tyvärr meddela!
Det senaste här är jag på cykel med två hundar i springern på höger sida.
Passerar ett hus på vänster sida med ett staket på 70 cm. Leonbergern som bor där kommer vrålandes och stannar denna gång INTE vid staketet utan hoppar över till sin framsida och sedan nytt hopp ut på vägen intill cykelns vänstra sida.
Jag tvärnitar och börjar skrika och gorma på den att gå hem, samtidigt som jag med höger hand halar in cattledogen i koppel (den håller jag i halsband koppel utöver att den i sele sitter fast i Springern), mallen står tyst och snällt intill mig.
Jag får backa o köra fram cykeln för att parera att Leonbergern inte kommer runt cykeln.
Ägaren har nu reagerat och hört mina vrål (hela byn hörde nog mig), hon misslyckas fånga sin hund som till slut kastar sig bakom cykeln och möter min nu upphissade cattledog som är jättearg! Ca 2 dm från varandra hugger de mot varandra. DÅ får ägaren fatt på sin hund och asar med den in, och kommer inte ut igen för att kolla hur det gått.
Dagen efter träffar min make ägarens make och säger att det höll på att gå illa igår.
Han fick svaret: hunden har växt, det har inte staketet!
Och behöver jag säga att den fortsättningsvis är ensam ute utan åtgärd av stakethöjd, eller lina?
Och att jag konfronterat tanten om det, hon säger att hon inte tror att hennes hund hoppar ut (men det gjorde den ju förra veckan), samt att jag kan väl cykla åt andra hållet för att inte stressa upp hennes hund, och jadå, hon är medveten om strikt hundägaransvar det är en bra sak...