Uppdateringstråd 31

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, tack för frågan. Det värmer :heart

Jo det blir bättre och bättre. Idag ser det inte ”sårigt och blodigt ut” det är första dagen det ser så fint ut och ingen svullnad heller. Så det verkar läka precis som det ska.

Han går på smärtstillande till tisdag så just nu har jag en snart 7 månader gammal hund som ska vila som inte förstår varför.

Hade kontakt med Alvins och Milous uppfödare igår , hon kan allt :love:Allt jag undrar över när det gäller mina hundar, även Trassel eftersom hennes hund är bror till Trassels mamma och alltså är Milous bror. Lite ”trassligt”:p varje gång jag ska berätta om mina grabbars släktskap. Ingen har hittat på ett namn på vad det heter att Alvins mamma var mormor till Milou. Alvins mamma finns långt bak i stamtavlan till Trassel också.

Gosade ner mig i Trassels stamtavla igen. Hans pappa är från den kenneln i Sverige som har bäst resultat på utställning både på tik, hane, valp och högst rankade kenneln i Sverige.

Och åh, vilka fantastiska hundar det finns :love:

Jag undrar så hur Trassel kommer se ut som vuxen, det var en sak vi pratade om. Jag har mina aningar och fick dom bekräftade av henne. Men ändå svårt att se framför mig. Kineser kan ändra färg så drastiskt och jätte stor skillnad mellan sommar och vinter.

Så fort Trassel är hel och har ett fullständigt läkt sår ska han på spa behandling här hemma. Bada dubbelt mot vad jag brukar för att se om hans acne försvinner. Har köpt kosttillskott också som ska vara bra för lite allt möjligt men bland annat huden. Men det är mest att vänta ut tonåren också om det inte blir mer.

Är tacksam att ha två fantastiska uppfödare som jag kan prata med om allt och båda följer mig på Instagram och är så där lagom. Lägger sig aldrig i utan skickar hjärtan eller någon kort kommentar, respekterar att det är mina hundar nu.

Frågar man henne så är hon stundtals rätt återställd. Nåja, jag håller så klart inte med. Ofta använda ord hittills idag är ”Akta!” och ”Försiktigt!”. Fördelen är att hon blir ordentligt trött av att sina femminuterspromenader när hon ska öva på att belasta benet.

IMG_4506.webp

Hade kontakt med Alvins och Milous uppfödare igår , hon kan allt :love:Allt jag undrar över när det gäller mina hundar, även Trassel eftersom hennes hund är bror till Trassels mamma och alltså är Milous bror. Lite ”trassligt”:p varje gång jag ska berätta om mina grabbars släktskap. Ingen har hittat på ett namn på vad det heter att Alvins mamma var mormor till Milou. Alvins mamma finns långt bak i stamtavlan till Trassel också.

Gosade ner mig i Trassels stamtavla igen. Hans pappa är från den kenneln i Sverige som har bäst resultat på utställning både på tik, hane, valp och högst rankade kenneln i Sverige.

Och åh, vilka fantastiska hundar det finns :love:

Jag undrar så hur Trassel kommer se ut som vuxen, det var en sak vi pratade om. Jag har mina aningar och fick dom bekräftade av henne. Men ändå svårt att se framför mig. Kineser kan ändra färg så drastiskt och jätte stor skillnad mellan sommar och vinter.

Så fort Trassel är hel och har ett fullständigt läkt sår ska han på spa behandling här hemma. Bada dubbelt mot vad jag brukar för att se om hans acne försvinner. Har köpt kosttillskott också som ska vara bra för lite allt möjligt men bland annat huden. Men det är mest att vänta ut tonåren också om det inte blir mer.

Är tacksam att ha två fantastiska uppfödare som jag kan prata med om allt och båda följer mig på Instagram och är så där lagom. Lägger sig aldrig i utan skickar hjärtan eller någon kort kommentar, respekterar att det är mina hundar nu.
Om det är kenneln på S så är det väl mest så att de ställer otroligt mycket?

Synd att de inte gör BPH med några av sina hundar..

Jag kanske är helt förvirrad nu, men om Alvis mamma och Milous mormor är samma hund, så är väl Alvin morbror till Milou? Halvmorbror då möjligen om det är olika pappor?

Om det är kenneln på S så är det väl mest så att de ställer otroligt mycket?

Synd att de inte gör BPH med några av sina hundar..
Trassels pappa har gjort bph.

Du måste komma ihåg att hos sällskapshundar har det inte förrän senaste tiden varit aktuellt med bph. Det är inte något konstigt om en hund av sällskapsras inte gjort bph. Ingen av mina har gjort det, inga jag känner har gjort det. Men nu har många rasföreningar börjat uppmuntra medlemmarna till att göra bph. Man får en ersättning från föreningen och uppfödarna börjar få upp ögonen för testar som bph. Talar framförallt om ccc andra rasklubbar vet jag inte så mycket om.

Trassels uppfödare sa att hon önskar att Trassel får göra bph. Alla valpköpare från henne uppmuntrar hon att låta hunden göra bph.

Jag tycker det är jätte, jätte bra att vi kommit dit även med typiska sällskapsraser.

Men det är inte konstigt om en hund för bara några få år sedan inte gjort det.

Trassels pappa har gjort bph.

Du måste komma ihåg att hos sällskapshundar har det inte förrän senaste tiden varit aktuellt med bph. Det är inte något konstigt om en hund av sällskapsras inte gjort bph. Ingen av mina har gjort det, inga jag känner har gjort det. Men nu har många rasföreningar börjat uppmuntra medlemmarna till att göra bph. Man får en ersättning från föreningen och uppfödarna börjar få upp ögonen för testar som bph. Talar framförallt om ccc andra rasklubbar vet jag inte så mycket om.

Trassels uppfödare sa att hon önskar att Trassel får göra bph. Alla valpköpare från henne uppmuntrar hon att låta hunden göra bph.

Jag tycker det är jätte, jätte bra att vi kommit dit även med typiska sällskapsraser.

Men det är inte konstigt om en hund för bara några få år sedan inte gjort det.
Är fullt medveten om detta, jag tycker bara det är synd att era uppfödare som är med på topplistan var år inte ens bemödar sig att mentalbeskriva sina avelshundar. Det verkar testas typ 20 hundar per årgång så jag vet inte om man kan säga att uppfödarna får upp ögonen för det, bidrag till trots 😅

Väldigt kul att Trassels uppfödare vill att valparna ska göra däremot :)

Är fullt medveten om detta, jag tycker bara det är synd att era uppfödare som är med på topplistan var år inte ens bemödar sig att mentalbeskriva sina avelshundar. Det verkar testas typ 20 hundar per årgång så jag vet inte om man kan säga att uppfödarna får upp ögonen för det, bidrag till trots 😅

Jag hoppas att generationen som startar sina kennlar eller uppfödare nu kommer in som en fläkt och att mentalbeskrivningar blir standard. Plus dom som finns redan och vill sätta igång något som dom tycker är bra och integrerar bph i aveln.

Det är min dröm och jag tycker mig visst märka stor skillnad under dom 15 år jag haft rasen.

Jag kan inte stå till svars för alla kinesägare men jag valde att gå igenom den data som fanns i Trassels stamtavla, utställning, avel och jag ville ha bph på minst en av föräldrarna och det läste jag med stor noggrannhet. Och ja, jag vill ha hundar jag tycker är tillfredsställande i utseendet också utöver mentaliteten och jag tror det är få som väljer en ras man tycker är jätte ful.

Mamman till Trassel och därmed även Trassel var ju i min älskade linje med både Alvin och Milou och jag har hos deras uppfödare träffat en stor del av Trassels släkt och jag hälsade på hos Trassels uppfödare och jag kunde inte tänka mig en bättre start i livet än vad Trassel fick hos uppfödaren. Otroligt engagerad uppfödare och vi hade daglig kontakt innan jag hämtade Trassel och jag fick massor att läsa på också om jag ville.

Och Trassel kommer få göra bph precis som sina syskon.

Så som sagt, jag känner att jag gör det jag kan inom en hel ras. Och jag låter mina hundar vara bra ambassadörer för rasen på alla sätt det går och jag är otroligt stolt över dom. För dom har ändrat mångas syn på kineser på ett väldigt positivt sätt än vad fördomarna en del har haft.

Tycker du är onödigt negativ.

Ett antal rasklubbaruppmuntrar BPH och ger bidrag till ägarna som beskriver sina hundar. Du kan inte förvänta förändring över en natt.
Det kommer, det kommer.

På lite gladare noter så har Trassel fattat ideen med det här med att hämta saker nu!
Han fixade det flera gånger i förmiddags . Lite att finputsa bara. Men framstegen från att bara hämta leksaken och slänga iväg den så högt upp han bara kan är att han nu tar med sig den till mig. Duktig Trassel.:)

Gick nu längre morgonpromenad med min reaktiva unghund och passade på att träna lite lydnad och sök.
Mötte en tjej som jag träffat på förut som också har en reaktiv hund. Första mötet gick bra för jag hann se dom i tid. Sen mötte vi dom igen jag hann inte med och båda hundarna gjorde utfall. Jag bad henne stanna och vi pratade på avstånd och jag promenerade lugnt förbi med unghunden det funkade. Sen konstaterade vi att man kan fastna i utfallsproblematik oavsett om man har en gatuhund från Rumänien ( hon) eller köpt en hund från en etablerad kennel och med koll på föräldradjuren (jag) 😅
Positivt med andra hundägare som vill samarbeta iaf det blev lite träning.
Sen orkade inte hundarna skärpa sig längre efter att suttit snällt och tittat på varandra flera minuter så dom avslutade med att skälla ut varandra. Suck 😅

Ebrah är så söt :D
Vi gick en lite längre promenad nu på förmiddagen, så att de är välrastade när jag ska till jobbet. Efter promenaden la sig alla för att vila, men så plötsligt reste sig Ebrah, gick för att hämta bollen och kom för att lägga sig igen :rofl: Hon verkar inte speciellt busig eller så, hon ville bara ha den där vid sin viloplats av någon anledning.
Untitled.webp

Ikväll har sambon spelkväll. Då ska vi nog passa på att gå ut och träna lite lydnad på någon gräsmatta. Vilken är dock lite oklart, för den vi brukar gå till har blivit ett myggparadis just nu. Vi går knappt förbi den, för stannar man i några sekunder så är det en miljard myggor på alla hundar... Får se vad vi hittar på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Uppdateringstråd 33
  • Löpning/cykel med hund....
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka