Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Irrbloss

Trådstartare
Uppdateringstråd 32 har gått på övertid ett tag så jag tar mig friheten att starta en ny. :)

Vi hade en ganska späckad vecka med två kursträffar, så det har blivit några dagars vila. Mest för min skull, jag återhämtar mig inte på långa vägar lika snabbt som Labradåren. :o Imorgon är det dags igen så jag tog mig i kragen och körde ett litet pass idag, mest fotgående och positionsändringar men också lite början till bakdelskontroll. Alltså det tar sig, nu syntes det verkligen att han hade roligt. 🥰

Det är fortfarande svårt att fokusera i kursmiljön men jag måste säga att jag är imponerad av hur väl han hanterar att vara omringad av tjejer. Det är bara jag och en till i gruppen som har okastrerade hanar så jag var väldigt tveksam till hur det skulle gå, men han har faktiskt skött det galant även när det varit löptik med. Lite nyfiken är han men fullt hanterbart, mycket bättre än jag vågat hoppas på.

IMG_5927.webp

Jag har två trötta pojkar här. Milou fick gå en rallybana med dom nya skyltarna och färskade upp några gamla och det var inga problem. Han var superglad och hoppade lite av glädje.

Trassel fick gå en liten nybörjarrunda och jag vet inte vad som hände. Min hund som aldrig tränat rally men däremot mycket kontakt och vardagsträning blev helt plötsligt en hund som gick i perfekt fotposition och fixade alla momenten direkt. Blev helt paff, jag vet ju att den lilla hunden är duktig men nu överraskade han mig på helt rätt sätt.

På kvällen tränade vi lite igen, Milou fick lära sig att backa på bakbenen och ställa sig med sin rygg mot min rygg. Så rygg mot rygg helt enkelt, det lärde han sig på typ första försöket. Jag måste hitta svårare saker på rätt nivå. Det får inte vara omöjligt men det måste vara lite mer utmanande. Men fantasin börjar ta slut, dags att titta på Freestyle för jag vill ha något utöver rallyn.

Trassel fick för första gången sitta kvar när jag gick runt honom och det trodde jag inte skulle gå men det gjorde det.

Sen tränade vi turtagning, jag sa Trassel stannar, Milou kommer och så kunde jag gå iväg med Milou och träna lite medan Trassel satt kvar. Sen bytte vi så det blev Milou stannar, Trassel kommer.

Nöjd med pojkarnas insats idag.

Fly har fått köra sök idag igen och kom in med världens självförtroende. Hon upplevde uppenbarligen inte alls att det blev lite fel i torsdags. Idag var det tema "näsa på" för hon är så rackarns snabb att hon är ute på 50 m på en millisekund och benen är betydligt snabbare än näsa och hjärna. Startade med figge i motvind men hon sprang ändå så fort att hon inte hann stanna, det var långa bromsspår i mossan. Figge nr 2 låg 25 m fram och 25 m djupt i "frånvind" från stigen. Blev ett perfekt halvt tomslag och tog figge på vägen in. Sedan fortsatte vi med ett par kopplade påvis (har alltid kört löst innan). Ett par lösa också men även där går det fort fort fort. Har tack och lov fint beteende/respekt mot figgarna, det är bara mossan som flyger.

Nu funderar jag på hur jag ska göra när jag lär in planerade tomslag. Jag har tänkt att köra en del systemövningar innan, för att få in i muskelminnet att man springer rakt ut, går framåt och kommer in när man blir kallad. Men finns det någon som har bra tips och råd är jag idel öra!

20260517_205703.webp

Var så sjukt sugen på och dra till klubben och träna lite agility, men de hade plockat bort alla hinder ifrån banan inför gräsklipp och nytt banbygge imorgon, så de fick bli en längre kvällspromenad till utsiktstorn och spana solnedgång istället.

Utanför huset har vi ett fält där det dykt upp en samling fina, gula blommor. Häromdagen sprang salukipojken rakt genom blommorna och jag tänkte direkt att det vore fint att fotografera där. Ikväll blev det äntligen av, och jag lyckades tajma perfekt ljus med hundar som var nöjda nog att samarbeta :D

Har även fått ett skrivbord på plats nu, så imorgon kan jag sätta dit datorn och föra över bilderna från kameran :D
1000008740.webp

Utanför huset har vi ett fält där det dykt upp en samling fina, gula blommor. Häromdagen sprang salukipojken rakt genom blommorna och jag tänkte direkt att det vore fint att fotografera där. Ikväll blev det äntligen av, och jag lyckades tajma perfekt ljus med hundar som var nöjda nog att samarbeta :D

Har även fått ett skrivbord på plats nu, så imorgon kan jag sätta dit datorn och föra över bilderna från kameran :D
Visa bifogad fil 185457
Och vad tyckte bonden om att det sprang hundar i hens rapsfält?

Visa bifogad fil 185457
Förlåt, men menar du raps? 😅

att man springer rakt ut, går framåt och kommer in när man blir kallad. Men finns det någon som har bra tips och råd är jag idel öra!
Det sista där vill jag också ha tips på, vi gör ju verkligen olika saker men jag vill att dom ska springa/gå vilket jag bestämmer tills jag ber dom göra något som stanna stående, sitt, ligg, något trick som att snurra eller upp på bakbenen eller vad det nu blir och sen antingen vända och komma på inkallning och väldigt gärna backa tillbaka till mig.

Tränade lite med Milou men sen glömde jag bort det så det kan bli vår nya utmaning, jag tar gärna råd från alla bättre kunnande. Han kan gå bort om jag har en godis i slutet så godiset ska ju bort sen. Bara träna vidare och jobba bort godisen eller gör jag helt fel? Kan be honom stanna på väg bort och sen gå vidare framåt.

Och vad tyckte bonden om att det sprang hundar i hens rapsfält?

Förlåt, men menar du raps? 😅

Nej, det är INTE raps. Det är en vild blomma vars namn jag kollat upp men inte minns just nu. Ägaren till fältet är också helt ok med att jag går runt där. Att jag går på fältet är just för att det är där jag blivit anvisad att gå. Fälten bredvid som det odlas på håller jag mig (och hundarna) borta från, såklart. Det här fältet är orört i år.

Tillägg: googlade igen. Sommargyllen heter växten. Ses enligt google ofta som ett ogräs samt kan försämra oljekvalitén om den hamnar i ett rapsfält.

Fly har fått köra sök idag igen och kom in med världens självförtroende. Hon upplevde uppenbarligen inte alls att det blev lite fel i torsdags. Idag var det tema "näsa på" för hon är så rackarns snabb att hon är ute på 50 m på en millisekund och benen är betydligt snabbare än näsa och hjärna. Startade med figge i motvind men hon sprang ändå så fort att hon inte hann stanna, det var långa bromsspår i mossan. Figge nr 2 låg 25 m fram och 25 m djupt i "frånvind" från stigen. Blev ett perfekt halvt tomslag och tog figge på vägen in. Sedan fortsatte vi med ett par kopplade påvis (har alltid kört löst innan). Ett par lösa också men även där går det fort fort fort. Har tack och lov fint beteende/respekt mot figgarna, det är bara mossan som flyger.

Nu funderar jag på hur jag ska göra när jag lär in planerade tomslag. Jag har tänkt att köra en del systemövningar innan, för att få in i muskelminnet att man springer rakt ut, går framåt och kommer in när man blir kallad. Men finns det någon som har bra tips och råd är jag idel öra!
Med nuvarande har jag kört mycket systemsök/byxbenssök/duttsök, började med rakt ut och föremål och sedan flyttat föremålet längre och längre fram tills jag fick ett lagom tomslag. Nu varierar jag tomslag med rejäl belöning hos mig på stigen och föremål på djupet!

Annars är övningen du gjorde bra, det går också att flytta över figgen på andra sidan så att hon får träff direkt efter ett helt tomslag. Har man motvind på stigen, dvs är hunden på djupet och slår framåt så möter den vinden (gärna så vinden slår något utåt) så hunden måste ut på djupet för att få vind av figge framåt i rutan så kan man utnyttja det. Med min har jag fått passa mig för att flytta fram figgar då hon gärna spårar. Men att helt förlita sig på vind kan jag tycka är vanskligt och är träningskompisarna inte alltid på tå så tycker jag själv att jag fått bäst effekt av systemsöksövningarna.

Har haft en ledig vecka med regn.
Knut har fått vara med ut till stallet endel och är helt perfekt i allt ♥️
Satt lös utanför hagarna under kommandot ”stanna” när jag flyttade hungst mellan ston. Även när jag få vissla in hingsten sitter Knut kvar (kan bli farligt annars)
Han är så lätt med allt! Sen va han lite skeptisk när jag hade hö i bilen 😅
IMG_0477.webp

Med nuvarande har jag kört mycket systemsök/byxbenssök/duttsök, började med rakt ut och föremål och sedan flyttat föremålet längre och längre fram tills jag fick ett lagom tomslag. Nu varierar jag tomslag med rejäl belöning hos mig på stigen och föremål på djupet!

Annars är övningen du gjorde bra, det går också att flytta över figgen på andra sidan så att hon får träff direkt efter ett helt tomslag. Har man motvind på stigen, dvs är hunden på djupet och slår framåt så möter den vinden (gärna så vinden slår något utåt) så hunden måste ut på djupet för att få vind av figge framåt i rutan så kan man utnyttja det. Med min har jag fått passa mig för att flytta fram figgar då hon gärna spårar. Men att helt förlita sig på vind kan jag tycka är vanskligt och är träningskompisarna inte alltid på tå så tycker jag själv att jag fått bäst effekt av systemsöksövningarna.
Min spårar än så länge inte alls så just det behöver jag inte oroa mig för. Nej vind och träningskompisar gör inte alltid precis som man har tänkt sig så behöver en plan som tål lite missförstånd. Jag vet faktiskt inte om hon ens hade reagerat på ett föremål i sökrutan, men det kan ju vara värt att prova? Kanske en stor bitkudde eller något annat som är värdefullt och luktar mycket.

Och så blir det systemövning med figgar när rutan passar för det aka jag kan hålla koll på dem :)

Min spårar än så länge inte alls så just det behöver jag inte oroa mig för. Nej vind och träningskompisar gör inte alltid precis som man har tänkt sig så behöver en plan som tål lite missförstånd. Jag vet faktiskt inte om hon ens hade reagerat på ett föremål i sökrutan, men det kan ju vara värt att prova? Kanske en stor bitkudde eller något annat som är värdefullt och luktar mycket.

Och så blir det systemövning med figgar när rutan passar för det aka jag kan hålla koll på dem :)
Låter rimligt!

Jag började med stora duttar/bitkuddar då hon inte har så högt föremålsintresse, tidigare hundar har inte brytt sig så mycket om vad för sak det varit. Nu har vi gått över till mindre grejer för att ägandet blivit lite för stort och hon inte riktigt vill komma in så snabbt med bitkuddar 😅

Vissa kör med hinksök på öppna ytor, andra med godislådor istället för grej men det är inget jag testat.

Skulle du kunna översätta det till ”vanligt” folk dvs mig som inte alls är inne på bruks? Tips på hur jag tränar framåtsändande med en icke bruksras? Gör jag rätt som skickar honom bort till godis som ska bytas till föremål och sen till utan något?

Äntligen verkar löpet gå mot sitt slut. Magen har varit rejält svajig, men är på banan igen. Ta i trä...

Idag har vi varit på kurs igen. Tränade på spårupptag och litet utsticksspår. Det svåra är att hålla henne i kärnan, speciellt som det blåste rätt bra idag. Hon gjorde 3 fina spårupptag och små spår, men på det 4:e kroknade hon. Helt naturligt, hon är inte tillbaka fullt efter löpet. Hoppas kunna gå en lite längre promenad imorgon bitti, då vi nu bara gått halvlånga eller korta, men fler, för att skona magen.

I veckan blir det träning på korta spår med en mjuk sväng. Får köra till någon lämlig parkering i byn så vi tränar på asfalt. Fokus kommer ligga på att hantera linan/kopplet och att få henne att ligga i kärnan.

Skulle du kunna översätta det till ”vanligt” folk dvs mig som inte alls är inne på bruks? Tips på hur jag tränar framåtsändande med en icke bruksras? Gör jag rätt som skickar honom bort till godis som ska bytas till föremål och sen till utan något?
Vad är det du vill lära in för beteende? Att hunden på kommando ska springa till en främmande människa som hunden ser? Eller att den ska söka upp någon som gömmer sig?

Tänker du framåtsändande som rakt fram, utan specifikt mål? Eller mot människa eller föremål?

Är det bara rakt fram du tänker så finns det massor av sätt och beroende på typ av hund man har så hade jag använt mig av target, shaping eller godisskål. Testa och se vad som passar er bäst :)

Jag har full rulle senaste veckan och de två kommande med den yngre vovven. Två olika agilitykurser som låg en vecka omlott, noseworkkurs och vardagslydnad. Dessutom öppen träning i både agility och nosework. Det har blivit lite för mycket och det är verkligen inte meningen att det ska köra ihop sig så. Idag fick han också följa med äldre hunden till veterinären och har fått sitt kennelhostavaccin. Sen sov han som en stock. Imorgon blir också en lugn dag.

20260518_202741.webp

Äldre hunden har alltså haltar efter vila, inte riktigt fått med sig bakbenet och jag märker att han avlastar när han står. Korsbandet var lyckligtvis inte av men påverkat så nu blir det smärtstillande och antiinflammatoriskt och i övrigt ska vi hålla igång honom som vanligt. Ortopeden sa att det finns tre scenario, bättre, status quo eller sämre så vi får vänta och se. Skulle egentligen kört öppen träning i nosework men han var lullig efter det lugnande så blev en lugn kväll inne.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka