Uppdateringstråd 33

Bukefalos 30 år!

Det fanns en tid när jag ofta gick med en fårskinnstoffel.
Bättre att frysa om en fot än bägge
Trassel har gjort det till sin uppgift att hämta mina tofflor och sen lägga sig hos dom på mattan eller soffan. Han säger inget närjag tar tillbaka dom utan tittar mest på mig som att vår överenskommelse stämmer. Vi hämtar men ingen blir arg. Enda problemen är när han gömmer dom och att han gnager på fårskinnet på bara stortårna. Jag avverkar flera par tofflor per år :angel:

Visa bifogad fil 186005

Jag tror mig då och då att jag lärt Trassel att stå som på utställning men det är svårt att se framifrån exakt hur det blir (för mig som är ny på det här ) och det blir fortfarande fel ibland men nu börjar dom bra gångerna bli mycket fler än innan. Han har faktiskt blivit rätt duktig. Jobbar på att inte få honom att svanka och hamna för långt fram med framtassarna men det blir också bättre. Ibland i alla fall. Men känner mig rätt usel ibland men man blir ju inte bättre av att slå på sig själv över det dåliga så jag ska se alla framsteg.

Det fungerar utmärkt att be honom att flytta ett bakben i taget på kommando och han har börjat känna av när han står rätt. Då backar han helst inte mer, som att han faktiskt vet vad jag är ute efter nu.
Ff för långt fram med frambenen.

Vi har varit i Boden, jag skulle göra 2 ringsekreteraraspiranter men jag blev godkänd efter den första!! Så idag fick Lita köra blåbärsagility, skulle inte blivit peppad och kört 2 lopp för andra loppet var bajs men det första var bra, hon var pepp och följsam, dock rev hon sista hindret :rofl:

Trassel har gjort det till sin uppgift att hämta mina tofflor och sen lägga sig hos dom på mattan eller soffan. Han säger inget närjag tar tillbaka dom utan tittar mest på mig som att vår överenskommelse stämmer. Vi hämtar men ingen blir arg. Enda problemen är när han gömmer dom och att han gnager på fårskinnet på bara stortårna. Jag avverkar flera par tofflor per år :angel:

Bella har fattat att leverera tofflor = duktig hund, så nu kan jag bara ha tofflorna framme om jag är beredd att ha dem på mig 😁

IMG_1188.webp

Jag jobbar helg, Spock har välförtjänt vila och har mest spanat på ankorna. Idag var vi iväg och tränade lite fokus och följsamhet utanför affären där vi hade en hel del störning i form av folk. Han var duktig och skötte sig. Vi blev tilltalade av en farbror som sa att han var himla väldresserad och undrade om det var en schäfer (med mycket osäker ton ska tilläggas)? :p Tackade och sa att det faktisk var en border collie och Spock hälsade lite väl översvallande på mannen för att bekräfta att han inte alls var så väldresserad :D. Kul iallafall, det går framåt nu när jag kört några korta pass på nya ställen med störning.

Spock fick förutom en del hundgodis även smaka lite på min glass :angel:.
20260531_155036.webp

Husse och Tay har varit iväg och tävlat i agility hoppklass och kom på en fjärdeplats i stort startfält och plockade hem en till SM-pinne :banana:.

Corgiprinsessan har flyttat hem till uppfödaren men jag ska träffa dem imorgon för lite träning ihop :heart.

Tasstargets? En för framtassarna, en för baktassarna? Kan vara vad som helst som hunden är ok att stå på, antingen lite upphöjt (tegelsten, bok, en bit bräda) eller något platt som en musmatta eller liknande.
Aha, bra idé. Vet att uppfödaren kör med små pallar från IKEA. Jag har ju tränat med targets förut men inte i det här syftet,tror du vi hinner lära in och plocka bort targettsen till lördag? Tack för jätte bra praktiskt tips!

Jag jobbar helg, Spock har välförtjänt vila och har mest spanat på ankorna. Idag var vi iväg och tränade lite fokus och följsamhet utanför affären där vi hade en hel del störning i form av folk. Han var duktig och skötte sig. Vi blev tilltalade av en farbror som sa att han var himla väldresserad och undrade om det var en schäfer (med mycket osäker ton ska tilläggas)? :p Tackade och sa att det faktisk var en border collie och Spock hälsade lite väl översvallande på mannen för att bekräfta att han inte alls var så väldresserad :D. Kul iallafall, det går framåt nu när jag kört några korta pass på nya ställen med störning.

Spock fick förutom en del hundgodis även smaka lite på min glass :angel:.
Visa bifogad fil 186044

Husse och Tay har varit iväg och tävlat i agility hoppklass och kom på en fjärdeplats i stort startfält och plockade hem en till SM-pinne :banana:.

Corgiprinsessan har flyttat hem till uppfödaren men jag ska träffa dem imorgon för lite träning ihop :heart.
Varför har corgin flyttat?

Varför har corgin flyttat?

Hon har bara lånats, trodde hon skulle flyttat betydligt tidigare men tiden har bara runnit iväg 😅.. Har tävlat henne och tagit titlar i rally och agility men nu känner jag att jag inte kommer ha tid att tävla henne på samma sätt. Vallningen kommer ha prio i sommar tänkte jag.

Sen får vi se, kan hända att hon kommer tillbaka det är väldigt tomt hemma.. Få se om uppfödaren hittar knapparna på henne och kan tävla vidare och så ska hon väl ställas ut. Förhoppningsvis få en valpkull också nästa löp 🥰.

Bella har fattat att leverera tofflor = duktig hund, så nu kan jag bara ha tofflorna framme om jag är beredd att ha dem på mig 😁

Visa bifogad fil 186043
Duktig hund ❤️ Jag får lite skylla mig själv som är dålig på att ställa mina tofflor högt upp. Trassel vill ju vara nära mig och ligger gärna bland sånt som mina kläder eller filtar om han inte har mig. Så det ser så gulligt ut när han samlar ihop mina saker och lägger sig bland dom som en liten höna.

Aha, bra idé. Vet att uppfödaren kör med små pallar från IKEA. Jag har ju tränat med targets förut men inte i det här syftet,tror du vi hinner lära in och plocka bort targettsen till lördag? Tack för jätte bra praktiskt tips!
Ni verkar ju otroligt samspelta och han verkar lära sig snabbt så det är nog inte omöjligt alls. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka