Uppdateringstråd 31

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck. Varken remiss eller journalkopior har skickats till Bagis trots att det begärdes för en vecka sedan. Det verkar finnas en stoppkloss på Strömsholm, för akutremissen dit som Bagis skickade och fick muntlig bekräftelse på förmedlades inte heller vidare varken till reception eller akutmottagningen.

Zoe flyttade kvigor nu på morgonen, och det är några nyutsläppta som är så unga att de aldrig träffat hund (ute). Hon är lite speciell med det där, hon vill absolut att de ska få vara nyfikna och titta en stund innan hon börjar lägga press och flytta dem.

Bifogade filer

• 535060141_10162059973608666_3706800698056113752_n.webp
    535060141_10162059973608666_3706800698056113752_n.webp
    240,9 KB · Visningar: 105
Träning i rally på klubben igår med Spock och Mary. Spock var jätteduktig tills det tog slut mellan öronen, var mycket folk och störning tätt inpå som han inte är van vid. Han fick även en liten tur på agilityplan med husse.
Lilla M var duktig men där finns en hel del att träna på så som bättre ligg och skiften.
Husse tränade med Tay på agilityplanen under tiden.
Idag är en lugn dag och imorgon har vi coachgrupp i agility 😄.

Spock älskar att ligga ute i trädgården och har sin favoritplats under en vinbärsbuske som han grävt en liten grop under. Han kan ligga där hur länge som helst och snooza om han får, ser lika ledsen ut varje gång man "tvingar" in honom. Grannarna kan ju få för sig att han är utestängd tänker jag så vill inte ha honom ute hur länge som helst 😅.

20250803_162121.webp

Suck. Varken remiss eller journalkopior har skickats till Bagis trots att det begärdes för en vecka sedan. Det verkar finnas en stoppkloss på Strömsholm, för akutremissen dit som Bagis skickade och fick muntlig bekräftelse på förmedlades inte heller vidare varken till reception eller akutmottagningen.

Efter många påtryckningar skickades äntligen en remiss igår. Idag ska stygnen tas om allt ser bra ut.

Vaknar av att Lemmy ligger och piper.. han blir bara tyst en liten stund när jag säger åt honom, så jag ger upp och går upp och släpper ut honom. Lita är så trött så hon följer med ner men stannar i dörren. Han sprang direkt ut men försvann bakom buskarna så jag såg inte om han sket, eller om det var katterna som ville in (ibland väcker han oss för dom..) bestämde mig för att sätta han i hundgården ifall han är dålig i magen och tänker bäst Lita är där med så han inte skäller. Går och lägger mig. Hinner inte ligga länge så hör jag att han börjar skälla lite och han låter arg.. väntar lite men han slutar inte så går dit och släpper ut dom. Lita är tokbusig men han är väl trött och mår dåligt gissar jag, så han är sur. Happ tänker att de får väl ta varsinn hundgård då. Då har hussen ockuperat två hundgårdar med saker, å hon som tuggar på grejer kan man ju inte lämna med en massa stuffs så då fick jag ju hiva ut det först.
Nu inne igen. Klarvaken. Tur att jag har semester..

Tänkte testa att gå över på färskfoder, har alltid kört på torrfoder plus en viss del slaktrester ibland. Har främst kollat på Pondus som inte verkar ha blandat i massa utfyllnad som ris och spannmål. Men kan man beställa hem sånt och hur funkar det när det är fryst? Har sett att man kan möta upp Fodax en gång i månaden men då ska ju den dagen passa med jobb och så också 🙄
Hoppas att munhälsan ska bli lite bättre med färskfoder. Borstar och borstar och ger pulver men han får ändå beläggningar, har hört att det kan bli bättre med det?

Tänkte testa att gå över på färskfoder, har alltid kört på torrfoder plus en viss del slaktrester ibland. Har främst kollat på Pondus som inte verkar ha blandat i massa utfyllnad som ris och spannmål. Men kan man beställa hem sånt och hur funkar det när det är fryst? Har sett att man kan möta upp Fodax en gång i månaden men då ska ju den dagen passa med jobb och så också 🙄
Hoppas att munhälsan ska bli lite bättre med färskfoder. Borstar och borstar och ger pulver men han får ändå beläggningar, har hört att det kan bli bättre med det?
Tips i all välmening. Åk till en affär där du kan handla mindre mängder, så kan du prova om färskfoder funkar.
Min tik ratade nämligen alla frysta färskfodersorter, hon vill ha torrisar och slaktrester ;)
Fodax var den hon tyckte sämst om :meh: Synd tyckte jag för det var så lätt att hämta vid deras tur-bil.

Förut kunde man beställa från flera olika djurbutiket och då kom det i en typ fryslåda. Tyvärr har flera djurbutiker slutat med det, i vart fall i Stockholm.

Till Ascot beställde jag från Foderboxen som levererade hem till mina föräldrar (beställde 30 kg och mina föräldrar har en extra frys). Foderboxen levererar dock bara i Stockholm och då bara vissa delar tror jag. Med Foderboxen kommer det inte i någon speciell förpackningen så man ska ju helst vara hemma eller nästa hemma när det levereras. Maten har alltid varit helt frusen när vi har fått den.

Men att köpa lite mindre mängd direkt i djurbutiken kan vara en bra idé. Nu har du labbe tror jag så den kanske inte är så kräsen när det kommer till maten, men min upplevelse är att vissa färskfoder passade min hund bättre än andra (andel fett, konsistensen på bajset). Därav kan det vara skönt att testa utan att behöva köpa en stor mängd.

Tips i all välmening. Åk till en affär där du kan handla mindre mängder, så kan du prova om färskfoder funkar.
Min tik ratade nämligen alla frysta färskfodersorter, hon vill ha torrisar och slaktrester ;)
Fodax var den hon tyckte sämst om :meh: Synd tyckte jag för det var så lätt att hämta vid deras tur-bil.
Håller med. Även mina som normalt sett äter allt med god aptit ratar fodax, eller äter ytterst tveksamt. Nu har jag tur att vi säljer Pondus på jobbet, så jag ger det och hundarna är glada och välmående.

Vi hade coachgrupp i agility igår, jag körde Spock och husse körde Tay och lilla M fick hänga med som maskot. Jättekul och nyttigt!

Idag åkte jag ut till fårhagen och killarna fick valla lite ❤️. Dessutom fick alla ett litet pass att träna kroppskontroll här hemma med husse 😁.

Killarna i fårhagen
20250822_132616.webp

@Scata @Acto @Red_Chili Ja exakt, jag tänkte testa liten mängd först 😊 inte så mycket för att det är risk att han inte gillar det utan mest för att man ju inte vet hur magen gillar det. Har hört att dom kan bli hårda/förstoppade?
Men vill ju gärna redan innan jag provar något veta om det är besvärligt att få hem, vill ju börja med den sorten som är bäst och lättast att få hem. Får forska lite i det 😅 bor långt från Stockholm

Till Ascot beställde jag från Foderboxen som levererade hem till mina föräldrar (beställde 30 kg och mina föräldrar har en extra frys). Foderboxen levererar dock bara i Stockholm och då bara vissa delar tror jag. Med Foderboxen kommer det inte i någon speciell förpackningen så man ska ju helst vara hemma eller nästa hemma när det levereras. Maten har alltid varit helt frusen när vi har fått den

Jag bor i Västmanland och får leveranser från Foderboxen så de kanske har utökat sitt område.
Är supernöjd med dem nu när jag äntligen hittat ett foder som hunden nästan äter med lite aptit.

Jag bor i Västmanland och får leveranser från Foderboxen så de kanske har utökat sitt område.
Är supernöjd med dem nu när jag äntligen hittat ett foder som hunden nästan äter med lite aptit.
Vad bra! Jag har också varit supernöjda med dom. Bra leveranser, svarar snabbt per mail/sms och noterade även en gång att jag kunde få snabbare leverans än vad jag hade sett så dom frågade om jag ville ändra till den tidigare leveransen.

@Scata @Acto @Red_Chili Ja exakt, jag tänkte testa liten mängd först 😊 inte så mycket för att det är risk att han inte gillar det utan mest för att man ju inte vet hur magen gillar det. Har hört att dom kan bli hårda/förstoppade?
Men vill ju gärna redan innan jag provar något veta om det är besvärligt att få hem, vill ju börja med den sorten som är bäst och lättast att få hem. Får forska lite i det 😅 bor långt från Stockholm
Grangården tror jag säljer något färskfoder. Du kanske har en butik nära dig? Vet dock inte vilket foder de har.

Jag bor också långt från Stlm. Mitt Willy:s säljer Magnussons ångkokta.
Det är inte fryst och är svenskt. Är korvar på strax över halvkilot. Min 2,5 kilos hund äter ju lite men för mg är det ekonomiskt, korvarna kostar 29 kr här. Antagligen billigare i köp av större mängder direkt från tillverkare? Men lätt att prova iom korvarna.

Granngården här säljer Mush, som dock är fryst.

Jag bor också långt från Stlm. Mitt Willy:s säljer Magnussons ångkokta.
Det är inte fryst och är svenskt. Är korvar på strax över halvkilot. Min 2,5 kilos hund äter ju lite men för mg är det ekonomiskt, korvarna kostar 29 kr här. Antagligen billigare i köp av större mängder direkt från tillverkare? Men lätt att prova iom korvarna.

Granngården här säljer Mush, som dock är fryst.
Jag gillar Magnussons ångkokta men det är inte färskfoder, bara för att undvika missförstånd. Sen blir det tyvärr väldigt dyrt att ge Magnussons ångkokta till en lite större hund då jag inte sett att man kan köpa "storpack" av något slag.

Jag gillar Magnussons ångkokta men det är inte färskfoder, bara för att undvika missförstånd. Sen blir det tyvärr väldigt dyrt att ge Magnussons ångkokta till en lite större hund då jag inte sett att man kan köpa "storpack" av något slag.
Jag har gett ångkokt av lite olika märken när vi varit ute på resande fot i år. Magnussons är den som är tveklöst äckligast att hantera (massa mat som verkligen kletade fast på plasten så antingen fick man hålla på och skrapa en massa eller slänga över en dl mat). Dessutom luktade den urk, och en av hundarna blev skruttig i magen (händer typ aldrig).

Nu köper jag halvdyra korvar med nått importfoder på Rusta. Inte en jättebra lösning men funkar bättre än torrfoder...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Uppdateringstråd 33
  • Löpning/cykel med hund....
  • Omplacering av en hund (tikar som slåss)
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka